Sjelens tilstand

Sjeleliv

Kari Johansdatter satt ved kjøkkenbordet og så ut av vinduet. Ute var det vår i anmarsj, snøen smeltet, men for henne føltes det som senhøst tung og tom. Det var tredje året etter at mannen døde, men savnet lettet aldri. Hun var visst vant til det nå, hadde godtatt ensomheten, men inni henne var det et tomrom. Akkurat som om noen hadde fjernet den viktigste delen, den som fikk maskineriet til å gå rundt uten å knirke.

Barna var langt borte. Sønnen i Oslo, datteren i Bergen. Barnebarna hadde blitt voksne, alle med sitt eget. De ringte på høytider, sendte bilder på mobilen innimellom. Kari smilte til skjermen, men satte seg like etter tilbake ved vinduet og lot tankene vandre ut i gata.

Naboene ba henne bli med på tur, men hun orket ikke slikt. Hva skulle hun gjøre? Sitte på benken, snakke om vondter og sykdom? Nei, det var ikke noe for henne. Før, da mannen hennes levde, gikk de ofte tur i skogen sammen, dro på kino i helgene, besøkte venner. Nå føltes alt meningsløst uten ham.

I kjøleskapet bare det nødvendige. Hun spiste ikke stort alene. På TV romantiske serier som bare gjorde henne mer melankolsk.

Kari, nå må du ikke gro fast her, sukket venninnen Ingrid, som stakk innom en gang i uka. Du må ut blant folk! Meld deg inn i en klubb, prøv seniordans! Det er jo kjempegøy!

Dans, Ingrid? Kari avfeide det hele med et håndvift. Jeg har hverken noen å danse med eller for.

Ingrid ristet på hodet og gikk, og Kari satte seg igjen og så ut.

***

I slutten av mai kom barnebarnet Elise på besøk. Hun var studine, full av energi, alltid med musikk i ørene. Hun kom som et uvær inn i den stille leiligheten:

Mormor! Jeg blir her hele sommeren! Orket ikke mer Oslo-støy. Vil ha stillhet og dine kanelboller!

Kari blomstret opp. Boller, supper, karbonader alt kom på bordet igjen. Barnebarnet spiste med appetitt, fortalte om studievenner, om en viss Jonas hun likte, men som «ikke skjønner tegnene».

Men hva med deg, mormor? spurte Elise da de satt med te og syltetøy.

Hva meg, da? sukket Kari. Jeg hører på deg. I morgen tenkte jeg å vaske vinduene.

Savner du pappa? Eller oss?

Jeg savner Savner veldig, Elise.

Elise så bekymret på henne, så glitret det i øynene hennes:

Mormor, du vi kan laste ned en app for vennskap til deg, hva tror du?

Kari holdt nesten på å sette teen i halsen.

Nå må du gi deg. Slike apper? Jeg er 68 år gammel!

Så? Elise trakk på skuldrene. Mange på din alder bruker slike apper. Folk sitter alene og venter på noen å gå tur med. Verdt et forsøk!

Bare tull, erklærte bestemor. Jeg har vært gift et halvt århundre, og nå skal jeg lete etter folk på mobilen? Nei!

Ingen får vite, fniste Elise. Snik, inkognito, bare for moro skyld!

Kari ristet på hodet, veivet med hendene, men senere på kvelden pirret nysgjerrigheten henne. Bare for å se. Hva var dette for en app, egentlig?

Hun fant den, lastet den ned, registrerte seg. Brukte et gammelt bilde der hun og mannen var på Hurtigruta klipte bort ham. Skrev: «Kari, 68 år. Søker noen å gå tur og prate med.»

Og glemte hele greia til neste morgen.

***

Om morgenen plinget det i telefonen. Melding i appen:

«Hei, Kari! Jeg heter Bjørg, er 64 år. Jeg søker også en venninne å gå tur med. Jeg elsker å traske i parkene, savner selskap. Kanskje vi kan treffes?»

Kari leste to ganger. Bjørg. En annen kvinne, ikke en mann som hun trodde det bare var der.

Elise! Kom her! Det er ei dame som skriver!

Hvilken dame? Elise spratt ut fra rommet, grep telefonen. Se her, mormor, hun er på din alder og vil gå tur!

Og hva gjør jeg nå? Kari var rådvill.

Du møter henne, vel! Hva annet?

Tre dager etter møttes de i St. Hansparken. Kari var nervøs, prøvde tre gensere, to skjørt, endte opp med det hun pleide å gå i.

Bjørg viste seg å være lav, kvikk og snakkesalig. Uten å nøle tok hun føringen:

Kari, endelig! Alene hjemme er bare trist. Ser ut til at vi har mye felles. Vært gift? Enke? Jeg også. Barn? Min sønn er i Tyskland, vi sees én gang i året. Skal vi bli venner?

De ruslet rundt i tre timer. Satt på benk, gikk litt til. Begge likte å brodere, begge savnet ektefellene, begge kjedet seg alene.

Skal vi møtes igjen? foreslo Bjørg til slutt.

Gjerne, svarte Kari. Lørdag?

For første gang på lenge smilte hun uten å tvinge det frem.

***

En måned senere møttes de nesten hver dag. Parken, brygga, eller bare formiddagste på kjøkkenet. Bjørg var en idébank.

Hva om vi finner flere? foreslo hun. Det sitter mange slike som oss bak gardinene sine. Vi kan danne en klubb!

Klubb? skjønte ikke Kari.

Ja, interesseklubb! Gå tur sammen, drikke te, diskutere bøker. Jeg har lyst til å prøve stavgang, men alene er det kjedelig!

