Jeg stilte mannen min overfor et vanskelig valg.
Mamma, hvorfor skal vi til bestemor Ingrid? Jeg har ikke lyst, det er så kjedelig der.
Jeg så på Anna via bakspeilet. Datteren min satt i baksetet, trykket på det rosa nettbrettet sitt og løftet ikke blikket da hun spurte. Seks år gammel allerede, og snakket med en stemme som om hun gjorde oss en tjeneste bare ved å være med.
Fordi det er bursdagen til Jonas i dag, fetteren din. Husker du ham?
Ja, jeg husker. Han er ekkel.
Anna! Jeg snudde meg, men Eirik la en hånd på skulderen min.
Ikke begynn nå. Ikke akkurat i dag, vær så snill.
Jeg så på mannen min. Han satt bak rattet, anspent, som om vi var på vei til et forhør, ikke til eget familieselskap for et barn. Dressen var mørkeblå, skjorta hvit, presset av meg samme morgen. Jeg hadde brukt en halvtime på den skjorta, fordi jeg visste: svigermor ville legge merke til hver minste krøll eller brett. Og selv om hun lot som ingenting, var det alltid denne blikket som fortalte alle at jeg ikke var en særlig god husmor.
Jeg begynner ikke, Eirik. Jeg forklarer bare Anna hvorfor vi skal dit.
Men måten du forklarer på gir Anna inntrykket at vi drar et sted vi ikke er velkomne.
Er vi det da?
Han svarte ikke. Lyset blinket fra grønt til gult, og Eirik bremset inn. Stillheten la seg i bilen, avbrutt kun av lydspillet til Anna sitt nettbrett.
Hør, la oss avtale noe, begynte han, blikket mot veien. Vi drar, gratulerer Jonas, sitter i to-tre timer, maks, og så reiser vi. Ingen kommentarer om fortid, ingen oppgjør, bare en familiefeiring. Klarer vi det?
Jeg ville si at jeg var usikker. Hver gang lover vi hverandre det samme, men alltid ender det med at jeg sitter på kjøkkenet hos svigermor og får en ny preken om barneoppdragelse, hvor mye jeg jobber, og hvor lite jeg prioriterer tid med familien. Eller at min avdøde mor ikke lærte meg å lage mat slik Ingrid Thorsen gjør.
Men jeg sa ingenting. Jeg nikket bare og vendte meg mot vinduet. Utenfor gled mai-gatene forbi, badet i sol. Kvinner i lette kjoler, menn i korte skjorter, barn med is. En helt vanlig lørdag, dagen man helst vil bruke på en piknik i parken eller nyte en bok på balkongen, ikke krysse byen for folk som ikke liker deg.
Mamma, får Jonas mange gaver? Anna rev seg løs fra nettbrettet.
Sikkert. Det er jo bursdagen hans.
Får jeg også gave?
Jeg snudde meg igjen. Datteren min så på meg, store brune øyne fulle av forventning. Hun hadde lært at på alle feiringer falt det alltid noe på henne også. Jeg hadde jo formet det slik hver jul, hvert karneval, hvert besøk hos vennene mine endte med at Anna fikk en leke eller godteri.
Anna, du har ikke bursdag i dag. Det er Jonas sin dag, det er han som får gaver.
Men jeg vil også!
Din egen bursdag kommer, vennen. Det er ikke lenge til oktober, da er det du som får gaver. I dag gir vi Jonas en gave. Husker du vi kjøpte byggesettet hans i går?
Ja, men jeg vil også ha byggesett!
Du har et helt rom fullt av leker, utbrøt Eirik. Klarer du å vente én dag?
Anna surmulte og dykket tilbake i nettbrettet. Jeg så på Erik. Fingrene hvitnet mot rattet. Jeg visste hva han tenkte på: Hvis Anna fikk et utbrudd, ville svigermor merke det. Hun kom til å si noe når vi dro, og søsteren hans, Kristin, kom også til å høre det. Og de ville diskutere min oppdragelse i ukevis.
Vi satt tause resten av veien. Tjue minutters stillhet, kun fylte av elektronisk barnetid og byens sus. Jeg så på hus, trær, skyer og tenkte på at jeg tre år tidligere hadde lovet meg selv aldri mer å komme tilbake til det huset. Etter den store krangelen, da Ingrid Thorsen sa rett ut at jeg hverken egnet meg som kone eller mor.
Da gikk jeg min vei, smalt døra. Eirik løp etter meg på gata, ba meg gå tilbake og be om unnskyldning. Jeg gjorde det ikke. Vi tok taxi hjem, han var stille hele veien, jeg så ut og lurte på om dette var slutten. Om jeg burde pakke og flytte til søsteren min i Bergen.
