Jeg hater deg ikke
Det er egentlig ingenting som har forandret seg…
Ingrid fingret nervøst på mansjetten av genseren sin mens hun så ut av drosjevinduet. Utenfor suste barndommens kjente oslogater forbi de samme hun hadde løpt i sammen med Henrik, mens latter og store framtidsplaner danset om ørene på dem. Syv år Hele syv år hadde hun ikke satt sin fot hjemme.
Da er vi fremme, sa sjåføren, og dro henne mykt ut av tankene.
Bilen trillet sakte inn til den slitne, men trofaste blokka hvor hun hadde vokst opp. Ingrid sjekket automatisk om mobilen lå i veska, fisket opp noen sedler, betalte og klatret ut. Døra smalt igjen. Hun ble stående et øyeblikk midt på asfalten og trakk inn den hjemlige luften. Den var virkelig annerledes ikke som den i hovedstadens hektiske jungel. Her vekket hvert duftmolekyl og hver lyd noe i henne: Nyslått gress fra ballplassen, et hint av ferske boller fra bakeren på hjørnet, og noe udefinerbart som bare kunne kalles hjemme. Den følelsen gjorde både vondt og godt, så det snurpet seg i brystet på henne av både frykt og glede for det som ventet.
Hun skulle bare være noen dager. Rent teknisk for å hjelpe moren med papirrot hun stadig utsatte å ordne, men hun lengtet også etter å rusle gjennom gamle gater og se om hun kjente dem igjen. Innerst inne var det nok en annen grunn også kanskje den viktigste. Hun håpet desperat på å se Henrik igjen! Kanskje kunne livet hennes snus på hodet?
Ingrid hadde hørt at han bodde like i nærheten. Ikke at hun hadde snoket, altså! Men venner, enten på korte kaffemøter eller via Facebook, slapp stadig ut små drypp: Han hadde fått ny jobb, ganske bra stilling til og med, kjøpt seg egen leilighet, flyttet moren inn. Hver gang hun hørte navnet hans, lurte hun et millisekund på hvordan han så ut nå, hva han egentlig gjorde, hva han gikk og tenkte på. Men hun tvang raskt alle slike fantasier bort, livredd for å slippe dem for tett innpå seg…
*********************
Neste dag bestemte Ingrid seg for å rusle gjennom sentrum. Ingen plan, bare en trang til å suge inn byen i dagslys se på butikkvinduer, rusle forbi steder der minnene satt limt fast. Hun gikk sakte, gløttet inn i sjappene, smilte svakt når hun kjente igjen byens ansikter: Narvesen-kiosken der hun hadde kjøpt Donald-blader, benken hvor hun og venninnene satt etter skoletid, kaféen hvor hun første gang prøvde cappuccino og sølte hele toppen på en splitter ny bluse.
Og plutselig så hun ham.
Henrik kom gående på andre siden av gaten. Han hadde ikke sett henne, kikket bare foran seg med den samme lette, nesten late steget hun husket så godt fra ungdomstiden. Samme skulderholdning, samme hårsveis.
Ingrid tenkte ikke hun sprang bare over veien. Trafikklyset blinket gult, en taxisjåfør tutet sinte Oslo-tut, men hun hørte det knapt. Hjertet hamret så høyt at det sikkert overdøvet alle byens lyder.
Henrik! utbrøt hun idet hun nådde ham foran nærbutikken.
En skjør vibrering røpet nervene. Henrik snudde seg og ingenting. Ikke glede, ikke sinne. Bare ingenting.
Ingrid? svarte han, så nøytralt at det stakk verre enn hun hadde trodd.
Stemmen var flat, helt fri for følelser. Alt det hun hadde holdt inne i syv år, begynte plutselig å boble over. Øyene veltet over, stemmen ristet, og hun visste hun ikke klarte å stoppe.
Henrik, jeg jeg er så fryktelig lei meg, stammet hun. Jeg vet jeg ikke har rett til å komme bort til deg, men jeg… hun hikstet til, klarte ikke tenke strukturert, tårene trillet, og hun gjorde ingenting for å tørke dem. Jeg elsker deg. Elsker deg ennå. Tilgi meg. Vær så snill, tilgi meg!
