27. juni
Du tar med deg datteren din, og så går dere. Vi har ingenting felles lenger!
Men, Eirik
Jeg er ferdig å snakke! Og jeg vil aldri se deg mer!
Døren slo igjen. Jeg vaklet et øyeblikk. Alt svømte foran øynene mine, og langt borte hørte jeg nesten mammas stemme rope: «Ikke gjør det!»
Det vekket meg. Forsiktig gikk jeg ett skritt, så et til, og sank ned på kjøkkenstolen, neglene presset inn i håndflaten. Smerten hjalp drev tåka bort fra hodet mitt.
Nei, Line. Nå kan du ikke gi deg hen til fortvilelsen. Det er forbudt å gå i oppløsning du har da Oda! Og Nei, det orker jeg ikke tenke på nå. Nå må jeg samle sammen tankene og finne ut hva som har gått galt.
Hva kunne få Eirik til å vende seg så brått fra meg? Hvorfor kaster han meg ut? I går var alt bra eller var det egentlig det?
Hodet mitt fungerer endelig, og jeg la hendene på bordet.
Nåvel. Hva var det mamma alltid sa? Når du står fast analyser! Punkt for punkt. Børst støvet av tankene som en bunadsskjorte 17. mai. Kanskje jeg burde skrevet det ned? Men blyanter lå i stua og der sover Oda.
Hun har alltid vært lett å vekke, og jeg orker ikke høre gråt også nå. Da får jeg heller klare meg uten penn og papir.
Jeg ser ned på hendene mine. Grove, uflidde etter hagearbeid, huden flekket etter vårens sol, og neglene langt fra velstelte. Tenkt at jeg, som mamma alltid maste om neglelakk og frisørtimer til, har endt opp slik?
Line, du er en kvinne!
Nei, jeg er jente!
Akkurat nå ja, men snart blir du voksen. Først jente, så kvinne. Og vi lar oss aldri forfalle! Negler, føtter, hår husk, rene hender sier mer om deg enn dyre klær. Man kan ikke ta på diamanter om halsen er uvasket!
Ja, mamma.
Jeg husker det som om det var i går åtte år gammel, lekte med mammas leppestift foran speilet.
Ikke enda, Line! mamma lo og nappet tuben fra meg. Fargen er ikke din det kommer tid for alt. Når du blir eldre, skal vi gå på butikk sammen.
Men mamma
Nå er det nok snakk.
Når mamma sa det på den måten, visste jeg at det ikke nyttet å protestere. Hun holdt alltid sitt ord.
Line, jeg må dra. Du bor hos bestemor en stund. Det er slik det må bli.
Mamma hvor lenge?
Et halvt år. Jeg har fått et kjempebra jobbtilbud i Nord-Norge. Du har det bedre her. Bestemor passer på deg, jeg ringer og sender brev.
Mamma, ikke reis
Jeg gråt, og mamma mistet tålmodigheten etter hvert.
Nok! Jeg har ikke noe valg! Hvis ikke jeg tar denne jobben, får vi aldri egen leilighet! Jeg vil at du skal få ditt eget rom, Line! Var pappa her, ville jeg ikke vurdert dette engang. Men jeg må tenke på deg og bestemor.
Men du har jo tante Anne!
Anne har sine egne problemer. Hun må også hjelpes!
Hjelp heller meg! Bli værende!
Mamma stirret kjølig på meg, og jeg rynket meg.
Line! Du kan ikke bare tenke på deg selv. Jeg gjør dette for deg, så du ikke skal mangle noe! Det er vondt å være borte, men du må holde ut, lille venn. Jeg lover bare denne ene gangen!
Så jeg nikket, selv om hele kroppen vrengte seg.
Jeg skrev brev til mamma, ringte henne i helgene, savnet henne så det nesten fysisk verket. Da det endelig var tid for å hente henne på Gardermoen, gråt jeg så bestemor måtte ringe taxi hun klarte ikke trøste meg.
Mamma holdt sitt ord; reiste aldri bort så lenge igjen. Javisst, hun var mye på jobbreiser, men aldri føltes det så avgjørende.
