Hun begravde mannen sin, sto igjen alene, tok vare på gården og så åpnet naboen munnen.
Meldingene og e-postene spratt frem.
Nå må du fortelle meg, Zina Olsen, jeg henvendte meg direkte til henne, si det foran alle, hvorfor har du snakket stygt om meg? Hva har jeg gjort deg? Hvorfor gjør du dette mot meg? Det hun svarte, snudde alt på hodet.
Hun hadde begravet mannen, overlevd alt alene, drevet gården videre og så kom ryktene da naboen lot munnen løpe.
Ett rykte. Bare ett. Og vipps, ble jeg møtt med medlidende blikk fra kassemannen på Coop, sykepleieren ga meg hånden og sa: «Hold ut.» Alle rundt visste noe unntatt meg.
Siv Monica kunne holdt munn. Men hun gikk frem foran hele bygda og spurte rett ut:
Hvorfor gjør dere dette mot meg?
Det hun fikk høre tilbake, forandret alt.
***
Jordlukten den morgenen var skarp, varsom som om noe stort skulle skje, enten ulykke eller forandring.
Jeg var ute før daggry. Kyrne venter ikke, de bryr seg ikke om du har sorgen tung eller hjerte lett; melken skal melkes, og kommer når den kommer. Kommer du ikke da, eller kommer for sent, hjelper ingen forklaring.
Duggen lå fremdeles som sølvdråper på gresset. Jeg tenkte: Hver dag får jorda begynne på nytt, blir vasket og gjort ren av dugg og morgengry, helt som om gårsdagen ikke fantes. Mennesker får ikke den nåden.
Vi må dra på alt det levde, som en hest drar en tung kjerre. Og ville det vært bare godt, men nei oftest bærer vi på vonde ting, gamle ord, skjeve blikk, alt det som aldri ble tilgitt.
Dette er fjerde året jeg bor alene på gården utenfor Osen, om man ser bort fra dyrene.
Mannen min, Kjell, døde brått hjertet sviktet midt i slåtten. De fant han der ute mot kvelden, da sola gikk ned bak åsen. Ansiktet hans var fredelig, som om han bare hvilte, sliten etter dagens slit.
Kanskje best sånn han ble spart for lidelse, slapp å se livet sakte svinne.
Etter Kjell tok jeg over alt selv tjue melkekyr, kalver, alt det gården krever. Mange sa: «Selg, Siv Monica, flytt inn til dattera di i Oslo hvorfor bli værende her og visne bort?» Men det fikk jeg meg ikke til.
Ikke bare stahet, selv om det også var en del av det. Det var mer fordi Kjell finnes i hver planke i fjøset, i hvert sår i åkeren, i alt vårt arbeid sammen. Livet vårt er her hvor skulle jeg ellers gjøre av det? Så jeg ble og dro lasset videre.
Står opp klokken fire, legger meg ti, ryggen verker, hendene stivner av kaldt vann før høsten kommer, men jeg lever videre for det. Jeg gleder meg over alle kalver, hver bøtte med melk, hver soloppgang over elva vår.
Jeg ville ikke tenke på Zina Olsen, naboen min.
Hun bodde tre hus bortenfor i et gammelt, lavt hus, enke lenge, hadde oppdratt sønnen sin, Mads. Han var voksen nå for lengst over tretti men bygda kalte ham ennå «Zinas Mads».
Flott mann, arbeidsom, men uheldig med kjærligheten. Giftet seg, men kona holdt ikke ut flyttet til byen, orket ikke bygdelivet. Han prøvde ikke engang å stoppe henne.
Og Zina, hun kunne ikke leve uten å sladre.
Hver uke vasket hun ryktetøyet rent for hele bygda, slappet ikke av før det var gjort da var hun viktig, følte seg sett. Før brydde jeg meg ikke, det sies jo alltid noe, jeg hadde nok med mitt. Men så, siste månedene, endret det seg.
