Reserveflyplassen
Hører du meg? stemmen hans var lav, nesten litt skyldbetynget. Nesten. Ingrid, jeg sier, hører du meg i det hele tatt?
Jeg hørte ham. Jeg har alltid hørt ham. Selv når han var stille, selv når han ikke ringte på flere uker, var det en slags gjenklang av ham i leiligheten. Som om han etterlot seg noe usynlig: lukten av kaffen hans, en ring etter koppen på vinduskarmen, en stol flyttet litt til siden ved kjøkkenbordet.
Jeg hører deg, Marius.
Så hvorfor sier du ingenting?
Jeg tenker.
Han sukket. Det sukket kjente jeg ut og inn. Tungt, med en liten fløyte i, som om luften hadde vanskeligheter med å presse seg gjennom ham. Marius sukket alltid sånn når han ønsket medfølelse, men ikke klarte å be om det.
Jeg har ikke flere steder å gå, skjønner du? sa han. Ingen steder.
Jeg sto ved vinduet og så ut. Mars. Skitne brøytekanter langs veien, gjennomvåte duer på gesimsen overfor, en dame med barnevogn som ikke fikk det til å fungere med alle pyttene. Vanlig bymessig mars, ingenting spesielt. Men inni meg snudde noe seg langsomt og ugjenkallelig. Som en ny side. Som en lås i en dør.
Kom inn, sa jeg.
Det var det. Tre stavelser. Og alt begynte på nytt.
Marius var femtitre. Jeg var femtien. Vi hadde kjent hverandre siden han gikk med rutete skjorte som han mente var morderiktig, og jeg med tykk flette og trodde usynlighet var en dyd. Vi ble kjent via felles venner, på et kjøkken et sted, med billig rødvin og diskusjoner om bøker ingen egentlig hadde lest ut. Da var Marius høylytt, lo så det runget i gangen, veivet så mye med armene at han en gang veltet noens tallerken. Jeg plukket opp bitene og tenkte: dette er en sånn person som alltid fyller rommet. Lurer på hvordan det egentlig er.
Jeg var den andre typen. Stillferdig. En sånn som ikke blir sett med en gang, men siden aldri blir glemt. I hvert fall håpet jeg det.
Han ble ikke forelsket i meg da. Han ble forelsket i Maren. Det var forutsigbart og uunngåelig, som regnvær etter hetebølge. Maren var lyssterk, snakket fort, lo enda høyere enn ham, kom inn i rommet så alle snudde seg. Ved siden av henne følte jeg meg alltid som blyanttegning ved siden av oljemaleri. Ikke dårligere, bare noe annet.
De ble sammen i en fei og begynte å havne i krangler like fort. Jeg betraktet det fra sidelinjen i årevis. De brøt opp, fant tilbake, brøt igjen. Maren lagde scener, Marius slamret med dører, kom tilbake, gikk ut døren på ny. Evige berg og dalbaner.
Og mellom alt dette var jeg. Altså, det var meg.
Første gang han kom til meg etter et av deres mer alvorlige brudd, var han rundt trettifem. Jeg var trettitre. Han ringte seint, stemmen hans var skrapete: Kan jeg komme innom? Jeg sa selvsagt. Serverte te med timian, litt mat. Vi satt til over to om natten. Han snakket, jeg lyttet. Det var lett. Jeg kunne lytte.
Han sovnet på sofaen min. Morgenen etter fikk han kaffe, takket og gikk. To uker etter var han tilbake hos Maren.
Jeg ble ikke såret. Ryddet bare vekk teppet fra sofaen, vasket det, brettet sammen. Levde videre.
Slik fortsatte det. Igjen, og igjen, og igjen. Jeg mistet tellingen. Han dukket opp etter krangler, av og til bare for en kveld, av og til for noen dager. Vi drakk timiante, snakket, han roet seg litt, kom til seg selv, og dro. Tilbake til Maren, alltid til henne.