Vi flyttet fra den lille blokkleiligheten til en større; jeg fikk mitt eget rom. Sannheten var at jeg knapt brukte det jeg bar alltid skolebøker og lekser ut på kjøkkenet så fort mamma var hjemme fra jobb. Vi koste oss sammen om kveldene, ofte i stillhet og det var nok.
Ungdomsårene våre gikk nesten uten store krangler. Mamma var så uendelig tålmodig, en kilde til kjærlighet uten støtte fra noen, for bestemor døde tidlig, og vi sto igjen bare oss to.
Hun hadde kuttet kontakten med Anne. Jeg spurte aldri så mye om hvorfor, men fikk én gang et kontant svar:
Man kan tilgi mye. Men ikke svik.
Hva sviktet Anne?
Vår mor Bestemor ønsket å ta farvel med henne. Men Anne kom aldri. Hun fryktet at jeg skulle be henne bli for å hjelpe med pleie. Se, det er også hennes ansvar. Men hun ville ikke si nei rett ut. Hun orket ikke se mors forfall For meg var valget enkelt. Mamma fortjente at jeg gjorde alt jeg kunne for henne uansett!
Var derfor jeg ikke fikk se bestemor mer enn noen minutter om gangen?
Ja. Jeg ville beskytte deg fra minnet om henne slik. Det viktigste er minnene om hun lærte deg å lage jordbærsyltetøy, ikke hvordan hun var på slutten.
Jeg skjønner ikke, mamma. Hvordan ble dere så forskjellige, om hun elsket dere likt?
Det blir ofte sånn. Mamma beskyttet Anne, siden hun var mye syk. Kanskje for mye? Hvem vet Men jeg lærte at barn skal hjelpes, men ikke fullstendig skjermes eller styres med jernhånd. Egen læring, egne erfaringer det viktigste er å støtte, ikke ta over og løse alt. Du skal vite, Line: jeg hjelper deg alltid om du ber om det, men jeg vil aldri fikse livet for deg. Det må du selv.
Jeg tenkte ofte på dette. Spesielt når livet gikk imot. I dag prøvde jeg også å analysere og finne ut av alt sammen.
I går feiret vi Eiriks fødselsdag. En helt vanlig, hyggelig dag. Bare nær familie. Sommer huset vårt var stort nok for alle. Min mamma, Eiriks mor, søsteren hans Ingrid det var hygge, latter. Oda løp rundt i hagen og plaget meg med spørsmål:
Når kommer de? Skal vi bade? Kan jeg vise dem hamsteret mitt?
Spørsmålene trillet, jeg sluttet å svare. Oda svarte selv, mens hun ryddet rommet sitt. Husregler! Er det gjester, må rommet være i orden!
Eirik hadde vært på torget, det kokte på kjøkkenet, mamma spurte:
Hvordan har du det, Line? Er du sliten?
Mamma, hvorfor spør du alltid slik? Jeg har det fint!
Er du sikker, jenta mi? Hvor langt er du på vei?
Jeg skjønte at hemmeligheten min ikke var noe hemmelighet lenger, og det føltes så deilig å endelig la det slippes ut. Jeg lo og klemte henne tett.
Det er bare tre uker. Jeg har ikke engang fortalt Eirik det ennå. Hvordan forsto du det?
Du lyser som en liten lykt. Akkurat slik du gjorde da du ventet Oda.
Mamma, jeg er redd. Jeg føler meg urolig, og Eirik er mutt. Hva skjer?
Har du spurt?
Han sier ingenting.
Da spør du feil!
Mamma!
Du lar mannen din vri seg i sin egen taushet uten å be om svar? Hør her, Line, du må aldri la dem gli bort! Grip tak, snakk med ham, selv om det er vanskelig. Ellers snakker han kanskje med noen andre og da vet ingen hvor det ender.
