Nattlig slektning og prisen for ro
Ikke igjen, mumlet Ingrid lavt, mens hun så ned i vasken fylt med såpevann.
Klokken på kjøkkenveggen viste ubønnhørlig «01:15». Huset var stille. I rommet ved siden av pustet lille Live tungt i sengen sin. Oppe i soverommet antok hun at Eirik allerede halvsov. Lampeglasset over kjøkkenbordet kastet et gult skjær over et enslig krus med lunken kamillete.
Ringeklokken boret seg gjennom stillheten som en kniv. Lang, insisterende, med disse små pausene hvor det uunngåelige ønsket rakk å viskes: «Vær så snill, ikke i natt igjen.»
Fra soverommet lød en søvnig hvisking fra Eirik:
Er det han igjen?
Ingrid tørket hendene i morgenkåpen, undertrykte et gjesp det som fristet sånn å la bli et tydelig «jeg sover, vær så snill å la meg være»-signal og gikk mot døren. På veien vred hun seg av følelsene; irritasjon, et snev av dårlig samvittighet for å være irritert, og en tretthet så tung at den føltes som et vått ullteppe.
Hun tittet i dørspionen. Der sto en kjent skikkelse bredskuldret, i slitt skinnjakke, en skyggelue på bakhodet. Svigerfar Per Pedersen, som alltid halvveis vendt mot døra. Den ene hånden hvilte mot veggen, i den andre klemte han mot seg en stor pappeske.
Foran bena hans lå en pose med grønt logo fra nærbutikken Ingrid visste allerede at det var hveteboller. Det var det alltid.
Hun åpnet.
Ingrid! Per lyste opp som om det var middagssol ute. Ikke lagt deg enda, ser jeg! Flott. Jeg skal bare innom i ti minutter.
Hei, Per, hun prøvde å smile. Det er… ganske sent, altså.
Åh, nå er du morsom. Kvelden er da ung! parerte han. Og jeg er det samme, så lenge beina holder. Slipper du ikke inn en gammel mann? Jeg har… en skatt med meg.
Han løftet esken. På lokket hang en falmet etikett: «Super 8-film». I hjørnet stod det skrevet med kulepenn: «1978. Nyttår. Hjemme». Esken luktet av støv, innestengt loft og noe fra en svunnen tid Ingrid egentlig bare hadde sett på bilder.
Fant den på loftet hos naboen, kan du tro, Per trengte seg allerede inn i gangen, uten å vente på «kom inn». Han trodde nesten ikke på meg før jeg kjente igjen håndskriften. «Lenes skrift», sa han.
Navnet på avdøde Lene, Pers kone, falt så tungt i den trange gangen at det føltes som et gjenferd.
Eirik kom ut fra soverommet, knipet øynene mot lyset, iført utvasket t-skjorte og joggebukse.
Pappa… Det er altså midt på natten.
Men det er da bare nå de gode minnene kommer frem! strålte Per. Da jeg var på din alder, da begynte festen nå.
Ingrid kjente at hvert lyd fra svigerfar sendte bølger av verking gjennom hodet. Samtidig tenkte hun: «Han er jo alene. Det er mørkt der hjemme. Han er sikkert redd, tenkte hun.»
Kom på kjøkkenet, sa hun høyt, svelget et tungt sukk. Men stille Live sover.
Javisst, forsikret Per og trakk av seg jakka med et sjenerøst raslende. Jeg skal være musestille, jeg.
Musestille, tenkte Ingrid. Som en brannbil.
***
På kjøkkenet satt Per alltid på stolen ved radiatoren. Ryggen tåler ikke trekk, pleide han å si. Ingrid satte en kopp foran ham, helte ny te på automatikk rent nattarbeid.
Eirik, fortsatt gjespende, satte seg tvers over og så på esken.
Hva er det? spurte han.
Vår egen film, forklarte Per høytidelig. Super 8-film. Gammel, men lever! Her er mora di, lille deg, juletre, salater og fjeset til tante Kari, med den snodige nesa si… Han lo. Masse historie.
Ingrid satte seg på siden og støtte hodet i hånda. Klokken tikket: «01:27», «01:28»… Per så ut til å bare så vidt ha begynt.