Det begynte forsiktig. Jeg stakk innom Jokern for å kjøpe brød, og Even bak disken kikket rart på meg, så stakkarslig, som om jeg knapt var levende.
Jeg spurte:
Hva ser du på, Even?
Han trakk på skuldrene, ville ikke se meg i øynene:
Ikke noe, Siv Monica, ikke noe.
Så møtte jeg Gro Sykepleier i veikanten. Hun tok meg i hånden, klemte hardt:
Stå på, Siv Monica, vi er på din side.
Jeg skjønte ingenting. Hvem trenger støtte? Hva er det som skjer?
Og det hadde sin grunn. Zina Olsen hadde spredd rykte om at jeg vanna ut melka og tilsatte kritt og fanteri for ekstra fettprosent. At osten jeg leverer til Mo Handel for salg, var gammel og dårlig jeg bare bytta etiketter.
Jeg tenkte: «Det er jo bare kjerringprat.» Men dette? Dette går på hele livsverket mitt løs! Ett ondt ord og alt mitt arbeid kan bli ødelagt.
En uke gikk jeg forvirret rundt. Uten søvn, tenkte bare: Hvorfor? Hva har jeg gjort Zina? Ingen krangling, bare vanlig nabosnakk, hilste alltid pent.
Hun var til og med i Kjells begravelse, tørket tårer, sa kondolerer.
Men så ble jeg sint. Sint på den gode måten den som gir styrke. Jeg våknet og tenkte: Det får være nok! Jeg lar ikke noen trampe meg ned i søla. Ikke etter alt dette!
Lørdag var det bygdemøte. Vi skulle diskutere hovedveien inn til sentrum. Nesten hele Osen møtte, sikkert femti stykker. Zina satt fremst leppene stramme, fornøyd i blikket.
Da de var ferdige med veien, reiste jeg meg. Stemmen var rusten, beina skalv, men jeg sto der.
Gode folk, sa jeg. Gode folk, la meg si noen ord.
Leder for bygdelaget, Tor Arne, nikket jeg begynte å snakke. Usammenhengende først, men det løsnet. Jeg fortalte hva jeg hadde hørt om meg selv den siste måneden.
Alt dette er løgn! Melka mi sjekkes av laboratoriet på Fagernes hver uke, her er rapportene.
Osten min selger i tre butikker aldri har noen klaget!
Så nå må du fortelle meg, Zina Olsen, jeg snudde meg mot henne, si det foran alle: Hvorfor har du snakket usant om meg? Hva har jeg gjort deg? Hvorfor gjør du dette mot meg?
Hun satt der først rød i ansiktet, så hvit, flekkete, nesten grå.
Jeg jeg bare Jeg sa bare det jeg hørte mumlet hun.
Og hvem hørte du det av? Jeg ga meg ikke. Si hvem!
Det var så stille i grendehuset at vi kunne høre en flue summe mot vinduet. Alle stirret på Zina med tunge blikk.
Folk snakker nå, sa hun, helt forvirret. Så skrek hun plutselig:
Hvorfor ser dere sånn på meg? Er det min skyld at hun mistet mannen sin og nå lever med kavaler?!
Da ble jeg stum.
Hvilken kavaler? Hva prater du om? Jeg bor alene, hvor skulle jeg funnet meg en kavaler?
Er det Mads, sønnen din, hun kaller kavaler? ropte plutselig Signe, den eldste i bygda.
Mads kommer og hjelper til på gården er det å være kavaler nå?
Da reiste Mads seg. Jeg hadde ikke sett ham i kroken. Han var rød i kinnene som nykokte poteter, knyttede never.
Mamma, sa han lavt. Mamma, hva har du gjort?
Zina reiste seg, strakk hendene mot ham:
Mads, gutten min, jeg gjorde det for din skyld, jeg ville bare ditt beste, hun der
Ti still! brølte Mads så alle skvatt. Du skjønner vel hva du har gjort? Du har løyet om et hederlig menneske! Hun driver gården alene etter Kjell gikk bort og du drar henne gjennom gjørma!
