Varm opp selv
Ragnhild Simonsen satte gryta med lapskaus på bordet og så på mannen sin. Oddvar Nilsen satt der allerede, med mobilen foran seg, uten å snu seg selv da hun bråkte med kjøkkendøra.
Jeg har ingen skje, sa han uten å se opp fra skjermen.
De ligger i boksen, som alltid.
Jeg ser jo at de ligger der. Hent den til meg.
Ragnhild tok en skje og la den ved siden av tallerkenen hans. Han sa ikke «takk». Han hadde aldri sagt «takk». På trettien år hadde hun sluttet å vente på det ordet, men i dag var det noe ved fraværet som gjorde litt mer vondt. Ikke den vante, duvende følelsen, men en plutselig sylskarp, stikksmerte. Som om et isflak hadde truffet hjertet og nå sakte smeltet seg vei innover.
Lapskausen er kald, sa Oddvar og la vekk mobilen.
Den kommer rett fra ovnen.
Jeg sier den er kald. Eller tror du jeg lyver?
Ragnhild svarte ikke. Hun gikk bort til vinduet. Utenfor falt snøen sakte, store tunge flak, desemberdyner. Den trettiførste desember snør det alltid på en annen måte, tenkte hun. Høytidelig. Stillferdig. Som om luften visste at noe går mot slutten, at noe må begynne på nytt.
Varm den opp, lød stemmen bak henne.
Hun snudde seg. Oddvar var allerede tilbake i mobilen.
Du kan vel bruke mikroen, sa hun.
Det ble stille. I det vakuumet kunne hun høre klokka som tikket i gangen, skramling fra naboleiligheten, et dørslag et sted nedenfor.
Hva sa du?
Jeg sa du kan varme opp selv. Startknappen, to minutter. Du klarer det.
Oddvar løftet blikket. Ansiktet hans hadde det uttrykket man ser hos folk som akkurat har fått høre noe enestående. Noe urimelig. Drømmelogisk.
Ragnhild.
Ja.
Er det noe galt med deg?
Overhodet ikke.
Han så på henne lenge, blikket vant, undersøkende, som en bonde som sjekker om redskapen hans fremdeles er der den skal.
Gå og varm opp lapskausen.
Ragnhild ble stående litt ved vinduet. Så snudde hun, gikk til ovnen og slo på platen under gryta. Trettien år med vane veier mer enn ett morgenstikk i hjertet. Hun forsto det. Men isen i henne smeltet likevel, smeltet og la igjen noe varmt.
De ble kjent da hun var tjueto. Hun jobbet med planlegging på et lite mekanisk verksted, han var verksmester. Høy, alltid sikker, med et smil som sa: «Jeg vet best.» Ragnhild trodde det handlet om selvtillit. Senere skjønte hun det var noe annet, en som alltid vil ha siste ordet. Men det forstod hun først mye senere.
Første tre årene var nøkterne. Så fikk de sønnen, Magnus, og Oddvar la alt i hennes fang: barnet, hjemmet, mat, vask, foreldrene, bursdager, sykdommer, foreldremøter. Han «arbeidet». Arbeidet var alltid et argument. «Jeg sliter hele dagen, skal jeg vaske i tillegg?» Ragnhild jobbet også, men det var liksom ikke det samme.
Hun hadde sluttet å kalle det «forhold». Det var bare livet. Slik dagene følger hverandre. Alt hun gjorde: kokte, tørket støv, strøk klær, handlet, besøkte svigermor, hentet barnebarn når svigerdatteren trengte det. Hun fant likevel plass til noe eget: bøker, venninnen Liv, lange samtaler om kvelden når Oddvar satt med skiskyting på TV.
Liv var hennes venn, helt fra åttende klasse. Giftet seg sent, 38, med enkemann og to barn en god mann. Ragnhild var alltid litt misunnelig. Ikke bittert. Men med en mild forståelse, slik man misunner noen som fant noe man ikke selv klarte.