Jeg kalte det ikke kjærlighet. Torde ikke engang tenke det. Men hver gang det ringte på døra, klemte det til i brystet før det straks slapp. Der var han. Her. Levende, ekte, min. For en liten stund.
Jeg følte meg som kontrolltårn på en flyplass. Flyene kommer, letter, tankes opp og flyr ut igjen. Men tårnet står der. Helt stille, alltid klar til å ta imot.
Den gangen kom han sent i mars, med en stor, sliten, blå gymbag på skulderen. Da jeg så bagen forstod jeg alt. Ikke for en dag eller to.
Blir det lenge? spurte jeg mens han tok av seg jakken i gangen.
Vet ikke, sa han ærlig. Det var det fine med Marius, han løy meg aldri rett opp i ansiktet. Kanskje en uke. Vi får se.
Greit. Jeg setter på tevann.
Jeg hentet timian, han satte seg på plassen sin ved kjøkkenbordet, ved vinduet, med ryggen til kjøleskapet. Jeg satte koppen foran ham, kjente ikke glede eller bitterhet, men noe midt imellom. Varmt, litt melankolsk.
Er det ille? spurte jeg.
Verre enn verst, svarte han, grep koppen med begge hender. Han var bestandig kald på hendene. Hun sa hun var lei. At vi bare ødelegger hverandres liv.
Hva svarte du?
Ingenting. Tok dette han pekte mot bagen i gangen, og gikk.
Jeg var stille. Utenfor dryppet det regelmessig fra gesimsen, nærmest som en metronom.
Ingrid, sa han og så meg for første gang den kvelden i øynene. Er du ikke glad?
Glad, svarte jeg. Det var sant. Bittert, litt flaut, men sant.
De første dagene var rare. Ikke vonde, bare uvante. Jeg var vant til å bo alene, i min egen rytme, min stillhet. Stå opp klokken sju, lage kaffe, lese en halvtimes tid, så gå på jobb. Kom hjem i seks-tiden, lagde enkel mat, så litt på TV, ringte til min venninne Tove. Lå i senga elleve.
Marius ødela denne rytmen. Ikke med vilje, han bare hadde sin egen. Sov lenger, ville snakke om frokosten når jeg alt var på vei på jobb i tankene. Slo på TV høyere enn jeg ville. Ble lenge på badet.
Men samtidig på kvelden satt vi der sammen, og det var godt. Så enkelt, som hjemme. Han fortalte morsomme ting, jeg lo. Jeg lagde lasagne etter oppskrift fra gammel ukeblad, han spiste to porsjoner og smilte: Det beste jeg har spist på flere år. Vi så gamle norske filmer og diskuterte sluttene. Gikk på søndagsturer i Birkelunden og han bar den tyngste handleposen, noe så naturlig at jeg nesten mistet pusten over hvor vanlig det føltes.
En uke gikk. Så en til. Så en måned.
En natt våknet jeg i mørket, hørte pusten hans gjennom veggen, og lurte: kanskje dette er ekte? Vi er ikke unge. Vi vet hva ensomhet er. Vi kjenner hverandre så godt, det er ingenting å skjule, ingenting å imponere med. Er det ikke dette som er lykke? Ikke som de mellom ham og Maren, men sånn som dette: stille og holdbart, som gammelt trehus.
Jeg fortalte det til Tove. Vi satt på kafé, hun drakk sin faste latte, hørte nøye etter, avbrøt ikke. Så var hun stille.
Ingrid, sa hun forsiktig.
Jeg vet hva du vil si.
Virkelig?
At det ikke varer. At han går. At det alltid har vært sånn.
Tove trillet litt på teskjeen.
Jeg ville egentlig bare spørre: Er du lykkelig, akkurat nå? Ikke hva som kan komme. Nå.
Jeg måtte tenke. Seriøst, ikke for å svare riktig, men for å kjenne etter.
Ja, sa jeg til slutt. Akkurat nå er jeg det.
Da lev i nået, sa Tove, drakk opp kaffen. Og slutt å overtenk alt.
