Varm opp selv
Ragnhild Simonsen satte gryta med lapskaus på spisebordet og så på mannen sin. Oddvar Nilsen satt allerede der, fordypet i mobilen, ikke så mye som et blikk mot henne da hun satte gryta på bordet.
Ingen skje, sa han uten å løfte blikket.
De ligger i boksen, som alltid.
Jeg ser det. Kan du gi meg én?
Ragnhild tok en skje og la den forsiktig ved siden av tallerkenen hans. Ingen takk. Han sa aldri takk. På trettien år hadde hun sluttet å vente på det ordet, men i dag kjentes det vondt på en annen måte. Ikke den sløve, kjente smerten, men et stikk som om en isbit traff hjertet og begynte å smelte.
Lapskausen er kald, sa Oddvar og la fra seg mobilen.
Den er nettopp tatt av plata.
Jeg sier jo at den er kald. Eller tror du meg ikke?
Ragnhild svarte ikke. Hun gikk bort til vinduet. Ute dalte stille snø. Tung, sakte, desemberhvit. Nyttårsaften snødde det alltid på en spesiell måte, syntes hun. Høytidelig. Stillere. Som om luften selv visste at noe skulle ta slutt, og noe nytt begynne.
Varm den opp, hørtes stemmen hans bak henne.
Hun snudde seg. Oddvar så allerede ned på mobilen igjen.
Du kan sette den i mikrobølgeovnen selv.
Det ble stille. Hun rakk å høre klokka tikke i gangen, lyden av glass som klirret hos naboen, et smell i ytterdøra i oppgangen.
Hva sa du?
Jeg sa at du kan varme opp maten selv. Startknappen i to minutter. Du klarer det.
Oddvar så opp. Ansiktet hans var lik blekt, overrasket. Som om han hadde hørt noe helt vanvittig.
Ragnhild.
Ja.
Går det bra med deg?
Helt fint.
Han så lenge på henne. Med det blikket han hadde fått som sjef i eget hus, betraktende alt og alle, på vakt om noe var ødelagt.
Gå og varm opp lapskausen.
Ragnhild ble stående et sekund til ved vinduet. Så snudde hun seg, gikk til komfyren og skrudde på plata under gryta. For trettien års vane er sterkere enn ett stikk i hjertet. Det visste hun. Men isbiten i brystet smeltet videre.
De traff hverandre da hun var tjueto. Hun jobbet på kontoret på Oslos Mekaniske, han var formann på gulvet, høy, selvsikker, alltid med et smil som ga inntrykk av at han visste best. Ragnhild forsto ikke da det var ikke trygghet, bare vissheten om at hans rett var viktigst. Det skjønte hun først senere. Mye senere.
De tre første årene var vanlige, trygge. Så kom sønnen Sindre, og ubemerket la Oddvar alt over på henne: barnet, huset, mat, klær, besteforeldre, julefeiring, sykdom, foreldremøter. Han jobbet hardt. Det var alltid argumentet hans. Jeg sliter hele dagen, og du vil ha meg til å vaske opp også? Ragnhild jobbet også. Men det telte liksom aldri.
Hun hadde sluttet å kalle det forhold. Det var bare livet. Hverdager på rekke og rad der hun laget mat, vasket, handlet, besøkte svigermor, hentet barnebarnet Sigurd i barnehagen da svigerdatteren ba om hjelp. Og midt i det hele fant hun fortsatt noe eget: bøker, venninnen Lise, telefonsamtaler om kvelden mens Oddvar hadde TV-en.
Lise var den virkelige vennen. De hadde kjent hverandre siden de var tretten. Lise giftet seg sent, med enkemann og to barn, og han var overraskende fin. Ragnhild hadde alltid sendt henne et lite grønt blikk, men ikke sårt, bare nært og vennlig. Sånn som når en unner noen noe man selv aldri helt fikk.
Raggen, hvor lenge skal du holde på? sa Lise i telefonen. Femte gang denne måneden du forteller om lapskaus. Forskjellige lapskauser. Men det er det samme hver gang.
Hver gang en ny historie.