Ragnhild, hvor mange ganger skal du nevne den lapskausen? Liv lo i røret. Det er fjerde gang denne måneden.
Det blir en ny historie hver gang.
Nei, det er samme historie med ny lapskaus. Du hører forskjellen?
Ragnhild hørte. Hva hun skulle gjøre med det, visste hun ikke. Med femtitre år og tretti års erfaring med en, som Liv kalte det, «giftig familie», er det vanskelig å bare gå ut døra. Hvor til? Til hvem? Sønnen gift, egen leilighet, eget liv. Leiligheten deres er felles. Men Ragnhild jobbet, som regnskapsfører på et mindre byggfirma. Sjefen hennes, Per Anders, satte pris på henne: «Ragnhild, du bærer oss på dine skuldre.» Det føltes ekte. Verdifullt.
Men i dag var det noe som var forandret, fysisk merkbart som et væromslag. Isflaket i hjertet var borte, etterlatt en vanndråpe. Varmen fra den kjente hun ikke igjen. Den var ikke hennes.
Etter middagen ringte Magnus.
Kommer dere til oss på nyttår? Spurte han. Kristine lager salater, piroger, kom!
Jeg må snakke med far, svarte hun.
Mamma, dvelende stemme. Er det bra med deg?
Det er det, Magnus.
Snøen falt fortsatt. Hun la på røret.
Oddvar lå i sofaen. Dagsrevyen mumlet noe om været. Ragnhild gikk inn og stilte seg midt i stua.
Magnus lurte på om vi kommer nyttårsaften.
Det er langt å dra.
Det tar førti minutter med T-banen.
Blir sent å komme hjem.
Vi kan ligge over.
På hva da? Magnus gutt sover jo i den sovesofaen.
Kristine sier de har kjøpt stol-seng.
Jeg drar ikke. Ryggen.
Ragnhild nikket. Ryggen til Oddvar hadde alltid vondt når det passet sånn, aldri til fisketurer om sommeren. Da var han sprek nok.
Jeg drar alene, da.
Hva, sier du?
Jeg sier: jeg drar alene. Bli hjemme du, med ryggen.
Igjen denne pausen, det blottende blikket.
Alene? Det er jo nyttår!
Ja. Jeg vil være med sønnen og barnebarnet. Om du ombestemmer deg, kan du komme etter.
Hun gikk ut i gangen, hentet bagen fra øverste hylle. Hendene skalv litt, men det var ikke av svakhet. Det var nytt. Et snev av besluttsomhet.
Har du blitt gal? ropte Oddvar da han fylte døråpningen.
Nei, sa hun og snudde seg ikke. Jeg har det helt utmerket.
Du går fra mannen på nyttårsaften? Alene?
Jeg går til sønnen. Det er faktisk ikke samme sak.
Ragnhild!
Hun snudde seg. 31 år hadde hun sett etter noe i det ansiktet. Sett omsorg der det bare fantes rutine, kjærlighet der det bare var rett. Nå så hun bare en aldrende mann, fornærmet og vant til at alt ordnes etter hans mønster.
Jeg kommer tilbake i morgen. Eller overmorgen. Jeg bestemmer meg.
Kåpen, skjerfet, bagen. Oddvar snakket bak henne: «Egoisme», «alderen», «skam», «alltid sånn». Hun kunne alle ordene, som et dikt man pugger hvor selve betydningen er borte.
Døra, ut i oppgangen.
Snøen omfavnet henne, lett og festlig, med den skarpe duften av frost og klementiner, noen bar nabo over trappa. Hun stoppet på trappa, løftet ansiktet mot himmelen. Snøkrystallene smeltet på kinn og vipper.
Når hadde hun sist stått sånn, bare stått? Uten å gjøre noe for noen.
Liv tok telefonen på tredje forsøk.
Ragnhild? Hva skjer?
Ingenting. Jeg drar alene til Magnus på nyttår.
Lang pause.
Alene?