Jeg prøvde. Ærlig talt.
Vi bodde sammen i fire måneder. April, mai, juni, juli. Fire måneder jeg fortsatt kan huske nesten dag for dag. Hvordan syrinen blomstret i bakgården og han plukket inn en kvist. Hvordan vi kranglet om noe tåpelig jeg husker ikke lenger hva satt urørlige i to timer, og han til slutt kom ut på kjøkkenet og sa: jeg tok feil. Hvordan vi én lørdag ble hjemme, bare var jeg leste, han satte sammen et eller annet på balkongen og det var en nærhet i stillheten som jeg ikke ville skulle gå i stykker.
Ordet «vi» kom inn i tankene. Ikke «jeg drar», men «vi drar». Ikke «jeg må», men «vi må». Det bare skjedde.
Han forandret seg også. Mindre oppfarende. Snakket sjeldnere om Maren. Så på meg med varme, ikke medlidenhet eller takknemlighet, men noe tredje, som jeg ikke hadde ord for før. Kanskje det var nettopp dét ordet jeg hadde ventet på.
Nøklene. Han ba selv om ekstranøkkel. Jeg nølte ikke, gikk til låsesmeden, fikk ordnet en kopi, la den på bordet. Den lille kalde tingen fikk det til å bli varmere i meg.
Det var i begynnelsen av juli.
Midt i juli ringte det.
Jeg var på kjøkkenet, han i stua, så på noe på laptoppen. Telefonen hans ringte brått. Jeg fulgte ikke med. Så ble det stille, dødstille. Stillhet av typen hvor du forstår at noe endres, men ikke hva enda.
Jeg gikk ut han sto midt i rommet med telefonen hengende ned, stirret tomt.
Marius?
Han så på meg, og jeg forsto. Ikke med hodet, men noe dypere.
Maren, sa han. Hun har trøbbel. Alvorlig. Hun er alene og trenger hjelp.
Sånn. Ikke lange forklaringer. Bare: Maren.
Jeg skjønner, sa jeg.
Ingrid …
Gå.
Vent, la meg forklare …
Ikke nødvendig, sa jeg stille. Jeg forstår. Gå.
Han ble stående, så på meg. Jeg så tilbake. Så gikk han ut, tok gymbagen. Den hadde stått urørt der, som om den visste at den ville bli brukt igjen.
Jeg ringer, sa han fra døra.
OK, svarte jeg.
Døra lukket seg. Jeg ble igjen i den samme stillheten, bare at nå var det ingenting igjen i den bare fravær.
De tre første dagene gråt jeg ikke. Merkelig nok. Jeg ventet på tårer, men de kom ikke. Bare en tomhet. Som hvis du fjerner et møbel som har stått på samme sted i årevis plassen der lyset er blitt annerledes, men du ser fortsatt avtrykket.
På jobben fungerte jeg greit. Jeg jobbet som økonomiassistent på et mindre byggefirma, og tall spør ikke hvordan du har det. De skal bare stemme.
Fjerde dagen lagde jeg lasagne. Vet ikke hvorfor. Bare gjorde det. Samme oppskrift, samme ingredienser, samme form. Skar opp, la til meg selv. Spiste. Det var deilig. Og helt umulig vondt.
Da kom tårene. Over lasagnen, alene ved kjøkkenbordet. Jeg gråt lenge og usminket, som barn gjør, høyt og skamløst. Så vasket jeg meg, drakk teen min og la meg.
Dagen etter dukket Tove opp, uanmeldt, ringte fra inngangsdøra: Slipp meg inn, jeg er her. Jeg åpnet. Hun hadde med brød og noe annet i posen, satte det på kjøkkenet, ga meg en klem. Vi sto tause, og nå kom ingen tårer. De var brukt opp på lasagnen.
Fortell, sa Tove.
Det er ikke så mye å si, du vet alt.
Jeg vet. Men du må si det. Høyt.
