Hva er det dere gjør her på min hytte? Jeg har da ikke gitt dere noen nøkler, eieren blir stående i døråpningen og stirrer forbauset på slektas festmåltid.
Nina Pedersen har spart til hytte i tolv år. Hver eneste tusenlapp er lagt til side med sirlig omsorg noen ganger har hun kuttet i pensjonen, andre ganger har hun vært ekstra forsiktig med matbudsjettet eller tatt småjobber på si. Da hun endelig hadde nok til et gammelt sommerhus på Eidsvold Hageforening «Morgengry», kunne hun nesten ikke tro det drømmen hadde blitt virkelig.
Hytta trengte selvsagt sårt til oppussing. Trappa knirket og skalv for hvert steg, malingen var flasset av i store flak og treverket hadde blitt nesten svart flere steder. I entreen lå det hauger med søppel etter forrige eier.
Mamma, du skjønner at jeg har deadline på prosjektet mitt nå, vifter sønnen, Egil, bort da hun forsiktig spør om hjelp til å pusse opp. Kanskje til høsten en gang.
Datteren, Solveig, har også en unnskyldning klar: Mamma, vi pusser jo opp selv, og jeg må følge Daniel til fotballtrening. Det er ikke tid til overs. Du får klare deg selv, eller så får du betale noen for å hjelpe deg.
Nevøen, Anders, tar ikke engang telefonen han sender bare en SMS: «Opptatt, ringer senere.» Men han ringer aldri opp igjen.
Nina Pedersen lar seg ikke såre. Hun er vant til å klare seg på egenhånd. Naboen, Marit Henriksen, tipser om lokale karer Vidar og Steinar som tar på seg alt mulig for en rimelig penge.
Tante Nina, sier Vidar og ser utover tomta, hytta er solid, bare litt neglisjert. Dette fikser vi, slapp av.
Og det gjør de virkelig. De jobber samvittighetsfullt, ikke noe fusk. Trappa fornyes med solide planker, hele hytta får et strøk med lyseblå maling, alt gammelt rot kjøres rett på fyllinga. Nina Pedersen lager lunsj til dem, serverer nybakte boller og kaffe karene jobber med ekstra glede.
Det er sjelden med en sånn hyggelig hytteeier, sier Steinar til kona. Hun både setter pris på oss og betaler det hun skal.
Da alt er ferdig, setter Nina opp et lite drivhus, kjøper lyslenker og henger dem på verandaen, plasserer blomsterpotter med petunia og fløyelsblomst. Det blir utrolig koselig. Kveldene tilbringer hun på trappa med en kopp te, lytter til fuglesangen og kjenner bystresset forsvinne.
Naboene viser seg å være hyggelige og jordnære folk. Marit Henriksen kommer ofte innom på en kopp kaffe, gir bort stiklinger og deler tips om hagebruk. Noen ganger tar Vidar og Steinar seg turen innom bare for å prate og nyte atmosfæren.
Du har fått deg et lite paradis her, roser Marit. Så rolig og vakkert.
Så fort bilder av hytta dukker opp i familiechatten, våkner plutselig slekta til liv.
Mamma, når blir det innflytningsfest? sender Egil med en gang.
Tante Nina, kan vi ta med ungene til helgen? melder svigerdatteren, Ingrid.
Nina Pedersen, for et fantastisk sted! Dette må feires skikkelig! henger Anders seg på.
Innflytningsfesten arrangeres. Familien ramler inn, beundrer oppussingen og skryter av stemningen. Egil innrømmer til og med: Du er tøff, mamma, dette hadde vi aldri klart selv.
Det er som tatt ut av et ukeblad, tante, ler Ingrid mens hun tar bilder til Instagram.
Etterpå blir det flere og flere forespørsler.
Mamma, vi kan vel dra hit hver helg? Barna har godt av frisk luft, hinter Egil.
Nina Pedersen, vi tar med noen venner, det er jo god plass her, supplerer Anders.
Men Nina takker høflig nei. Hytta er hennes fristed. Hun vil ikke at den skal bli et samlingspunkt for storfamilien.
Jeg trenger å være litt for meg selv her, forklarer hun. Dette er mitt lille pusterom.
Familien må motvillig godta det, men i chatten dukker det nå og da opp små sure bemerkninger: «Egoistisk», «Kunne i det minste delt litt på gleden».
Tidlig på sommeren kommer en trist nyhet grandtanten Klara, morens kusine i Hamar, har blitt alvorlig syk. Hun er nitti år, bor alene og nekter å legges inn.
Jeg burde besøke henne, sier Nina til Solveig.
Mamma, hva er poenget? Dere har jo ikke møttes på tjue år, prøver Solveig å overtale henne til å bli hjemme.
Egil er like negativ: Du begynner å bli gammel selv, hvorfor ta på deg alt dette nå?