Jeg husker da vi åpnet døra den natta, fortalte han. Utpå natta, og så kom Asgeir og Anna på besøk. Kaldt ute, snø, men vi sa: Kom inn! Huset vårt er alltid åpent. Lene sa alltid: Han stanset, lette i minnet. «Om natta skal dørene være åpne for dem som virkelig trenger det», sa hun.
Ingrid nikket. Ordene klamret seg fast.
Skal vi ikke se filmen snart, pappa? spurte Eirik, gned seg over øynene. Var det ikke derfor du tok den med?
Ja, ja Per sprudlet. Men jeg har ikke prosjektor lenger. Jeg håpet kanskje dere hadde?
Ja, klart, svarte Ingrid tørt. Den står sikkert mellom flygelet og trykkeriet i boden vår i blokka.
Per overså ironien, som ofte.
Vi kan sikkert digitalisere den. Du er jo IT-mann, Eirik! I mens får jeg fortelle i bilder.
Han startet. Om første kamera, om hytteturer, om hvordan Lene lo når snø falt bak jakka hennes. Ordene fløt som te fra en bunnløs kanne. I stemmen fantes ingen natt nærmest som om han levde som før, bare i minner.
Ingrid hørte bare så vidt etter. Én tanke surret: «Stå opp sju i morgen, Live i barnehage, levere rapport på jobb, øynene lukker seg…»
***
Et svakt rasl kom i døråpningen.
En liten nattfigur stod der: Live, i pysj med rosa stjerner, håret til alle kanter, gned øynene.
Mamma… hvisket hun.
Live, hvorfor står du opp? Ingrid løp bort og løftet henne.
Jeg… måtte drikke, mumlet jenta. Og så drømte jeg… om bestefar igjen.
Per glødet straks:
Der ser dere, barn føler båndene fortsatt.
Live så søvnig på ham.
Du kommer i drømmene mine hver natt, sa hun alvorlig. Du banker og banker. Og jeg får ikke lukket døra, for dørhåndtaket er så varmt.
En iskald hånd strammet seg rundt Ingrids mage. Eirik rynket brynene.
Hva slags mareritt er det? spurte han lavt.
Ikke mareritt, slo Per fast. Sjelen søker farfar, bare.
«Eller ro,» tenkte Ingrid, men sa bare:
Live, nå går vi og legger oss. Bestefar kommer sikkert innom… en annen gang.
Om natta? spurte jenta.
Ingrid møtte Pers blikk. Han så nesten undrende, barnlig ut.
Også om dagen, vennen, sa hun mykt. Det er faktisk best.
Live hikstet og gravde seg inn til henne.
Ingrid bar henne inn, la henne til rette igjen. Ute på kjøkkenet startet Per på en ny historie fortsatt for energisk for natten.
Hun strøk Live over håret og kjente tankene: Hver gang. Hans «ti minutters» besøk blir til timeslange seanser, med boller, te, tunge øyelokk og sprekker i hele søvnrytmen vår.
Klokka tikket i gangen. Viseren nærmet seg to. Ingrid trakk pusten dypt. Tålmodigheten tikket også mot nullpunktet…
***
Og igjen… midt på natten, sukket Ingrid inn i telefonen uken før. Han har ikke skam eller forstand på klokkeslett. Som om vi driver et nattåpent «Kafé Sønnen».
Oda, studievenninnen, humret med.
Du har fått deg en ekte gammel-norsk husånd fra generasjonen over, dype kondolanser, sa hun teatralsk.
Takk skal du ha, svarte Ingrid tørt. Jeg får aldri ro. Hver kveld venter jeg: Når ringer det igjen? Og det gjør det! Alltid «bare ti minutter».
Tenk på det som hardmode, sa Oda. Du har nattvakt: Våkne, sett på te, lytt til monolog. Premien er boller.
Ingrid lo ufrivillig.
Det er alltid det samme hvetebaksten han har med, sa hun. Slik søt, grønn pose. Jeg orker ikke se den lenger.
Symbolværdi, sa Oda tenksomt. Sett alarm på for ham da.
Hva mener du?
Ring ham selv på natta.
Det er for drøyt, fnøs Ingrid.
Kødder bare. Men alvorlig, kanskje du må si ifra. Ellers tror han kanskje faktisk det går fint, så lenge dere åpner døra.