Oddvar ble. Ryggen vet du.
Ragnhild, i stemmen til Liv lå en glede hun prøvde å skjule. Er det sant?
Ja.
Du er flink.
Du prater som om jeg har gjort noe stort.
Det har du kanskje, uten å merke det.
T-banen til Manglerud tok nesten en time med bytte. Folk var pyntet, bærende på poser og gaveesker, ansiktene rastløse, men vennlige. Ragnhild observerte og tenkte at nyttår aldri hadde vært hennes favoritt. Ikke festen, men det samme hvert år: stasjonen dekket, salater å kutte, gjester å servere, og Oddvar, som alltid kom med en kommentar på slutten som rev ned stemningen.
I fjor sa han til hennes venninne Vera: «Så du har ikke funnet deg en mann enda?» Vera lo, men Ragnhild så ryggen hennes spenne seg. Hun ba siden Oddvar være mer varsom. Han svarte: «Det var en spøk. Du er så håpløs når det gjelder humor.»
Humoren hans fikk ingen til å le. Folk krøllet seg sammen.
Kristine, lys, ivrig i døra, med mel på hendene.
Ragnhild! Så hyggelig! Og Oddvar?
Han kunne ikke. Jeg kom alene.
Kristine så på henne, et sekund, nysgjerrig, varmt. Så klemte hun henne.
Kom inn, her er det kaos, men på en god måte.
Aksel, barnebarnet, fem år, stormet ut mens han brølte som en ulv og klamret seg til Ragnhild.
Besta! Besta er her! Jeg har skrevet brev til julenissen!
Har du det? Hva ønsket du deg?
Byggesett! Sånt med motor!
Klok gutt.
Og jeg skrev at jeg ville du skulle komme. Nå er du her! Det funker!
Ragnhild lo. Helt uten anstrengelse. Hun kunne ikke huske sist hun hadde ledd så ekte.
Magnus kom ut av kjøkkenet, klut over skulderen.
Mamma! Han omfavnet henne. Hvordan gikk det?
Bra. Jeg har ikke tatt t-banen nyttårshelg før. Alle pynter seg!
Kom, jeg lager kaffe. Eller vil du ha te? Kristine?
Kaffe, sa Ragnhild. Sterk, om det lar seg gjøre.
De satt på kjøkkenet mens Kristine lagde mat i gryta, og Aksel raste rundt. Magnus betraktet henne. Med åpenhet, ikke sånn som før, i forbifarten, men overveiende.
Mamma, si sannheten. Har du det bra?
Aksel, ikke løp rundt hjørnet, svarte hun barnebarnet var faretruende nær dørkarmen.
Mamma.
Ikke se sånn på meg, Magnus.
Sånn hvordan?
Som om jeg må ha hjelp til å forstå livet mitt.
Magnus tidde. Dreide på koppen.
Jeg vil bare ha deg lykkelig.
Jeg vet.
Er du det?
Ragnhild så ut. Snøen sto på utenfor, tålmodig, stille.
Jeg grubler på det, svarte hun. Det er noe.
Kvelden ble varm og nær. Kristines bakverk var så god at Ragnhild spurte om oppskriften. Aksel sovnet kvart på tolv, med det nye byggesettet i armene, akkurat klokka elleve plukket Magnus det ut av skapet. Da klokka slo midnatt, løftet de glass med alkoholfri «Farris Spesial», og Ragnhild ønsket noe for seg selv for første gang på mange år.
Hun dro hjem andre januar. Magnus ba henne bli. Kristine mente det samme. Aksel tryglet: «Besta, kan du ikke bo hos oss?» Men Ragnhild dro. Å rømme løser ingenting det visste hun. Livet kan ikke forlates, bare lages om.
Oddvar møtte henne i gangen. Han hadde ansiktet han tok på når han ville virke fornærmet, men ikke helt klarte å skjule at han var ensom.
Du returnerte.
Jeg returnerte. Hvordan har du hatt det?
