I dag er det nøyaktig tre år siden de pengene ble liggende i hanskerommet på bilen min. Tusen kroner jeg aldri kommer til å bruke.
Den dagen var det også 14. februar. Hele Oslo sydet av rosa ballonger, kosebamser og køer utenfor blomsterbutikkene. Den gang jobbet jeg som taxisjåfør og betraktet alt gjennom bilvinduet: Lykkelige par, latter, kyss. Alt virket som et lyst og høylytt maraton.
Rundt åtte på kvelden, da byens feber hadde roet seg litt, fikk jeg en ny tur. Mannen som vinket på meg skilte seg tydelig ut blant de unge med favner av roser. Gråhåret, i en pent men slitt frakk, holdt han bare en liten koffert og en paraplyselv om det ikke regnet.
Han satt seg i baksetet, og hele bilen fyltes av noe… rolig. Lukten av gamle bøker og såpe.
Gutten min, sa han lavt. Jeg må innom fire steder i kveld. Det tar tid, og jeg betaler deg, men jeg vil gjerne betale på forhånd.
Han rakte meg en tusenlapp. Jeg prøvde å protestere, men han ristet bare på hodet.
Vær så snill, det er viktig for meg at vi ikke stresser.
Og så kjørte vi.
Første stopp var utenfor en gammel mursteinsgård. Han gikk ikke ut, bare senket vinduet og så opp mot vinduene i annen etasje i ti stille minutter, ubevegelig som en statue, mens folk hastet forbi med blomster og latter.
Her ble barna mine født, sa han til slutt. Nå er de langt borte med sine egne liv. Men for meg brenner fortsatt lyset fra ungdommen min i de vinduene.
Andre stopp var skolen, mørk og stille. Han gikk ut, bort til porten, og strøk bare hånden over den kalde jernporten. Han fortalte at han hadde undervist i fysikk der i over førti år.
Hver februar ga elevene meg små kort, smilte han forsiktig da han kom tilbake i bilen. I kveld ville jeg takke veggene for at de ga livet mitt mening.
Det tredje stoppet knuste hjertet mitt. En liten kafé i sentrum, der alle bordene var fulle av kjærestepar. Han gikk alene inn, kjøpte to kanelkaffe. Den ene drakk han sakte, den andre satte han foran en tom stol. Han satt sånn i femten minutter, stirrende ut i tomrommet.
Så kom han stille tilbake til bilen.
I dag er det tre år siden Anna forlot meg, forklarte han forsiktig. Vi feiret alltid dagen her. Hun sa at kjærlighet ikke handler om blomster, men å ha noen å være stille sammen med.
Siste adresse var sentralstasjonen. Han skulle flytte til familien, for helsen lot ham ikke lenger bo alene. Da han steg ut, forstod jeg hvorfor han valgte nettopp denne kveldenhan ville ta farvel med sitt gamle liv mens alle andre feiret fremtiden.
På perrongen trykket han hånden min.
Takk for at du ikke stilte unødvendige spørsmål. I kveld ser alle etter dem som er forelsket, men få legger merke til dem som er igjen alene. Du så meg, og det betyr alt.
Han forsvant mot toget. Jeg ble sittende en time før jeg klarte å starte motoren. Så på tusenlappen og kjente at jeg ikke holdt penger, men et menneskes tillitnoen betrodde meg sin siste kveld i denne byen.
Tiden har gått og mye har endret seg. Men hvert år, på 14. februar, tenker jeg på denne læreren. Blant tusen blomster og støy leter jeg etter dem som elsker i stillhet eller sørger for seg selv.
For sann kjærlighet handler ikke bare om å holde hender her og nå, men å huskegjennom år, avstand og selv død.
Vær litt mer oppmerksom på de ukjente i dag. Kanskje er din stille tilstedeværelse det siste lyset i noens vindu.
Hvorfor skriver jeg dette i dag?
Fordi vi alle haster av gårde. I passasjerer, forbipasserende og naboer ser vi bare roller. Men bak hver enkelt skjuler det seg en hel verden.
Nå kjører jeg annerledes. Jeg ser folk i øynene. Jeg lytter. Man vet aldri hvilken reise som er den viktigste i noen sitt liv.
Vær den som stopper opp. Den som lytter. Den som forblir et medmenneske til siste slutt.
For verden holdes ikke sammen av penger, men av slike korte kveldssamtaler.




