Et steg inn i et nytt liv

Et steg inn i et nytt liv

Ingrid står ved vinduet i sin leide leilighet i Oslo og ser ut på det våte fortauet, hvor folk hastig sklir forbi under fargerike paraplyer knallrøde, sitrongule, mørkeblå, lik et lappeteppe som glir gjennom byen. Regnet har holdt stand i tre dager nå grått, monotont, som om det vil fremheve hvordan hun har det inni seg. Hun holder en kopp lunken te med smak av fersken; aromaen er nesten borte, igjen er bare en svak bitterhet. Blikket hennes glir ubevisst over flytteeskene hun enda ikke har pakket helt ut: fra den ene titter genseren hennes med universitetets logo frem, i en annen skimter hun ryggen på de bøkene hun har dratt med seg overalt.

«Er jeg virkelig her?» tenker Ingrid, mens hun lytter til Oslos bylyder utenfor: summingen fra biler på Ring 3, flere taksier som tuter, den fjerne ringlingen fra en trikk. For bare en måned siden løp hun rundt i Bergen, kom for sent til forelesning, bannet over rulletrapper i t-banen som alltid bråker, drakk kaffe med medstudenter på favorittkafeen sin, der baristaen kunne bestillingen hennes utenat: svart kaffe og croissant med sjokolade. Nå hovedstaden, praksis i et stort IT-firma, et fremmed sted, nye gater, nye mennesker, hvor selv butikkene føles underlige og ukjente.

Hun sukker og trekker seg bort fra vinduet og etterlater et svakt håndavtrykk i duggen. På skrivebordet ligger en notatbok med prosjektplaner sidene fulle av streker, uthevede ord og notater i margen. Ved siden av, et kart over Oslo, hvor hun har tegnet inn nærmeste matbutikk, koselige kaffebarer og t-banestasjonen. Ja, livet hennes har blitt snudd på hodet.

***************************

Er du sikker på at dette er det du vil? spør moren, Ragnhild, med dirrende stemme, mens hun iakttar datteren pakke ned klær i en stor koffert. Rommet bærer preg av mildt kaos: esker på gulvet, halvfulle eller veltet, bunker med papirer og forelesningsnotater, brev spredt over pulten, og på vinduskarmen står innrammede bilder: barndommen til Ingrid, på sykkel med skrubbsår, fra avslutningen på videregående, på ferie i Lofoten med is i hånden.

Mamma, jeg har tenkt nøye gjennom dette, sier Ingrid bestemt mens hun bretter sammen en strikkegenser. Hun prøver å høres trygg ut, men inni henne knyter den samme gamle uroen seg. Jeg har skrevet under kontrakten, billettene er kjøpt. Det er ingen vei tilbake nå.

Men hvorfor akkurat nå? spør moren med et knapt hørbart sukk. Kan du ikke vente ett år til?

Dette er en unik mulighet, mamma, sier Ingrid og går nærmere for å holde henne rundt skuldrene. Hun kjenner at moren skjelver. Praksisen gir meg sjanser jeg aldri får igjen. Du har alltid ønsket at jeg skal lykkes og ha noe å være stolt over?

Akkurat da kommer storesøsteren, Linnea, inn i rommet. Hun lener seg tause mot dørkarmen, med armene i kors. Ansiktet bærer spor av uro og stolthet, slik Linnea alltid har hatt. Hun har vært støtten i Ingrids liv, den som løftet henne før eksamen, trøstet etter krangler og ga kloke råd.

Hun må få dra, sier Linnea fast. Det er hennes valg, hennes liv. Vi kan ikke holde henne fast for alltid. Hun er voksen nå.

Takk, smiler Ingrid lavt til søsteren, og hvisker: Du er den eneste som vet hele sannheten.

For Ingrid reiser ikke bare for praksisen sin skyld. Et halvt år tidligere hadde hun fått vite at Morten, gutten hun hadde vært forelsket i siden ungdomsskolen, skulle gifte seg med kollegaen Tone.

Hun minnes dagen helt klart. Hun var innom et lite bakeri for å kjøpe kaffe før forelesning. Der, ved vinduet, så hun Morten og Tone. Han holdt henne i hånden og hvisket noe som fikk Tone til å le og dekke munnen med håndflaten. Et gullglitrende forlovelsesring lyste på fingeren hennes. Ingrid sto bom stille, hjertet hamret. Hun klarte knapt å puste, og svingte ut på gaten for å ikke bryte sammen rett foran dem. Fingrene zikket da hun sendte melding til Linnea: «Alt er over. Han skal gifte seg.»

Senere samme dag sendte hun Morten følgende: «Gratulerer så mye med forlovelsen! Jeg er glad på deres vegne.» Svaret hans var kort: «Takk!» og et smilefjes med hjerter. Smilefjeset stakk djupere enn hun hadde trodd.