Så snudde han seg mot meg. Det var et nytt blikk i øynene hans.
Siv Monica, sa han lavt. Siv Monica, jeg ber om tilgivelse på hennes vegne. Hun mener det ikke vondt, bare dumt og sjalu. Hun er redd for at jeg skal dra fra henne og at jeg drar til deg. Og så …
Han stoppet, klemte ansiktet i hendene.
Og jeg elsker deg faktisk. Har gjort det lenge. Siden du og Kjell kom til bygda jeg var fjorten, du var tjuefem.
Jeg så på deg og tenkte: Sånn kone vil jeg ha. Jeg giftet meg jo, med Anne fordi du var gift. Tenkte det ville gå over. Men det gikk ikke. Anne skjønte det, så hun dro.
Det var helt stille. Zina satt som gammelt lauv mot veggen, ansiktet grått, som om hun hadde blitt ti år eldre på et øyeblikk.
Etter at Kjell var borte, kom jeg og hjalp deg på gården ikke av medlidenhet, eller ikke bare men fordi jeg ikke klarte å la være. Jeg føler meg hel hos deg, liksom på plass.
Så sa han ikke mer. Jeg visste ikke hva jeg skulle si. Bare hørte blodet hamre i tinningene.
Mads, jeg er elleve år eldre enn deg.
Jeg vet, sa han. Og?
Og ingenting, kom plutselig fra gamle Signe. Min mann var åtte år yngre. Vi levde sammen i 43 år. Alder er bare tall det er hjertet som teller.
Noen lo, noen nikket, noen klappet Mads på ryggen. Zina satt stille, som en slått hund, ingen gikk bort til henne. Ingen ville møte blikket hennes.
Plutselig fikk jeg vondt av henne.
Ikke først men litt etter hvert. For jeg skjønte det var bare ensomhet og en mors fortvilte frykt for å miste sønnen sin, den eneste hun har.
Hun hadde handlet dumt og vondt men det var ikke ordentlig ondskap, bare mørke og uvitenhet om hvordan man elsker uten å kvele.
Jeg gikk bort, satte meg på huk ved siden av henne.
Zina, sa jeg lavt, ikke vær så redd. Ingen tar fra deg Mads, han elsker deg, du er moren hans. Men
Men du må slutte å snakke stygt om folk. Det er vondt det gjør jorda sur. Sår du løgn, høster du bare trøbbel.
Øynene hennes var rødgrå, våte, sørgmodige.
Tilgi meg, Siv Monica, mumlet hun. Tilgi, jeg var dum.
Jeg nikket. Kanskje tilga jeg kanskje ikke. Slike sår må gro, det tar tid.
Vi gikk ut av huset sammen, Mads og jeg. Han sa ingenting. Solen gikk ned bak åsen, og himmelen var rosa som markjordbærblomster.
Mads, spurte jeg. Mente du alt du sa?
Jeg ljuger ikke foran hele bygda, svarte han.
Jeg så på ham. En varm, røslig kar, trygg som en ovn på kalde vinterkvelder.
Kom, lo jeg stille. Kyrne skal melkes. Hjelper du til?
Han smilte bredt, åpent som en guttunge.
Klart jeg gjør.
Vi gikk hjemover. Jorda luktet skarpt og friskt av gras, reinemjelle og jord. Men i den stramme lukta bodde også et håp.
Kanskje bare gleden over livet, det som fortsetter uansett alt. Som er sterkere enn løgner, sterkere enn mørke ord og mennesker som kaver.
Mads tok hånden min. Stor, værbitt, varm. Jeg trakk den ikke til meg bare holdt hardere. Kanskje dette var skjebnen
Hva synes dere? Skriv gjerne en kommentar og lik innlegget!