Men jeg ble. Fordi jeg elsket ham. Fordi vi hadde Anna. Fordi jeg aldri lærte å gi opp.
Etter den kvelden så vi ikke familien hans på nesten et år. Eirik ba oss komme til jul jeg nektet. Han spurte igjen til påske jeg nektet. Først da Ingrid havnet på sykehus med hjertet, gikk jeg med. Anna og jeg kom med blomster og frukt. Svigermor lå blek og gammel i senga, og jeg følte en slags medlidenhet.
Hun takket for frukten, strøk Anna over håret, sa hun savnet barnebarnet. Ikke et ord om unnskyldning. Ikke et ord om den gamle krangelen. Som om ingenting var skjedd.
Jeg tenkte: kanskje det skal være sånn. At vi later som ingenting, og livet går videre. Kanskje, det er slik voksne lever: svelger kamelene og smiler.
Men da Eirik i går kveld nevnte at vi var invitert på Jonas sin bursdag, forsto jeg at ingenting var glemt. At alt fortsatt stakk i meg som en flis.
Nå er vi fremme, sa Eirik, og jeg rykket til.
Vi sto utenfor den grå, ni-etasjers blokka på Strømmen. Huset Eirik vokste opp i, der moren hadde bodd i førti år. Huset hvor jeg alltid følte meg som en gjest.
Anna, legg vekk nettbrettet. Nå går vi inn, sa jeg, prøvde å høres rolig ut.
Vi steg ut av bilen. Eirik hentet gaven fra bagasjerommet, en stor glinsende pose med byggesettet vi hadde kranglet om i butikken dagen før. Jeg ville ha midt-på-treet, Eirik insisterte på at vi ikke skulle fremstå gjerrige.
Hva betyr “passende”, spurte jeg mens jeg sto mellom hyllene i lekebutikken.
Noe som viser at vi ikke er gjerrige.
Det er ikke en konkurranse, det er en gave til barn.
Jeg vet, men mamma og Kristin legger merke til sånt.
Jeg ga meg. Vi kjøpte byggesettet til nært fem tusen kroner jeg syntes det var altfor mye, men Eirik hadde rett: alt ble lagt merke til i familien hans. Hva du ga, hvor dyrt det var, hvilken veske du gikk med, hvor du handlet mat. Alt betydde noe.
Vi gikk opp til fjerde etasje. Heisen var som alltid ute av drift. Anna sutret, jeg dro henne nesten etter meg. Eirik gikk foran, rett rygg under dressjakka.
På reposet stoppet han opp, snudde seg til meg.
Er du klar?
Jeg hadde lyst til å svare nei, at jeg heller ville snu og gå hjem. Ville ikke late som alt var greit når det ikke var det. Men jeg nikket og tvang fram et glis.
Jeg er klar.
Han ringte på. Stemmer, musikk, latter innenfra. Selskapet var alt i gang. Vi var sent ute Eirik hadde bevisst regnet ut tiden for at vi ikke skulle være først.
Det var Kristin, Eiriks søster, som åpnet. Hun er to år yngre enn Eirik, men ser eldre ut: kort, mørkerødt hår, markerte trekk, tynne lepper i en nesten-smil.
Å, dere er her! Endelig! hun trakk seg til siden. Kom inn, kom inn. Vi er i gang.
Hei, Kristin, Eirik kysset henne på kinnet. Unnskyld, trafikken.
Selvsagt, alltid trafikken, Kristin så på meg. Hei, Maren.
Hei.
Vi utvekslet pliktskyldige klemmer, og jeg kjente den kjølige huden hennes. Eller så var det meg som var kald.
Og hvem har blitt så stor? Lille Anna? Kristin bøyde seg ned til datteren min. Har vokst masse siden sist!
Anna svarte ikke, gjemte seg bak skjørtet mitt. Hun husket ikke tante Kristin, sist hun så henne var hun tre år.
Si hei, vennen, hvisket jeg og dyttet henne forsiktig fram.
Hei, mumlet Anna og gjemte seg igjen.
Litt sjenert, ja, smilte Kristin og rettet seg opp. Kom inn, mamma er på kjøkkenet, Jonas er i stua med alle barna. Vi skal snart spise kake.
Vi kom inn i leiligheten, og straks omfavnet hele atmosfæren meg: en blanding av lavendel og bakst. Ingrid Thorsen hadde alltid urteknytteposer i skapene, bakte alltid på lørdager. I dag luktet det eplekake.
