Å våge alt for fremtiden

Å ta et steg mot fremtiden

Men hvorfor vil du til Oslo, egentlig?! utbrøt jeg brått, og snudde meg mot Ingrid. Hva er galt her? Hva er det som er så ille med Høgskolen her i Bodø? Hvorfor tar du slike store avgjørelser uten å snakke med meg først?!

Jeg kjente både sårethet og forvirring velle opp i meg. Det var nesten uforståelig at Ingrid, som jeg hadde bodd sammen med i snart to år, ikke engang hadde luftet tanken med meg før hun søkte seg til hovedstaden. Det var som om hun hadde gått bak ryggen min.

Ingrid prøvde å holde seg rolig, men stemmen hennes skalv litt da hun svarte. Jeg så hvordan hun bet seg i leppen og strammet kjeven.

For det første: Det handler om mitt liv og min fremtid, begynte hun lavt. Dessuten… Har vi ikke vært gjennom dette før? I fjor, før jeg var ferdig med bacheloren her, var det du som overtalte meg til å bli værende, selv om jeg alltid har drømt om å bo i Oslo!

Det lå et snev av fortvilelse i stemmen hennes, og øynene ble blanke, men hun gjorde alt for ikke å la tårene falle.

Jeg gikk bort til stuevinduet og knep hardt rundt vinduskarmen til knokene ble hvite. Det var som om jeg måtte ta meg kraftig sammen for ikke å miste besinnelsen.

Ja, jeg overtalte deg, innrømmet jeg lavere, men fortsatt med uro i stemmen. Men jeg skjønner ikke hvorfor du vil dra, og bruke en formue på husleie i Oslo, når jeg har egen leilighet her.

Tankene raste. Jeg hadde sett for meg en fremtid her: et trygt hjem, familie, stabile dager. Alt det jeg ønsket. Nå føltes alt vaklende hvis Ingrid dro, hvordan skulle vi da klare oss? Skulle jeg sitte og vente på henne i fem år, for så å lure på om hun kom tilbake i det hele tatt?

Jeg har en god jobb og kan forsørge deg, Ingrid. Hva er poenget med å flytte til Oslo for å slite for småpenger? Du trenger ikke jobbe, skjønner du vel? Hvorfor dra så langt?

Jeg ville bare få henne til å forstå hvordan jeg så det hvor unødvendig og utrygt det ville bli for oss begge.

Ingrid spratt brått opp fra sofaen, kinnene ble ildrøde, og øynene lynte.

Hvorfor tror du at jeg skal ligge deg til byrde?! utbrøt hun. Jeg har ikke tenkt å gå hjemme og bare være din. Jeg vil forsørge meg selv, det burde du vite!

Hun hadde bestemt seg for å være økonomisk uavhengig. Alt kunne forandre seg kanskje vi en dag går fra hverandre, eller du skulle bli syk… Hva da? Hva med kvinner som kun har vært hjemme? Hun hadde kjent på det som barn, etter foreldrene skilte lag, og visste hvor viktig det var å stå støtt på egne bein.

Hun sa ikke alt dette høyt, det ville ikke hjelpe, og hun hadde ikke lyst til å hisse meg mer opp. Jeg hadde, som menn ofte gjør, investert hele min idé om fremtiden i det trygge her hjemme mens hun så hvor skjørt alt egentlig var.

Ingrid hadde sett hvor nødvendig det var, da hun var tretten år og faren sluttet å betale barnebidrag etter skilsmissen. Moren hennes strevde, og Ingrid gikk i avlagte klær og kunne bare drømme om nye sko. Den gamle smerten satt som et arr i henne.

Senere kom stefaren hennes inn i bildet, men det ble aldri noe godt forhold mellom dem. Hun måtte flytte til bestemor, mens lillebroren ble igjen hos moren og stefaren. Bestemoren prøvde å hjelpe, men levde på minstepensjon.

Atten år senere satt dette som bakteppe for alt Ingrid nå drømte om. Hun ville ha en sjanse, og derfor turte hun å satse.

Og hva om du også flyttet til Oslo? prøvde Ingrid seg, la hånden forsiktig på armen min og så meg inn i øynene, håpefullt. Hovedkontoret til din bedrift ligger jo der. Sjefen din sa faktisk til jul at det sikkert kunne ordnes med overflytting!

