Nyttårsaften startet kjedelig, helt til en fremmed kvinne satte seg ved bordet deres
Marthe sprang ut av leiligheten klokka ti på kvelden, 31. desember moren hennes hadde kommet på at hun hadde glemt å kjøpe brød og sendte henne til nærbutikken. Kyllingen putret allerede i ovnen, bordet var nesten dekket, og faren hadde skrudd på tv-en med festkonsert.
En vanlig nyttårskveld for en familie på tre hverken spesielt gledelig, men heller ikke full av krangel. Marthe var femten, og de siste årene hadde høytidene bare føltes tomme.
Ute luktet det snø og klementiner. Noen spilte høy musikk i etasjen over, andre lo på verandaen. Ved benken under gatelyset satt en eldre dame i gammeldags kåpe. Alene.
I hånden hadde hun en klementin halvskrellet.
Marthe stoppet opp. Noe knep henne i brystet, en sterk medfølelse hun nesten kunne ta på.
God kveld, sa hun, uten helt å vite hvorfor hun gikk bort.
Damen rykket til, så opp blikket var lyst og utvasket, som gamle bilder.
God kveld…
Er du… her alene? Det er jo nyttårsaften.
Ja. Hun smilte, men smilet gjorde Marthe kald helt inn til margen. Jeg blir ikke lenge. Måtte bare ut og trekke luft. Er alene hjemme uansett.
Alene hjemme. På selveste nyttårsaften.
Vil du… bli med oss? ble det plutselig sagt før Marthe rakk å tenke. På en kopp te, bare et øyeblikk.
Damen ble stiv.
Hvorfor det? Hva skal dere med meg? Dere har jo deres egne planer…
Vi feirer egentlig ikke noe spesielt. Bare vi tre som spiser salater og ser på tv. Kom, vær så snill. Jeg heter Marthe.
Signe, kom det forsiktig, og hun så ut som om et håp våknet i henne.
***
Da Marthe åpnet døren og slapp Signe inn, stivnet moren, med skinkerullen i hånda.
Hvem er det?
Det er vår nabo, mamma. Signe. Hun bor i blokka ved siden av.
Jeg blir ikke lenge, begynte Signe, og klemte veska si. Bare setter meg litt… hvis det går.
Faren kom ut av stua, lurte på gjesten. Moren visste ikke hva hun skulle gjøre. Da kjente Marthe plutselig at dette, dette øyeblikket det var meningen med alt.
Sett deg, Signe! Jeg lager te.
Først var det ganske kleint. Signe satt ytterst på stolen, holdt tekoppen med begge hender som om den kunne bli tatt fra henne hvert øyeblikk. Moren så skeptisk ut, faren tygde og var stille.
Dere har det så fint, sa Signe lavt. For en koselig juletre… Jeg har ikke hatt tre på flere år. Hva er vitsen, når man er alene?
Har du… barn? spurte moren, og Marthe rynket brynene av den spisse tonen.
En sønn. Han bor i en annen by. Har det travelt. Signe senket blikket. Ringer en sjelden gang, men har aldri tid til å komme. Jobb, ansvar…
Det ble stille.
Barnebarn da? ville moren vite.
To. Sønnen min skilte seg for lenge siden, da barna var små. Ekskona… Signes stemme skalv. Hun lot dem aldri komme. Nå er de voksne. De bryr seg ikke om et gammelt menneske de ikke kjenner.
Marthe reiste seg så fort at stolen skrapte i gulvet.
Mamma, hjelp meg litt på kjøkkenet?
På kjøkkenet snudde hun seg til moren:
Må du grille henne sånn?!
Jeg bare lurte…
Du ser jo at det er vondt å snakke om! Hun satt ute med en klementin, alene, på nyttårsaften!
Moren sukket:
Marthe, jeg skjønner du synes synd på henne, men hun er jo en fremmed…
Ensom, ikke farlig. Hun har sikkert glemt hvordan det er å føle varme. Nå kan vi gi henne det for første gang på lenge!
Moren smeltet litt i ansiktet:
Greit. Finn en tallerken til.
***
Rundt elleve hadde noe endret seg. Signe sluttet å holde seg fast i stolen. Hun begynte å fortelle om årene som økonom på kontor, om mannen som forlot henne for femten år siden, og om hvordan hun siden har lukket livet sitt inne.
Hver morgen våkner jeg og lurer på hvorfor? TV-en på, litt te, så butikken og hjem igjen. Snakker ikke med noen. Telefonen er taus. Av og til hele uker uten en eneste stemme.
Marthe syntes det var vanskelig å puste.
I dag tenkte jeg, fortsatte Signe, nå ler alle sammen, feirer. Jeg tok en klementin og gikk ut. For å se folk, ikke bare fire vegger.