Hvordan tror du? Satt alene på nyttår, sånn har jeg hatt det.
Jeg tilbød å dra sammen.
Hadde jo vondt i ryggen.
Jeg husker det.
Hun bar tingene inn, hengte fra seg kåpa.
Blir det ingen beklagelse?
Ragnhild snudde seg ikke. Hun hengte opp plagget, dro av seg skoene, og snudde seg til slutt.
Hva skal jeg si unnskyld for?
For å la meg være alene på høytiden.
Oddvar, du kunne blitt med. Du valgte å bli. Det er ditt valg, ikke mitt.
Han åpnet munnen, lukket den. Åpnet igjen.
Hva er det med deg?
Med meg? Ragnhild smilte svakt. Med meg har det skjedd nyttår. Med forsinkelse.
De første dagene i januar tenkte hun mye. Hun var en sånn som tenker stille, innvendig, uten notater eller store ord. Sitter med tanken som en stein, snur på den, løfter den mot lyset.
Tankene var omtrent sånn: Hun hadde levd trettien år med noen som aldri respekterte henne. Ikke ut av ondskap, men fordi han mente respekt ikke spilte noen rolle. Man har tak over hodet, mat, klær resten er svada. Men henne, krevde hun respekt? Snakket hun om det? Nei. Hun tiet. Samlet opp og tiet. Fordi man ikke lager bråk, man går ikke, man tåler, er en god hustru.
Hvem lærte henne det? Ikke eksplisitt. Men det lå i luften da hun vokste opp. Moren sa: «Familie er viktigst.» Svigermor: «Spar på mannen din.» Naboen: «Hold husholdningen i orden.» Ragnhild bygget murer inni seg, gjemte alt bak dem.
Men nå sprakk murene. Ikke med et brak, men sakte, som isen går i april.
8. januar ringte Liv.
Ragnhild, jeg må fortelle deg noe. Ikke avbryt.
Greit.
Husker du Marit Ruud? Vi bodde i samme blokk.
Husker, den høye, alltid i rødt.
Ja. Hun gikk fra mannen som 56-åring. Leide leilighet, begynte å arbeide på blomsterbutikk, i dag har hun egen avdeling, lager brudebuketter. Hun sa nylig: «Liv, det ble ikke kaos. Bare det som måtte falle, falt.»
Ragnhild tiet.
Hører du?
Jeg hører.
Jeg sier ikke hva du skal gjøre. Jeg ville bare at du skulle vite om Marit.
Jeg vet.
Ragnhild, du fortjener mer, forstår du det?
Jeg vet det, men å føle er en annen sak.
Begynn å kjenne etter da.
Enkelt å si. Men hver morgen startet likt: kaffe, ristet brød, Oddvar og mobilen, nyhetsoverskrifter, og spørsmålet om middag før «god morgen».
Men noe endret seg. Før pleide hun å gå ut på kjøkkenet og lide i det stille når Oddvar sa noe hardt. Nå ble hun sittende. Så på ham. Svarte ikke, men flyktet ikke. Noe nytt i blikket. Oddvar, forundret, ble avbrutt på midtordet.
En kveld ved middagsbordet sa han:
Du har forandret deg.
Hvordan da?
Jeg vet ikke. Ser på meg på en annen måte.
Hvordan?
Jeg vet ikke. Ubehagelig.
Er det ubehagelig å bli sett på?
Ikke sånn … det er bare rart.
Oddvar, kanskje du bare er uvant med at jeg ser på deg?
Ingen svar. Han forlot bordet, skrudde opp TV-en.
Midt i januar kom noe uventet på jobb. Per Anders kalte henne inn: Firmaet skulle åpne filial på andre siden av byen og trengte en hovedregnskapsfører stillingen var hennes om hun ville. Høyere lønn, mer frihet.
Ragnhild, du er det beste vi har, sa han. Helt sant.
Ragnhild kjente noe rette seg opp i henne, som om hun hadde gått lut lenge, og plutselig kunne puste helt inn.