Siden da unngikk hun å møte ham. Men det var vanskelig samme universitet, felles forelesninger, noen ganger på samme gruppe i seminar. Hver gang blikkene møttes, vred det seg i henne: glede, smerte, lengsel. Hun snudde seg vekk eller lot som hun var opptatt, men hjertet stanset alltid et øyeblikk.

En dag tenkte hun, «Hvis Tone bare var borte, kanskje han da ville velge meg.» Tanken gjorde henne kvalm. Hun satte seg ned på en benk i Slottsparken, pakket armene rundt hodet og hvisket: «Hva er det som skjer med meg?»

Hun oppsøkte en psykolog (anonymt, naturligvis) og fikk ett tydelig råd: Bryt båndene! Dra så langt vekk som mulig, så fort som mulig.

Det var rett etterpå praksismuligheten i Oslo dukket opp. Ingrid så det som et tegn, og sa ja uten å nøle.

*******************

Avreisedagen kom altfor fort. Hele familien var på Gardermoen: foreldrene, Linnea, studiekamerater og noen barndomsvenner. Det var fullt av mennesker noen tok farvel, andre styrtet til gaten, barn lekte mellom koffertene mens det strømmet rolig musikk ut fra høyttalerne.

Plutselig fikk hun øye på Morten. Han sto litt på siden, sammen med Tone, og så usikker ut hendene i lommen, vanligvis rakrygget, nå litt lutet. Tone pratet ivrig, men han bare nikket fraværende.

Hei, Ings, sier Morten og gir henne en rask klem. Jakken dufter kjent. For et sekund tviler hun. Lykke til. Husk å skrive eller ringe!

Skal gjøre det! svarer hun, og smiler, selv om magen knyter seg.

Tone kommer også bort:

Ingrid, dette blir nok en fantastisk opplevelse! Lova å sende bilder og fortelle hvordan det er i Oslo. Jeg har alltid hatt lyst til å reise dit.

Selvfølgelig, svarer hun. Jeg sender alt jeg kan.

Inne i seg har hun bestemt: «Ingen videosamtaler. Ingen grundige meldinger. Det er best for alle. Så klarer jeg å gi slipp.»

Da boarding starter, klemmer hun mamma, kysser Linnea på kinnet, omfavner vennene og går mot gaten. Hun snur seg én gang. Morten står der fortsatt, hendene dypt i lommene, øynene på henne. Er det sorg? Eller bare et siste vennlig farvel?

«Kanskje har han følelser for meg likevel?» tenker hun. Men hun rister det av seg. Hun snur seg brått og går videre.

Nå, hvisker hun, og tar steget inn i det nye livet.

I flyet finner Ingrid frem notatboken og skriver:

«Dag én. Jeg er på vei. Hjertet verker, men jeg vet det er rett. Nå starter alt på nytt. Ingen Morten, ingen gamle minner, ingen smerte. Bare meg og nye muligheter. Jeg klarer dette. Jeg må.»

Hun lukker boken, lener seg bakover og lukker øynene. Foran henne venter nye venner, nye steder, og kanskje en ny kjærlighet. Og bak henne, i et fjernt Bergen, er mor, Linnea, venner og Morten. Men dette, innerst inne, er starten på noe større.

******************************

De første månedene i Oslo er ikke lette for Ingrid. Alt er uvant: nye rutiner, nye folk, hvis blikk føles enten altfor åpne eller altfor lukkede. Hun graver seg ned i arbeidet utfordrende, men spennende. Hver dag gir henne noe nytt, og savnet har knapt plass. Likevel, om kveldene, når hun går inn i den lille leiligheten, slår ensomheten mot henne som en bølge. Stillheten blir øredøvende.

En kveld, etter en lang dag på kontoret, trer hun inn på en liten kafé like ved jobben. Lukten av nymalt kaffe og kanel fyller rommet, varme lamper skaper stemning. Hun setter seg ved vinduet og bestiller en latte med litt ingefær kanskje kan smaken minne om hjemme.

Ved nabobordet sitter to venner. De utveksler historier, ler, deler kake og nikket til hverandre. Gutten lener seg frem og sier noe som får jenta til å le og dekke til munnen. Ingrid kan ikke la være å smile over hvor enkelt de omgås så varmt, så nært.

Du ser tankefull ut. Du er ikke herfra, vel? sier servitøren, en middelaldrende kvinne med snille øyne. Hun setter ned kaffen. Aroma av espresso og kanel hjelper Ingrid å slappe litt av. Første tiden i et nytt sted er ofte tøff. Jeg flyttet selv fra Gdańsk husker jeg følte meg som et spøkelse. Ser alle, men ingen ser deg.

Ja, du har nok rett, smiler Ingrid med et forsiktig blikk. Jeg ser så lett at folk binder seg, får kontakt. Jeg står liksom bare utenfor.