I gangen sto det sko overalt: barnesko, damestøvletter, mannesko. Gjestene var samlet. Jeg byttet til ballerinasko spesielle for denne anledningen, og hjalp Anna av med sandalene. Kristin betraktet oss med et blikk jeg overhørte.
Eirik, gå inn til stua, Jonas venter på onkel Eirik, sa Kristin. Dere, jentene, går til kjøkkenet til mamma.
Jentene. Jeg rynket pannen. Førtito, nitten år gift, barn, økonomisjef i et entreprenørfirma, betaler boliglån og skatt, og her blir jeg fortsatt kalt “jenta”.
Eiriks blikk møtte mitt, bedende. Jeg nikket, han gikk inn med gaven, og jeg tok Anna med meg inn på kjøkkenet.
Kjøkkenet var stort og lyst, med utsikt mot bakgården. På vinduskarmen pelargonia, på veggene broderte håndklær. Blondebrikke på bordet. Alt som det alltid har vært her, i tjue år.
Ingrid Thorsen satt ved bordet med en venninne. De lo high utd. Da vi kom inn tok svigermor blikket vekk fra samtalen. Smilet strammet seg.
Maren! Så hyggelig at du kom! hun reiste seg, og jeg så at hun hadde blitt eldre. Håret grått, rynkene dypere, ryggen bøyd.
Men blikket var det samme: skjerpende, vurderende, gjennomtrengende.
Hei, Ingrid, jeg bøyde meg til en formell klem.
Hei, jenta mi. Og her er barnebarnet! hun bøyde seg mot Anna. Så pen du er blitt! Akkurat som bestemoren!
Anna gjemte seg bak meg. Jeg strøk henne over håret.
Si hei til bestemor, Anna.
Vil ikke.
Det ble stille. Ingrid rettet seg sakte opp, blikket dunkel. En viss skuffelse vistes, eller kanskje misbilligelse.
Jaja, barn er slik, sa hun til slutt, men tonefallet avslørte at hun mente det motsatte. At barn bør hilse. At jeg som mor burde lært datteren bedre folkeskikk.
Hun er sliten etter turen, sa jeg, og visste jeg hørtes unnskyldende ut.
Hun får vennligst sette seg. Jeg serverer te. Vil du ha kaffe? Har fått fersk italiensk kaffe.
Te er fint, takk.
Jeg satte meg, plasserte Anna ved min side. Den fremmede kvinnen smilte.
Jeg er Ragnhild, venninnen til Ingrid, presenterte hun seg.
Maren, hyggelig.
Svigermor stresset rundt kaffen, tok frem kopper, helte opp te. Jeg så på ryggen hennes og lurte på hva de hadde snakket om før vi kom. Familie? Været? Eller meg?
Hvordan går det, Maren? hun spurte uten å snu seg. Er du fortsatt på samme arbeidsplass?
Ja.
Er det mye å gjøre?
Mer enn nok.
Hvem henter Anna i barnehagen hvis du jobber sent?
Der kom det. Jeg trakk pusten.
Jeg gjør det. Jeg har fleksitid.
Javel. Jeg tenkte bare du kanskje hadde ansatt barnepass. Mange gjør jo det nå.
Nei, vi klarer oss selv.
Ingrid satte frem teen og satte seg rett ovenfor. Blikket hvilte på meg.
Du har blitt tynnere.
Nei, jeg er som før.
Du har det. Ansiktet ditt er smalere. Du må spise bedre, Maren. Menn liker frodige kvinner.
Kjevene mine strammet seg. Også dette var kjent: kommenarer om utseende, vekt, klær alltid sagt med et smil, men med en brodd det ikke var mulig å overse.
Jeg har det fint, takk.
Så bra. Jeg er bare bekymret, forstår du. Eirik ringte meg og sa dere kom jeg ble så glad! Jeg trodde dere hadde glemt veien hit.
Vi har hatt det travelt, svarte jeg monotont. Barnehage, jobb, aktiviteter.
Alle har det travelt. Men vi må ikke glemme familien. Familie er viktigst.
Jeg drakk teen, brente meg litt på tungen. Anna vrir seg på stolen.
Mamma, kan jeg gå inn i et annet rom og se? hvisker hun.
Javisst, bare vær stille.
Anna løp ut. Ingrid fulgte henne med blikket.
Rask jente. Akkurat som Eirik var som liten.
Ja, hun har mye energi.
Hvordan trives hun i barnehagen? Lytter hun til de voksne?
For det meste, ja.
For det meste? Hva med de gangene hun ikke gjør det da?
Jeg satte koppen på bordet.
Hun er et barn. Det hender.
