I dag er det min hunds siste dag, og han sitter stille foran meg og gråter stille.

I dag er den siste dagen til hunden min, og han gråter stille der han sitter foran meg. Han ligger på sofaen, den plassen han alltid har hatt. Det var egentlig min plass. Men for ni år siden sluttet jeg å diskutere med en tretti kilos staffordshire bullterrier om hvem som eide møblene og siden da har den vært hans.

Han heter Sigvart.

Jeg valgte navnet fordi jeg ikke klarte å legge militæret bak meg ikke selv etter at Forsvaret sendte meg hjem.

I morgen tidlig klokka ti kommer veterinær Dr. Johansen hjem til oss. Jeg skal holde ham i armene mine mens hun hjelper ham med å sovne inn. Og da er det ingen igjen av det eneste levende vesenet som virkelig reddet livet mitt.

Sigvart kom ikke bare inn i livet mitt. Han dukket opp den verste natta jeg har hatt.

Jeg kom hjem fra Afghanistan i 2014. Hadde fullført to kontingenter. Jeg var trettien. På utsiden så alt greit ut.

På innsiden gikk jeg i oppløsning.

Tidlig i 2015 hadde jeg trukket meg unna alt og alle. Jeg sov ikke, spiste knapt, svarte ikke på telefonen. Jeg satt på akkurat denne sofaen gardinene trukket for, lyset av og prøvde å kvele minner som aldri ville slippe taket.

Familien prøvde å nå inn til meg.
Venner prøvde.
Helsevesenet prøvde.
Jeg stengte dem ute, alle sammen.

Så, en kveld, hørte jeg krafsing på verandadøra.

Lyden forsvant. Kom tilbake. Igjen og igjen.

I to timer.

Da jeg omsider åpnet, stod han der en sliten, gammel staffordshire, mager og utkjørt, med blikket til en som også hadde overlevd sine egne krigsherjede stier.

Han nølte ikke et sekund.

Han marsjerte forbi meg som om han alltid hadde bodd hos oss, hoppet opp på sofaen, snurret seg to ganger og la seg ned.

Så så han på meg, som om han ville si:

«Endelig.»

Jeg ville egentlig ikke ha hund.
Ville egentlig ikke ha noen ting.
Men Sigvart brydde seg ikke om hva jeg ville.

Han trengte mat så jeg gikk til butikken.
Han trengte å ut på tur så jeg trakk fra gardinene og gikk ut i dagslyset.
Han trengte veterinær så jeg ringte og møtte presis til timen.

Han reddet meg ikke i et stort spektakulært øyeblikk.
Han reddet meg i hverdagslige, sta små behov.

Dagen jeg hadde bestemt for meg selv, gled forbi.
Jeg var for opptatt med å finne ut hvilken tørrfôr som passet en gammel staffordshire med sart mage.

Det er sånn heling skjer, på ordentlig.
Ikke med fyrverkeri.
Men med ansvar.
Med en hund som trenger middag.

I ni år har denne store, snille kroppen vært min aller trofaste følgesvenn.
Gjennom tre leiligheter.
To jobber.
En fantastisk kvinne som valgte både meg og Sigvart.
Og fødselen til datteren min som nå er fire og som er overbevist om at Sigvart er hennes egen livvakt.

Han sover ved fotenden av senga vår.
Han følger datteren min i gangen som om han er på vakt.
Og hver kveld sitter han her, på sofaen, hviler hodet på beinet mitt for å forsikre seg om at jeg fremdeles er her.

Og det er jeg.
Takket være ham.

Forrige måned fant veterinæren en aggressiv svulst. Uoperabel. Uker, ikke måneder.

Så nå lever vi annerledes.
Kortere turer.
Flere godbiter.
Lengre kvelder på sofaen.
Hånden min mot det brede, slitne hodet, det samme hodet som en gang kraffset på døra mi og nektet å gi opp.

Datteren min gir ham lekebamsene sine «slik at han ikke er alene når han sover middag». Han lar dem ligge i en slags mur rundt seg uten å rikke en eneste.

Han er sliten nå.
Jeg ser det i øynene.
De samme øynene som for ni år siden bestemte at jeg var verdt å redde.

I morgen må jeg være modig for hans skyld.
Jeg må holde ham tett.
Fortelle ham at han er verdens beste hund.
Takke ham.
Og la ham hvile.

Han har gitt meg ni år med lojalitet, vern og ubetinget kjærlighet.
Det minste jeg kan gi tilbake er fred.

Har du noen gang elsket en staffordshire
Har en hund noen gang reddet deg når du følte at du ikke fortjente det
Da forstår du.

God natt, Sigvart.
Min gamle hederssoldat.
Takk for at du kraffset på døra mi.
Takk for at du trengte middag.
Takk for at du valgte meg da jeg ikke klarte å velge meg selv.

Jeg skal bruke resten av livet mitt på å prøve å være verdig det.

Det finnes ingen større gave i livet enn å bli sett og elsket akkurat når man trenger det mest.

Rate article
Intigue Life
I dag er det min hunds siste dag, og han sitter stille foran meg og gråter stille.