Nei, Ragnhild. Det er én og samme historie med ny lapskaus. Hører du forskjellen?
Ragnhild hørte. Hun visste bare ikke hva hun skulle gjøre. Femtitre år gammel, og et tretti års giftig familie, som Lise kalte det, det var ikke enkelt å pakke kofferten og gå. Gå til hvem? Hvor? Sønnen var gift, hadde egen leilighet, eget liv. Leiligheten hjemme sto på henne og Oddvar sammen. Men hun hadde jobb. Ragnhild jobbet som regnskapsfører i et lite byggefirma, sjefen Paul var alltid tydelig: Ragnhild, du bærer hele regnskapet vårt på skuldrene. Det var ekte. Det var her-og-nå.
Men i dag var noe forandret. Hun merket det innvendig, som en forandring i været før uvær. Isbiten i brystet hadde smeltet borte til lunsj, og etterlatt noe varmt og det var nytt. Ukjent.
Ut på ettermiddagen ringte Sindre.
Mamma, kommer dere til oss på nyttårsaften?
Jeg vet ikke, Sindre.
Hva mener du med vet ikke? Det er jo nyttår! Ingrid har laget ostekake og alt mulig. Kom nå.
Jeg snakker med pappa først.
Mamma… Sindre falt i tanker før han fortsatte: Går det bra?
Ja, alt er fint.
Ragnhild så ut. Snøen lavet fortsatt ned.
Klart det, sa hun, og la på.
Oddvar lå på sofaen, det var værvarsel på Aktuelt. Ragnhild gikk inn i stua.
Sindre spurte om vi kommer på nyttårsaften.
Det er langt å kjøre.
Tre kvarter med T-banen.
Kommer sent hjem igjen.
Vi sover der. De har gjesteseng.
Jeg blir hjemme. Har vondt i ryggen.
Ragnhild nikket. Oddvar hadde alltid vondt i ryggen når det var snakk om familie, aldri til fisketurer. Der var han alltid frisk, hver sommer.
Greit. Da drar jeg selv.
Hva?
Jeg sier jeg drar alene. Du kan bli, om ryggen er vond.
Stille, det samme blikket.
Alene? Det er nyttår.
Nettopp. Jeg vil feire med Sindre og Sigurd. Bli med om du skulle ombestemme deg.
Hun gikk ut i gangen, fant frem veska fra øverste hylle. Hendene skalv litt, men det var ikke svakhet, det var noe nytt, kanskje besluttsomhet.
Ragnhild, er du blitt gal?
Oddvar kom bort og sperret døråpningen stor, sint, armene krysset foran brystet for å vise at samtalen var over.
Nei, svarte hun, uten å snu seg. Jeg har det helt fint.
Du forlater mannen din på nyttårsaften? Alene?
Jeg drar til sønnen min. Det er forskjell på det.
Ragnhild!
Hun snudde seg og så på ham. I trettien år hadde hun sett det samme ansiktet og funnet omsorg der det bare var vane. Sett kjærlighet der det bare var eierskap. Nå så hun bare en eldre mann med fornærmet blikk, vant til at alt skulle gå som det passet ham.
Jeg kommer tilbake i morgen, kanskje overimorgen. Har ikke bestemt meg.
Hun tok på kåpa, skjerfet, veska. Bak henne ytret Oddvar kjente ord: «egoisme», «alder», «skam», «alltid sånn». Som et dikt hun kunne utenat, men som for lengst var tømt for mening.
Hun åpnet døra, ut i trappeoppgangen.
Snøen møtte henne øyeblikkelig klar, festlig, med lukten av frost og klementiner, noen bar på i naboblokka. Ragnhild stanset på trappa, løftet ansiktet mot snøen. Flakene la seg på kinnene, vippene, smeltet med én gang.
Hun husket ikke sist hun sto slik. Bare sto. Ikke for noen, bare for seg.
Lise tok telefonen etter tredje ring.
Ragnhild? Hva har skjedd?
Ingenting har skjedd. Jeg drar til Sindre i kveld. Alene.
Lang pause.
Alene?
Oddvar er hjemme, ryggen vet du.
Ragnhild… Overraskelse og et snev av glede i Lisestemmen. Er det sant?
