Mamma, jeg er hjemme! ropte jeg så sikkert jeg klarte da jeg åpnet døren og satte sekken pent i gangen. Hver dag på vei hjem fra skolen snørte det seg i magen: aldri visste jeg hvilket humør mamma var i. Hjertet hamret som besatt, hendene var klamme.
Mors stemme skar gjennom stua, hard og plutselig som et piskeslag:
Ja vel, hva ble det denne gangen? Enda en dårlig karakter?
Jeg stivnet og stirret ned på mine slitte joggesko. Selv om jeg bare var tolv, hadde jeg alt innfunnet meg med denne tonen, den fantes der, dag ut og dag inn. Jeg gjemte følelsene dypest mulig, la dem bort under lag på lag av forsøk på å være usynlig. Hjertet kjentes kaldt og lite, pusten gikk hakkete.
Ikke dårlig fikk fire i matte, sa jeg lavt, og prøvde å unngå blikket hennes. Stemmen min skalv.
Mamma, Ragnhild, reiste seg brått fra sofaen, der hun satt og bladde uinteressert i et ukeblad. Med raske skritt kom hun bort til meg, ansiktet hennes hardt og misfornøyd:
Fire? Er det mulig? Min datter skal ikke ha firere! Ser du ikke hvordan det ser ut for andre? Som om jeg ikke duger som mor, eller at jeg ikke har oppdratt deg skikkelig!
Jeg prøvde hulket jeg fram, og halsen snørte seg. Oppgaven var vanskelig Jeg satt i to timer i går
Vanskelig? hånte hun meg med et snev av latter bak ordene. Du bare sluntrer unna! Sikkert brukt tiden på mobilen igjen, ikke sant? Du klarer aldri å holde fokus på det som gjelder!
Hun rev til seg sekken min, ristet alt ut på gulvet i gangen så blyanter og notatbøker fløy. Jeg sto stille, kjempet mot gråten. Jeg visste jeg hadde gjort mitt beste, sitti i timevis med matteboken, lette opp eksempler, prøvd om og om igjen, men det hjalp ikke.
Uten å lytte på hva jeg sa, dyttet mamma meg ut i trappegangen og smelte døren bak meg.
Du får ikke komme inn før du vet hvordan du løser slike oppgaver! Ikke kom hjem med firere igjen! Forstått?
Den tunge lyden fra døren slo gjennom meg det gjorde fysisk vondt. Jeg sto igjen, holdt hardt rundt den eneste notatboka jeg fikk med meg. Tårene rant nedover kinnene og laget våte flekker på omslaget.
“Hvorfor er det alltid slik?” tenkte jeg mens jeg gikk trinn for trinn nedover, som om hvert steg var et hinder. Jeg hutret, jakka lå igjen inne. Kulden krøp inn under genseren og kroppen ristet.
Jeg savnet pappa. Pappa hadde alltid klart å roe mamma, få henne til å le, ta ned alt det vonde i luften. Men nå var han på jobb i Nordland, langt vekk på et kraftverksprosjekt, og ringte kun en gang i uka. Han lovte at han skulle komme hjem snart, men det føltes som om han var fra en annen verden.
Den første gangen mamma ropte slik på meg var jeg bare ni, etter en dårlig karakter i norsk hun hadde da ristet armen min så hardt at jeg hadde fått røde merker. Den gang løp jeg rett til pappa, fortalte alt med gråten i halsen. Even, som han heter, ble sint, pratet med mamma om at karakterer ikke var alt, men etter at han dro igjen, tok hun meg inn på rommet og kviskret:
Hvis du forteller pappa igjen, skal du få kjenne det. Du skal passe på å ikke plage ham med barnslige ting mer, har du forstått?
Etter det ble jeg stille. Usynlig. Jeg prøvde alt jeg kunne å unngå feil, men uansett fant hun nye grunner til å kritisere. Hver dag innebar sjekk av karakterboka, forhør om alt mulig jeg begynte å frykte å komme hjem, som om jeg gikk på tynn is som kunne briste når som helst.
En dag, mens jeg ryddet rommet, overhørte jeg mamma snakke med venninnen sin Grethe på høyttaler. Jeg ble stående bak døren, urørlig.
Jeg ville aldri egentlig ha barn, sukket Ragnhild. Even maste, sa at en familie uten barn ikke var en ordentlig familie. Jeg håpa på en gutt, så jeg slapp å bli så innblanda. Men så kom Ingrid Nå løper han rundt etter henne og glemmer meg!