Når trenger du svar?
En uke. Men jeg håper på et «ja».
Hjemme sa hun ingenting. Ny filial betydde buss, førti minutter hver vei, lønnsøkning på 30 prosent. Nye muligheter.
Tre dager etter ringte hun Liv.
Liv, de vil forfremme meg.
Å, Ragnhild! Så bra!
Jeg tenker på det.
Hva da? Oddvar vil vel ha deg hjemme.
Jeg skal vel ikke ha hans tillatelse?
Lang pause.
Nei, sa hun langsomt. Nei.
Nettopp. Åtte år har du jobbet der. Nå er det DIN tur. Vil du si fra på grunn av Oddvar?
Ikke egentlig. Men han kommer til å si et eller annet som…
Blir du trist av det? Du er jo trist daglig uansett. Men dette er DIN sjanse.
Neste dag sendte hun SMS til Per Anders: «Takk, jeg tar stillingen.» La bort mobilen og kokte sviskekompott, for Aksel kom snart på besøk, og han likte det.
Hun sa det til Oddvar over middagen.
Jeg har fått opprykk. Hovedregnskapsfører på ny filial.
Langt unna?
Førti minutter.
Hvorfor det?
Mer ansvar, høyere lønn, spennende jobb.
Du tjener jo greit nå.
Nå blir det bedre.
Hvem skal da passe på middagen?
Ragnhild tenkte. Ikke fordi hun ikke visste, men fordi ordene måtte velges.
Oddvar, du er femtiåtte. Du klarer å lage middag selv.
Jeg kan ikke lage mat.
Det kan læres. Du har aldri prøvd. Prøv.
Ragnhild!
Jeg tar opprykket. Punktum.
Han forlot kjøkkenet, skrudde opp TV-en. Ragnhild vasket opp, lagde kompott til Aksel, hengte opp et håndkle, gikk så ut på balkongen i skarpt vintermørke.
Hun tenkte på Marit Ruud som lager brudebuketter. På Livs mann som engang kom i bursdag med roser: «Liv har fortalt så mye om deg, endelig møtes vi!» Det var så enkelt, så menneskelig. Den kvelden gråt Ragnhild på vei hjem. Oddvar spurte: «Hva med deg?» «Bare trøtt,» svarte hun, og han nikket.
I februar hendte noe uventet. Hun lette i nederste skuff, fant en konvolutt gammel, bleknet. Inni: et brev i Oddvars hånd. Dato: mange år tilbake. Brevet var ikke til henne, men til en «Lene». Bare noen linjer, men de var klare, presise, veldig personlige. Oddvar skrev at han hadde det fint med Lene, at ting var vanskelig hjemme.
Ragnhild satt på gulvet, brevet i hånden. Hun gråt ikke. Hun tenkte. «Altså, da.» «For en bortkastet tid.» «Nei. Ikke kastet vekk. Oppdro sønnen. Levde.» Hun la brevet tilbake. Vasket ansiktet kaldt. Så seg i speilet, grå øyne så rolig tilbake. Hun kjente dem bedre nå.
Senere ringte Liv:
Hvordan har du det?
Fant noe. Et brev.
Hvilket?
Fra Oddvar til en annen.
Pause.
Ragnhild…
Ikke noe. Jeg ville bare si: Man trenger ikke en konkret grunn for å ta grep. Retten til eget liv er nok.
Har du bestemt deg?
Jeg tenker. Men på en ny måte.
Liv tidde lenge.
Jeg er her, uansett.
I mars startet hun på ny jobb. Lite, hyggelig kontor. Spesielt godt likte hun Siv Astrid fra personal. Rolig, vennlig, alltid hilste først, kom med te. Enkel gest, men den traff.
Jobben var vanskeligere, men gøy. Hun ble sliten, men på en ny, levende måte.
Oddvar kalte det «den jobben din», som om det ikke betydde noe, men det gikk henne ikke spesielt innpå. Hun fant en måte å dele livet i to: her hjemme, der henne.