Det er sant.
Du er tøff.
Du sier det som om jeg har gjort noe spesielt.
Det har du. Du har kanskje ikke skjønt det, men det har du.
T-banen tok nesten en time med bytte. Folkene var pyntet, smilte, bar poser, latter og forventning i fjesene. Ragnhild så på dem. Hun hadde aldri vært særlig glad i nyttår. Ikke fordi det er en dårlig feiring, men fordi det alltid handlet om det samme: bordet som må dekkes, salater, gjester, og Oddvar som alltid aldri kan la være å si noe som ødelegger stemningen.
I fjor sa han til venninnen Vera: Så, Vera, har du fortsatt ikke fått deg mann? Vera smilte, men ryggen var stiv. Ragnhild ba ham slutte, men han svarte: Det var jo bare humor, du tåler visst ingenting.
Men hans vitser fikk ingen til å le. De fikk hjerter til å krympe.
Døra åpnet Ingrid selv. Ung, smilende, litt mel på hånda.
Ragnhild! Så hyggelig! Og Oddvar?
Han kunne ikke. Jeg kom alene.
Ingrid så et sekund ekstra på henne. Så omfavnet hun henne varmt.
Kom inn, kaos her, men på den koselige måten.
Sigurd, barnebarnet, stormet ut i stua og kastet seg om halsen på Ragnhild.
Bestemor! Bestemor kom! Jeg har skrevet til Julenissen!
Har du? Hva ba du om?
Byggesett! Med motor!
Det var lurt.
Og jeg skrev at jeg ønsket at du skulle komme. Du kom! Da funker det!
Ragnhild lo, en dyp, ekte latter hun ikke husket sist hadde brukt.
Sindre kom ut fra kjøkkenet, grep henne i en stor klem.
Mamma! Gikk turen fint?
Ja, rart å reise med T-banen på nyttårsaften. Alle smiler.
Kom, hva vil du ha, kaffe eller te?
Kaffe, sa Ragnhild. Sterk.
De satt på kjøkkenet mens Ingrid lagde ferdig mat, Sigurd raste rundt med biler. Sindre så på moren, ikke ut av øyekroken, men virkelig så.
Mamma, er du helt ærlig OK?
Sigurd, ikke løp så fort, du slår deg, sa hun, for barnebarnet raste nær stuens hjørne.
Mamma…
Ikke se på meg sånn.
Sånn hvordan?
Sånn som om jeg trenger forklaring.
Sindre nikket, rørte i koppen.
Jeg vil bare at du skal ha det bra.
Det vet jeg.
Har du det bra?
Ragnhild så ut gjennom glasset. Snøen falt fortsatt, utholdende, vennlig.
Jeg prøver å finne ut av det, sa hun til slutt. Og det er jo noe.
Kvelden ble ekte. Ingrid var en fantastisk vertinne, baksten var så god at Ragnhild ba om oppskrift. Sigurd sovnet kvart på tolv med byggesettet i armene, Sindre kom inn nøyaktig klokken elleve og overrakte det. Når klokkene slo tolv, løftet de glassene med alkoholfri Sprudlende Eple, og Ragnhild ønsket seg noe. Det første ønsket på mange år som bare handlet om henne selv.
Hun dro hjem 2. januar. Sindre ba henne bli, Ingrid også, Sigurd laget et lite drama med tårer og bestemor må alltid bo hos oss! Men Ragnhild dro. For man kan ikke rømme fra livet, bare forandre det.
Oddvar sto i gangen da hun kom. Han så fornærmet ut, men og ensom.
Så du kom likevel.
Ja. Hvordan har du hatt det?
Hvordan ellers? Feiret nyttår alene.
Jeg ba deg bli med.
Var vondt i ryggen.
Jeg husker det.
Hun satte fra seg veska og klærne, han ble stående i døråpningen.
Skal du ikke si unnskyld?
Ragnhild hang fra seg kåpa, tok av skoene, snudde seg.
For hva?
For at du forlot mannen din på nyttårsaften.
Du kunne dratt. Du valgte å bli. Det er ditt valg, ikke mitt.
