Bare leve videre
Ingrid, en liten rampete jente med to lyse fletter som sto ut til hver sin side, løp frem og tilbake på den lyse, romslige terrassen til familiehytta. Øynene hennes glødet av begeistring, og de runde kinnene var røde etter timesvis med lek og latter. Da hun fikk øye på vennen til storebroren som sakte tuslet mot utgangsdøra, stoppet hun brått opp, pustet tungt, og satte avsted etter ham.
Uten å tenke seg om, hoppet Ingrid bestemt frem til ham og grep hånden hans med sine små, varme fingre. Hun la hodet bakover og så opp på ham med den ubeskjemte troskyldigheten kun barn har, før hun lo lystig og klart:
Jeg skal aldri slippe deg! Når jeg blir stor, skal jeg gifte meg med deg! Bare vent!
Gutten ble stående et øyeblikk, overrasket, men så brøt et bredt, vennlig smil frem. Han så på den lille urolige jenta med en blanding av ømhet og forundring. Rolig, med et glimt i stemmen, svarte han:
Jeg skal vente, jeg.
Så strøk han forsiktig over det lyse håret hennes så fletteendene sto til alle kanter. Ingrid myste fornøyd opp på ham, uten å slippe det faste grepet.
Men frem til da, fortsatte gutten og gikk ned på huk så de var på samme høyde må du være flink til å gjøre leksene dine og høre på mamma og pappa. For å bli verdig nok til å være min forlovede.
Ordene lød ikke strengt, mer lekent og hjertelig sånn voksne av og til tillater seg å være mot barn. Ingrid rynket brynene litt, virket alvorlig tankefull i et øyeblikk, før hun nikket så flettene danset:
Det skal jeg! Jeg skal være best av alle!
Stemningen dirret av bekymringsløs sommerglede, latter, sollys og drømmer så ekte at hun ikke kunne forestille seg annet enn at det ville gå i oppfyllelse.
*********
Ingrid satt på rommet sitt og bladde rastløst i algebra-boka. Kveldsmørket snek seg på bak vinduet, og det var uvanlig stille i huset bare lyden av brorens stemme i et annet rom kunne skjære gjennom stillheten. Hun nappet med seg pizza-biten, men stanset da hun hørte navnet til Olav nevnes i samtalen. Hjertet dunket hardere. Hun snek seg nærmere døra for å høre hva broren, Eirik, sa. Praten handlet om et kafébesøk, om «smilet hennes» Det var ikke tvil, det var ei ny jente i Olavs liv.
Før hun rakk å tenke seg om, spratt hun opp og listet seg mot brorens rom. Med øret mot den kalde døra prøvde hun å tyde hvert ord. Noe sved inni henne. «Kanskje jeg tar feil?» tenkte hun febrilsk.
Så var samtalen slutt, og Eirik kom ut. Ingrid rettet på ryggen for sent til å late som om hun ikke hadde lyttet.
Har Olav fått seg kjæreste? skjøt hun ut før han rakk å spørre om noe. Stemmen var skjelvende, men hun forsøkte å høres nonchalant ut.
Eirik så på søsteren, sukket tungt og ristet på hodet. Det lyste ikke irritasjon av ham, snarere trett forståelse. Han hadde for lengst lagt merke til hvordan hun strålte ved snakk om Olav hvordan hun i smug så på bilder av ham.
Igjen med dette? himlet han med øynene og lente seg mot dørkarmen. Ingrid, du er seksten år. Du må vokse fra denne forelskelsen. Det er bare barnslig beundring.
Ingrid løftet haken trassig. Blikket var målbevisst, armene i kors.
Aldri! Hun ristet på hodet så flettene flagret rundt ansiktet. Du skjønner ingenting! Han kommer til å elske meg, bare vent! Dette er ikke barnslig, det er ekte!
Ordene hennes var selvsikre, nesten utfordrende, men innerst inne prøvde hun å overbevise også seg selv om at det var sant. Hun mintes de stjålne blikkene fra Olav, det skjeldne smilet hans, det tilfeldige håndtrykket små dråper av håp hun nøye passet på.