Det kom fort, rotete, som om hun trodde at om hun først stoppet, ville hun aldri få sagt et ord mer. Det var mye hun ville forklare, men nå slapp bare det aller viktigste frem.
Hun kastet seg om halsen hans, klemte ham hardt mot seg, som om hun kunne trylle tilbake de tapte årene. Plutselig fantes det ingen støyende Oslo, ingen folk, ingen tid bare varmen fra kroppen hans og et spinkelt håp om at han kanskje, kanskje kunne trøste.
Henrik rygget ikke unna med én gang. I et glimt syntes hun å merke en bevegelse skuldrene sank bittelitt, og hendene hans rykket, som om han vurderte å svare. Det tente et spinkelt håp kanskje kunne alt faktisk rettes opp igjen?
Men det øyeblikket forsvant. Henrik la hendene rundt skuldrene hennes, og skjøv henne rolig, men bestemt unna. Ansiktet var like kontrollert, nesten tomt, blikket iskaldt. Her sto ikke gutten hun lo seg skakk sammen med en gang bare en voksen mann bak tykke vegger.
Forsvinn, mumlet han i øret hennes.
Han sa det så lavt, så emosjonsløst, at hun like gjerne kunne vært en postmann på feil adresse.
Jeg hater deg, la han til med et snev av forakt i blikket.
Så snudde han og forsvant, uten å se seg tilbake. Ingrid ble stående, nesten nummen. Byen levde ubekymret videre: folk på vei til Meny, biler på rødt, barnelatter, alt mens hun sto der med døde øyne og hvitt ansikt. Hun merket det ikke.
Bare lyden av stegene hans, som forsvant inn bak byens summing, og hennes eget, hese pust. Hver sekund føltes som evigheter, ett eneste dunkende ekko: Nå er det slutt. For alltid.
Ingrid sjanglet hjemover mot blokka. Beina var stive, hun så ikke hvor hun gikk. Hodet tomt. Bare Henriks stemme som slo ekko gjennom henne.
Da Ingrid kom inn til moren, forklarte hun ingenting. Hun stilte seg bare rett opp og ned i stua, satt seg tungt på en kjøkkenstol og stirret apatisk ut vinduet. Moren, blikket mildt, sa ingenting. Hun bare sukket lavt som om hun hadde ventet på dette og satte på vannkokeren. Klirringen fra tekoppen, te-lukten, alt dette hverdagslige var så fjernt fra stormen inni Ingrid, at det nesten ble komisk i sin kontrast.
Han tilga meg ikke, hvisket hun, med koppen hardt mellom hendene. Den varme dampen kilte kinnet, men hun kjente det knapt. Fingrene knuget om tekoppen, så hardt at det nesten gjorde vondt.
Moren satte seg rolig ned, la hånden over skulderen hennes akkurat slik hun brukte når Ingrid som jente kom hjem med skrubbsår eller etter et av vennedramaene. I det vimsete blikket følte hun seg plutselig liten igjen, som om årene som voksen var bortevekk.
Du visste egentlig at det kom til å bli sånn, gjorde du ikke, sa moren lavt og mildt.
Ja, Ingrid nikket, først nå revet løs fra teoverflaten. Stemmen rolig, men trett, som om denne frasen hadde spilt og spilt i hodet. Men jeg håpet. Tåpelig, ikke sant?
Ikke tåpelig, svarte moren mykt. Men du valgte denne veien selv. Du såret virkelig Henrik. Han brukte lang tid på å reise seg igjen Han virket nesten som Kay i eventyret om Snødronningen etterpå. Ingen har fått ham til å føle noe siden.
Ingrid lente seg tilbake og lukket øynene, og gamle bilder rullet gjennom hodet uten å be om lov.
Den gang var alt så lett, så logisk. Hun var 22 og fremtiden var blank som et lerret. Henrik var den snilleste hun kjente, stødig, en som alltid stilte opp. Han sa ikke så mye, men handlingene hans var høylytte: alltid der. Alltid lyttet. Alltid lojal.
