Et brev fra meg selv

Brev fra meg selv

Konvolutten var oransje. Knalloransje, nesten komisk som en clementin på trappa midt i februar. Den lå i postkassa sammen med regninger fra Hafslund og reklame fra Coop Prix, og Ragnhild fisket den ut til slutt.

På forsiden hennes egen håndskrift. Hennes adresse. Hennes navn: «Ragnhild Johansdatter Solvang».

Hun snudde konvolutten. Avsender også henne. Samme navn.

Ragnhild sto i gangen i første etasje, med en pose fra Rema 1000 i venstre hånd, og skjønte ikke hva som foregikk. Hvem kunne finne på noe sånt? Hun så på håndskriften. T-en med lang strek, r-en med sløyfe nederst hun skrev sånn siden ungdomsskolen. Siden norsklæreren, Marit Mikkelsen, ga henne en femmer for pen skrift og sa: «Du skriver som ei voksen dame, Ragnhild. Det er ment som et kompliment.»

Og Ragnhild har aldri endret håndskriften. Over tjuefem år samme t, samme r.

Hun gikk opp ni etasjer, låste seg inn i leiligheten og satte handleposen på kjøkkenbordet. Konvolutten la hun ved siden av.

Leiligheten var liten, men hun hadde vennet seg til det. En ettroms på Trosterud, vinduene mot vest. I gangen hang kun én kåpe, en liten hylle for sko, et speil der hun så på seg selv hver morgen og alltid tenkte: «Helt grei. Funker. Klar for en ny arbeidsdag.» Ikke «pen», ikke «uthvilt» men «klar til innsats». Det fikk holde.

Hver kveld ble stua fylt av et oransje kveldslys sånn tykt, solnedgangsgult, nesten som flytende honning. Den beste fordelen med leiligheten, hvis en ikke teller at det er ti minutter til t-banen. Og nå, rundt seks, snek sollyset seg langs veggen bort til bokhylla, til koppen med kald morgen-te på, til bildet av mamma i treramme.

Ragnhild satte seg ved bordet og gned skuldrene. De sto høyt igjen hevet, som om hun konstant ventet et spark i ryggen. Den vanen kom snikende etter mange år med møter og stressende telefoner fra sjefen. Kroppen hennes forberedte seg på det verste før hun selv rakk å gjøre det.

Hun kikket på konvolutten.

Oransje. Tykt papir, uten en eneste brett som om noen hadde båret den varsomt. Hun strøk langs kanten, over sitt eget navn.

Dette var ingen spøk. Hun kjente sin egen håndskrift bedre enn ansiktet sitt.

Ragnhild reiv opp øverste kanten forsiktig og så inn. Et sammenbrettet ark vanlig hvit A4 og noe mer. Flatt, blankt.

Hun dro opp arket og brettet det ut.

«Hei. Det er deg. Altså deg, fra mars 2025. Du er 37, sitter på kjøkkenet klokka to om natta og har det skikkelig vondt. Du har ikke sovet på fire netter. Du tror du ikke klarer det. Med jobben. Med deg selv. Med denne byen som klemmer deg fra alle kanter.

Jeg skriver til deg fordi noen må. En venninne ringer i morgen, mamma ringer overimorgen, men akkurat nå klokka to er det ingen. Bare deg.

Her er det jeg ville si.

Du ba meg minne deg på: du klarte det da du klarer det nå.

Elsk deg selv. Du fortjener det.

Hvis du leser dette, betyr det at det har gått et år. Du holdt ut. Jeg var ikke forgjeves.»

Ragnhild la brevet på bordet.

Hun fikk klump i halsen. Ikke av gråt men av gjenkjennelse. Det var henne. Hvert ord, hver setning rytmen, kommafeilen etter «akkurat nå», til og med vanen med å begynne et avsnitt med «her».

Men hun husket det ikke.

Husket ikke at hun hadde skrevet det. Husket ikke oransje konvolutt, valget av papir. Et helt år ikke en gang var det dukket opp i tankene hennes.

Så så hun bildet.

Det hadde glidd ut av konvolutten da hun tok ut arket, og landet med baksiden opp. Ragnhild snudde det.

En kvinne. Grått ansikt, mørke ringer under øynene, tørre lepper strammet sammen. Håret i en løs knute, men halvdelen hadde falt ut og hang ned langs kinnet. Gensere var grå, utvasket og slitt på albuene den samme hun kastet sist sommer.

Hun kjente den genseren. Og hun kjente dette ansiktet.

Det var henne selv. Mars-Ragnhild. Hun fra forrige år.

Og nederst på bildet, med små, skeive bokstaver: «Du er sterkere. Se på meg så ser du hvor du har vært.»