Han er jo svigerfar, Oda, svarte Ingrid lavt. Han er alene. Kona døde, Eirik er enebarn. Skal jeg si: «Per, ikke kom om natta»? Han har vondt for seg selv, minner, blodtrykk…
Du sliter, du også. Og har barn, og jobb. Å ha grenser er ikke slemt, det er å ta vare på seg selv som kan hjelpe andre også.
Ingrid ble stille. Ordene om «grenser» klødde. Hun hadde lært at en god svigerdatter holder ut.
***
Pers første nattlige besøk kom et halvt år etter Lenes død.
Ingrid trodde det var «bare denne ene gangen». Sorg som måtte deles om natta, ikke dagen blant folk.
De lå i senga. Gatelyset kastet en stripe over gulvet. Stillheten var i ferd med å gli over i søvn så skalv ytterdøra plutselig.
Hvem ringer på nå? Ingrid spratt opp.
Ringingen var hjemsøkt, desperat. Eirik dro på seg buksa:
Tenk om det har skjedd noe.
Per Pedersen sto på trappa krøllete, i gammel genser, uten jakke eller skyggelue. Øynene skinte.
Beklager… sa han, men gikk inn før noen rakk å si «kom inn». Jeg klarte ikke sitte hjemme. Det er… så tomt.
Han luktet røyk og natteluft. I hånden, de samme hvetebollene.
Pappa, hva har skjedd? Trykket?
Nei da, avfeide han, men så rar ut. Jeg… ville se dere.
Ingrid fikk en klump i halsen. Hun så igjen for seg bisettelsen, Per med hatten krøllet i hendene. Øynene hans som om kompasset var mistet.
De satte ham på kjøkkenet, lagde te. For en gangs skyld var han stille, sa bare spredte setninger:
Hun elsket å drikke te om kvelden…
Hendene hans dirret da han delte bollene.
Så disse bollene i butikken i dag, sa han lavt. Vi møttes der, faktisk boka hennes og min hånd tok tak samtidig. Hun sa: «Ta du, jeg må passe figuren.» Jeg bestemte meg for å fri.
Den kvelden var Ingrid bare trist, ikke irritert.
Kom når du vil, Per, sa hun da hun fulgte ham ut i morgengryet. Vi er her.
Det ble bokstavelig han kom når det trengtes. Ofte etter midnatt.
Neste gang var uka etter. Deretter. Ingrid sluttet å holde telling.
***
Eirik, når Ingrid tok det opp, trakk på skuldrene.
Du vet han alltid har vært en natteravn, sa han. Han jobbet, leste om natta, alltid.
Men da var han hjemme. Nå sover han i vår stue.
Hjemmet vårt er liksom… et slags andre hjem for ham, skrev Eirik det bort. Han er alene der nå. Og sikkert redd. Spesielt om natta.
Jeg er også redd, sa Ingrid rett ut. Jeg får ikke sove. Live våkner. Jeg hopper til av hver ringeklokke, som om det brenner.
Eirik svarte ikke. Mellom ham og faren var det usagt han var både irritert og forståelsesfull. Gjennom «han er jo faren min» ble samtalen kneblet.
En natt orket ikke Ingrid mer hun gikk ikke ut.
Hun lå i senga, lot som hun sov. Eirik åpnet. Dør, trinn, stemmer.
Senere hørte hun lav mumling. Nysgjerrigheten overvinner trettheten. Ingrid snek seg ut til kjøkkendøra.
Per satt alene Eirik hadde visst «lagt seg». En bunke gamle bilder på bordet. Bare lampen kastet en ring over ham, som en liten scene.
Lene, der er du… hvisket han til bildene. I den kjolen trodde du jeg ville slutte å elske deg om du ble tykk. Åh, så dum jeg var, bare holdt munn… Der er Eirik, snørrete og liten. Husker du da Asgeir kom klokka ett? Vi slapp ham ikke hjem før tre… Du sa: «De får komme så lenge de vil. Lukk døra først når vi selv er borte.»
Han snakket med seg selv, men det var ikke bare minnet det var et stille rop: «La det være et hjem åpent for meg, uansett tid.»
Hun skammet seg litt over irritasjonen. Han var ikke et monster bare en fortapt gutt i ensom natt.
***
En natt bestemte hun seg for å gjøre det til spøk.