Hun prøvde å finne et kompromiss, men det provoserte meg.

Nei, begynne helt på nytt? Fra scratch? svarte jeg skarpt. Her har jeg jobben min, alle kjenner og stoler på meg. Det er god mulighet for opprykk jeg kan få lede en avdeling om et par år! I Oslo vil jeg bare være en av mange.

Ordene falt som harde klosser. For meg var alt innlysende: her var stabilitet og respekt, der borte bare usikkerhet og anonymitet.

Men jeg har jo muligheter der, prøvde hun. Jeg ber deg ikke si opp, men kan du ikke bare undersøke muligheten?

Jeg satt lenge og betraktet henne. Hun krøp sammen på stolen, og hendene ristet litt. Hun virket usikker, men også bestemt. Var det bare utdanningen hun ville ha, eller ventet noen der på henne?

Jeg skjøv tanken bort, men ikke uten anstrengelse. Sjalusi hadde sneket seg inn kanskje uten grunn, men likevel…

Du tror kanskje det er enkelt? Bare pakke alt, få transfer, og så… hvis det ikke går da? Hva om vi blir stående uten noe?

Ingrid pustet tungt, prøvde å bevare fatningen.

Jeg ber deg bare om å tenke på det, sukket hun. Snakke med sjefen, ikke mer.

Jeg lente meg mot vinduet. Nede i gården lekte barna en gutt jaget etter en due, to jenter hoppet tau, en liten gutt murte sandkaker. Barnelek virket milevis unna alle våre bekymringer.

I fjor fikk jeg Ingrid til å bli. Men nå virket hun sikkert i sin sak, full av vilje jeg ikke hadde sett før.

Tankene spant rundt; burde jeg få moren hennes med på laget? Eller vennene? Eller ville hun egentlig bare at jeg skulle fri?

Etter en lang pause svelget jeg og valgte drastisk.

Hvis du drar, er det slutt, sa jeg kaldt ut mot ruten. Da er det over, for alltid. Jeg gidder ikke vente på deg i fem år mens du finner deg selv et annet sted.

Det kostet å si det, men jeg måtte vise at jeg mente alvor.

Så snudde jeg og gikk ut, så døren rista og et bilde falt i gulvet. Hverken jeg eller Ingrid sa mer.

Ingrid ble stående, stiv av vantro. Skulle det virkelig ende sånn, med et ultimatum? Skulle ikke kjærlighet være omsorg og kompromiss, ikke en kamp om hvem som fikk det siste ordet?

Hun så mange tanker for gjennom henne nå da: Forsto jeg virkelig ikke at hennes drøm var mulig å gjennomføre, uten at jeg trengte gi opp alt? Hvorfor var jeg så oppsatt på at det kun var én vei til felles fremtid min vei?

Hun visste at min sjef hadde etterlyst flinke folk i Oslo. Jeg sa nei, men kanskje fordi jeg fryktet å mislykkes i en ny by. Gammel frykt veide tyngre enn kjærlighet.

Det gikk opp for henne at jeg ikke ønsket å bøye meg for hennes drømmer. Og jo mer hun tenkte, jo klarere ble dette: Hun måtte forfølge det hun trodde på, selv om det betydde å gjøre det alene.

Hun trakk pusten og visket ut i stua:

Jeg drar til Oslo…

***

Ingrid pakket sakene sine systematisk. Jeg sto i døråpningen, ordknapp og med armene i kors. Hun tørket tårer underveis, men nølte ikke. Hun la pent sammen klær, bøker, notatblokker og pakket dem i kofferten.

Det var mye vi kunne ha sagt, men det var ikke lenger nødvendig. Ordene var oppbrukt. Kanskje hun ville mislykkes, kanskje hun ville savne tryggheten her, kanskje møte motgang og vende tilbake.

Men hun dro likevel. Hun visste at denne sjansen bare kom én gang.

Jeg må gjøre dette, sa hun fast. Dette er mitt valg.

Så gikk hun, med kofferten etter seg.