Han åpnet munnen, lukket den igjen.
Hva skjer med deg?
Med meg? Ragnhild smilte svakt, overrasket over seg selv. Det er nytt år. Bedre sent enn aldri.
Januardagene var fulle av tanker. Ragnhild tenkte stille, uten å skrive, uten å snakke. Hun vendte tanken, som en sten hun bar i lommen og først nå tok ut.
Tanken var: Hun hadde levd trettien år med en mann som ikke respekterte henne. Ikke fordi han var ond, men fordi han ikke anså det som nødvendig. Mente det holdt med tak over hodet og mat i skapet resten var føleri. Men hun hadde hun krevd respekt? Snakket om det? Nei. Hun hadde tiet. Bygget en mur inni seg, bak den var alt det hun ikke fikk sagt.
Nå sprakk muren. Ikke med et brak, men stille, som is i sola i mars.
Åttende januar ringte Lise.
Ragnhild, jeg skal fortelle deg noe. Ikke avbryt.
Ok.
Husker du Marianne fra Heggelibakken?
Ja, høy, rødlig hår?
Hun flyttet fra mannen sin for tre år siden. Hun var femtiseks. Leide leilighet, begynte å jobbe på blomsterbutikk, nå har hun egen del med bryllupsdekorasjoner. Hun sa til meg: Jeg skjønner ikke hvorfor jeg ikke gjorde det før. Jeg trodde alt skulle rase sammen. Men bare det som burde raste, raste.
Ragnhild sa ingenting.
Hører du? spurte Lise.
Jeg hører.
Jeg sier ikke hva du skal gjøre. Ville bare du skulle vite det.
Jeg skjønner.
Ragnhild, du fortjener noe bedre. Du vet det?
Ved det. Men å føle det er noe annet.
Da får du begynne å føle.
Lett å si. Vanskeligere å leve når hver morgen starter likt: kaffe, ristet brød, Oddvar med mobilen, og et hva blir det til middag? før god morgen.
Men noe var i endring. Før pleide Ragnhild å trekke seg tilbake til kjøkkenet hvis Oddvar sa noe sårt. Nå ble hun. Møtte blikket hans. Sa ikke ekstra, men hun gikk ikke.
En kveld sa han i middagen:
Du har blitt annerledes.
Hvordan?
Ser annerledes på meg.
Hvordan da?
Vet ikke svarte han, urolig, det føles ubehagelig.
Ubehagelig at jeg ser på deg?
Nei, bare… annerledes.
Kanskje fordi du ikke er vant til å bli sett?
Han svarte ikke, gikk ut med tallerkenen så ble det TV.
I januar skjedde noe uventet på jobben. Paul kalte henne inn: firmaet vokste, de åpnet nytt kontor i Bærum, og trengte en hovedansvarlig for regnskap der. Lønn og fleksibilitet øker.
Ragnhild, jeg håper du sier ja. Du er den beste jeg har hatt.
Ragnhild satt ovenfor ham og kjente at noe inni bød seg opp som å rette ryggen etter lang tid bøyd.
Når må jeg svare?
Om en uke.
Hjemme sa hun det ikke med en gang. Hun tenkte. Nytt kontor, lengre reise, lønnsøkning på over en tredjedel. Nye muligheter.
Tre dager seinere ringte hun Lise.
Jeg har fått stillingstilbud.
Ragnhild! Det er fantastisk!
Jeg vet ikke…
Det er ikke noe å tvile på!
Oddvar blir sur. Ny reisevei, nye tider…
Er det nødvendig med hans tillatelse?
Langt opphold.
Nei, sa hun langsomt. Ikke egentlig.
Nettopp. Hør, du har jobbet der i åtte år, de setter pris på deg, og har du tenkt å si nei fordi det blir slitsomt for Oddvar?
Slitsomt… han sier sikkert noe sånt at…
At du blir lei deg? Ragnhild, du er lei deg hver dag fra før! Ta stillingen. Lev livet ditt!
Neste dag sendte hun Paul en kort melding: Jeg takker ja. Takk for tilliten. Så laget hun kompott til Sigurds besøk dagen etter.