Eirik bare så på henne. Ingen argumenter nyttet mot dette håpefulle blikket. Han skjønte at dette var mer enn et forbigående innfall for Ingrid.
*********
En morgen trengte sola seg inn gjennom gardinene med varmt gullskinn. Ingrid sprang inn i stua, nærmest flygende på lette føtter, ansiktet strålte mer enn morgensolen. Øynene lyste, og smilet var så bredt at det så ut til å sprekke opp hele ansiktet.
Uten å få tilbake pusten etter å ha stormet ned trappene, kastet hun seg mot broren som satt over kaffen og brettet.
Han spurte om vi skal bli sammen! ropte Ingrid, nesten ute av stand til å styre gleden. Små nevene hennes knyttet seg i begeistring. Han ga meg en nydelig smykkeskrin i bursdagsgave og sa at nå som jeg er voksen, kan han endelig si han er glad i meg. Olav elsker meg!
Hun småhoppet, strøk håret bak øret sjekket om alle hårstrå lå riktig. Smil og smittende glede fylte stuen.
Eirik satte fra seg kaffekoppen og smilte varmt. Han hadde egentlig bare ventet på dette, for henne, men også for vennen. De siste månedene hadde Olav så smått begynt å dryppe spørsmål om Ingrid fleipet, spurte om interesser og diskuterte nye turplaner.
Hun er så pen, brukte Olav å mumle, tankefullt. Og snill og smart Kunne bare tida gått fortere, så hun blir atten. Har du noe imot hvis vi prøver oss?
Eirik hadde alltid svart: Så lenge hun er lykkelig, er jeg glad. Han visste hvor pålitelig og jordnær kameraten var, og nå, da han så søsteren stråle, ble han enda sikrere i sitt valg.
Da får jeg gratulere, sa Eirik og ga Ingrid en stor klem. Jeg gleder meg med dere.
Ingrid kastet seg inn i klemmen. Det føltes nesten som en drøm at dette var virkelig. I det svake bakgrunnsmumlet fra den malmstrupete gamle katten på vinduskarmen, danset hennes lykke mykt videre.
*********
Hun satt på en hard, plaststol i den trange korridoren på sykehuset. Veggene var malt i gusten beige, og vinduet slapp kun inn et grått, ufint dagslys. Ingrid satt rett frem, men blikket var tomt hun så ikke gulvbelegget under seg, ikke legene som hastet forbi bare noe fjernt, utilgjengelig for andre.
Hendene lå døde i fanget, klærne virket fremmede og krøllete. Det plettfrie håret hennes hang matt nedover skuldrene. Alt ved kroppen hennes var stivnet, som en dukke som har mistet den varme gnisten sin. Tankene kvernet i går kveld satt de og planla bordkort til bryllupet, småkranglet om hvilken farge båndene skulle ha. Olav lo, spøkte, lovte at alt kom til å bli perfekt Nå var han borte.
Alt skjedde så fort, så meningsløst. En uforsiktig sjåfør mistet kontrollen, tre biler forvandlet til en haug vrak. Ingen overlevde. Ikke Olav, ikke de to andre, ikke føreren selv. Ett sekund, og alt ble knust.
Lyden av myke fottrinn brøt stillheten. Eirik kom rundt hjørnet, ansiktet blekt, øyne rødkantet. Han satte seg forsiktig ved siden av henne og la en av armene rundt skuldrene hennes. Hendene skalv, men han presset seg til fatning for hennes skyld.
Ingr? stemmen var svak, gjennomsiktig, knapt mer enn hvisking redd for å bryte det tynne lag av balanse. Kan du si noe til meg? Vær så snill
Ingrid vendte sakte hodet. Øynene var tørre, men inni dem lå en sorg så dyp at Eirik fikk vondt innerst i hjertet. Hun så på ham, men blikket gikk gjennom, langt forbi ham.