Mmm, alle barn er forskjellige. For eksempel Jonas han er veldig flink og rolig. Kristin har oppdratt ham godt. Går på skole allerede, hjelper hjemme, stiller alltid opp. En gullgutt.
Ragnhild nikket.
Jeg så det. Hilsene pent, takker for gaver veldig høflig.
Jeg kokte innvendig. Alt ble sagt mellom linjene: Jonas var et mønstereksempel, Anna var “annerledes” min skyld.
Fra stua hørte vi latter og Eiriks stemme. Jeg så det for meg: Eirik, smilende, lot som alt var idyll, at vi var en gjeng sammensveiset familie.
Ingrid, kan jeg gratulere Jonas? sa jeg, reiste meg.
Selvfølgelig, du finner ham i stua. Vi spiser snart kake, så ikke gå for langt.
Jeg gikk ut fra kjøkkenet, kjente blikkene deres i ryggen. I gangen var det stille, kun stemmene inne fra stua. Jeg lente meg mot veggen, lukket øynene. Ti minutter. Vi hadde vært her i ti minutter, og jeg ville allerede gå hjem.
Mobilen vibrerte i kjolen. SMS fra Eirik: “Går det bra?”
Jeg skrev: “Fint,” og sendte. Løgn, hva annet skulle jeg si? At moren hans allerede hadde kommet med tre stikk? At jeg følte meg som under en eksamen jeg garantert kom til å stryke på?
En fremmed mann i femtiårene gikk forbi på vei mot badet. Jeg så på klokka. Hvor lenge til? To timer? Tre?
Tante Maren?
Jonas sto i døråpningen, pyntet skjorte og bukse. Bursdagsbarnet. Jeg kjente ham kun fra bilder Kristin hadde sendt til Eirik.
Hei, Jonas. Gratulerer så mye med dagen!
Takk! Onkel Eirik sa at dere hadde med gave?
Ja, du finner den der inne, tenker jeg.
Det er den store boksen? Byggesett?
Det får du snart vite, smilte jeg.
Han lyste opp og løp inn. Høflig gutt. Slike Anna burde vært, ifølge Ingrid.
Jeg gikk inn i stua, hilste på familie og gjester jeg såvidt kjente. Eirik reiste seg, presenterte meg for alle.
Anna satt i hjørnet, gravd ned i nettbrettet.
Anna, legg vekk nettbrettet, det er uhøflig her.
Jeg vil ikke. Det er kjedelig.
Anna.
Men mamma!
Folk snudde seg.
Nå, legg det vekk!
Anna sukket og gjorde som jeg sa, men trakk seg tilbake til hjørnet. Jeg satte meg med henne, kjente på blikkene; ikke ord, men dømmende, kritiske.
Kristin kom inn med brett fylt med vinglass og juice.
Kjære gjester, la oss skåle for bursdagsbarnet! Jonas, kom hit!
Jonas stilte seg ved siden av moren de smilte begge, alle fant frem mobilene for å ta bilder.
For vår flotte gutt! sa en av gjestene. Må han være sunn og glad!
Få bare toppkarakterer!
Gjøre mor og far stolte!
Folk skålte, jeg nippet til vinen. Eirik sto ved siden av meg, åpenbart anspent.
Nå er det gavetid! erklærte Kristin. Jonas, sett deg, så får du gaver!
Han satte seg midt i rommet, alle kom bort med hver sin gaveeske. Først et tegnesett. Så en stor fjernstyrt robot. Barna gispet. Jonas lyste opp.
Så flere: bøker, byggesett, spill, klær. Gavehaugen vokste. Jonas takket høflig, smilte, klemte. Perfekt barn.
Jeg så på Anna. Hun stirret på gavene med et uttrykk jeg kjente igjen: misunnelse.
Anna, ikke se sånn.
Hvorfor får han så mange gaver? spurte hun lavt.
Fordi det er hans bursdag.
Når har jeg bursdag?
I oktober, du vet jo det.
Det er lenge til!
Ikke nå, vennen, vær rolig.
Eirik kom frem med vår gave. Den store esken. Jonas åpnet og smilte bredt.
Tøft! Det er SuperKonstruksjon 3000! Mamma, det er den jeg ønsket meg!
Kristin smilte.
Onkel Eirik og tante Maren visste akkurat hva du ville ha. Tusen takk!
Jonas hoppet opp, klemte Eirik, og litt forsiktig, meg også.
Takk, tante Maren.
Bare hyggelig. Håper du får det gøy med den.
Folk snakket om byggesettet, om hvor dyrt det var, hvor bra gave det var. Ingrid kom inn, nikket tilfreds.
Godt dere ikke sparte på noe for Jonas.