Det kommer, vennen, blunker servitøren. På fredager samles folk fra hele verden her de spiller spill, skravler, deler historier. Har du ikke lyst å bli med neste fredag? Det blir hyggelig!

Ingrid nøler kun et kort øyeblikk, før hun ser på det vennlige blikket, ser dampen fra koppen og latteren fra bordet ved siden av. Noe tiner inni henne.

Ja, gjerne! sier hun, og for første gang på lenge kjenner hun et lite håp.

*****************************

Fredag kommer, og Ingrid er tidlig ute. Nervene dirrer, hendene er svette. Ved det store bordet sitter allerede flere. Noen pakker ut spill, noen fyller kopper fra et digert tekanner. Stemningen er lun, folk prater rolig. Ingrid blir stående litt i døråpningen, usikker på om hun tør.

Hei, en ny en! hilser en høy gutt med krøller og bredt smil. Han kommer bort, rekker fram hånden. Jeg heter Henrik, her har du Silje, Lukas, Amalie, og mange fler!

Navnene forsvinner litt i mengden, men Ingrid ler av Henriks britiske aksent, diskuterer strategi med Lukas, forteller historier fra Vestlandet til Amalie, som aldri har vært i Bergen og spør ustanselig om Bryggen og lutefisk. Silje kommer fra Brasil og deler historier fra varme hjemland. Lukas, som er halvt skotsk, imiterer alle dialekter i Norge og får alle til å gapskratte.

Tankene om Morten kommer sjeldnere. Tidligere kunne hun våkne midt på natten og minnes gamle episoder; å springe til bussen, søke ly for regnet under samme paraply, diskutere musikk han alltid rock, hun alltid pop. Nå gjør minnene ikke vondt lenger; de er som bilder i et album du kan bla i uten tårer.

***********************

En kveld blar Ingrid gjennom gamle bilder på mobilen. Hun stopper ved et av henne og Morten, fra russetiden. Han lager grimaser i kamera, hun later som hun skal dytte ham. Sola skinner, folk ler i bakgrunnen.

«Så rart jeg har sørget så mye,» tenker hun og drar fingeren over skjermen, «det er bare Morten. Min venn. Nærmeste venn, kanskje. Men likevel.»

Hun åpner meldinger og skriver kort:

«Hei Morten! Hvordan går det? Håper bryllupet var fantastisk! Hils Tone fra meg.»

Svaret kommer på sekundet:

«Heisann Ings! Så utrolig kjekt å høre fra deg! Bryllupet var topp, Tone viser fortsatt bilder til alle. Hva med deg? Fortell alt jobb, by, folk. Savner skravlingen vår!»

Ingrid smiler og trykker i vei. For første gang kan hun skrive til Morten uten vondt i magen, uten skjulte forventninger. Ordene flyter, hun forteller om praksis, nye venner, om hvordan hun sølte brunost på skjorten under første lunsj på jobben og trodde det var dipp. Morten svarer straks, med morsomme kommentarer og gode minner.

*************************

En måned går. Ingrid finner seg til rette i Oslo hun vet nå hvor hun får det beste grovbrødet, hvilket friområde som er finest for morgenturer, og hvor man får utsikt til fjorden fra kafeen. Hun får venner; på fritiden går de på kino eller rusler langs Akerselva. Sjefen roser henne under møtet og kollegaene klapper. Det er uvant å oppleve seg som del av noe større.

En dag foreslår Henrik:

Skulle vi tatt en tur til Nordmarka i helgen? Det er et vann der det er fint å grille og gå. Silje blir med, og noen av de andre. Vi kan ta gitar, synge rundt bålet. Hva sier du?

Kjempeidé! smiler Ingrid, øynene hennes lyser.

Når hun forteller Linnea om dette på Facetime, ser søsteren på henne og sier:

Ingrid, du er blitt annerledes. Du ser lykkelig ut. Og smilet ditt er ekte.

Jeg har skjønt noe viktig, sier Ingrid, og ser ut vinduet til folk som går forbi med hunder og barnevogner. Følelsene for Morten det har aldri vært kjærlighet. Det var bare frykten for å miste en bestevenn. Nå ser jeg at jeg ikke har mistet han. Vi er bare venner på en annen måte. Og det er bra.

Linnea smiler stolt gjennom skjermen:

Jeg har sagt hele tiden at du er sterk! Du fortjener å være lykkelig, lillesøster.

I helgen reiser gjengen til vannet. Solen varmer, luften er frisk, fuglene synger. Ingrid går ved siden av Henrik, hører han fortelle om rare hytter i marka. Hun kjenner seg fri for første gang på lenge. Vinden leker i håret hennes, og smilet på leppene føles naturlig.