Si hva da? Stemmen var hul, ordene kom automatisk, blottet for følelser.
Eirik luktet, lette etter skånsomme ord.
Hva som helst, han strammet grepet bittelitt. Si hva du føler. Gråt litt, bare ikke hold alt inne!
Ingrid ristet bare stille på hodet. Munnen dirret, men det kom ikke en lyd. Hun stirret på hendene hvorfor ristet de ikke, hvorfor reagerte ikke kroppen?
Jeg klarer det ikke, sa hun til slutt, med kald ro. Jeg har ingen tårer igjen. Jeg orker ikke mer.
Ordene føltes blytunge og la et slør over rommet. Eirik lukket øynene, kjempet for ikke å skrike. Han visste at han måtte være sterkere nå hun trengte ham mer enn noen gang.
Fra det øyeblikket lukket Ingrid seg inne. Blikket stivnet, ansiktet ble blankt, skuldrene sank, som om hele verden lå på dem. Eirik prøvde å nå inn til henne; legen kom inn, prøvde å snakke, trykket varmen i hendene hennes. Hun svarte ikke. Satt bare, urørlig, og stirret ut i lufta.
Noen besluttet å gi henne et beroligende middel lyset dempet seg, kroppen ble tung, og tankene gled ut som blekk i vann. En urolig, rastløs søvn senket seg, uten trøst, uten lindring.
Da hun våknet, var det ikke lenger sykehuset, men rommet hjemme. De slitne gardinene, bokhyllen, bildet av dem to sammen på nattbordet hun så det, men klarte ikke kjenne seg hjemme.
Ingrid snudde seg svakt og fikk øye på broren. Eirik satt på en liten sofa, lutet, rødøyd og grovt skjeggete. Han snakket lavt med moren, som hadde kastet seg i bilen så fort hun fikk nyheten. Hun var hoven i ansiktet, med mørke ringer under øynene, men stemmen lød bestemt.
Jeg er så redd for henne, sa Eirik dempet, uvillig til å vekke lillesøsteren. Hun har alltid bare sett Olav, aldri noen andre. Hvordan skal dette gå?
Tiden leger, svarte mamma, skjønt uten overbevisning. Hun visste selv at ordene ikke stemte. Datteren hennes hadde levd med Olav som midtpunkt, drømt om det meste sammen med ham. Vi skal passe på henne, uansett, la hun til med mer kraft for både hans og hennes skyld.
Ingrid hørte ordene, men klarte ikke signalisere at hun var våken. Det føltes som om alt i henne var vasket vekk. Hun lukket øynene, lot som om hun sov, for hun visste ikke hvordan hun skulle svare på denne omsorgen, visste ikke hvordan hun skulle forklare smerten.
Eirik satt litt til før han reiste seg, nikket mot moren og gikk ut. Moren ble sittende ved sengen, strøk av og til over hånden hennes, som om hun kunne overføre litt styrke sånn. Alt var stille, avbrutt kun av klokka og Ingrids tunge pust.
*********
Ni dager. Førti dager. Tiden sneglet seg av gårde, et tungt, klissete lag over alt. Ingrid satt nesten urørlig på vindusbenken, kne samlet til brystet. Hun stirret ut i hagen, blikket tomt.
Hun så mot den gamle trebænken under lønnetreet. Der hadde Olav, nervøs og usikker, til slutt fridd til henne en varm septemberkveld. Hun husket så tydelig hvordan fingrene hans skalv da han fisket frem ringen, hvordan han forsøkte å samle mot, stoppet flere ganger, og til slutt klønete fikk spyttet ut spørsmålet. Hun hadde ledd av lykke og svart ja før han var ferdig.
Nå sto benken tom, ikke lenger viktig. Trærne var nakne, hagen forlatt, snøen hadde dekket alt årstidene hadde skiftet uten at hun la merke til det. For henne hadde tiden stått stille siden hun fikk beskjeden.
Ingrid, vil du komme og spise litt? morens forsiktige stemme brøt gjennom tåken.