Hun sa det til Oddvar ved middagsbordet.
Jeg har fått opprykk. Blir hovedansvarlig for regnskap på nytt kontor.
Langt unna?
Tre kvarter med buss.
Hvorfor gidde?
Mer ansvar, bedre lønn, interessant.
Du har da nok fra før.
Nå får jeg det enda bedre.
Oddvar så på henne.
Hvem skal passe på maten hjemme da?
Ragnhild lot spørsmålene henge før hun svarte.
Oddvar, du er femtiåtte. Du kan lage maten selv.
Jeg kan ikke.
Det er bare fordi du aldri har prøvd. Alle kan lære.
Ragnhild!
Jeg tar jobben. Det er mitt valg.
Han gikk til stua, skrudde lyden på TV-en høyere enn vanlig. Ragnhild vasket opp, kokte kompott til Sigurd, la ut kluter til tørk. Så sto hun litt på balkongen. Bitende kulde og klar stjernehimmel. Pusten la igjen små skyer i mørket.
Hun tenkte på Marianne fra Heggelibakken, blomsterdekoratøren, tenkte på Lises mann, som hadde kommet med digert roser til bursdagen hennes og sagt Endelig treffer jeg Ragnhild, som Lise alltid skryter av. Da gråt hun på veien hjem. Oddvar spurte Hva er det? Hun svarte Ingenting, bare sliten. Han nikket. Spurte ikke mer.
I februar skjedde det hun aldri kunne forestille seg.
Det startet tilfeldig. Letende etter kvitteringer i nederste skuff fant hun en konvolutt; gammel og blek. Hun åpnet, så brevet Oddvars håndskrift, april, lenge siden, Sindre var sju.
Hun ville ikke lese. La for seg brevet. Tok det frem igjen. Noe i henne visste at dette var viktig.
Brevet var ikke til henne. Det var skrevet til ei Tina. Få ord, men alt var tydelig og nært. Han skrev at han følte seg best sammen med Tina, ikke visste hva han skulle gjøre, at hjemme er alt vanskelig.
Ragnhild satt på gulvet, med brevet i hånden. Hun gråt ikke. Hun tenkte. Første tanke: Ja, det var da. Andre: Hvor mye av livet har jeg kastet bort. Tredje: Nei. Jeg har levd. Oppdratt en sønn. Bygd opp mitt.
Hun la brevet i skuffen. Gikk og vasket ansiktet. Så på seg selv. Grå øyne. Rolig. Hun kjente seg selv nå; virkelig for første gang på ti år.
Samme kveld ringte Lise.
Hvordan har du det?
Fant et brev. I skuffen.
Hvilket brev?
Gammelt. Ikke til meg.
Pause.
Ragnhild…
Ikke si noe. Det går bra. Jeg skjønner én ting. Man trenger ikke en grunn for å leve sitt liv. Man har rett på sitt liv bare fordi man er.
Har du bestemt deg?
Jeg tenker. Men jeg tenker i en annen retning nå.
Lise var stille en stund. Så sa hun rolig:
Jeg er her. Uansett.
I mars begynte Ragnhild på nytt kontor. Kollegaene var få, og veldige hyggelige, særlig Synnøve, HR-ansvarlig, rolig dame med mildt smil og vane for å hilse først. Første dag kom hun med te: Du kjenner deg ikke til rette ennå. Jeg viser deg hvor alt er. Enkelt, men likevel stort.
Jobben var mer krevende, men det var på en god måte. Hun kjente på livet rapporter, skjemaer, nye programmer, telefoner og problem som skulle løses. Hodet var opptatt, men hun følte seg levende, ikke tom.
Oddvar aksepterte aldri det nye. Han sa alltid din jobb, i tonefall som om det var lek. Men Ragnhild tenkte knapt på det. Nå klarte hun å skille. Hjem var hjem. Hun selv var noe annet.
I april hadde Sindre bursdag. Feiring hjemme med Ingrid og Sigurd, et par av Sindres venner. Oddvar kom også, men var stiv, forlot selskapet tidlig.
