29. desember
Jeg kom hjem fra butikken i kveld, og satte posene fra Mega på kjøkkenbenken. I det jeg sorterte grønnsaker og småvarer, satt Eirik på sofaen med mobilen, fullstendig oppslukt han la ikke engang merke til at jeg så på ham.
Tror du virkelig jeg ikke legger merke til noe? spurte jeg.
Hva mener du nå? svarte han, uten å se opp.
Jeg mener at jeg i sju år har stått ved komfyren hver eneste nyttårsaften, mens din mor og Hilde diskuterer hvor gammel jeg har blitt, godt planta rundt bordet. Jeg har fått nok. I år skal jeg ikke gjøre det.
Nå så han endelig opp, bekymret.
Hva prater du om? Vi har jo tradisjon! Mamma kommer, Hilde med familien, barna… Det er jo familien.
DIN familie. For dem er jeg en slags hushjelp. I år drar jeg og Sindre til mine foreldre. Pappa har laget skøytebane på tunet, og Sindre har gledet seg hele måneden. Du får bli med eller bli hjemme det får du bestemme selv.
Han reiste seg, forfjamsa.
Er du seriøs? Kari, det går ikke. Alt er jo planlagt. Mamma har handlet inn, Hilde tar med gaver. Du ødelegger for alle sammen nå!
Jeg slang posen med løk på bordet.
Alle? Vet du hva, Eirik jeg orker ikke “alle” lenger. Jeg er trettiåtte, og jeg er LEI av å leve på andres premisser.
Det er din plikt som kone! Hvem skal lage maten da?
Aner ikke. Kanskje din mor? Eller Hilde? Eller kanskje du selv, siden du er så flink.
Han korset armene og lo.
Du reiser ikke. Du roer deg ned, så skjønner du at du overdriver.
Jeg svarte ikke. Bare snudde ryggen til. Eirik sto en stund, så satte han seg tilbake i sofaen, og trodde selvfølgelig jeg kom til å “angre”. Men det gjorde jeg aldri.
Morgenen 30. desember vekte jeg Sindre.
Stå opp, vennen. Vi skal til bestefar.
Han hoppet ut av senga.
På skøytebanen? Får jeg ta med Olav?
Selvfølgelig får du det, svarte jeg.
Eirik kom ut av soverommet da jeg kneppet igjen kofferten.
Hva i all verden driver du med?
Akkurat det jeg sa. Vi drar.
Kari, dette er galskap! Ta deg sammen!
Jeg så rett på ham iskald og rolig.
Nå har jeg funnet meg selv igjen. Det gjorde jeg ikke for sju år siden.
Så gikk vi. Jeg ropte på Sindre, lukket døren og hørte den smelle igjen bak oss. Eirik ble stående rådløs i gangen.
31. desember, klokka var fem. Jeg hadde fått melding fra ham: “Kom hjem”. Det ble med det.
Hele huset luktet granbar, stekt kjøtt, latter og varme hos mamma og pappa på Jessheim. Mamma, tante Liv og jeg kuttet grønnsaker, pappa passet grillen sammen med onkel Sven og naboen Are. Sindre og Olav raste rundt på isen med røde kinn, og jeg satt ved bordet i en rød kjole jeg nesten hadde glemt at jeg eide. Jeg løftet glasset, lo og svarte på mors morsomheter og onkels historier. Vi var i balanse alle hjalp til, ingen løp etter noen.
Senere fikk jeg vite hvor kaotisk alt ble hjemme. Eirik ringte mora si:
Mamma, du må komme tidlig, jeg får ikke styr på noe. Kari har dratt til sine. Jeg er alene.
Hun svarte med frossent blikk:
Hva mener du? Det er svigerdatteras ansvar å ordne dette, ikke mitt! Jeg kommer klokka åtte som avtalt, og forventer at maten står klar.
Så ringte Hilde, syrlig og amper:
Har du tapt det helt? Skal jeg lage maten hjemme hos deg liksom? Vi drar til mamma. Kommer ikke til deg i år.
Der satt han alene, skriver han i kantene på lappen jeg fant senere. Kjøkkenet var kaos. Han løftet ikke en finger for å rydde for det hadde han jo aldri trengt før.
Men halv ni om kvelden satt bilen hans utenfor foreldrenes hus på Jessheim. Han hadde med seg ei flaske musserende og sjokolade, visste ikke om han ville bli tatt inn. Ute glitret lysene på trærne. Ungene hvinte på isen. Da han ringte på, åpnet pappa.
Kommer du, ja? Ikke stå ute og frys da.
På kjøkkenet tok mamma ham rett inn i rekken.
Skal du bare sitte, eller hjelpe til? spurte pappa, og ga ham potetskrelleren.
Jeg kan ikke koke mat, mumlet han.
Onkel Sven la armen rundt ham:
Det kunne ikke jeg heller før jeg var 35. Nå lager jeg alt, og Jorunn får slappe av.