Så jeg fortalte. Om juli, telefonen, den blå bagen og «jeg ringer deg». Han ringte aldri. Det hadde gått mer enn en uke.
Kommer du til å vente? spurte Tove rett ut.
Nei, svarte jeg. Jeg ble selv litt overasket over hvor lett det gikk.
Virkelig?
Ja. Jeg er sliten av å vente. Jeg har ventet hele livet. Jeg vet ikke engang når det begynte. Jeg bare har alltid ventet. På at han skal ringe, komme, velge. Men han har aldri valgt. Han bare kom tilbake hver gang han ikke hadde andre steder. Vet du hva det kalles?
Hva da?
Reserveflyplass. Jeg var hans reserveflyplass. Alltid klar, alltid tilgjengelig, rullebanen ledig, lysene tent. Og han visste: Hvis alt gikk galt, kunne han lande her.
Tove så på meg.
Så du har visst det lenge?
Ja. Nå skjønner jeg det.
Forskjellen mellom å vite og å skjønne er enorm. Du kan vite noe i mange år og likevel late som du ikke vet. Men å skjønne, da kan du ikke late mer.
August gikk i en slags bedøvelse. Ikke mørk, bare stille. Jeg gikk på jobb, kom hjem, lagde mat, leste. Kveldsrusletur på Akerselva, lenge nok til beina nærmest gikk av seg selv hjemover. Jeg så på vannet, refleksjoner av lykter, folk som gikk forbi. Tenkende.
En dag stoppet jeg foran et butikkvindu og så meg selv i glasset. Kvinne i lys trenchcoat, håret satt opp. Ikke ung, ikke gammel. Sliten, men ikke knust. Jeg kikket lenge på henne og tenkte: Hva vil du egentlig? Ikke han, ikke Marius, ikke alt det der. Du.
Jeg fant ikke svaret. Men det å spørre betød noe.
I september møblerte jeg om. Det begynte med sofaen. Den sto feil, stjal lyset, gjorde rommet mindre. Jeg flyttet den. Så bokhylla. Til slutt alt. Rommet var nytt. Lysere, luftigere. Jeg sto i midten og tenkte: Dette er bedre. Hvorfor har jeg ikke gjort dette før?
Kanskje fordi jeg var redd for å endre noe. Redd for reaksjoner. Men nå var det ingen å være redd for lenger.
Jeg kjøpte nye gardiner. Lin, kremfarget, småmønstret. De gamle var marineblå, tunge, stjal lyset. De nye slapp inn morgensolen, rommet ble gyllent. Jeg hadde aldri sett lyset sånn før. Etter femtien år.
I oktober meldte jeg meg på italiensk-kurs. Hadde tenkt på det lenge. Alltid utsatt: ikke nå, hvorfor, hva skal jeg med italiensk? Jeg dro. Gruppa var artig, blanding av aldre, ung lærer, full av vitser, vi sang italienske sanger sammen høyt på hvert kurs. Jeg sang. Torna a Sorrento, selv om jeg aldri har vært i Sorrento.
Tove ble overrasket:
Italiensk?
Italiensk.
Til hva?
Jeg vil dra til Barcelona, sa jeg.
Men Ingrid, i Barcelona snakker de spansk.
Jeg lo.
Jeg vet det, men da begynner jeg med italiensk. De ligner litt.
Og det var nesten sant. Men jeg liker å gjøre noe uventet. Noe som bare er mitt.
Barcelona kom plutselig inn i tankene mine. Jeg bladde på nettet, så et bilde. Ikke typisk postkort. Bare en gate om morgenen, et marked, en eldre mann med avis, en rød katt på vinduskarmen. Noe inni meg sa: Dit skal jeg. Ikke på ferie, men bo litt. I det lyset, mellom de steinene, i luften som lukter av sjø og appelsiner.
Jeg skrev: Barcelona. Våren. på en gul lapp, satte den på kjøleskapet. Så på den hver morgen.