Hun la hånden varsomt på skulderen. Fingrene var kalde, som om hun selv ikke lenger klarte å bevare varmen i seg. Mamma så på Ingrid med en slik sorg at tårene nesten spratt. Men hun ble stående, visste hun måtte være sterk.
Jeg vil ikke, svarte Ingrid monotont, uten å vende hodet. Det var som hun snakket om noen andre.
Du må spise litt, insisterte moren, prøvde å skjule stemmen som dirret. Du spiste jo ikke i går heller. Du må få i deg noe.
Hvorfor? Ingrid så på henne, blikket like tomt. Jeg skylder ingen noen ting.
Morens skuldre sank, det var som hun var slått fysisk av ordene. Hun åpnet munnen for å si noe, men fant ingen ord. Hun trakk pusten tungt, snudde seg og gikk stille ut av rommet. I gangen ventet Eirik. Han ristet stille på hodet han hadde fått med seg alt.
Jeg har snakket med psykologen, hvisket moren, klynget seg til forkleet. Vi trenger faglig hjelp. Klarer det ikke alene.
Eirik nikket. Han hadde skjønt det lenge nå. Å se lillesøsteren slik, tømt og fremmedgjort, var vondt. Han knyttet nevene hardt, svelget sin egen frustrasjon. Nå var ikke følelsene viktigst. Nå måtte de handle.
Jeg ringer doktor Berg, sa han og fant frem mobilen. Hun lovte å hjelpe oss hvis det ble verre.
Mamma nikket, blikket hennes vendt mot rommet hvor Ingrid fortsatt satt urørlig i vinduet, som om hun hadde blitt en del av innglasset tid selv.
Da mørket falt og månen sendte kalde striper over stuegulvet, klarte Ingrid til slutt å reise seg fra vinduskarmen. Kroppen var utmattet, beina nesten for svake til å bære henne. Langsomt la hun seg i sengen, dro dynen opp til haken.
Det var stille, fra kjøkkenet kunne hun så vidt høre stemmer fra foreldrene. Hun lukket øynene, håpet søvnen skulle komme lett. Men søvnen ble ikke som hun ventet.
Hun drømte om Olav. Han sto foran henne, slik han var da han levde med et varmt smil, i den grå hettegenseren han pleide å bruke. Men ansiktet var strengt denne gangen.
Ingrid, se på deg selv, stemmen var krystallklar og likevel uendelig fjern. Hva driver du med?
Hun åpnet munnen for å svare, men det kom ikke noen lyder.
Har du sett deg i speilet? Du må ta vare på deg selv! Sånn her kan du ikke ha det!
Hun prøvde å ta på ham, men hånden gled rett gjennom han var bare et minne nå.
Jeg klarer meg ikke uten deg, hvisket hun, med tårer som brant på kinnene.
Du klarer det, sa han rolig. Du har alltid vært sterk. Du har et liv foran deg. Du må fortsette.
Han smilte og kom nærmere, så hun var sikker på at hun kjente hånden hans mot kinnet.
Det blir både solskinnsdager og grå dager det hører med. Men ikke gi opp. Jeg er her, mellom stjernene. Om det blir for tungt, se opp jeg er der, du kan alltid rope på meg.
Hun hikstet, ønsket å holde ham, men alt ble mer og mer utydelig.
Ikke forlat meg! skrek hun og strakte hendene ut. Vær så snill!
Bare en svak, trygg stemme svarte: Lev videre, Ingrid. Lov meg det.
Hun våknet med et rykk. Rommet var hennes, lyset fra månen møtte henne på gulvet. Hodeputen var våt av tårer, og inni henne raste et kaos av smerte og lengsel.
Uten å tenke skrek hun ut i natten. Foreldrene og Eirik kom løpende.
Ingrid, lille venn, hva er det? Mamma klemte hendene hennes, så inn i ansiktet hennes med redsel.
Hvor gjør det vondt? mumlet Eirik, og lette automatisk etter noe som kunne hjelpe.