Der. Jeg telte på fingertuppene det var der det startet. Den samtalen. Jeg skjønte det ikke der og da. Jeg hadde det så travelt med gjester, så opprydding fant aldri tid til å ta Eirik til side og spørre rett ut hva som var galt. Da han plutselig sa: «Ta med deg datteren din og gå!» visste jeg ikke hva jeg skulle tro. Hva for noe tull var det?
Nå bestemmer jeg meg. Jeg gjør som mamma sa konfronterer Eirik!
Han hadde akkurat kjørt bilen ut da jeg braste ut på tunet og ropte så skjærene lettet fra plenen.
Stopp!
Jeg løp ut foran bilen og la hendene mot panseret.
Flytt deg stemmen hans var hard, men noe i ham røpet alt. Eirik ville ikke dra. Han ville ikke miste oss. Jeg tok ikke feil.
Ut av bilen! Nå skal vi snakke. Før Oda våkner. Hva er det du har fått for deg? Hvor skal du? Hva er dette for prat? Jeg er kona di, ikke en fremmed!
Min stemme steg, og han lukket seg mer og mer.
Om hun bare hadde vært likegyldig hadde Line orket å rope? Hva er det du tror, Eirik? Hvorfor vil du ikke at Oda skal bo med pappaen sin?
Han steg ut, mørk i blikket.
Du vet akkurat hvorfor jeg gjør dette!
Nei, du får si det. Du har vært rar i flere uker. Og i dag gikk du over streken. Hvorfor kalte du Oda min datter? Hvem er hun for deg?
Jeg vet ikke lenger! Forklar meg det! Hvem er faren til Oda? Hvorfor møter han henne i skjul?
Hæ? Er du helt fjern nå? Hvem har tutet deg full av sånt? Mamma? Eller søstra di?
Mamma er ikke med på dette!
Jeg skjønner. Ingrid har vært på ferde.
Og hadde det vært så, burde hun ikke sagt fra om hva hun så?
Jeg er kona di, Eirik! Og nå tror du på rykter om ditt eget barn?
Du har løyet til meg.
Når har jeg løyet? Når, Eirik!?
Hvem er den mannen du og Oda møter i parken to ganger i uka?
Jeg pustet dypt.
Jeg har forklart dette. For en måned siden. Du så på Eliteserien vi kom hjem fra trening, jeg fortalte at jeg traff en gammel klassekamerat, Per, som nylig flyttet tilbake til byen. Moren hans er syk, og han spurte om kontaktinfo på legen, fordi min bestemor hadde samme sykdom. Derfor noen møter. Og hadde Ingrid åpnet øynene, ville hun sett at vi gikk sammen med mamma min mamma! Tror du virkelig at jeg ville gått på «hemmelig» date foran min egen mor? Hun ville aldri tilgitt det! Og hun er nesten mer glad i deg enn i meg! Hun har alltid respektert deg, Eirik og nå
Jeg trakk pusten, tørket ansiktet.
Greit. Du vil DNA-test? Kjør på. Jeg nekter ikke. For å vise deg at jenta med øynene dine er din.
Stille i huset, bare lydene fra Oda som våknet oppe.
Jeg gikk inn. En stund etter kjørte Eirik faktisk.
Oda pludret, klynget seg inntil meg. Jeg svelget grøten av uro. Hva har jeg gjort galt? Skal jeg ringe mamma? Eller vente? Mamma pleier å si: «Fortell meg aldri om dere krangler, med mindre det virkelig er slutt! Før det ta det selv. For hvis jeg først blir skuffet, har jeg problemer med å tilgi.»
Jeg la telefonen til side. Enda for tidlig. Eirik må vite at han skal bli far igjen. Så får jeg vurdere alt annet etterpå.
Til slutt føltes alt litt lettere. Og da Eirik brått parkerte foran huset igjen, var jeg klarere i hodet.
Mens jeg ga Oda frokost åpnet døra Eirik nesten dro med seg Ingrid inn i huset.
Nå kommer du! Line, hvor er du!?
Her
Ikke bra om Oda ser dette. Oda, ferdig å spise? Gå inn på rommet mitt og slå på en film, venn!
Ja! og vips forsvant hun opp trappa.