November kom med kulde og korte dager. Jeg kjøpte klippekort til svømmehallen. Svømte om morgenen før jobb, halvtime i vannet, og det ble den beste starten på dagen jeg har kjent. I vannet tenker man ikke, bare beveger seg fremover. Fin læring.
Av og til tenkte jeg på Marius. Hvordan han hadde det. Fortsatt med Maren? Hadde de det bra? Jeg unnet ham aldri noe vondt. Ikke egentlig. Jeg tenkte, men det var som å se på gamle bilder: du kjenner igjen folk, husker øyeblikket, men det kjennes annerledes ut nå.
I desember inviterte Tove meg på nyttårsaften med hennes venner. Jeg var i ferd med å takke nei, men ombestemte meg. Jeg dro, ble kjent med nye folk, lo, drakk champagne. I tolvslaget, mens alle klemte hverandre, kjente jeg noe uventet. Ikke ensomhet. Noe likt lettelse. Som om jeg la fra meg noe tungt på bakken og tenkte: så lett det var!
Januar, februar. Jeg fortsatte med svømming og italiensk, leste de bøkene jeg hadde utsatt. Tok endelig tak i boden, kastet klær jeg ikke lenger brukte. Fant en gammel ullpledd, den som Marius brukte første gang han sovnet på sofaen min for så mange år siden. Jeg vasket den, brettet den sammen, la den i en pose for UFF. Den kan varme noen andre.
Mars igjen. Nøyaktig et år etter at han sto i døra med den blå bagen.
Jeg sto ved vinduet og drakk morgenkaffe. Utenfor var det samme: smeltende snø, våte duer, en kvinne med barnevogn. Men jeg var en annen.
Han ringte en lørdag rundt lunsj. Nummeret lyste på skjermen, og jeg fikk et stikk i brystet. Ikke glede, ikke sorg. Bare et ekko.
Jeg svarte.
Ingrid, sa han. Stemmen var kjent, men også fremmed. Det er meg.
Jeg ser det.
Hvordan har du det?
Fint. Du da?
Pause.
Ikke så bra. Kan vi ses?
Jeg tenkte et sekund.
Det går bra. Hvor?
Kanskje hjemme hos deg?
Nei, sa jeg stille. Møt meg utenfor oppgangen. Jeg kommer om tjue minutter.
En pause til. Han ventet ikke det svar.
Ok, sa han til slutt. Nede ved oppgangen.
Jeg drakk opp kaffen, tok på kåpe, skjerf og støvler. Så på meg i speilet i gangen. Kvinnen i lysegrå kåpe. Rolig. Klar.
Han sto ved inngangen. Litt eldre, tynnere, ikke så nøye på antrekket. Han smilte usikkert.
Hei, sa han.
Hei, svarte jeg.
Vi gikk side om side, sakte og målrettet retningsløst. Som folk som egentlig har mest å snakke om.
Ingrid, sa han. Jeg må si noe viktig.
Bare si det.
Jeg har hatt det tungt i år. Med Maren, det gikk … ikke. Hun dro. Ikke jeg. Og jobben. Partnerne ville noe annet, alt skjærte seg. Jeg står igjen … du skjønner nok. Står uten noe.
Jeg lyttet uten å avbryte.
Jeg har tenkt mye på deg, fortsatte han. Jeg skjønte at jeg var en idiot. At jeg hadde noe ekte, men ikke satte pris på det. At du var … er den viktigste personen jeg har.
Marius, begynte jeg.
Vent. Jeg vil at du skal vite det. Jeg vil prøve på ordentlig. Uten alt det andre. Jeg har endret meg, ærlig. Kan jeg få en sjanse?
Vi gikk forbi den gamle kastanjen ved gjerdet. Knoppenes hvite dogg blinket i motlyset.
Jeg stoppet.
Også han. Så på meg.
Du er vakrere nå, sa han plutselig. Hvordan er det mulig?
Jeg smilte svakt.
Sånt skjer.