Faren kremtet. Moren reiste seg plutselig, gikk bort og la armen rundt Signe.
Nå kommer du hit til oss. Ikke sitt alene mer! Vi bor nesten vegg i vegg.
Signe hikstet stille. Tårene rant nedover de rynkete kinnene. Marthe kjente at noe løsnet inni henne, som isen på en elv når våren nærmer seg.
***
Nyttår ble feiret i fellesskap. Da klokka slo tolv, holdt Signe Marthe i hånden og hvisket:
Takk, lille venn. Takk…
Marthe tenkte på hvor mange som satt alene akkurat nå. Hvor mange stillestående telefoner, tomme bord, uåpnede klementiner?
Da midnatt kom, hentet moren kake og faren skrudde på musikk. Signe lo virkelig lo, og latteren var som et lite mirakel.
Klokka ett ville hun gå.
Nei, nå har jeg pratet nok. Dere må jo få hvile…
Signe, sa Marthe, og tok henne i hånden. Nå er vi venner. Kom tilbake i morgen til middag.
Dere er for snille…
Jeg mener det. Mor lager noe godt, så spiser vi sammen. Ikke sant, mamma?
Moren nikket:
Kom klokka to. Jeg skal lage suppe.
Signe stod i gangen, tok på seg kåpen og det trillet tårer. Men nå var det varme tårer.
Jeg… vet ikke hvordan jeg skal takke dere…
Ikke takk oss, smilte Marthe og klemte henne. Bare kom tilbake.
Da døra lukket seg, lente Marthe seg mot veggen og lukket øynene.
Marthe, sa faren lavt, dette var fint gjort.
Jeg bare… BLE redd hun skulle våkne i morgen til bare stille hus. At ingen brydde seg. At hun følte seg usynlig.
Moren kom og strøk henne over håret:
Du ga henne det viktigste. Du viste at hun ikke er alene.
***
Neste dag kom Signe klokken to, nøyaktig. Hadde med seg et gammelt fotoalbum og fortalte om ektemannen, om sønnen, hvordan de hadde vært en glad familie før.
Og så kom hun tilbake, igjen og igjen.
Sakte ble hun en del av familien. De stekte vafler, så på filmer sammen, skravlet om alt mulig.
Marthe merket hvordan Signe forandret seg at hun våknet til liv. Øynene fikk glans igjen, latteren satt løst. Hun hilste nå på naboene, snakket om min Marthe.
En dag ringte telefonen.
Mamma? en overrasket mannstemme. Du svarer jo ikke, jeg har prøvd i to dager…
Oj, kjære, unnskyld! Jeg var hos naboene mine, glemte mobilen. Hvordan går det?
Marthe hørte samtalen godt. Hørte sønnen spørre: Naboene? og hvordan Signe fortale om nyttårskvelden, om jenta som inviterte henne inn, om en familie som hadde tatt henne inn blant sine egne.
Mamma, jeg vil komme på besøk. Jeg vil møte disse menneskene.
Da Marthe så Signe etter samtalen, gråt hun. Men det var gledestårer.
Han kommer, hvisket hun og holdt MArthe i hendene. Sønnen min kommer.
Ser du, smilte Marthe. Alt gikk bra.
Det var du, lille venn. Du reddet meg. Hadde du ikke vært der…
Hvis ikke hun hadde vært der.
Marthe klemte den gamle damen og tenkte på hvor lite som skal til for å gi lykke. En kopp te. Et varmt hjem. Noen som sier: “Du er ikke alene.”
En ensom klementin på en benk. Ett øyeblikks omsorg. Noen ganger kan det endre et helt liv.
Senere, da Signe hadde gått, sa faren:
Vet du, Marthe, før trodde jeg alt handlet om at vi lever for oss selv. Jobber, tjener penger, kjøper ting. Men det er ikke det livet handler om.
Hva er det da?
Han så på henne:
Det er å se mennesket. Hun som sitter ved inngangen vår, og som ikke lenger venter på å bli sett. Og å strekke ut hånden, bare fordi hun er et menneske, og fordi det gjør vondt å være usynlig.
Marthe nikket. Strupen snørte seg sammen, men hun smilte.
Halvåret gikk. Signe ble til slutt en ekte del av familien. Livet hennes fikk ny mening.
Marthe skjønte noe viktig: Lykken ligger ikke i de store handlingene. Men i de små. De du gjør når ingen ser på. Når du bare går forbi og likevel stanser.
Stanser og ser et annet menneske. Noen som har glemt hvordan varme føles.
Og minner henne på: Du er ikke her forgjeves. Du betyr noe. Noen ganger kan en klementin på en benk starte en historie. En historie om at vi er mennesker, og at vi er her for hverandre.