Tidlig sommer. Vinduet sto oppe. Nådeløs ringeklokke midt på natta. I stedet for å frese over bak i morgenkåpen, kledde hun seg i den mest fargerike silke-kåpen over pysjen, satt på øyemaske (fra Oda) bare som rekvisitt.
Se der, lo Eirik, stjerna selv.
I kveld blir det nattkino: «På besøk hos Per Pedersen,» fnøs Ingrid.
Hun åpnet døra med spill for galleriet.
God natt, sa hun. Velkommen til eksklusiv nattforestilling. På menyen: te, boller og kronisk søvnmangel.
Per lo hjertelig.
Se på dere unge i dag! Humor har dere også. Men dere nærmer dere pensjonistalder tidlig i seng, tidlig opp!
På kjøkkenet slo hun opp en ny kaffe, trykket demonstrativt på en kjøkkenklokke de brukte for å passe på komfyren.
Kanskje vi burde ha «midnatt på italiensk»: Te, boller og mandolin. Men klokken seks ringer alarmen igjen.
Jaja, Per viftet. Men det er sånne øyeblikk man minnes. Da jeg var barn tok vi nattogene vogn, te i glass, alle ble som en familie. De beste samtalene skjer om natta.
Så sa han:
Det finnes dører i livet som bør stå åpne. Plutselig er det noen som trenger det sårt.
De ordene satte seg fast i Ingrid som sne under skoen. Det var både rørende og truende.
«De glemmer så ofte at vi som åpner, også er folk,» tenkte hun. Men sa bare:
Men vinduer bør man iblant lukke, så man ikke blir kald.
Per tok det ikke, som vanlig. Han fortalte videre, mer enn hun egentlig orket.
***
En gang lot hun være å åpne døra.
Live var syk. Feber, søvnløs natt. Akkurat da barnet hadde sovnet, ringte det på. «Ikke nå», hvisket Ingrid.
Eirik hadde nattevakt, de var bare to hjemme. Ingrid ble sittende. Ringingen gjentok seg, så ro.
Hun telte til hundre, til to hundre. Hjertet slo som en hammer. «Nå har du holdt ut. Og verden falt ikke sammen.»
Neste morgen, ut for å kaste søppel, der lå grønn posen med boller. Litt fuktig av nattens dugg. Ved siden av, en lapp: «Sovnet. Ville ikke vekke. P.»
Det var alt. Ikke bebreidelse, bare bollene.
En bølge av skam og sinne vekslet i kroppen: «Hvorfor skal jeg ha dårlig samvittighet for at jeg vil sove?»
***
Etter neste nattlig besøk var huset bløtt og kaldt som et vått pledd.
Live våknet flere ganger, løp ut barføtt i kjøkkenet midt i Pers historier. Etterpå feber. Ingrid hadde sorte ringer under øynene. På jobb satt hun bak en mur av kaffekopper.
Hjemme, over gryta, kjente hun plutselig at noe revnet.
Jeg orker ikke mer, sa hun, uten å møte Eiriks blikk.
Hva mener du? Eirik satte på vann.
Jeg kan ikke fortsette sånn, sa hun skarpt. Vi er ikke et nattåpent tehus. Vi har barn, jeg har jobb. Jeg føler ikke at dette er mitt hjem lenger.
Eirik åpnet munnen for det vanlige «men han…», men Ingrid stoppet ham.
Nei. Hele tida hører jeg: «Han er jo faren din», «han er alene», «han har det vondt». Men hvem er jeg da? Jeg er kone, mor og også et menneske med nerver og behov. Ingen spør hvordan jeg har det.
Han sa ingenting.
Da gjør vi det sånn: Når han kommer i kveld, tar vi praten. Alvorlig ikke «bare ti minutter». Jeg sier at jeg trenger natt uten forstyrrelser.
Du vil… si han ikke får komme? spurte Eirik forsiktig.
Jeg vil at han kommer om dagen. Eller i hvert fall før ni. Jeg kaster ham ikke ut, jeg kaster ut nattebesøkene.
Eirik pustet tungt.
Han kan bli lei seg, mumlet han.
Jeg er allerede såret, svarte Ingrid stille. På dere begge to. Fordi jeg har latt dette pågå. Mine «greit» har blitt små kapitulasjoner for andre vaner.