Knokene mine strammet seg. “Sparte på noe”. Som om det var en veldedighet.
Anna dro meg i genserermet.
Mamma, får jeg også gave?
Nei, Anna. Det er Jonas sin bursdag.
Men jeg vil også!
Anna, vær så snill.
Anna reiste seg, nærmet seg gavene og sa høyt til Jonas:
Kan jeg få en av dine gaver?
Stillhet. Jonas så forvirret ut.
Hva?
Du har så mange. Kan jeg få en?
Jeg hoppet opp, grep hånden hennes.
Anna, nå går vi ut.
Men jeg vil ha gave! Hvorfor får han alt? Jeg vil ha byggesett! Jeg vil ha robot!
Hun rev seg løs og begynte å gråte høyt, så alle hørte det.
Kristins ansikt strammet seg, Ingrid foldet hendene, blikket triumferende: “jeg sa jo at hun er bortskjemt”.
Eirik bøyde seg ned, prøvde roe Anna.
Anna, skal vi gå og prate litt?
Jeg vil ikke prate! Jeg vil ha gave!
Hun falt sammen, sparket i gulvteppet, gråt ukontrollert.
Jeg sto over henne. Hele stua så på meg.
Noe i meg brast.
Anna, reis deg. Vi går hjem.
Jeg dro henne opp. Hun slengte seg, gråt, men jeg lot ikke gå.
Maren, vent! begynte Eirik, men jeg hørte ikke.
Jeg dro Anna mot døra, men Ingrid stilte seg foran.
Kanskje det ikke er nødvendig å gå så brått? Ro deg ned litt først, Maren.
Jeg så henne i øynene. Så sa jeg endelig det som hadde bygd seg opp i tre år:
Vet du hva, Ingrid? Om du ikke hadde lært barna dine at gaver handler om å vise hvem som er viktigst i familien, ville kanskje ikke Anna fått slike utbrudd!
Hun bleknet.
Hva sa du?
Jeg sier det jeg mener! Du har alltid gjort alt til en byttehandel hvem gir mest, hvem ser best ut. Du har skapt dette miljøet selv! Nå står du der og dømmer min datter for å be om det samme oppmerksomheten du alltid gir andre!
Maren, stopp nå! Eirik prøvde roe meg, jeg rystet av hans hånd.
Nei, jeg stopper ikke! Jeg har vært stille i tre år! Tre år med stikk, blikk, og kommentarer om at jeg ikke er bra nok! Vet du hva? Jeg er lei!
Kristin tråkket frem:
Hører du deg selv? Kommer til vårt hjem og gjør dette?
Jeg sier sannheten! Hva annet enn sannheten? At dere alltid gir Jonas all oppmerksomhet, mens Anna står igjen på siden fordi jeg aldri har vært god nok for dere!
Ingrid slo ut med hendene.
Gud, Maren, hva mener du? Vi har alltid behandlet Anna godt!
Godt? Dere har sett henne tre ganger på tre år! Ikke engang på hennes bursdag kom dere! Men for Jonas samler dere hele slekta!
Det var du som ikke ville møte oss!
Fordi etter hvert besøk sov jeg ikke på ei uke!
Stillhet. Gjestene så i gulvet, noen gikk ut til kjøkkenet. Anna hadde sluttet å gråte, sto ved meg og snufset.
Eirik sto midt i rommet, blek, forvirret.
Maren, vær så snill, stopp.
Jeg så på ham. Han ba meg tie, late som ingenting hadde hendt.
Jeg klarte det ikke.
Eirik, jeg orker ikke lenger. Jeg er lei av å late som alt er bra. Lei av alltid å være feil. Det er alltid jeg som er utenfor!
Ingen ser på deg som utenfor.
Jo! Fra første dag sa din mor: “Jeg håper du er god nok for sønnen min.” God nok! Som om jeg konkurrerte om en trone!
Ingrid ristet på hodet.
Jeg mente ikke det.
Men du har alltid behandlet meg ut fra det. Og jeg orker ikke bevise noe for deg mer.
Kristin fnøs.
Hvem tror du at du er, egentlig?
Jeg er kona til Eirik. Mor til Anna. Jeg krever respekt.
Respekt må fortjenes, sneipet Kristin.
Fortjenes? Jeg har vært gift med Eirik i nitten år. Fått barn. Holder hjemmet, yrkesaktiv hva mer forventer dere?
Vi forventer at du oppfører deg anstendig! stemte Ingrid i. Ikke lager scena på en barnebursdag! Ikke gir oss skylda!
Dere har splittet familien, sa jeg lavt, men bestemt. Dere får Eirik til å velge mellom oss. Anna føler seg ikke velkommen her.