Dimas bursdag var i april. Selskap, Kristine, Aksel, venner. Oddvar satt på kanten, dro tidlig «pga. ryggen».
En av vennene, Lars, var bygningsrestauratør. Han fortalte om gamle trehus: «Ser dårlige ut på utsiden, men bærer sterkt på innsiden. Det mest interessante er de som klamrer seg fast sånn.»
Ragnhild forsto at det kunne handle om alt, også mennesker.
Senere, da Magnus fulgte henne til døra:
Mamma, hadde du det fint?
Veldig.
Det er godt å se deg sånn. Kristine og jeg, du må vite uansett hva du trenger, si fra.
Hun nikket.
Det lover jeg.
I mai ringte Siv Astrid. Ikke jobb.
Har du noen gang tenkt å bo alene?
Ragnhild holdt nesten på å miste mobilen.
Hvorfor spør du?
Selv gikk jeg fra mannen min for mange år siden. Det var tøft første tiden, men plutselig ble det som det skulle. Ikke alle skal det samme, men jeg vet hvordan det ser ut på folk. Du må ikke bli fornærmet.
Nei, sa Ragnhild. Ikke i det hele tatt.
De pratet en time. Siv Astrid fortalte rolig, ærlig. Skilt, flyttet i 51-årsalderen, spiste knekkebrød, alt var uvant, men riktig.
Resten av dagen satt hun og så på leilighetsannonser. Bare for å se. Bare for å vite hvor mye det koster.
Det var mulig, innså hun. Lønna holdt.
Lukket nettleseren. Åpnet. Lukket. Åpnet notatbok. To kolonner: holder igjen, slipper løs. Venstre: tre punkter. Høyre: bare ett «frykt».
Tre uker bodde hun med den frykten. Den var overalt. Hva for frykt? Hun plukket den fra hverandre: frykt for sladder fra hvem? Slekta? Folk hun knapt så? Frykt for ensomhet? Men hun var allerede ensom. Mistak? Men hvem har skrevet at å bli er rett og å gå galt?
Til slutt fant hun ut at frykten bare er en vane. En tro på at «sånn må det være».
Men ikke alle lever sånn. Ikke Marit. Ikke Siv Astrid. Ikke Liv.
Sekstende juni ringte hun på en annonse: ettroms leilighet, tredje etasje, lys, nær jobben. Huseier, en jordnær eldre dame, tok henne imot.
Har du jobb? spurte huseieren.
Ja, jeg er hovedregnskapsfører.
Dyr?
Nei.
Stille?
Veldig. Nesten himmelsk, sa Ragnhild og lo av ordene.
Du tar den?
Jeg tar den.
På vei hjem så hun ut over byen, grønn, lettkledd, folk spiste is. Hun holdt nøkkelen i hånda. Den føltes tung. Som noe betydningsfullt hun burde hatt i lang tid.
Samme kveld sa hun det til Oddvar. Uten forspill.
Oddvar, jeg må prate alvorlig.
Han slapp TV-en.
Jeg har leid leilighet. Flytter ut.
Stillhet. Skikkelig, lang stillhet. TV-en surret i bakgrunnen.
Hva?
Jeg har leid. Vil bo for meg selv. Jeg er ferdig med dette. Ikke med deg som menneske, men livet vårt sammen. Jeg vil annet.
Har du en annen? selvfølgelig det første spørsmålet.
Nei. Jeg har funnet meg selv. Det er forskjellig.
Tull.
Kanskje. Men min tull.
Du er femtitre, Ragnhild.
Jeg vet alderen min.
Dette… Han reiste seg. Satte seg. Dette er bare rart.
Det er veldig alvorlig.
Hva sier folk?
De får si hva de vil.
Han stirret. Så sa han, nesten uhørlig:
Du gjør det på grunn av brevet.
Ragnhild løftet blikket.
Du så konvolutten.