Du passer så fint inn her, sier Henrik idet de står ved vannkanten, innsjøen blinker i sollyset, måker svever over. Jeg er glad du kom til kaféen. Det var kjedelig uten deg. Ikke bare fordi du alltid vinner brettspill heller.

Ingrid rødmer, føler varmen spre seg gjennom kroppen:

Takk. Med dere føler jeg meg nesten hjemme.

Senere kommer Silje bort:

Jeg har sett hvordan du har forandret deg. Du var så stille og innadvendt i starten. Nå er du deg selv: åpen, glad, levende! Det er så fint å se! Du stråler, Ingrid.

Hun gir Silje en klem, rørt til tårer denne gangen av takknemlighet.

Takk, Silje. Uten dere hadde jeg bare sittet alene og sett ut vinduet hver kveld.

Silje smiler og legger hånden på hennes:

Vi er venner. Venner hjelper hverandre. De deler glede.

**************************

Senere slår Ingrid på videochatten med mamma og Linnea hjemme i Bergen. Skjermen fylles straks av kjente fjes mamma i sin blomstrete slåbrok, Linnea i en hettegenser.

Fortell da! Hvordan var turen?

Helt nydelig, svarer Ingrid. Vi grillet, sang, gikk rundt vannet. Henrik viste meg et sted hvor det visstnok finnes gamle helleristninger. Og Silje holdt på å tryne i vannet da hun prøvde å ta bilde av en and.

Mamma gløtter mykt, men i øynene ligger det spørsmål:

Er du lykkelig, vennen min? Er du virkelig lykkelig?

Ingrid stopper litt og kjenner etter. Hun ser for seg vennene, lukten av bål, følelsen av frihet. Hun husker at Henrik fikk henne til å løpe rundt i gresset i full fart, le høyt, slippe seg løs.

Ja, mamma, sier hun, og stemmen hennes vakler av ektefølt glede. Jeg er lykkelig. Skikkelig lykkelig. Og vet du, jeg er ikke redd for fremtiden mer. Jeg vil bygge livet mitt her i Oslo. Kanskje bli etter praksisen.

Linnea slår ut med armene:

Visste det! Du er så flink!

Mamma tørker en tåre:

Jeg er glad i deg, jenta mi. Alt jeg vil er at du har det bra.

********************

Neste dag skriver Ingrid et langt brev til Morten. Hun forteller hvor vanskelig det har vært, hvordan hun blandet vennskap og forelskelse, hvor mye hun har slitt med følelsene, men også hvor mye som har løsnet. Hun avslutter:

«Takk for at du har vært min venn alle disse årene. Nå kan jeg endelig sette pris på det for det det er. Jeg ser deg ikke lenger som den perfekte kjæresten du aldri var. Jeg ser deg for den fine, litt vimsete, men gode vennen du faktisk er. Og jeg er glad for at vi har beholdt kontakten.»

Han svarer straks:

«Ings, takk for at du deler. Jeg ante ikke at du hadde det sånn. Men vet du hva? Du har rett vennskapet vårt er viktigere enn alt annet. La oss holde på det. Jeg lover å ringe så ofte jeg kan! Og hvis du noen gang kommer til Bergen, stiller vi opp for deg, så du glemmer hele Oslo!»

Ingrid lener seg tilbake, drar pusten dypt. Ingen tung smerte i brystet lenger, bare letthet og glede. Utenfor vinduet skinner Oslos sol, og folk ler på gata. Ved siden av ligger et postkort fra Silje «Velkommen til familien!» med en tegning av en ugle med briller.

«Her er det mitt nye liv,» tenker Ingrid. «Og det er vakkert.»Uken etter tar Ingrid med seg vennene på piknik til et utsiktspunkt hun nylig har oppdaget. De bærer kurver med hjemmebakte horn og klementiner, ler og stuller mens de følger stien oppover. Når de endelig slår seg ned, ligger hele byen for føttene deres glitrende, vidstrakt, levende.

Henrik setter seg ved siden av henne, lar armen gli forsiktig rundt skuldrene hennes.

Vet du, sier han mykt, noen ganger må man virkelig reise fra alt for å finne ut hvor man hører hjemme.

Ingrid nikker, puster inn den friske luften, latteren til vennene sine, lydene av byen som har blitt hennes. Hun kjenner seg hel, for første gang. Da hun lukker øynene, ser hun ikke lenger for seg fortiden eller det hun har mistet, men alt det hun skal fylle dagene som kommer med: varme, fellesskap, nye eventyr.

Hun åpner øynene, sollyset kiler i øyevippene hennes.

Dette er bare begynnelsen, sier hun, og inni seg vet hun at hun aldri skal nøye seg med mindre igjen. Hun ler, ekte og befriende, og lyden blir igjen i kvelden lenge etter at solen har gått ned.

Rate article
Intigue Life
Et steg inn i et nytt liv