Men Ingrid svarte ikke. Hun satt sammenkrøpet og gråt uten lyd, skjelvende. Bildet av Olav sto klart i tankene, blikket hans og løftet hun måtte gi.
Lov meg, spøkte det fremdeles inni henne.
Med tårer i øynene hvisket hun: Jeg lover
Mamma dro henne inn til seg; Eirik la hånden på skulderen hennes. De trengte ikke si noe.
Med hodet mot morens skulder forsøkte Ingrid å forstå: Hvordan går man videre? Hvordan puster, spiser, smiler uten ham? Men innerst inne rørte en svak, men tilstedeværende tanke på seg: Hvis han har tro på henne, så må hun prøve.
Om ikke for sin del, så for hans.
*********
En grå kveld samlet familien seg i stua. Mamma satte frem te, men ingen drakk. Alle visste at de snart måtte treffe en beslutning.
Jeg tror det beste er at vi flytter, sa Eirik plutselig, blikket vendt mot Ingrid. Alt her minner henne bare om Olav og om alt som var.
Ingrid satt krøpet sammen i godstolen, knærne under haken. Hun protesterte ikke; bare så ut vinduet hvor regndråper visket ut konturene av hus og gater. Ansiktet var ennå blekt, men det var noe annet i blikket enn før.
Det blir lettere andre steder, støttet mamma forsiktig. Nye mennesker, nye steder. Kanskje det hjelper litt.
Ingrid vendte hodet mot dem, stemmen lav, men ikke følelsesløs:
Hvor da?
Jeg har et tilbud i Bergen, sa Eirik. En kompis jobber der, det er muligheter både med jobb og bolig.
Du kan gå på universitetet der, la mamma til. Vi finner ut av det. Det viktigste nå er at du får det bedre.
Bilder flakket forbi Ingrid: Hun og Olav, leende på benken i hagen, hånd i hånd i skolegården, blomsterbukett på trappen. Hver centimeter av denne hjembyen, hvert tre, hvert sted alt luktet Olav. Smertefulle minner.
Ja, sa hun, rolig. La oss dra.
Det kostet, men det var hennes beslutning den første på lenge.
Ukene frem til flytting forsvant i pappesker og sortering. Ingrid ble stående på sidelinjen, så bror og foreldre pakke bort et liv. Noen ganger løftet hun en minnerik ting nøkkelringen fra Olav, et bilde, en kinobillett holdt på det før hun la det forsiktig i en kasse.
Avreisedagen gikk hun ut på verandaen og så ut over hagen, så benken under lønnetreet. Det knyttet seg i brystet igjen, men denne gangen tillot hun seg ikke å forsvinne i sorgen. Dette klarer jeg, sa hun til seg selv. Jeg må.
Bergen møtte dem med regn og folk i farta. Leiligheten var stor og lys. Ingrid sto lenge i vinduet på sitt nye rom, så på ukjente bygårder, fremmede mennesker som hastet forbi. Alt var nytt og fremmed men også fritt. Her var det ingen minner, bare en ny start.
De første ukene var tunge. Mange morgener våknet hun og syntes alt virket tomt. Hun savnet venner, gammelt nabolag. Om natten drømte hun noen ganger om Olav. Han smilte, sa muntre ord, og hun våknet med tårer på kinnet.
Men sakte begynte hun å legge merke til småting. Tulipanene blomstret i parken. Baristaen i kafeen over gata smilte og husket bestillingen hennes. Det var små skritt, men de hjalp. Hun glemte ikke Olav ville aldri gjøre det. Men hun skjønte at å leve videre ikke var svik mot hans minne. Det var å oppfylle det siste han ba henne om.
Ingrid gikk på forkurset, hjalp til hjemme, tråkket nye veier sammen med Eirik. Hver dag var et nytt forsøk ikke en erstatning for det hun mistet, men et tillegg.
Og innerst inne var hun sikker på at han fulgte med henne.
Han var stolt av henne.
For hun lot seg ikke knekke.
Fordi hun levde.