Ingrid … Han tok meg i hånden. Si noe.
Jeg så på hånden hans, den kjente, varme hånden jeg hadde ønsket så ofte.
Så løftet jeg forsiktig min egen hånd ut.
Marius, jeg vil at du skal forstå dette. Ikke bli såret. Men forstå. Ok?
Ja.
Du sier du har forandret deg. Jeg tror deg. Men dette handler ikke om deg. Det handler om meg.
Hva mener du?
Jeg har også endret meg. På en annen måte. Du mistet noe og vil ha tilbake. Jeg har funnet noe, og vil ikke miste det.
Blikket hans dirret av uro.
Hva er det du har funnet?
Meg selv. Banalt, men sant.
Ingrid …
Hør nå. Det jeg skal si, er sant. Gjennom alle år har jeg vært din reserveflyplass.
Han rakk å åpne munnen, men jeg fortsatte.
Du landet her når du trengte påfyll og hvile. Jeg ventet, tok imot, var glad og så dro du. Fordi lyset var sterkere et annet sted. Maren var Gardermoen med all belysning. Jeg var Notodden flystripe trygg, men ikke hovedmålet ditt.
Det er ikke sant, sa han lavt.
Det er sant. Og du vet det. Men det som har endret seg, er at flyplassen er stengt. Ikke for å straffe deg. Men fordi jeg ikke vil være noen B-løsning. Ikke for hvem som helst. Selv ikke for deg.
Han var stille lenge.
Hva nå? spurte han.
Nå har jeg planer. Jeg drar til Barcelona. Jeg lærer italiensk, selv om de snakker spansk der. Jeg svømmer hver morgen. Lever i rommet mitt med nye gardiner og ommøblert stue. Leser bøker jeg har lengtet etter. Det er mitt liv. Kanskje ikke så spektakulært. Men det er mitt. Og der finnes det ikke plass til en som kommer bare fordi han ikke har andre valg.
Men om jeg kommer fordi jeg vil til deg?
Jeg så lenge på ham. Det var noe ekte i blikket hans. Kanskje sant.
Kanskje, sa jeg. Men jeg kan ikke vite. Ikke lenger. For den Ingrid du kjente, hun som ventet, er ikke her mer. Den som står her nå, lever på en annen måte.
Han tok et skritt nærmere.
Ingrid. La meg i hvert fall prøve.
Nei, svarte jeg. Rolig, uten sinne, uten drama. Bare nei. Ikke fordi jeg er hard. Ikke fordi jeg vil straffe. Men fordi jeg vet hvordan dette går. Det vet jeg for godt.
Vi sto ved oppgangen. Samme sted, men året var nytt. Og jeg var forandret.
Ikke engang en kopp te med timian? spurte han.
Nei.
Hvorfor?
For det er en åpning. Og jeg åpner ikke denne gangen.
Han så ned, smilte svakt. Så tok han seg sammen.
Er du lykkelig? spurte han.
Jeg tenkte, som da Tove spurte.
Ja, sa jeg. Akkurat nå, her ja.
Det er bra, sa han og mente det.
Vi sto der tause.
Ring meg av og til … bare for å prate.
Jeg ristet på hodet.
Nei, det er ikke nødvendig. Nå skal det være hver vår vei.
Han nikket, langsomt, som om han måtte godta noe tungt.
Barcelona, altså?
Barcelona.
Vakker by.
Jeg vet. Selv om jeg ikke har vært der.
Han snudde seg, gikk. Så seg ikke tilbake. Jeg så etter ham. En mann jeg har kjent i tretti år. En mann jeg kanskje elsket lenger enn meg selv. En mann jeg nå slapp, uten smerte, men med ro. Som når man slipper en fugl som har ønsket å lette lenge.
Jeg gikk inn. Gikk opp til leiligheten. Satte på tevann. Ikke timian, bare mynte. Ny vane, min egen.
Tok lappen på kjøleskapet. Barcelona. Vår.
Så la jeg til: April.
April er snart.