Men Nina drar likevel. Klara ligger svak og tynn i leiligheten sin, men er klar i hodet og blir oppriktig glad for besøk.
Ninuska, så godt å se deg Jeg trodde dere alle hadde glemt meg.
Nina pleier henne i to uker lager mat, vasker, leser høyt. Klara forteller historier om gamle dager, om familien, om krigsårene.
Av alle i slekta er det bare du som har hjerte igjen, sukker den gamle. De andre ringer bare til bursdag, om i det hele tatt.
Da Klara dør, viser det seg at hun har skrevet et testament leiligheten og en hyggelig sum på sparekontoen overlates til Nina, som takk for kjærlighet «fordi det bare var du som virkelig brydde deg».
Nina vender tilbake fra begravelsen sliten og trist. Hun lengter etter roen på hytta, vil minnes tante Klara i fred og stillhet.
Men da hun nærmer seg tomta, hører hun høylydt latter og musikk. På verandaen er det lys, musikk strømmer ut. Nina går sakte opp trappa og inn i stua.
Hele slekta sitter rundt bordet Egil med familie, Solveig og mannen, Anders med kjæresten. Bordet er dekket med mat, vin og kake, stemningen er på topp.
Hva er det dere gjør her på min hytte? Jeg har ikke gitt dere noen nøkler, utbryter hun, sjokkert.
Latteren dør. Egil reiser seg, flau: Mamma, vi feirer arven etter tante Klara. Vi tenkte det var greit.
Og nøklene? spør Nina iskaldt.
Naboene ga dem til oss, mumler Solveig. Vi sa du hadde sagt det var greit.
Ikke vær sint, tante Nina, prøver Anders seg. Vi er jo familie! Arv er felles glede!
Felles? Nina kjenner vreden stige. Hvor var dere da tante Klara ble syk? Hvem satt ved hennes side? Hvem ordnet alt da hun døde? Bare jeg.
Mamma, vi visste ikke hvor alvorlig det var, piper Egil, unnskyldende.
Ikke visste? stemmen hennes blir skarpere. Jeg sa det til alle! Men da var det bare jobb, oppussing eller andre viktige ting som telte. Nå, når hun gir meg alt, husker dere plutselig på meg og hytta.
Ikke vær sånn, prøver Ingrid. Vi ville jo bare glede oss sammen med deg.
Glede? Nina ser på henne, kaldt. Synes dere dødsfall er noe å feire?
Mamma, det var ikke ment sånn, hvisker Solveig.
Hva da? At det jeg arver er alles eiendom? At dere bare kan bruke hytta som deres eget sted?
Det blir stille. Feststemningen er borte.
Nå får dere pakke sammen og reise. Med en gang.
Mamma, kom igjen da
Med. En. Gang. Eller så ringer jeg politiet!
Slekta ryr rundt, samler klær, halvspist mat og barneleker. De mumler om at de ikke hadde ventet denne reaksjonen.
Da siste bilen forsvinner, setter Nina seg på trappa og gråter av utmattelse, skuffelse og sorg over det hun må innse om sin egen familie.
En halvtime senere kommer Marit løpende.
Nina, hva i all verden skjedde? Vi hørte bråk
Det er ikke noe, sier Nina og tørker tårene. Det var bare slekta på besøk.
De sa du hadde gitt dem lov til å få nøklene. Vi trodde du hadde bedt oss om det. Unnskyld at vi stolte på dem!
Ikke tenk på det, Marit. Det er ikke din skyld at de lyver.
For en frekkhet! utbryter naboen. De utnyttet vår naivitet!
Vidar og Steinar hører også om oppstyret og kommer innom.
Tante Nina, vi er her om du trenger oss, sier Vidar. Slike slektfolk kommer gjerne tilbake.
Ikke denne gangen, svarer Nina rolig. Jeg er ferdig med dem nå.
Helt rett, støtter Steinar. Familie er ikke bare blod, det er de som stiller opp for deg.
Nina ser på naboene vanlige, gode folk som viser mer omtanke enn hennes egne barn. Hun forstår at tante Klara hadde rett: Ekte familie er de som liker deg for den du er, ikke det du har.
Neste dag bytter hun lås på porten og sier ifra til Marit at ingen flere slekt skal få nøkler. Hennes lille paradis skal forbli hennes et sted for vennskap og stillhet.
Om kvelden lager hun ekstra sterk te, finner gamle bilder av tante Klara og blir sittende lenge på verandaen full av takknemlighet for livsvisdommen hun arvet: Rikdom måles ikke i kroner og arv, men i mennesker som virkelig setter pris på deg.
Meldingene fra den fornærmede slekta tikker inn på telefonen, men Nina lar dem forbli ulest. Hvorfor lese mer? Alt som trengte å sies, er allerede sagt.