Kari var skeptisk. Men Bjørg lot seg ikke stanse. En uke senere hadde de funnet to til, Anne og Liv. Uken etter kom tre damer til.

«Lett På Fot», kalte de klubben. Navnet var Annes oppfinnelse, hun hadde vært lærer og likte å organisere alt.

Stavgang hver mandag, onsdag og fredag! sa Anne. Tirsdag diskuterer vi bøker til te, torsdag kanskje kino eller utstilling. Helgene er valgfri.

Kari var først bare deltager. Etter hvert tok hun ansvar for chat i meldingsappen, førte navneliste, og ble til slutt valgt som «klubbsjef» (Annes idé).

Du er vårt lim, Kari! sa Bjørg. Hadde det ikke vært for deg, ingen klubb!

Kari viftet det bort, men følte varmen bre seg i brystet.

***

Klubben fikk omtale i bydelsavisen. En ung journalist tok bilder, intervjuet og spurte i timevis. En uke etter var alle damene i avisa under overskriften: «Livsglede i alderdommen kvinner som finner fellesskap».

Kari bladde i avisen og gjenkjente seg ikke selv. Stavene i hendene, smil midt i flokken et ekte smil.

Kort etter ringte lokal-TV.

Vi har lyst til å lage en reportasje om klubben din, Kari. Er det greit?

Hun var skeptisk. Men Bjørg og Anne insisterte:

Dette vil inspirere flere! Du vil jo hjelpe andre, ikke sant?

Det ble TV-opptak. Den unge journalisten, Silje, var hyggelig og lyttende. Hun spurte hvordan det startet, hvorfor de møttes.

Når du mister noen du er glad i, føles det som livet stanser, sa Kari rett i kameraet. Du tror ingen trenger deg mer. Spesielt hvis barna er langt borte. Men det er feil. Vi trenger hverandre og oss selv. Nå har jeg noe å stå opp for: en tur i parken, et smil, en ny dag.

Reportasjen ble sendt på nyhetene. Kari ble oppringt av naboer, gamle kolleger og klubben fikk tyve nye medlemmer på en uke.

***

Kari skulle fylle sytti. Rundt tall. Hun orket ikke tanken på feiring hva var vel jubileum når man var så gammel? Men klubben tenkte annerledes.

Nå blir det bursdag! bestemte Bjørg. På kafe, med kake og dans. Du må stille som dronning!

Kari nektet, men humøret steg. Hun kjøpte til og med ny kjole, blå med små blomster, akkurat som hun likte som ung. Til og med lave pensko.

Så ringte sønnen:

Mamma, vi kommer på feiringen. Jeg, Trine og barna.

Kommer dere hit? Men dere har jo jobb og skole

Tar oss fri. Vi vil feire deg. Vi har ikke vært sammen på så lenge.

Kvelden før fikk Kari ikke sove. Vasket, bakte, var spent. Da sønnen med familie stod i døråpningen neste dag, slo det henne hvor lenge siden sist hun hadde sett dem. Barnebarna hadde vokst, ungdommer nå.

Mormor! ropte barnebarnet og klemte henne. Du ser annerledes ut. Yngre!

Kari lo:

Ja! Jeg går ikke hjemme og eldes alene, det har vi klubb for! Her holder vi oss unge!

Bursdagen ble holdt på kafé. Klubben kom med blomster og gaver, naboer, og tidligere kolleger stakk innom. Anne leste dikt, Liv sang med gitar.

Sønnen betraktet moren og kjente henne nesten ikke igjen for tre år siden satt hun krumbøyd og grå, nå var hun oppreist, smilende.

Er det virkelig deg, mamma? spurte han da de satt alene.

Det er meg, smilte hun. Bare at jeg har funnet noe å leve for nå. Venner, fellesskap, hverdagene er ikke tomme lenger. Skjønner du?

Ja, nikket han. Unnskyld at vi ikke har vært mer her.

Ikke tenk på det, viftet hun av. Dere har levd deres liv. Nå har jeg mitt. Og det er faktisk et godt liv.

Da tikket det inn en videoutfordring fra Elise:

Gratulerer, mormor! Husker du hvor rart du synes hele appen var? Noen «tullete» ideer snur livet på hodet.

Tullerier, joda. Noen ganger må man tørre nettopp det.

***

Epilog

Ett år senere visste hele byen om «Lett På Fot». De ble invitert til både TV og lokalavis. Nye klubber startet strikking, maling, selv teatergruppe.

Kari var ikke bare deltager lenger, men koordinator. Medhjelpere, aktivitetskalender, planer for året.

Sønnen og hans familie kom oftere. Barnebarna sendte meldinger og bilder. Elise flyttet for å jobbe som journalist og ville skrive om nettopp slike aktive eldre.

Du er min inspirasjon, mormor, sier hun.

Kari smiler, ser ut i lyset. Nå føles det virkelig som vår der ute.

Livet går videre. Det er vakkert.

Kari har fortsatt appen på telefonen, blar gjennom profiler, men søker ikke lenger noen selv. Det viktigste har hun funnet: seg selv.

Jenter, sier hun til nye som kommer engstelige til klubben, ikke vær redde. Livet er langt lengre enn vi tror. Og man kan begynne på nytt i alle aldre. Selv når det virker som alt er forbi.

Og de tror henne. For foran dem står en levende, glad og livsbejaende kvinne. Hun som ble byens storstjerne som søttiåring, og som viser at alder bare er et tall. Livet det er en tilstand i sjelen.

Rate article
Intigue Life
Sjelens tilstand