Problemet var bare dette: Han jobbet på bygg, studerte deltid, og gikk med noen drømmer om egen virksomhet. Planene hans var ordentlige og grundige, men de krevde tid, og Ingrid var så utålmodig. Hun var ikke ute etter rikdom hun var ikke født til å sitte på Frogner med pels og perleøredobber men hun ville ha forutsigbarhet. Hun ville ikke vite at livene deres aldri kom lenger enn til storbygrå drømmer og midlertidige løsninger.
Og så, da onkel fra Oslo (han jobbet jo i Oljå, som alle onkler) skaffet henne jobb i firmaet sitt, sa Ingrid ja. Uten å blunke. Det var et reelt tilbud et som ikke lot seg si nei til.
Sant nok der var en annen side også. Den hun helst ikke snakket om. Da hun nettopp hadde flyttet, traff hun Erik. Han var alt hun trodde hun savnet: voksen, svært så forretningsklær, dobbelt så gammel, med sjefete stemme og dyr frakk. De møttes tilfeldig på et seminar, akkurat som i en dårlig barnefilm. Erik ble fasinert, slo seg ned ved bordet hennes, og vipps Ingrid vandret plutselig rundt i Oslos beste restauranter med enda en stor bukett blomster i armkroken.
Først syntes hun det var kleint! Hun avslo, følte seg dårlig tilpass blant champagneglas og dominerende direktører. Men Erik ga seg ikke bød på utstillinger, vinbarer, og sendte stadig en pose fra Steen & Strøm med lappen Til den nydeligste i klassen.
Etter hvert, og mot sin vilje, bøyde Ingrid av. Alt begynte å spinne: taxiturer overalt, restaurantregningene hun ikke sjekket, den evige vissheten om at det alltid var penger på konto til både dill og dall. Hun gled rett inn i det Erik kalte enkel lykke.
Og hun likte det! Så godt at hun etter hvert knapt tenkte på Henrik hjemme på Lilleaker. Til slutt begynte hun til og med å rynke på nesen hvis noen nevnte navnet hans hun sa gjerne at han kom aldri til å få til noe.
Så, en dag, dro Ingrid hjem ikke for å søke tilgivelse, men for å vise Henrik hvor bra hun hadde fått det. Som om hun ville bevise for ham og egentlig mest for seg selv at hun hadde valgt riktig. Hun la besøket til sin fordel: valgte et hipsterkafé på hovedgata, kledde på seg Eriks gavekjole, tok på ringen med den store stenen og slang designervesken fra siste kolleksjon på bordet. Da Henrik omsider dultet innom den kafeen, satt hun strategisk ved vinduet, lo litt for høyt med sin venn, og snudde seg direkte mot ham. Blikket hans rørt, forvirret, skuffet brant i henne, men hun nektet å la det merkes.
Hun trodde hun hadde vunnet. At hun hadde fått alt hun var verdt å få. Hun overbeviste seg selv om at dette nye livet var seier. Men da Henrik forsvant ut kafeen og hun ble sittende igjen blant eksklusive espressokopper, kjente hun en hul følelse gjennom kroppen. Alt dette gaver, ring, plasser ved vinduet virket plutselig meningsløst.
*********************
Seieren viste seg å være hul Ingrid innså det ikke straks, men sakte, dag for dag, trengte følelsen seg på. I begynnelsen fortsatte Erik å spille rollen som den generøse elskeren: det var blomster og komplimenter og fine middager. Men med tiden lignet han mer og mer en utgått julekrans.
Først var det småting: istedenfor lørdagsbukett fikk hun kort sms med Stikk innom, kjøp et eller annet du liker. En liten irettesettelse: Kanskje du burde ta deg litt mer sammen? Du ler for høyt, det passer seg ikke. Han så på vennene hennes, som om de luktet dårlig. Snart begynte han rett og slett å bli borte ikke bare på restaurant, men tilsvarende i kalenderen. Ingrid spiste flere og flere ensomme middager i den flotte leiligheten et bitte lite slott i Oslo, men med plass til bare én skjebne.
Når hun prøvde å snakke om det, ristet han bare på hodet og så en annen vei:
Du har jo fått det du ville. Hva mer vil du?