En av vennene, Per, viste seg å være restauratør og snakket om gamle bygårder som levende vesener. Du ser på fasaden at alt er tapt, men så holder bjelkene inni fortsatt. Det kan være slitent på utsiden og sterkt inni. Jeg elsker å jobbe med slike.
Ragnhild lyttet og tenkte at det kunne sies om mennesker, også.
Da Sindre fulgte henne til døra, spurte han:
Hadde du det fint i kveld?
Ja, virkelig.
Det er jeg glad for, sa han. Mamma, du vet du alltid kan altså, vi har snakket om det. Hvis du trenger noe, si fra.
Hun nikket og lo litt.
Jeg lover.
I mai ringte Synnøve, på privaten.
Ragnhild, unnskyld, jeg vet vi ikke har kjent hverandre lenge, men har du noen gang vurdert å… leve alene?
Ragnhild nesten mistet mobilen.
Hvorfor spør du?
Jeg har vært gjennom det samme. Eneboer. Ryddet opp i livet. Vil ikke trenge meg på, men noen ganger ser man at folk er midt i noe.
Nei, du tråkker ikke over.
De snakket i en time. Synnøve fortalte sitt liv, rolig, ingen tårer. Flyttet ut da hun var 51, leide liten leilighet nær jobben, slet økonomisk et halvår. Så ble det bedre. Til slutt ble det riktig.
Jeg sier ikke du skal gjøre det samme, fortsatte Synnøve. Men det er bare startfasen som er skummel. Etterpå lærer du friheten å kjenne.
Ragnhild satt lenge etter på kjøkkenet. Ute blå himmel, vår, det luktet kaffe. Oddvar var hos en kompis.
Hun tok PC-en, sjekket små leiligheter. Bare for å se. Bare sånn.
Det var faktisk mulig for henne å bo alene. Hun tjente nok. Det gikk raskt opp for henne.
Hun lukket PC-en, åpnet igjen. Lukket. Deretter tok hun frem notatboka, skrev to kolonner: holder meg igjen slipper meg løs. I venstre: tre punkter. I høyre: ett ord Frykt.
Den frykten bar hun med seg i tre uker overalt. Hvorfor? Hun plukket den fra hverandre. Redsel for sladder? Hvem? Naboene? Svigermor, som bodde i en annen by? Redsel for ensomhet? Men hun var jo allerede alene. Tredtien år i samme rom med en som ikke så henne. Redsel for å feile? Men hvor står det at å bli er rett og å gå er galt?
Frykten viste seg å være ren vane. Vane for at alt skal være slik det alltid har vært. At hun ikke kan. At alle lever sånn.
Men ikke alle. Marianne gjør det ikke. Synnøve gjør det ikke. Lise heller ikke. De lever annerledes.
Sekstende juni ringte Ragnhild på en annonse for leilighet. Ettroms, tredje etasje, lyst, nær kontoret. Utleier, Antonia, var vennlig og rett på sak. De møttes, så på leiligheten, pratet sammen. Antonia hadde leid ut flere ganger. Jobber du selv? Hovedansvarlig for regnskap. Bra. Husdyr? Nei. Stille? Som et bibliotek, lo Ragnhild.
Tar du den?
Ja.
Bussen hjem gikk gjennom grønne gatene. Sommervarme, folk, hunder, is. Ragnhild holdt en nøkkel. Vanlig nøkkel, men for henne var det noe stort. Noe hun burde hatt lenge.
Hun sa det til Oddvar samme kveld. Rett frem.
Oddvar, jeg vil snakke om noe viktig.
Han så opp fra TV.
Jeg har leid meg en leilighet. Jeg flytter.
Stille. En lang, ekte stillhet.
Hva?
Jeg har leid en leilighet. Jeg flytter. Jeg orker ikke mer slik vi lever. Uten omtanke, uten respekt, uten omsorg. Jeg vil ha det annerledes.
Har du funnet en annen? selvfølgelig var det det første spørsmålet, obligatorisk.
Nei. Jeg har funnet meg selv. Det er ikke det samme.
Dette er tull.
Kanskje. Men det er min tull.
Du er femtitre, Ragnhild.
Jeg kjenner min alder, Oddvar.