Eirik tok ansiktet i hendene.
Maren, for Guds skyld.
Men det stoppet ikke. Alt kom ut. Tre år sidda sorg og sinne, alt på én gang.
Vil du jeg skal stoppe? Ok, vi går nå. Anna, kom.
Jeg grep hånden hennes og styrte mot døra. Eirik blokkerte.
Hvor skal du?
Hjem.
Maren, vent litt. Vi kan prate.
Ingenting å prate om. Jeg har sagt mitt. Jeg kommer ikke tilbake.
Du kan ikke bare gå!
Jo. Og jeg gjør det.
Forbi ham, inn i yttergangen. Obet på Anna, som klynket.
Eirik og Ingrid fulgte etter.
Maren, hvis du går nå, aldri vent at jeg glemmer dette, sa Ingrid.
Jeg snudde meg.
Det forventer jeg ikke. Ha det.
Maren! Eirik tok tak i hånden min. Skjønner du hva du gjør?
Ja. Endelig. Hvis vi skal leve sammen, må du velge: oss eller dem.
Han stivnet.
Stiller du et ultimatum?
Du har satt deg selv i denne situasjonen, Eirik. Da du lot moren din snakke sånn til meg. Da du ba meg tåle. Lot Kristin hakke. Uten å støtte meg.
Han stod, hodet bøyd, uten å si noe.
Da går vi, sa jeg. Kom, Anna.
Vi gikk ut. Jeg smalt døra bak oss og tok trappa ned. Anna gråt stille i hånda mi, jeg også men jeg gikk.
Utenfor bestilte jeg taxi via mobilen. Fem minutter etter satt vi i bilen.
Går det bra? spurte sjåføren.
Ja. Takk.
Vi kjørte gjennom byen. Anna snufset inntil armen min, sovnet omsider. Jeg strøk håret hennes. Mobilen ringte. Eirik. Jeg trykket av. Han ringte flere ganger. Jeg skrudde av mobilen.
Vel hjemme la jeg Anna på sofaen, pakket henne inn. Satt ved siden av henne. Hun sov, eventyret av gårsdagens dag visket vekk men tårestrekene på kinnet var igjen.
Min jente. Bortskjemt, javel, men elsket.
Jeg visste jeg hadde gitt henne for mye. Fordi jeg ville gi henne den tryggheten og kjærligheten jeg selv aldri fikk. Men hvor går grensen der kjærlighet går over i ettergivenhet?
Jeg visste ikke.
To timer etter hørte jeg Eirik låse seg inn. Jeg reiste meg og møtte ham i gangen. Han tok av skoene stille, uten å se på meg.
Hei.
Hei.
Vi gikk til kjøkkenet. Jeg satte på vann, han satte seg.
Sover hun?
Ja.
Stillhet.
Mamma er veldig lei seg, sa han til slutt.
Jeg vet.
Kristin sier du oppførte deg upassende.
Det er mulig.
Maren, forstår du hva du har gjort?
Jeg helte vannet i koppene.
Jeg forstår. Jeg sa sannheten.
Du sa at mamma ikke behandler Anna bra.
Fordi det er sant.
Det er ikke det! Hun er glad i Anna!
Eirik, hun har sett henne tre ganger på tre år. Er det kjærlighet?
Han strøk seg over ansiktet.
Hun er gammel. Helsetrøbbel. Slitsomt å dra hit.
Men til Kristin drar hun hver uke.
Kristin bor like ved.
Vi bor førti minutter unna, ikke på Svalbard.
Han ble stille. Jeg satte meg, tok koppen i hendene.
Jeg vil ikke krangle. Men jeg kan ikke lenger late som om jeg trives.
Hva vil du jeg skal gjøre?
Jeg vil du skal være på min side. Ikke forsøke å blidgjøre alle. Når mamma er frekk, vil jeg at du sier ifra.
Jeg forsvarer deg!
Nei, Eirik. Du maner til ro. Men moren din vil ikke ro. Hun vil at jeg skal bli slik hun ønsker.
Hun er gammelmodig. Har sitt syn.
Og det synet passer ikke meg.
Han sukket.
Så jeg må velge mellom dere?
Jeg sier du skal velge familien din. Meg og Anna.
Hun er også min familie!
Men jeg er kona di. Jeg har krav på din støtte.
Vi satt tause. Teen ble kald. Det mørknet utenfor.
Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre, sa han dempet.
Jeg heller ikke.
Mener du at vi aldri mer skal omgås familien min?
Jeg tenkte. Vil jeg virkelig det? Nei, men jeg vil ha ro. Jeg vil bli behandlet med respekt. Jeg vil at Anna føler seg ønsket.