Ingrid prøvde å finne bortforklaringer; han har sikkert mye på jobben, travelt med Altinn, du vet hvordan det er. Jeg er sikkert for kravstor. Men innerst inne visste hun: hun var blitt byttet ut som en god rødvin ingen lenger gidder å smake på.
Så hun holdt ut. Fordi hun ikke orket å innrømme hvor hun hadde sviktet, ikke bare overfor ham, men Henrik som bare hadde ønsket å dele livet med henne. Og hennes tap var ikke Erik, eller fraværet av blomster: det var at rusleturene i parken og klemmer i trappeganger faktisk betydde noe.
Det var ikke lenger glede i å holde på med eksklusivt. Kjolene ble hengende som støvsamlere i skapet. Smykkene, hun engang skalv av begeistring over, føltes ubrukelige. Restaurantbesøkene, som skulle være magiske, fremkalte bare irritasjon. Parfymen det som engang virket som en ny start var plutselig bare kvalmende.
Hun tok seg i å stirre ut av vinduet og lure: Hva om jeg bare Men hun brøt av enhver tanke før den fikk form, livredd for å kjenne svaret.
På de ensomme kveldene føltes drømmen om en trygg fremtid plutselig hul. Planer og luksus betyr så lite hvis det ikke er noen å dele det med.
Tankene gikk tilbake til Henrik. Hun husket hendene hans varme, litt slitne, men alltid trygge rundt hennes. Hun husket det skjøre smilet, ikke et Hollywood-smil, men det ekte, som kom når han virkelig var glad. Hun husket hvor han snakket om fremtiden: ingen svulstige løfter, bare troen på at de kunne få det til sammen. Den troen var ekte, og gjorde henne trygg.
************************
På den tredje dagen i hjembyen ruslet Ingrid til parken der de hadde gått mange turer. Benken under det store lønnetreet det var der de pleide å skravle om alt og ingenting, le så de hikstet. Hun husket Henrik som så på løvfall og sa: Jeg vil ha et hus en dag. Med store vinduer og sol over hele stua og glede. Den gang hadde Ingrid bare glist over denne naiviteten. Nå føltes det som et tap.
Hun stoppet, trakk inn den friske høstluften og prøvde å sortere tankene. Da hørte hun en kjent stemme.
Ingrid?
Hun snudde seg. Det var Truls, Henriks gamle venn. Han så overrasket ut, men smilte varmt.
Ikke ofte man ser deg her, sa han ertende. Hvordan går det?
Ingrid prøvde å trekke på skuldrene. Hun ville si noe lett, men stemmen skalv litt, uansett hvor mye hun kjempet imot.
Jo, da, svarte hun, med et halvt smil. Skal bare besøke mor.
Truls nikket, men presset ikke. I stedet pekte han mot en benk:
Kan vi slå oss ned? Jeg har ikke lagt noen store planer uansett.
De ruslet sammen til benken, han småpratet om nyheter i byen, og Ingrid slappet litt mer av. Det var merkelig: Hjemme, men likevel som turist i barndommen.
Så, etter noen minutters prat, ble han alvorlig:
Har du sett Henrik?
Ingrid stirret ned på løvet. Bildet av Henrik, kvelden før, hans ansikt, stemme, de stikkende ordene Alt kom tilbake. Til slutt nikket hun, rolig:
Ja. I går.
Og?
Han… vil ikke vite av meg, pustet hun ut. Hver stavelse veide kilo. Han hater meg.
Truls sukket, satte seg og så ut over parken, mot alléen der løvet danset.
Han brukte lang tid på å hente seg inn, vet du. Du bare forsvant. Uten et ord, ingen melding. For ham var det som å bli dolket bakfra.
Ingrid knep hendene sammen. Hun visste jo det men å høre det fra noen andre var verre.
Jeg vet det, hvisket hun. Det var min feil.
Truls sa ingenting de første sekundene. Så vendte han seg rolig mot henne:
Han prøvde å gå videre. Han datet, forsøkte, men det gikk aldri. Han har aldri elsket noen andre ikke ordentlig. Og da du kom tilbake for å vise deg frem jeg var redd han aldri skulle hente seg inn.
Ingrid nikket stille. Hun så for seg Henrik, hvor alene han må ha følt seg, hvordan han kanskje spant hver eneste lyd og lukt inn i gamle minner. Det gjorde vondt mest fordi det var hun som satt sporene.