Flyplassen er stengt. Kontrolltårnet har slukket lyset. Endelig skal jeg inn i flyet selv.
***
Men dette tok tid. Det var ikke noe jeg skjønte på én dag, eller noen voldsom avgjørelse. Året etter endret meg, litt hver måned.
Da Marius gikk den julikvelden med bagen, visste jeg med fornuften hva som hadde skjedd. Men innerst inne trodde jeg ikke helt på det. Ikke at nå var det for godt at igjen var det jeg som stod igjen.
Dager gikk som før. Stå opp, gå på jobb, hjem, lage enkel middag til én. Jeg lagde mindre mat, likevel var det for mye. Ryddet bort alt hans, også den store blå koppen med et hakk. Den ble stående i skapet. Ikke kastet, bare ute av syne.
Femte dagen ringte mamma. Hun bor i Hamar, vi snakker hver søndag. Nå ringte hun onsdag.
Ingrid, er alt greit? spurte hun uten omvei. Hun hadde radar for slike ting.
Går bra, mamma.
Du høres sliten ut.
Det er jobben.
Han har gått?
Jeg måtte le. Den radaren.
Hvordan visste du det?
Jeg er moren din. Hvordan går det?
Greit, mamma. Ikke så verst. Litt tungt, men går.
Vil du komme hit?
Nei, takk. Jeg trenger å være her litt.
Greit, sa mamma, og trakk seg. Men ring om det er noe.
Lover.
Men jeg ringte ikke, for det ble aldri så ille mama fryktet. Det var tomhet. Slitenhet, den ensomheten hvor du har valgt den selv og likevel synes den er tung. Men ikke panikk, ikke trangen til å hente ham hjem igjen. Rart, men sånn var det.
Kanskje fordi jeg visste: dette ville skje. Maren var ikke en episode. Hun var hans bane.
I slutten av juli gikk jeg til frisør. Har gått samme sted i ti år. Fru Pedersen, stoik rolig, god frisør. Hun så på meg lenge, men sa ingenting annet enn:
Hva ønsker du?
Kort, sa jeg. Mye kortere.
Hun sperret opp øynene.
Hvor kort?
Til skuldrene. Og lysere.
Etter to timer var jeg ikke et nytt menneske, men lettere. Som om håret som forsvant, var bekymringer som falt av.
Nede på gata traff jeg naboen, fru Stokke, over sytti og alltid ærlig:
Ingrid! Nå ser du ut som ny!
Har klippet meg, Stokke.
Det kler deg. Trodde du var ti år yngre.
Sier du det.
Ja, sånt gjør man når noe skjer, sa hun kategorisk. Da er det på tide å ikke stå stille.
Klok dame.
August var varm. Jeg tok to ukers ferie, første gang på tre år, og ble hjemme. Leste, gikk rundt, fant nye steder i Oslo jeg aldri hadde vært. De har faktisk en liten botanisk hage der, jeg hadde gått forbi hundre ganger, aldri gått inn, før nå. Grønne ganger, blomster og duft av jord jeg satt der og leste, eller bare satt og så på sollyset gjennom bladene.
Da skjønte jeg: dette er å leve. Sitte og se. Ikke kjedsomhet. Liv.
En dag kom en kvinne bort og spurte om hun kunne sitte ved siden av, det var så fullt. Det fikk hun. Hun het Anne Lise, var pensjonist, barna utfløyet. En helt vanlig samtale. Folk som kan leve i seg selv.
Det var en slags modell for meg: sånn kan man være.
Vi traff hverandre noen ganger senere også. Ingen vennskap, bare hyggelig. Livet gir nye mennesker hvis man er åpen.
September er skole-nytt, men for meg betydde det ny start på mitt vis. Det var da jeg ommøblerte. Fredag, kom hjem, så plutselig at alt sto feil. Flyttet sofaen, bokhyllen, lenestolen som hadde stått i skyggen. Brukte opp kreftene, men det ble bedre.