Å si det høyt gjorde en forskjell. Han så ned.
Ok, sa han. I kveld gjør vi det. Jeg støtter deg.
***
Da hun så esken med filmrullen i Pers hender den kvelden, falt alt sammen.
«Familiejul 1979», stod det skrevet. Per satte esken stolt på bordet.
Se her, sa han flere ganger. Jeg fant den! Et helt liv!
Men først må vi snakke, sa Ingrid rolig, mens Eirik helte opp te.
Snakke om hva? Per forsøkte å lage spøk.
Om natt og dag, svarte Ingrid. Dine netter. Våre netter.
Per sluttet å smile.
Jeg lytter, sa han med overraskende nøytral stemme.
Du kommer som regel etter midnatt, sa Ingrid mildt. Natta er når våre minner skal sove. For oss er det ro og søvn som gjelder jobb, barnehage, alt. Vi blir utslitt av alltid å måtte våkne.
Per rynket pannen.
Jeg forstyrrer?
Eirik tok ordet:
Pappa, det handler ikke om at vi ikke vil ha deg her. Men for oss er natta veldig tung. Spesielt for Ingrid og Live.
Jeg blir nervøs for hvert ring etter ti, sa Ingrid. Hjertet hopper, jeg klarer ikke å slappe av. Og Live… hun så mot barnerommet hun sier hun drømmer om banking hver natt. Varmt dørhåndtak.
Per vekselblikket mellom dem, så på esken.
Jeg… trodde det var som det alltid var, sa han langsommere. Med Lene var huset alltid åpent om natta.
Og vi må sove om natta, sa Ingrid vennlig. Vi trenger stengte dører da. Ikke fordi vi ikke er glade i deg, men fordi vi må ta vare på oss selv og Live.
Lang stillhet.
Per stirret på hendene og de dirret litt.
Så… dere vil ikke ha meg?
Vi vil det, sa Ingrid fort. Men ikke klokka ett. Kom om dagen, på ettermiddagen, ring først, så forbereder vi oss og gleder oss.
Eirik føyde til:
Pappa, vi er glade for å ha deg her, men vi kan ikke mer når vi nesten sovner ved bordet.
Per var stille lenge. Så, lavt:
Jeg skjønte ikke at det var så tungt for dere. Jeg trodde… at hvis jeg ikke klarte å sove, måtte alle ha det sånn.
Noe slapp taket i Ingrid.
Han var ingen skurk. Han bare hadde mistet føling med tiden hans egen tid stoppet kanskje den natta Lene døde.
Jeg vil veldig gjerne se filmen, sa hun. Men la oss gjøre det på lørdag, midt på dagen. Vi samles alle du, vi, Live. Lager te, boller, akkurat som nyttårsaften 1979.
Per så på esken, så på henne.
Men hvis jeg… en natt trenger… begynte han.
Hvis det virkelig er noe, sa Ingrid rolig, så ringer du, så svarer vi. Men ikke hver natt. Hvis det bare er te, venter vi til dagslys.
Eirik nikket.
Jeg vil kunne snakke med deg, ikke bare blunke ut av trøtthet, sa han.
Per smilte plutselig med en sørgmodig varme.
Gammel tosk, sa han. Trodde jeg lurte meg til små «ti minutters» besøk…
De ti minuttene har blitt til år, konstaterte Ingrid.
Han nikket.
Greit, sa han. Filmen får vente til helga. Jeg går nå.
Jeg følger deg ut, sa Ingrid.
I gangen fiklet han lenge med jakka, liksom i et håp om å trekke ut tiden.
Ingrid, hvis jeg… ringer sent allikevel…
Da tror jeg det er noe galt, svarte hun. Da bekymrer jeg meg. Men jeg åpner ikke alltid uansett. Jeg er også bare et menneske.
Han nikket. I øynene hans var det en slags annerkjennelse.
***
Lørdag kveld, som lovet.
Det oppdreide endelig en gammel filmfremviser, lånt av Eiriks kamerat. Stuen var blitt omgjort til kinosal, gardinene trukket for, laken spent opp som lerret.
Per satt nærmest. Han holdt filmkassetten som en skatt. Live satt på fanget til Ingrid, klemte bamsen sin. Eirik byttet med ledningene.
Til slutt kom lyset hvite skikkelser danset på veggen.