Fra kjøkkenkroken så jeg Eirik skrelle potet, klossete og rød. Han så på meg. Jeg smilte svakt, men med ryggen rak. Og han så plutselig at jeg var fri ikke knekt, ikke sliten.
Kvelden danset forbi i latter, felles borddekking, Sindre og barna rundt oss hele tiden. Ikke én eneste gang spratt jeg opp for å servere. Jeg var bare Kari datter og søster, ikke hushjelp eller bukker for andres forventninger.
*
På veien hjem igjen 9. januar snakket Eirik først:
Unnskyld.
Jeg så ut på de snødekte jordene.
For hva?
For at jeg aldri så hvor mye jeg lente meg på deg og lot mor og Hilde bruke deg. Jeg så her hvordan alle faktisk hjalp til. Og at du var deg selv.
Jeg nikket.
Mener du det? Eller sier du dette bare for at alt skal bli som før?
Jeg mener det. Jeg har forstått hvor vondt du har hatt det.
Jeg svarte ikke mer trengte ikke det. Han skjønte nok.
*
Året etter, 30. desember, ringer telefonen sent på kvelden. Jeg ser på Eirik, som står ved vinduet og pakker. Sindre har lagt seg, sekken er klar.
Vi drar, sier han rolig til mor si. Vi har nye tradisjoner nå: vi feirer nyttår akkurat slik vi liker det best, med Pettersen-familien på hytta “Vinterglede” på Hadeland. Hvis dere vil komme, så kom dit.
Du må være fra deg! hyler hun. Hva med oss? Hva med Hilde? Er vi ikke familie lenger?
Jo, men vi lever ikke lenger etter dine rammer. Jeg elsker deg, mamma, men jeg kan ikke la Kari slite seg ut hver gang for at dere skal ha det koselig.
Hun hylte litt til om hvor egosentrisk jeg hadde gjort ham. Han svarte:
Før var jeg blind.
Han la på. Jeg pakket ferdig. Sindre sov, det snødde stille.
På hytta rakk Pettersens oss i døra med en varm velkomst. Vi lagde mat sammen, barna forsvant ut i akebakken. Jeg satt foran peisen med et glass, og Eirik kom med et smil.
Tror du mor tilgir oss?
Vet ikke. Men det er ikke vårt ansvar. Du har valgt riktig, sa jeg.
Dagen etter fikk jeg melding fra Hilde: “Du har ødelagt familien vår. Mamma har grått. Barna savner Sindre. Håper du har det bra, egoist.”
Jeg viste den til Eirik.
Ikke svar, sa han.
Men jeg svarte tilbake:
“Syv år laget jeg mat for dere. Ikke én gang tilbød du å hjelpe. Nå er du sint fordi jeg sluttet? Tenk over hvem som er egoist her.”
Hun svarte ikke.
*
I mars inviterte vi begge familiene på bursdagen til Sindre. Da vi skulle til å dekke på, ropte jeg ut i stua:
Hvem vil hjelpe til med salatene? Alt er klart på kjøkkenet!
Hilde krysset armene.
Jeg er gjest. Jeg gjør ikke det.
Jeg trakk bare på skuldrene.
Da blir maten seinere. Jobber jeg alene, må dere vente litt ekstra.
Eirik reiste seg, gikk til meg på kjøkkenet. Sindre fulgte etter. Svigermor ble sittende, men etter ti minutter kom hun også, litt brydd. Hilde satt til slutt med å kutte agurk, mor vasket kopper, Eirik stekte kjøtt, Sindre la på tallerkener.
Vi spiste rett etterpå. Ingen storslått mat, men alle ble mette og stemningen var mer rolig enn på lenge. Da de skulle dra, stoppet svigermor meg i gangen.
Du har virkelig forandra deg.
Nei, svarte jeg. Jeg har bare begynt å si ifra.
Hun smilte forsiktig. Hilde nikket ikke engang da hun gikk. Men det gjorde ingenting. Nå var snøballen rullet det ville aldri bli som før. Fordi Eirik hadde endret seg da følger alt annet etter.
Senere satt vi sammen på kjøkkenet, teen var varm og roen la seg.
Tror du hun har skjønt det nå? spurte han.
Kanskje. Men det viktigste er at du har skjønt det.
Eirik tok hånden min.
Jeg går aldri tilbake.
Jeg smilte. For første gang på mange år følte jeg meg lett og fri. Jeg var ikke lenger pliktens tjener. Jeg levde på egne vilkår, i mitt eget hjem.
Snøen la seg utenfor. Kanskje satt svigermor og Hilde et sted og diskuterte hvor frekk jeg var blitt. Men de forsto aldri det viktigste: jeg hadde ikke forandret meg. Jeg hadde bare sluttet å si ja når jeg egentlig mente nei. Og verden falt ikke sammen. Den ble bare mer ærlig.
Vi valgte livet. På våre egne premisser.