***

Ti år senere kom Ingrid tilbake til Bodø på morens sekstiårsdag. Hun gikk ut av drosjen, og stoppet noen sekunder på fortauet. Alt så mindre ut trærne, blokkene, den gamle lekeplassen. Under den stramme dressjakken kjente hun det kriblet; her lå barndomsminnene.

Hun så fantastisk ut mørk blå drakt, perlekjede, håret satt opp. Selvsikker, med en ro i blikket hun ikke hadde hatt for ti år siden. Det var tydelig at livet i Oslo hadde forandret henne.

Hun hadde lykkes. Den røde mastergraden hadde åpnet dører i næringslivet. Nå jobbet hun for et stort internasjonalt selskap, klatret i gradene og hadde en ryddig økonomi. Hun bodde i en lys leilighet ved St. Hanshaugen, hadde bil i garasjen og en bufferkonto med nok kroner til å realisere ethvert innfall. Alt dette uten å stå i avhengighet til noen.

Hun var gift med Mikkel, som hun hadde møtt på jobben første året i Oslo. Han var ikke sjef eller forretningsmann, men en lojal, dyktig rådgiver. De valgte tidlig å leve likestilt, støtte hverandre og dyrke respekt. Kjærlighet vokste i hverdagen i samarbeid om prosjekter og i de små øyeblikkene hjemme.

Ved siden av Ingrid sto datteren hennes, lille Angelin, fem år gammel, stolt med en selvmalt eske til bestemor. “Mamma, når kan jeg gi den?” hvisket hun utålmodig.

Ingrid smilte og klappet datteren over håret. Hun kjente seg selv i de våkne øynene jenter som bar drømmer, som ville opp og frem uansett hva andre tenkte.

Snart, vennen, hvisket hun. Bestemor blir kjempeglad.

Angelin nikket, klemte esken og så opp mot huset.

Ingrid trakk pusten og kjente at det var godt å komme hjem på en annen måte enn før. Hun eide fremtiden, følte seg fri, og hadde skapt sitt eget liv.

***

Martin? Hva gjør du her? utbrøt Ingrid forbløffet, idet hun så meg borte ved gavebordet. Et minne sved bak ribbeina, men hun skjulte det med et kontrollert smil.

Jeg inviterte ham, kom det fra moren hennes. Han er jo gift med Anne, dattera til Sølvi, vet du.

Jeg har ikke noe behov for å følge med på min eks privatliv, svarte Ingrid tørt, og løftet øyenbrynet.

Jeg sto og tråkket, fylte glasset med eplemost. Jeg lot blikket vandre bortover det festkledde selskapet. Ingrid var blitt hun lykkelige alt syntes å gå på hennes premisser. Suksess, familie og trygghet.

Det skar i meg. Jeg hadde mistet jobben da lokalavdelingen ble slått sammen med en annen for fire år siden. Siden den gang hadde jeg ikke hatt en eneste stilling som betalte like mye som før. Jeg hadde jobbet litt her og litt der, men aldri funnet fotfeste igjen.

Hva om jeg hadde blitt med til Oslo? Hva om jeg hadde våget det ukjente sammen med henne? Nå så jeg, med den største tydelighet, at jeg selv hadde valgt feil. Jeg hadde trodd jeg var sterk fordi jeg satte grenser men egentlig valgte jeg trygghet fremfor kjærlighet.

Smerten ved tapet slo meg først for alvor da jeg så Ingrid le hjertelig sammen med ektemannen. Han la en hånd på skulderen hennes, hvisket henne noe i øret, og hun svarte med et ekte, avslappet smil. De hadde delt alt på veien og jeg, jeg sto der som en tilfeldig gjest.

Jeg ble stående noen sekunder ved et gammelt bilde fra studietiden. Vi var unge og forventningsfulle, jeg og Ingrid. Nå fantes det bare nostalgi.

Jeg tok farvel uden å si noe. I grunnen var det nå jeg forsto det for alvor: Jeg mistet Ingrid og det livet vi kunne bygget sammen fordi jeg ikke turte satse. Det viktigste er ikke det trygge, men å våge enten det handler om studie, arbeid eller kjærlighet.

Sånn ble denne dagen for meg en påminnelse: Å ikke la frykten styre. For noen sjanser får du kun én gang.

Rate article
Intigue Life
Å våge alt for fremtiden