Jeg vil ikke droppe dere. Men hvis det skal fungere, må det skje på like vilkår. At mamma og Kristin ikke ser ned på meg. At Anna behandles likt som Jonas.
Og hvis ikke?
Da holder vi oss unna.
Han ristet på hodet.
Du stiller ultimatum.
Jeg setter grenser. Det er forskjell.
Eirik reiste seg, stirret ut gjennom vinduet kveldssol over blokka.
Hele livet har jeg prøvd å være god sønn. Nå innser jeg at jeg har glemt å være en god ektemann. Jeg lot deg stå alene.
Jeg gikk bort, la pannen mot ryggen hans, holdt rundt.
Jeg vil ikke du skal kutte ut moren din. Men vi må ha grenser. Hun må forstå at du har eget liv, egen familie.
Og hvis hun ikke endrer seg?
Da er det hennes valg. Men vi velger hvordan vi vil leve.
Han snudde seg, klemte meg. Vi ble stående, med hjertet hans mot kinnet mitt.
Jeg elsker deg, sa han.
Jeg deg også.
Men jeg vet ikke hvordan dette skal gå.
Vi må prøve.
Jeg sjekket Anna, hun sov, armer ut til sidene, trygt pakket inn.
Jeg kom tilbake til kjøkkenet. Eirik satt på mobilen.
Mamma skriver. Hun ber oss komme i morgen og snakke.
Vil du det?
Ikke alene.
Jeg blir med men da må du støtte meg hele veien.
Han nikket.
Lover.
Vi satt tause.
Sasha sin mobil vibrerte igjen.
Kristin skriver. Jonas er lei seg fordi festen ble ødelagt.
Skyldfølelsen slo meg. Jeg ødela et barns bursdag.
Skriv at jeg ringer og sier unnskyld til Jonas i morgen.
Eirik satte seg.
Og til mamma?
Jeg tenkte. Skal jeg be om unnskyldning? For at jeg sa sannheten?
Jeg kan si unnskyld for formen. Men ikke for innholdet.
Det er rettferdig.
Jeg så på Eirik, på gråstenene i tinningen hans. Min mann. Far til min datter. Nitten år sammen.
Kan alt rase for én dag?
Eirik, har du noen gang vurdert skilsmisse?
Han trakk seg vekk.
Hva? Hvorfor det?
Hvis vi ikke finner en løsning. Hvis moren din aldri aksepterer meg. Hvis dette fortsetter
Han grep hendene mine.
Maren, jeg vil ikke skilles. Jeg har feilet, men jeg elsker deg. Jeg elsker Anna. Jeg skal gjøre alt for oss.
Hvordan?
Jeg finner ut av det.
Jeg håpet det gikk. Men frykten for at Ingrid aldri ville godta meg, at Eirik alltid ville slites mellom oss, at Anna vokste opp og følte seg uønsket, satt i.
La oss legge oss, sa Eirik. Vi tar det i morgen.
Vi la oss, lempet Anna over i senga si, jeg kysset henne god natt.
Jeg sov lenge ikke før søvnen til slutt kom, fullt av dagens gjentatte scener. Stemmer, blikk, Annas tårer, Ingrid sitt ansikt.
Morgenen etter klatret Anna opp i senga mi.
Mamma, må vi dra til bestemor igjen? spurte hun stille.
Jeg strøk henne over håret.
Det vet jeg ikke, kjære. Kanskje, kanskje ikke.
Jeg vil ikke. Det var skummelt.
Hvorfor det, vennen?
Du ropte. Og alle så på meg.
Det stakk i meg. Jeg klemte henne.
Unnskyld, Anna. Jeg skulle ikke rope sånn.
Hvorfor ropte du på bestemor?
Hvordan forklarer jeg en seksåring at voksne bærer på gamle sår som av og til eksploderer? At verken hun eller jeg er feil vi bare havnet midt mellom.
Jeg var lei meg, Anna. Bestemor sier av og til ting som gjør vondt.
Hva da?
Det er for voksne. Ikke noe for deg.
Hun tenkte.
Var jeg slem?
Jeg sukket.
Ja, litt. Man kan ikke spørre om gaver på andres bursdag.
Men jeg hadde så lyst!
Jeg skjønner det. Men noen ganger må vi vente. Din dag kommer snart.
Mange gaver da?
Så mange som alle som er glade i deg vil gi.
Hun la seg inntil meg.
Er bestemor glad i meg?
Jeg visste ikke hva jeg skulle si. Hun har sikkert varme følelser for Anna, på sitt vis. Men det er ikke nok til å viske ut skillet til meg.