Er du sjalu på din egen datter? spurte venninnen, og latteren hennes var urolig.
Ikke sjalu, bare Hun ødelegger alt! Alt er hennes skyld
Disse ordene gjorde fysisk vondt. Jeg gikk tilbake på rommet mitt og hylte ned i puten. Etter det var jeg like stille som før kanskje mer. Men hun fant likevel alltid noe å klage på.
~~~~~~~~~~~~
Ingrid, hva gjør du her ute? kom en myk, varm stemme bak meg.
Det var fru Sæther, nabodamen i første etasje. En hyggelig, eldre dame med sølvhår og lune øyne, kledd i blomstrete kjole og tovede tøfler.
Mamma kasta meg ut snufset jeg.
På grunn av karakteren igjen? Hun så medlidenhet i ansiktet sitt. Kom inn til meg, det er kaldt og vått ute, og du blir bare syk.
Hun tok min hånd den var trygg og varm og geleidet meg inn. Leiligheten duftet av vanilje og nytrukket te, og i vinduskarmen blomstret røde pelargonier.
Sett deg, så skal jeg smøre litt mat til deg, sa hun, satte på kjelen, Fortell hva som har skjedd, jeg hører på deg.
Med ustø stemme fortalte jeg, og tårene trillet igjen da jeg prøvde å forklare alt mamma hadde sagt. Hvordan hun sa jeg pinte henne med «dårlige tall», at hun var skamfull, at jeg var lat og meningsløs.
Sludder, svarte fru Sæther mens hun skar skiver av grovbrød. Du er en god og flink jente, det må du aldri glemme. Din mor har nok sine egne problemer og lar det gå ut over deg, men det er ikke rettferdig.
Jeg vil ikke at du sier noe til henne Pappa kunne kanskje ha gjort noe, men
Hun strøk meg varsomt over håret. En stille varme spredte seg, nesten som et teppe.
Av og til må voksne også få hjelp, sa hun lavt og satte brødskiver med ost og skinke foran meg, Kanskje faren din må få vite nøyaktig hvordan du har det. Han elsker deg, det merker alle.
Jeg nikket lydløst, men den tanken at noen nå kanskje kunne gjøre noe, ga en bitte liten gnist håp.
*************************
To uker senere kom opptiningen jeg aldri hadde forventet.
Da jeg kom hjem fra skolen var pappas kraftige støvler i gangen, fulle av gjørme. Tidlig hjemme? Hjertet hoppet. Jeg hadde savnet ham slik, hans trygge favn, hans vittige historier.
Fra stua lød hevede stemmer:
Du kan ikke bare dra fra oss! det var mamma som nesten skrek.
Familie? svarte pappa sliten, men bestemt. Hva slags familie er det når du hele tiden terroriserer vårt eget barn? Jeg har snakket med læreren, og med fru Sæther. Jeg vet alt, Ragnhild. Hvordan du snakker til Ingrid, alt presset, alt du lar henne gå gjennom.
Hun lyver! skrek mamma.
Nei, jeg har sett det. Du ydmyker, skremmer og lar henne tro at hun aldri er bra nok. Hun har grått seg til søvn i flere år! Jeg vil ikke at hun skal ha det slik, og det slutter NÅ.
Hvis du går, får du ikke se henne mer! ropte hun.
Er du sikker på at hun skal være igjen hos deg? svarte pappa kaldt.
Han kom ut i gangen, så meg og smilte mildt. Gikk ned på kne, tok hendene mine i sine, trygge, varme.
Jenta mi, jeg drar ingen steder uten deg. Jeg har gjort klart alt. Vi skal flytte sammen, bare du og jeg.
Han omfavnet meg og for første gang på lenge følte jeg meg trygg. Jeg ville fortelle ham alt men det holdt for nå å vite at jeg aldri mer var alene.
Kan vi bo sammen, bare vi to? hvisket jeg inn mot hans jakke.
Ja, det kan vi. Jeg har leid leilighet i nærheten, fått jobb. Vi blir boende her i byen. Du får fortsette å gå på skolen din, og om kvelden lager vi middag sammen. Alt blir bra.
Jeg nikket, tårene trillet. For første gang kjente jeg på håp sprøtt og sart som årets første vårblomst.
Idet vi gikk forbi stua raste mamma ut etter oss, full av raseri.
Dette skal dere angre! ropte hun, stemmen sendte et ekko som lignet hvesing. Tror dere at dere bare kan forlate meg? Jeg skal vise dere
Pappa stilte seg foran meg, rolig men bestemt.