Nei, svarte hun rolig. Ikke brevet. Det bare bekreftet det jeg visste. Dette angår ikke deg, men meg.
Hun dro på soverommet, hørte ham tusle på kjøkkenet, TV-en, lydene, så stillhet.
Flyttinga gikk i etapper. Magnus hjalp. Kristine og Aksel var innom. Aksel inspiserte entusiastisk: «Her er det balkong!» «Kan jeg plante blomster?» «Selvsagt.»
Siv Astrid kom med jordbærkake første kvelden alt var på plass: «Velkommen til det nye livet ditt.»
Vanlige ord. Men Ragnhild fikk klump i halsen.
Takk. Kom inn.
De pratet til klokka halv elleve på kvelden, te, jordbærkake, talespinn om hverdag, om Siv Astrids datter i en annen by, om Ragnhilds barnebarn og evige byggesett. En vanlig kveld i en liten, luftig, tom leilighet.
Da Siv Astrid gikk, la Ragnhild seg på den nye sofaen. Ulltøy over seg. Lyttet til stillheten. Ikke den tunge utryggheten fra gamle hjemmet, men en annen myk. Hennes.
Hun sovnet. Ingen drømmer.
August var travel. Hun lærte nytt, fant ut hvor ting lå på jobben, hvordan rapportene skulle skrives. Kvelder gikk hun gjerne tur i nærparken. Folk med hunder og syklende barn. Ragnhild satt bare. Lot tankene sirkle uten å lande.
Oddvar ringte én gang.
Magnus sa du har det bra.
Helt greit.
God lønn?
Nok.
Kan vi snakke?
Om hva?
Om oss.
Hun så ut vinduet.
Oddvar, det finnes ikke lenger noe «oss» slik før. Forstår du?
Jeg skjønner. Men kanskje…
Nei. Det er over. Jeg går ikke tilbake.
Hvorfor?
Fordi jeg hadde det ikke bra.
Har du det bedre nå da?
Jeg lærer. Det er noe annet.
Han tidde. Sa: Du har forandret deg.
Det tror jeg.
Mye.
Det håper jeg.
Det ble færre og færre telefoner. Ragnhild svarte om hun ville. Ikke av uvilje, men på grunn av retten til å velge det selv.
Senhøstes ringte Marit Ruud; Liv hadde gitt henne nummeret.
Ragnhild Simonsen? Marit. Vi er såvidt kjent Liv sa du kanskje…
Prate? spurte Ragnhild. Ja, det vil jeg.
De møttes på en kafé. Marit i blå kåpe. Hun glødet ikke, men var rolig, trygg. Som én som kjenner plassen sin.
De snakket i to timer. Marit fortalte om blomsterbutikken, om stillheten, om øyeblikket hun oppdaget hun nynnet i bussen etter tjue år…
Angrer du noen gang?
At jeg ikke gjorde det før.
Var du redd?
Ja. Men det varer bare til man har gjort det. Så forsvinner det. For ingenting faller sammen.
Ragnhild tenkte lenge på det: Ingenting raser. Sønnen er nær. Barnebarnet ringer selv: «Besta, jeg savner deg!» Jobben går fint. Siv Astrid har blitt venn. Liv forblir. Noe mer også. Følelsen av å ha en rett plass i sitt eget liv. Ikke som gjest, ikke hjelp, ikke «noens». Bare seg selv. Ragnhild Simonsen. Femtitre. Hovedregnskapsfører. Mamma. Bestemor. Menneske.
Nyttår feiret hun to ganger. Først hos Magnus, med salater, piroger, Aksel og byggesett. Neste hjemme hos seg selv: Liv og mannen, Siv Astrid, Marit med kåpe. Bord, musikk, vennlig latter. Ingen stygge spørsmål. Bare mennesker som ønsket å være akkurat der.
Klokken tolv løftet Ragnhild glasset, ønsket noe denne gangen sterkere, roligere: «Fortsetter».