Ja, vennen. Hun bare sliter med å vise det.
Anna nikket. Vi lå sånn til Eirik kom inn med frokost på brett.
Frokost på sengen til mine favorittjenter!
Pannekaker, rømme, syltetøy, te. Vi lo alle tre, lørdag startet som om ingenting hadde skjedd.
Men vi visste begge hva som ventet. En samtale jeg fryktet.
Etter frokosten sa Eirik:
Jeg ringte mamma. Hun venter oss klokken to.
Jeg nikket.
Greit.
Er du klar?
Nei. Men jeg blir med.
Vi pakket oss klare. Jeg tok på samme kjole som dagen før. Eirik den samme skjorta. Anna reiste til min søster for barnevakt.
Vi satt stille i bilen; jeg så ut på de samme gatene. I dag var været grått, ingen sol.
Fremme gikk vi opp til fjerde, samme etasje. Eirik ringte på.
Ingrid åpnet, blek og trøtt.
Kom inn.
Vi satte oss på kjøkkenet. Ingrid inni oss.
Vil dere ha te?
Nei, takk.
Stillhet.
La meg høre, sa hun til slutt.
Jeg trakk pusten.
Ingrid, jeg vil si unnskyld for måten jeg oppførte meg på i går. Det var feil å rope. Beklager.
Hun nikket.
Takk.
Men, fortsatte jeg, jeg beklager ikke sannheten. Du har alltid vært forutinntatt mot meg. Og Anna.
Hun stivnet til.
Det synes jeg ikke er sant.
Du ser det kanskje ikke. Men hver gang vi treffes, finner du noe å kommentere. Om jobben, vekta, hvordan jeg oppdrar Anna.
Jeg mener bare vel. Si min mening.
Meningene sårer.
Hun var stille.
Kanskje jeg har vært hardere enn jeg tenker. Men det betyr ikke at jeg ikke bryr meg.
Omsorg er mer enn ord, Ingrid. Det vises i handling, respekt.
Jeg respekterer deg!
Ikke når du snakker nedlatende til meg. Da føles det ikke som respekt.
Hun så ut av vinduet.
Kanskje jeg ikke klarer vise følelser så godt. Kanskje jeg er kravstor. Men jeg vil bare det beste for Eirik og barnebarna.
Det beste for barna er et trygt hjem. Ikke et hjem med konstant spenning.
Hun så på Eirik.
Er du enig?
Ja, mamma. Maren har rett. Vi kan ikke holde på slik.
Hva foreslår dere?
At vi prøver på nytt, sa jeg. Legger det gamle bak oss. Men møtes som voksne mennesker ikke i roller som “svigermor- og datter”, men som to voksne med felles mål: trivsel for barna og Eirik.
Ingrid tenkte lenge før hun sukket:
Ok. Vi prøver.
Tror du på det?
Vi kan prøve, men det tar tid.
Jeg nikket.
Jeg også må jobbe med meg selv.
For første gang på lenge så jeg forståelse i blikket hennes.
Eirik tok oss begge i hånden.
Takk. Takk til begge.
Vi pratet forsiktig om Anna, Jonas, sommerplaner. Samtalen var forsiktig, løs, men det var en start.
Da vi skulle dra, ga Ingrid meg en ekte klem.
Kom med Anna neste lørdag. Jeg baker eplekake.
Vi kommer.
Eirik tok hånden min på veien hjem.
Hva synes du?
Vet ikke. Kanskje det går. Kanskje ikke.
Tror du det?
Jeg så på ham, og så håp i blikket hans.
Jeg vil tro.
Vi kjørte hjem. Hjemme løp Anna oss i møte med en tegning.
Mamma, jeg tegnet familien vår!
På tegningen: meg, Eirik, Anna og litt på siden, bestemor og bestefar. Alle holdt hverandre i hendene.
Så fint, sa jeg og klemte henne. Kjempefint.
Akkurat da tenkte jeg, kanskje det virkelig kan gå bra. Ikke lett, men mulig.
På kvelden da Anna sov, satt vi på kjøkkenet med te.
Hva nå? spurte Eirik.
Jeg trakk på skuldrene.
Vet ikke, Eirik. Kanskje finner vi tonen med moren din. Kanskje ikke. Men vi prøver.
Er det nok?
Jeg håper det.
Han la armen rundt meg, og vi satt sånn i stillheten, mens natten falt over Oslo.
Hva skjer nå da? spurte jeg stille.
Eirik tenkte lenge før han svarte:
Vet ikke. Bare gi meg tid.
Tid har vi. Spørsmålet er om vi har krefter.