Ragnhild la fotoet ved siden av brevet. Kveldslyset traff bordet og speilet seg i den blanke overflaten. Ansiktet på bildet ble varmere men ikke gladere.

Og da husket hun.

***

Mars 2025. To på natta. Kjøkkenet det samme, samme bord, bare med en laptop foran seg hvis skjerm ga hodepine.

Ragnhild satt i t-skjorte og pysjbukser, barbeint, og bladde på nettsider. Ikke sosiale medier. Ikke nyheter. Hun lette etter noe hun ikke kunne sette ord på. Kanskje et tegn. Kanskje en grunn til å stå opp i morgen.

Den marsen klarte hun ikke stå opp av senga på tre dager. Ikke latskap. Mer som noe tungt og klissete uten navn. Som om noen hadde satt en betongblokk på brystet hennes og gått sin vei.

Skilsmissen var tre år siden. Anders forlot henne i 2023 til kollegaen, til Mari fra regnskap, til ei dame som lo mer og krevde mindre. Ragnhild gråt ikke da. Hun pakket tingene hans ned i to bager, satte dem i gangen og sa: «Hent dem.» Han gjorde det.

Så jobbet Ragnhild seg halvt i hjel i halvannet år. Uten helg, uten ferie. Innkjøpsansvarlig i ByggTeam AS det betydde: leverandørtelefoner fra åtte, Excel-ark til klokka ti på kvelden, og møter hvor sjefen Engen sa det samme: «Markedet er tungt. Vi må trimme slaktet. Har du ikke kontroll, er det din egen skyld.»

Og Ragnhild klorte seg fast. Tygget seg gjennom alt. Sa ingenting.

Men høsten 2024 sa kroppen stopp. Søvnen røyk først. Så matlysta. Så lysten til å gå ut. I januar sovna hun bare med TVen på, spiste en gang om dagen og snakka egentlig bare med mamma på telefonen, hvis hun orka.

Mamma merket det. Anne Grete ringte hver kveld: «Har du spist, Ragnhild?» Og Ragnhild svarte: «Ja, suppe». Hun hadde ikke kokt suppe siden november.

Den natten i mars 2025 skrev hun inn «brev til fremtiden» på Google. Hvisket ikke hvorfor. Hadde sett en reklame og kom på det. Første treff var en nettside, «Tidskapsel.no». Du kunne skrive et brev, velge leveringsdato fra en måned til ti år frem og betale porto. Papirbrev, ekte konvolutt, ekte post.

Ragnhild valgte oransje konvolutt. Oransje for det grå i livet var nok. Skrev brevet for hånd, tok bilde av det, lastet opp. Tok selfie akkurat der, ved kjøkkenbordet, i skjæret fra laptopen. Lastet opp det også. Betalte. Satte levering: tolv måneder fram i tid.

Lukket laptoppen. La seg. Og tenkte ikke mer på det.

For etter den marsen begynte livet å rulle igjen. Ikke pent, ikke rett fram men sånn som gammel heis i blokk, rykk og napp. Men framover gikk det.

I april 2025 gikk hun til psykolog. Første gang i livet. Kvinne med kort hår, kontoret ved Majorstua, femti minutter i uka. Tredje timen grein hun sammenhengende i tjue minutter. Sjette gang lo hun først gang på et halvt år.

I juni fikk hun opprykk. Senior innkjøper. Engen kom etter møtet og sa: «Solvang, du er den eneste som ikke syter og faktisk leverer. Bare så du vet at jeg ser deg.» Ragnhild nikket, satte seg og merket skuldrene krøp rett opp som alltid. Glede og uro på samme tid.

Utover høsten ble det lettere. Hun lagde suppe igjen. Hun begynte å gå tur på søndagene parken nede ved t-banen, med bok og termos. Hun ringte mamma først, ikke omvendt.

Og brevet? Helt borte vekk. Som reiseforsikringen i den bakerste skuffen du vet du har den, men du tenker ikke på det.

Før i dag.

Nå satt Ragnhild med brevet i én hånd, bildet i den andre, og så på kvinna hun var året før. Grått ansikt. Ringer under øynene. Den slitne genseren.

Og stemmen inni henne den gamle og kjente mumlet: «Samme gamle regla. Du har det vondt ennå. Ingenting har egentlig endra seg.»

***

Den stemmen har vært der lenge. Ragnhild vet ikke helt når kanskje etter skilsmissen, kanskje lenger tilbake. Den roper ikke. Den kjefter ikke. Bare småprater, fornuftig og nærmest omsorgsfull. Som skal bli enda verre av.

«Opprykket var flaks. Engen fant ingen andre.»

