Vet du, jeg må bare fortelle deg om noe som skjedde i dag, noe jeg tror jeg aldri kommer til å glemme. Altså, det handler litt om hvordan vi mennesker ofte dømmer ut fra det vi ser på utsiden og hvor sykt feil det kan bli.
Se for deg dette: Det er iskaldt, både ute og inne nesten du vet sånn kald eleganse. Inne i lobbyen til et fancy kontorbygg i Oslo, med blanke gulv, marmorvegger og alt det der, står det en dame sammen med sin lille sønn. Gutten ser litt forpjusket ut, kneet på buksa hans har en brun flekk, og T-skjorta hans er krøllete etter en lang busstur. Bak resepsjonen sitter det en ung dame kunne nesten vært tatt rett ut fra Instagram, perfekte negler og et blikk som kunne gitt deg frostskader.
Hun ser nesten ikke på dem engang før hun sier med kjølig stemme: «Dette er et privat firma, ikke Røde Kors. Kan dere vennligst gå før jeg må ringe vekteren?» Skikkelig frekt, tenk deg det.
Den lille gutten holder fast i et sammenkrøllet papirark som om det var det dyreste han eide. Øynene hans blir blanke, leppene skjelver.
Så sier han lavt: «Men jeg har en tegning til pappa…» og rekker forsiktig frem arket.
Hva tror du skjer? Resepsjonisten ler isende, peker mot glassdørene og sier: «Pappa’n din vasker sikkert gulv her, så det er kanskje best om dere går med det samme. Skjønner?»
Akkurat da plinger det i heisen, og ut kommer en høy mann i skreddersydd dress, ørepropper i og en bunke papirer i hånda. Idet han får øye på barnet og kona si, snur hele ansiktet hans fra travelt til mildt nesten som om hele han lyser opp.
«Pappa!» roper gutten og kaster seg i armene hans. Han løfter sønnen sin opp og gir ham en god klem, men straks merker han tårene på kinnet og hvor blek kona er. Da blir blikket hans iskaldt.
Han snur seg mot resepsjonisten, som med ett skjønner hvem dette er og hun blir hvit som snøen ute. Det er Kristian Hansen det er jo selveste grunnleggeren og direktøren for hele bedriften.
Kristian går bestemt bort til skranken med sønnen fortsatt i armene. «Så, sønnen min kom liksom for å treffe vaktmesteren?» sier han rolig, men tydelig. «Ida, jeg tror du har misforstått jobben din. Din oppgave er å ønske folk velkommen, ikke vurdere dem ut fra klærne.»
«Kristian, jeg… jeg visste ikke…» forsøker hun, forfjamset.
Han svarer bare: «Der er saken. Du viser bare respekt for dem du mener er viktige. Vi kan ikke ha slike folk her. Gå til HR med en gang, og hent oppsigelsen din. Nå.»
Så snur han seg og trykker gutten enda nærmere, mens han forsiktig tar vare på den skrukkete barntegningen mer verdt enn noen kontrakt i hele bygget.
Skjønner du? Stillingen din, pengene dine det varer ikke evig. Det er hvordan vi oppfører oss som virkelig teller. Vær aldri så høy på pæra at du ser ned på folk, med mindre det er fordi du skal hjelpe dem opp igjen.
Hva ville du gjort om du var sjefen? Jeg lurer virkelig!