Dette er ikke alvor.
Jo.
Hva skal folk si?
Jeg har tenkt på det. Det stopper meg ikke.
Han så på henne lenge. Så, veldig stille:
Dette gjelder brevet.
Ragnhild møtte blikket hans.
Du vet om brevet?
Jeg så at konvolutten var flyttet.
Nei, sa hun rolig. Det handler ikke om brevet. Det bare bekreftet det jeg visste. Det handler om meg.
Hun gikk til senga. Lå lenge, hørte ham liste seg rundt, klimpre på kjøkkenet, hente vann, TV-en surrer. Så ble det stille.
Flyttingen skjedde i flere omganger. Sindre hjalp. Ingrid og Sigurd kom, gutten inspiserte ny leilighet.
Bestemor, det er balkong!
Ja!
Kan vi ha blomster der?
Klart det!
Jeg skal kjøpe en plante til deg. Liten, i potte.
Det hadde vært hyggelig.
Synnøve kom første kveld med jordbærtårta. Velkommen til ditt nye liv, Ragnhild. Det var enkelt sagt, ikke oppstyltet. Men stemmen hennes gjorde at Ragnhild fikk klump i halsen.
Takk. Kom inn.
De satt til nesten elleve, te og kake, pratet om jobb, byen, Synnøves voksne datter, Sigurds byggesett. En helt vanlig kveld. Ingen høytid, bare to kvinner i ny leilighet med kake og te.
Da Synnøve dro, la Ragnhild seg på nye sofaen, under et pledd, lyttet til stillheten. Ikke den gamle, trykkende stillheten, men den myke. Sin egen.
Hun sovnet fort, drømte ingenting.
August var travel, hun fant seg til rette på jobben, kjente folk, steder, alt fløt. Kveldende gikk hun ofte ut, satte seg i parken ved blokka, og bare var til. Ikke tenkte noe spesielt det var nytt.
Oddvar ringte en kveld i slutten av august.
Sindre sier du har funnet deg til rette.
Det går bra.
Lønnen?
Nok.
Kan vi snakke sammen?
Om hva da?
Vel oss.
Ragnhild så ut. Vinden raslet i løvtunge greiner.
Oddvar, “oss” på gammelt vis finnes ikke mer. Du skjønner?
Ja… men… kanskje…
Nei, sa hun, mildt og fast. Ikke “kanskje”. Jeg kommer ikke tilbake.
Hvorfor ikke?
Fordi det ikke var bra for meg.
Og nå?
Nå lærer jeg. Det er noe annet.
Han var stille. Så:
Du har forandret deg.
Ja.
Mye.
Heldigvis.
Det kom noen flere telefoner. De ble sjeldnere. Ragnhild svarte bare når hun ville. Fordi hun kunne.
Utover høsten ringte Marianne fra Heggelibakken selv. Lise hadde gitt nummeret. “Ragnhild? Dette er Marianne, vi kjenner hverandre så vidt, men Lise trodde du kunne…”
Ville snakke? spurte Ragnhild. Ja, det vil jeg.
De møttes på kafé. Marianne i knallblå kåpe, trygg, ikke lykkelig, men sterk. De pratet i timevis. Marianne fortalte om blomsterbutikken, de første rare månedene, og om da hun sang på bussen bare fordi. “Jeg sang ikke på tjue år. Men plutselig. Sånn skjer det.”
Angrer du aldri?
Jo, bare at jeg ventet for lenge.
Var det skummelt?
Ja. Men bare til man har valgt. Så går frykten over.
Ragnhild tenkte på det hele kvelden. Ingenting hadde rast. Sønnen hennes var der; Sigurd ringte selv. Jobben var god. Synnøve ble en nær venn. Lise som alltid.
Og noe mer. Følelsen av å være på rett sted i eget liv. Ikke gjest, ikke hushjelp, ikke en tilpasning. Ragnhild Simonsen. Femtitre. Hovedansvarlig. Mor. Bestemor. Menneske.
Hun feiret nyttår to ganger. Først hos Sindre, med Ingrid, Sindre, Sigurd, byggesettet og latter. Andre gang hjemme. Lise kom med mannen, Synnøve, Marianne. Bare dem rundt bordet, ingen spørsmål, ingen ubehag, bare varme mennesker som hadde valgt å være der.