Jeg trodde jeg valgte rett. Ville bare ha noe trygt.
Truls ga ingen moralepeker. De satt der lenge, mens vinden ruslet videre, barna lekte ved fontenen og byen summet.
Ingrid måtte knytte nevene så hun ikke begynte å gråte igjen.
Jeg forventer ikke at han skal tilgi meg, sa hun med skjelvende stemme. Jeg ville bare han skulle vite at jeg angrer. Hver eneste dag. At jeg ikke får det ut av hodet.
Truls tok en pause før han svarte:
Kanskje han ikke trenger å vite det. La ham være nå. Ikke kom tilbake. Det gjør bare vondt for ham. Han har akkurat begynt å finne en hverdag, og så river du opp alt igjen. Han ringte meg i går kveld og klokka var den han aldri ringer på. Han var helt bortevekke. Du gjør bare vondt verre, Ingrid.
Hun skjønte det. Truls hadde rett. Hun hadde motsatt effekt av det hun håpet. Nesten komisk klønete soning hun hadde kun maktet å gni salt i såret.
*************************
Om kvelden satt Ingrid i mammas leilighet, og Oslo tente lys ut av de brede vinduene. Gule, oransje, hvite striper blinket mot henne, men hun lot seg ikke begeistre. Tankene trengte seg på hun forestilte seg hvordan livet kunne blitt. De kunne delt første leieboerhybel, startet butikk, planlagt, ledd av småting, jublet over småseire. Tanken på alt hun lot gå forbi seg, holdt henne lenge våken.
Neste morgen pakket hun sakene i sakte fart, som om hun håpet tiden skulle stoppe. Moren sto i døråpningen, stille og trist.
Ta vare på deg selv, sa hun.
Ingrid nikket, kysset henne, tok med seg den velkjente lukten fra oppgangen et siste drag, og ruslet ut.
På Oslo S kjøpte hun en billett tilbake til hovedstaden, klar for å la tanker svirre i noen timer bak svette pendlervinduer.
Toget begynte å rulle ut fra stasjonen. Hun så på alt det velkjente: murblokker, lekeplasser, bakeren, folk på vei til jobb med poser eller paraply tross blå himmel. Alt virket så utrolig nær og samtidig helt umulig å få tilbake.
Et sted der inne, i denne byen blant tusen små vinduer, bodde han hun elsket mest. Henrik, han med hendene som kunne holde alt, ordene som varne sa det går bra. Og hun hadde aldri fått forklare seg eller si farvel. Nå var han borte for alltid.
*************************
Det gikk et halvt år. Ingrid levde videre, jobb, venner, latte på lørdager og jevnt svingende humør. Alt var som før. Men inni henne Hun sluttet med å flykte. Hun møtte endelig blikket til det gamle og erkjente tabben.
Hun lærte seg å våkne og si: Jeg gjorde det jeg gjorde. Det var feil, men jeg kan ikke endre det. Og selv om det ikke ga lykke, ga det et slags pusterom.
En kveld, mens hun stod over grytene, kom en melding fra ukjent nummer. Én linje: Jeg hater deg ikke. Men jeg kan ikke tilgi.
Ingrid stivnet. Hjertet fosset gjennom kroppen. Hun sank ned på kjøkkengulvet, holdt mobilen inntil brystet som om hun kunne høre pulsen hans.
Hun visste ikke hva det skulle bety en åpning, kanskje bare et siste punktum? Men for første gang på lenge, følte hun at det fantes en bitte liten tråd. Skjør, nesten usynlig, men eksisterende. Noen på andre siden hadde tenkt på henne. Skrevet, tross alt.
Hun smilte bak tårene. Et spinkelt, sårt, men ekte smil. Kanskje var det ikke helt slutt. Kanskje skulle de kunne snakke igjen, en dag, uten beskyldninger eller bortforklaringer. Kanskje ville ord en dag finnes.
Men akkurat nå var det nok å vite at hun ikke var helt glemt. At et sted der ute sørget noen over henne ikke bare som en feil, men som en historie.
Og akkurat nå, var det faktisk alt hun trengte.