Diskusjonen etterpå ble tung. Ingrid gråt, Eirik var sint, jeg sto og visste ikke hva jeg skulle føle.
Jeg trodde du lurte ham, skjønner du? Overalt er det historier om koner som bedrar mennene sine! Venner forteller meg så mye Jeg vet ikke hva jeg skal tro lenger.
Ingrid, tror du jeg er sånn? Er du utro mot din egen mann? Hvem er egentlig far til barna dine?
Hun bråstanset gråten i forundring.
Hva er det du sier?
Det samme som deg! Tenk om det var bare sladder? Forstår du hvor mye skade du har gjort? Også dere, med Eiriks tillit Jeg orker ikke mer.
Jeg mente bare å beskytte ham
Fra meg? Lyktes du?
Jeg så på Eirik.
Spørsmålene ferdig nå?
Line
Nei, Eirik. Jeg trenger tid. Ingrid, du er ikke velkommen her en stund. Grunnen kjenner du.
Unnskyld, Line
Jeg tenker på det. Nå går dere.
Vi ble venner igjen, jeg og Eirik. Men på mine betingelser, og ingen i familien bortsett fra Ingrid fikk vite noe. For noen ganger bør man ikke lufte all skittentøy. Og for det er jeg uendelig takknemlig for mammas visdom.
Hun kommer til å ta imot barnebarnet vårt, snakke om hvor mye gutten ligner på Eirik, og smile lunt til meg.
Du er blitt klok, Line. God kone og mamma.
Mener du det?
Har jeg noen gang løyet for deg?
Hva betyr det egentlig å være klok? Du sier det, men jeg føler meg ikke sånn.
Klokskapen sitter i evnen til å ta vare på det livet gir deg. Barn, hjem, venner, familie Samle dem rundt deg, få alle til å ha det godt. Det er mye vanskeligere enn man tror, fordi man alltid må skille hva som er verdt å holde fast i, og hva som bør legges bort. Du får det til, Line.
Gjør jeg?
Jeg vet du gjør det! Og forresten, Per ringte. Han skal gifte seg om en måned. Du og Eirik er invitert.
Åh, mamma
Ikke åh, Line! Jeg passer barnebarna! Men gjør meg én tjeneste. Få orden på neglene dine!
Jeg lover!
Jeg klemmer mamma, nikker til Eirik, kaster et smil til Ingrid som holder seg litt på avstand, og blunker til Oda:
Kom, så hjelper du meg å legge lillebror.
Får jeg lov? øynene lyser. Hun stryker varsomt kinnet til babyen.
Ikke bare får, men må, jenta mi. MåSlik endte kvelden med oss fire og et nytt lite liv. Oda la lillebror i vuggen, og jeg kjente på freden i huset, selv mens Eirik plukket forsiktig opp tåkelagte fragmenter av tillit mellom oss. Grålysningen vibrerte utenfor daggry i juni, duften av gress gjennom åpne vinduer.
Og jeg forsto, med et blikk fra mamma, at man ikke trenger å forstå alt for å stå støtt. Det holder å velge hverandre, dag etter dag, selv når tvilen er tettest, og kjærligheten skjør som eggeskall mot kjøkkenbenken.
Oda nynnet rolig for lillebroren, Eirik la armen min rundt skuldrene, og jeg så ut visste at vi skulle klare det. Liv går videre, bit for bit, fortsetter å flette bånd av fortrolighet og nåde. Og kanskje, langt der fremme, ville også Ingrid sitte igjen rundt vårt bord og le av gamle misforståelser.
For midt i alt som røk og raste, hadde vi funnet tilbake ikke til det som var perfekt, men til det som holdt oss sammen. Og det er kanskje alt et menneske kan håpe på: Å samle familien, telle små lyse hender i kveldssolen og vite at kjærligheten, den dypeste, aldri brytes for godt.
Jeg kikket på neglene mine, grove og ujevne, og lo. Kanskje mor har rett, tenkte jeg men akkurat nå er det bare denne roen jeg trenger. Vi er her og vi holder, selv når vi blir kastet ut i stormen.