Når klokken slo tolv, løftet Ragnhild glasset. Ønsket seg noe. Denne gangen ingen bønn, ingen håp. Bare ro: “Jeg fortsetter.”
Midt i januar ringte svigermor. Nei, ikke svigermor Gudrun var bare Oddvars mor, bode hos en slektning i nabobyen. De hadde aldri vært nære, men holdt høfligheten.
Ragnhild, sa Gudrun, stemmen gammel og skjelvende. Oddvar har fortalt det.
Ja vel.
Jeg ville si deg noe.
Jeg lytter.
Du gjorde rett.
Ragnhild tidde.
Jeg burde sagt det for mange år siden. Jeg så hvordan han behandlet deg. Jeg tidde, fordi mødre alltid tier om sønnene sine. Det er feil, men sånn er det. Jeg beklager.
Gudrun…
Ikke avbryt. Du er god. Du har alltid vært det. Du fortjener godhet. Alder betyr ingenting. Jeg er 90 og gleder meg hver morgen over å ha noe å glede meg til. Gå ikke og begrav deg selv. Ok?
Ok, sa Ragnhild. Halsen knyttet seg.
Ring meg av og til, bare for å prate.
Det lover jeg.
Hun så lenge ut i luften, lo litt for seg selv. Hvem skulle trodd det. Gudrun, akkurat nå.
Verden kan gi overraskelser fra uventede hold.
I februar tok Sindre T-banen til henne alene. Kom med wienerbrød, kaffe. Pratet om jobben, om Ingrid, at Sigurd er spent før skolestart selv om han ikke vil innrømme det.
Mamma, sa Sindre før han gikk. Du ser bra ut. Virkelig. Du er forandret.
Til det bedre eller dårligere?
Mye bedre. Som om du har tent et lys inni deg.
Det lyset var slukket før.
Jeg skjønner. Han ble stående i døra. Unnskyld, mamma.
For hva?
Fordi jeg ikke spurte før. Jeg trodde bare at sånn var det.
Sindre. Hun la hånda på skulderen hans. Folk ser det de klarer. Du kunne ikke se det jeg skjulte. Du er en god sønn. Alltid.
Han nikket, klemte henne, dro.
Ragnhild sto litt i døråpningen. Så gikk hun inn, helte opp ny kopp te, satte seg ved vinduet. Snøen falt ute. Vinteren var hvit det året.
Året før, på nyttårsaften, sto hun ved et annet vindu, i et annet hjem, og så på samme snøen. Da begynte noe å endres. Isbiten smeltet, stille og rolig.
Nå var det blitt til vann. Vann en kunne vaske seg i, drikke. Vann som flyter.
Uka senere ringte Oddvar. Hun tok telefonen.
Ragnhild.
Ja.
Jeg var hos legen. Ikke noe alvorlig, bare blodtrykk. Må passe maten.
Bra du gikk til lege.
Du pleide å minne meg på det.
Oddvar.
Hva?
Nå minner du deg selv. Det er bra.
Pause.
Du kommer ikke tilbake, gjør du?
Nei.
Men har du det… greit?
Hun så ut av vinduet. Snøen lavet fortsatt. Stille, tålmodig, desemberhvit.
Ja, sa hun. Jeg har det bra. Bekymre deg ikke.
Jeg er ikke bekymret. Bare spør.
Jeg vet.
Ny pause. Så, helt stille:
Jeg skjønner at jeg har gjort feil.
Hun svarte ikke med en gang. Hun ville svare ærlig, ikke såre, ikke trøste. Bare si sant.
Oddvar, jeg bærer ikke nag. Vi har levd et langt liv. Ikke alt kan slettes. Men det var ikke livet jeg ville ha. Jeg vet ikke om det var ditt, det må du finne ut selv.
Jeg tenker på det, sa han.
Bra, svarte hun. Det er fint.
Hun la på. Satt overfor tekoppen. Så på nøkkelen på hylla. En helt vanlig nøkkel.