Midt i januar ringte svigermor nei, ikke svigermor, men Gerd Nilsen, Odds mor, boende hos familie i nabobyen. De var aldri fortrolige, men holdt anstendigheten.
Ragnhild, sa Gerd, stemmen svakere nå. Oddvar fortalte det.
Ja vel.
Jeg vil bare si: du gjorde riktig.
Ragnhild tiet.
Jeg skulle sagt det før, sa Gerd. Så hvordan han behandlet deg. Jeg tiet, for mødre tier om sønner. Det er feil, men slik er det. Jeg angrer.
Gerd …
Ikke avbryt, la meg avslutte. Du er en god kvinne. Alltid vært. Og du fortjener et godt liv alder spiller ingen rolle. Jeg er nesten nitti, hver dag prøver jeg å glede meg over noe. Grav deg ikke ned, skjønner du?
Jeg skjønner, sa Ragnhild, og stemmen brast litt.
Ring meg iblant. Bare for praten.
Jeg lover.
Lova du?
Ja.
Hun la på og satt lenge, så i veggen. Så lo hun stille for seg selv typisk at det var Gerd. Akkurat nå.
Verden pakker inn overraskelser på merkelige måter.
I slutten av februar kom Magnus alene. Med godsaker, te. De snakket løst: jobb, Kristine, Aksel gleder seg til skolestart.
Mamma, sa Magnus da han gikk. Du ser bra ut. Du er en annen.
Bedre eller verre?
Mye bedre. Som om noe inni deg har slått seg på.
Det har vært av lenge.
Jeg skjønner. Magnus ble stående. Unnskyld, mamma.
For hva?
For at jeg ikke så det før. Jeg tok det for gitt at du «bare var der». At du hadde det vondt, vurderte jeg aldri.
Magnus.
Nei, alvorlig, jeg kunne…
Magnus, sa hun mildt. Hvert menneske ser bare det de kan. Du trengte ikke se det jeg skjulte. Du er en god sønn.
Han nikket. Klemte henne. Gikk.
Hun sto igjen ved døra, gikk på kjøkkenet, helte mer te. Utenfor lavet snøen igjen. Det var vinter, hele året.
Hun tenkte på hvordan hun året før sto ved et annet vindu, i en annen leilighet, samme snøen. Noe begynte å smelte da. Noe ørsmått som et snøfnugg. Tines stille.
Nå var alt det blitt vann. Vann å vaske seg i. Drikke. Vann som renner videre.
Et par dager etterpå ringte Oddvar. Hun tok telefonen.
Ragnhild.
Ja.
Var hos lege. Ikke noe alvorlig, bare blodtrykk. Må passe på kostholdet.
Fint du gikk.
Du pleide minne meg på det.
Oddvar.
Ja?
Nå får du minne deg selv. Det er riktig.
Stillhet.
Kommer du aldri tilbake?
Nei.
Går det… bra for deg?
Ragnhild så ut. Snøen dalte fortsatt. Stille, mild, desember.
Ja, sa hun. Det går bra. Ikke bekymre deg.
Jeg er ikke bekymret, jeg spør bare.
Jeg vet.
Stillhet til.
Han sa lavt, knapt hørbart:
Jeg innser at det er min feil.
Ragnhild svarte ikke umiddelbart. Hun lurte på hva hun skulle si. Ikke for å såre eller trøste. Bare for å si sant.
Oddvar, jeg bærer ikke nag. Vi har levd et langt liv. Ikke alt kan kastes. Men det var ikke det livet jeg ønsket. Jeg vet ikke hva du ønsket. Det må du finne ut selv.
Jeg tenker på det, sa han.
Godt, svarte hun. Det er bra.
Hun la på. Satt på vannkokeren. Tok frem en kopp. Så på nøkkelen på hylla nær døra vanlig nøkkel, ikke noe spesielt. Men i drømmen var det som å holde verdens hjerte i hånden, og den åpnet seg, og alt vannet strømmet ut og visket bort det gamle.