En ung kvinne i sommerkjole et smil som dagslyset selv. Ved hennes side en ung Per, uten grått hår, med kraftige armer om skuldrene hennes. Liten Eirik mellom dem, rund og trygg.
Nyttårsmat på bordet, klementiner, sild, girlander. På ett bilde ser man en klistrelapp på døra: «Huset vårt er alltid åpent, selv om natten. For familie.»
Ordene traff Ingrid midt i brystet.
Per hikstet stille.
Det var henne, sa han lavt. Lene. Hun ville det skulle synes.
På filmen ler Lene, åpner døra og roper: «Kom inn!» Lys, latter, lyder. Klokka i bildet: «01:05». På filmen står det med kulepenn: «Hjemmet er åpent, alltid velkommen.»
Per klarte ikke holde tilbake, gråt så skuldrene ristet.
Ingrid kjente at Live sovnet, varm og tyngre i armene.
Filmlyden mumlet, bildene rullet: Lene vasker tallerkener, Per kysser henne på kinnet, lille Eirik danser rundt juletreet.
Hun forsto. Pers nattbesøk var ikke bare vane, men en desperat jakt på følelsen av at dørene var åpne for glede, ikke for grenser.
***
Filmen stoppet, stua lå igjen i mørket. Live pustet jevnt mot mammas hals.
Per tørket øynene.
Unnskyld, sa han plutselig. Jeg trodde virkelig jeg gjorde noe godt. At jeg bare ikke var alene når jeg kom om natta.
Du er fortsatt ikke alene. Selv uten nettrunder, sa Ingrid lavt. Vi kan ha åpne dager sammen i stedet.
Noen dager etter stakk Ingrid innom butikken. Plukket ikke bare med hvetebollene, men også en stilig termo. Sølvfarget, svarte fjell på siden. «Holder varmen i åtte timer,» sto det.
Hjemme pakket hun den pent sammen, la ved boller og en liten nøkkel på nøkkelring.
På lappen skrev hun: «Per, du er alltid velkommen hos oss spesielt på morgenen. Termosen er så du alltid har varme med deg. Nøkkelen så du kan komme på dagtid, når vi venter på deg. Ring gjerne først. Vi er glad i deg. Hilsen Ingrid, Eirik og Live.»
Hun tok mot til seg og ringte midt på dagen.
Hei Per, vil du komme på te i morgen? Formiddag når det passer. Men helst før tolv.
Han lo, det var et lettelseslatter.
Offisielt invitasjon, altså?
En forsøk på ny tradisjon, svarte Ingrid. Ferdig med nattevaktene.
Neste dag kom Per presis ti. Han ringte som avtalt kort og greit: «Er på vei». Han sto i rene skjorta, med en bukett markblomster.
Til deg, Ingrid, sa han, blygt. For tålmodigheten.
Og under armen, en bamse med nattlue.
Til Live, forklarte han. Så bestefar kan vokte henne i drømmene, ikke banke på døra.
Ingrid smilte ekte, avslappet.
Kom inn, sa hun. Teen er klar.
Solen tegnet ruter på kjøkkenet. Teen var varm, bollene smuldret. Live, uthvilt og glad, holdt bamsen tett inntil seg. Eirik fortalte om ny jobb, Per leverte et vits om nattoget han engang tok feil av.
Det var samme Per, med samme historier. Men tiden var en annen. Morgen, ikke natt. Skikkelig besøk i stedet for natteinnfall.
På kvelden, da Ingrid la Live, fikk hun høre:
Mamma, i natt drømte jeg ikke om bestefar som banker.
Og hvordan var det? spurte Ingrid.
Det var fint, sa Live. Jeg bare sov. Og i morges, da var han ekte.
Ingrid smilte i mørket.
Sånn skal det være, hvisket hun.
Da klokken var «01:15» den natta, var huset stille. Dørklokka ringte ikke. For første gang på lenge våknet Ingrid av seg selv fordi hun var uthvilt, ikke av andres vaner.
Hun skjønte hun hadde lært noe om å si fra ikke med sinne, men med ord. Og verden gikk ikke under. Svigerfar forsvant ikke. Han bare sluttet å komme klokken ett om natta.
Og det føltes som en liten seier for henne, og for alle som bodde i den leiligheten.