Så sto jeg i vinduet, tenkte på Marius, ikke med savn, bare tanker. Håper han har det bra. Ikke av storsinn, men av mangel på krefter til å være bitter.
Oktober italienskkurset. Vi var åtte, unge og eldre, og i midten var Mariann, som lo så det rungte. Etter timen satt vi på kafé.
Ingrid, hvorfor leser du italiensk?
Jeg vil til Barcelona.
Hun lo. Men der snakker de spansk!
Vet det. Men italiensk er vakrere.
Du er god, sa hun og lo igjen.
Vi gikk på kino, utstillinger, hun ble en venn. Livet gir deg folk, man må bare slippe dem inn.
November, desember, januar. Jeg har sagt det meste. Nye vaner, nye rom. I januar fant jeg gamle dagbøker. Den unge jenta der var sårbar, full av drømmer og redsel. Jeg skrev bak: Alt gikk bra. Du klarte det.
Februar var mild. Snøen forsvant tidlig, jeg gikk på lange turer, oppdaget nye småbutikker, som en liten bokhandel med trange rekker. Kjøpte tre bøker. Eieren, en eldre herre, sa:
Godt valg. Spesielt denne om å endres som menneske.
Det passer bra, sa jeg.
Guiden til Barcelona leste jeg på en uke. På bildene var det små gater, markeder, steinheller, sol. Jeg fant en liten leilighet og bestilte billettene. Da bekreftelsen kom, jublet jeg for meg selv. Det er min reise, bare min.
Tove klemte meg.
Det er rett, Ingrid.
Vil du være med? spurte jeg.
Nei, du skal gå alene nå. Det er din tur.
Mamma stusset litt da jeg ringte og sa jeg skulle dra alene.
Mamma, jeg er femtien.
Jeg vet. Men fotografer masse. Og ring!
Det skal jeg.
Det er sånn det er, tenkte jeg. Ingen store drama. Bare at du kaster loss, sier ifra.
Forhold etter femti er ikke å nå noe før det er for sent. Det er å velge seg selv, hver dag. Ikke fordi ingen har bruk for deg, men fordi ingen skal ha deg før du vil det. Du kan ikke gi det du ikke har. Ikke virkelig elske noen, om du ikke er hel.
Jeg har levd inni andres venting. Nå lever jeg nå. Ikke om, ikke når. Nå.
Tilgivelse eller glemme? Spørsmålet kom ikke opp, men jeg tenkte på det. Tilgi, ikke fordi man skal, men fordi bitterhet er tungt. Bære, men ikke la det tynge.
Jeg drakk opp teen. Satt koppen i vasken, åpnet laptopen. Billetten til Barcelona, april. Jeg smilte. Om én måned skal jeg reise.
Flyet er mitt, og jeg er med selv.
Om kvelden, etter kino med Mariann og kaffe, kom jeg hjem. Hang opp kåpen, og så, der sto den blå koppen med hakket fortsatt i skapet. Jeg tok den ut, så på den. Vanlig kopp. Jeg satte den tilbake, ved siden av min hvite. Ting er bare ting.
La meg til å sove, leste litt i boka om å forandre seg. Slik skjer det, side for side, til du plutselig er en annen.
Slukket lyset. Regnet trommet rolig utenfor. Ingen tristhet, bare regn.
Jeg lå der, hørte regnet, følte ro. Ikke tomhet, ikke ensomhet, bare ro.
I morgen italiensk. Læreren får oss til å synge, høyt. Bassenget dagen etter. Om en måned Barcelona.
Livet går. Mitt liv.
Flyplassen er stengt.
Et sted over hustakene, over mars-skyene som lukter vår, flyr mitt fly.
Jeg flyr.
Om morgenen så jeg for meg en indre gård, sol i april, en rød katt på karmen. Jeg står der med kaffe, ser på katten og den møter blikket mitt, like fornøyd som meg.
Reserveflyplassen er stengt.
Rullebanen er åpen.