La oss være i fred, Ragnhild. Det er slutt. Vi går nå.
Hun hoppet etter oss, men det var som om en usynlig barriere stoppet henne. Hun ble stående, knyttet nevene, med gråten på kanten.
Dere skal angre skrek hun.
Døra lukket seg bak oss. Jeg pustet ut, og kjente for første gang på flere år at kroppen min var min egen.
**********************
De neste dagene føltes som et eventyr. Vi flyttet til en liten, solfylt leilighet, hvor pappa jobbet i et norsk byggefirma han var jo ingeniør og fikk raskt nye kollegaer. Hver morgen spiste vi frokost sammen før skolen, lo sammen, delte bringebærsyltetøy på brødskivene. Om kvelden lagde vi middag sammen, ruslet i parken, matet endene, koste oss med spill eller TV.
En morgen, mens vi spiste havregrøt og epler, rakte jeg ham karakterboka mi, hendene dirrende.
Se, pappa! Fem i matte i dag!
Han lyste opp, dro meg inn til seg i en klem.
Du er kjempeflink! Ser du nå, uten alt presset hjemme blir alt enklere. Jeg er så stolt av deg, jenta mi.
Jeg smilte, omfavnet ham tilbake. Frykten og usikkerheten smuldret bort i lyset fra hans godhet.
Kan vi dra i dyreparken en dag, tror du? spurte jeg håpefullt. Jeg har aldri sett en giraff, og aper er så morsomme
Selvfølgelig, smilte pappa. Vi pakker matpakker og gjør en koselig dag ut av det. Kanskje får du til og med holde en liten kanin!
Åh, tusen takk! lo jeg.
***************************
Samtidig gikk mamma rastløst gjennom en tom leilighet, maktesløs og sint. Alene. Hun la planer om hevn, tenkte på å snakke ned pappa på arbeidsplassen, kanskje skrive anonyme brev til skolen om meg, skade oss på noen vis
Hun begynte å skrive i en notatbok, ideer om å hevne seg: Sabotere jobben hans, sende inn klagebrev… Få folk til å tro dårlig om Ingrid Fortelle alle hvor slem Even var
Plutselig gikk mormor, Sigrun, inn døra.
Ragnhild, hva skriver du på? spurte hun forsiktig etter å ha fått et glimt av notatene.
Bare ting jeg må gjøre denne uka, svarte mamma, men stemmen skalv.
Dette her er ikke ting noen burde gjøre, sa mormor og så strengt på henne. Dette er galskap, vet du det? Vil du virkelig gjøre slikt mot din datter og mannen din?
De forrådte meg!! skrek mamma.
Du har ødelagt alt selv, svarte mormor stille. Du trenger hjelp, Ragnhild. Skal vi ringe en psykolog sammen? For din, Ingrids og vår alles skyld.
Mamma satt seg tungt ned, alt energien forsvant. Hun hulket stille, la hodet i hendene.
Jeg vet ikke hva som har skjedd med meg… sa hun. Jeg har vært så sinna så lenge, så misunnelig… Alt har blitt så feil
Vi får begynne et sted, trøstet mormor og holdt rundt henne. Det finnes alltid en ny start.
**************************
Samme kveld satt jeg og pappa i sofaen og så på tegnefilm, med lyset lavt og et pledd over oss mens regnet trommet på ruten.
Pappa tror du mamma kan forandre seg? Kan hun noen gang bli glad i meg, egentlig?
Han så på meg, hele ansiktet fylt av sorg, men også omsorg.
Noen mennesker kan forandre seg, Ingrid. Men de må virkelig ville det selv. Kanskje trenger mamma både tid og hjelp. Uansett det er ikke din feil, og det sier ikke noe om deg hvem hun er nå.
Jeg krøp tett inntil ham, holdt hånden hans fast.
Takk, pappa. For at du alltid er her.
Jeg vil alltid være her. Husk at du er god nok. Alltid.
Og innimellom alt det vonde fantes plutselig en glødende håp. Jeg så for meg et nytt liv, der frykten ikke styrte alt, der familie var trygt og varmt.
Kan jeg invitere Julie hit i morgen? Jeg har savnet vennene mine
Selvfølgelig, smilte pappa. La oss bake boller og bare kose oss sammen. Nå skal du få være så glad og fri som du vil være, Ingrid.
Og for første gang på lenge følte jeg at verden faktisk kunne bli lys og god.