«Tror du virkelig at du fikser dette? Se på deg, skuldrene helt opp ved ørene, fire timer søvn, frokost er bare kaffe og uro.»

«Du ryker ut i den neste runden. April. Eller mai. Bare å vente.»

Og Ragnhild lyttet. Ikke fordi hun trodde på det hun bare ikke visste hvordan la være å høre etter. Den stemmen var like mye en del av henne som skuldrene hevet, skriften med den snirklete ren. Den hadde vært der så lenge at hun ikke merket hvor den slutta og hun begynte.

Neste morgen 19. mars stod hun opp seks. Dusj, kaffe, maskara. Alt som vanlig.

Jobben var anspent. På ByggTeam sitt kontor på Økern sjette etasje, åpent landskap, trettito pulter lå det en spent stillhet i lufta for tredje uka på rad. Ikke arbeidsro, mer sånn forsiktig, på tå hev. I februar ble det varslet nedbemanning. Første runde tok fem i logistikk. Nå ventet alle på runde to.

Ragnhild gikk ut av heisen, nikket til resepsjonisten Silje, fikk et pjuskete smil tilbake. Silje ventet også.

Hun satte seg, hang opp veska, skrudde på pcen. Passordet seks tall, mammas fødselsdato tastet inn på autopilot. Åpnet e-posten. 114 uleste. Begynte å sortere. Leverandør fra Skien ba om utsettelse. Lager påpekte mangel på armeringsjern. Regnskapet krevde rapporter før fredag. Vanlig dag, egentlig. Hadde det ikke vært for stillheten, kunne du tro ingen ting var på ferde.

Kl. 11 kalte Engen inn til møte.

Lav, bredskuldret, med kortklipt hode og uvane for å klikke med kulepennen. Satt ved enden og så rundt på 18 folk.

Kort, sier han. Ingrid fra prosjektering slutter. Enighet. Offisielt hennes valg, i praksis skjønner dere jo.

Ingrid, 29 år, tre år i firma, hun som alltid tok med skoleboller og la igjen lapp på pauserommet: «Bare å ta, mamma har bakt!» Og på julebordet fortalte hun Ragnhild at det å bli oppsagt skremte henne mest i verden. «Jeg har boliglån. Og har katt. Katten kan jo ikke spise mindre.»

Og, fortsatte Engen, i april tar vi neste steg. Trimmes enda mer. Hvem som blir igjen, avgjøres kvartalet.

Ragnhild rettet seg i ryggen. Skuldrene nær hodet, fingrene flettet under bordet. Og stemmen inni sa, rolig: «Hva sa jeg? Du holder ut til april.»

Etter møtet gikk hun ut i gangen, lent seg mot veggen ved kaffemaskinen. Øynene lukket tre sekunder.

To stemmer inne i hodet. Den ene, lav: «Du klarte det da du klarer det nå.» Fra brevet. Fra oransje-konvolutten. Fra mars året før.

Og den andre, høyere: «Tilfeldigheter. Bare papir til 65 kroner. Du lurer bare deg selv. Ingrid ble ikke lurt hun får gå, hun kan sitte hjemme med katten og pusse CV.»

Ragnhild åpnet øynene. Tappet vann. Drakk.

Så satt hun seg tilbake. Åpnet Excel. Fortsatte. For det var dette hun kunne brette opp ermene. Spørsmålet var bare var det nok?

På kvelden, ved sju, satt hun med en tallerken med kjøttkaker og byggryn. Telefonen ringte. Mamma.

Hei, Ragnhild, stemmen til Anne Grete var myk, litt hes av vårforkjølelse. Hvordan går det?

Ålreit, mamma. Mye å gjøre.

Har du fått deg mat?

Spiser nå. Byggryn.

Flink.

Pause. Ragnhild visste mamma skjønte. Anne Grete har levd i 64 år, 30 av dem som bibliotekar. Lært å høre det barna ikke sier. Den kunsten brukte hun hver kveld på datteren.

Du har så anstrengt stemme, Ragnhild.

Bare sliten, mamma.

Du sa det samme i fjor. Og så lå du inne tre døgn.

Ragnhild lukket øynene.

Jeg er bare sliten, mamma. Ikke sånn som da. Det er bare mye på jobben.

Du vet jeg er her, sa Anne Grete. Bare si ifra. Jeg kan ta toget. Lager ekte suppe og tar med. Ikke sånn posesuppe.

Ragnhild smilte, første for dagen.

Takk, mamma. Ikke nødvendig.

De pratet ti minutter om blodtrykket hennes, om nabo Vibeke som anskaffet katt og nå plages hver natt, om våren som kom til Hamar og at lilla stemorsblomst på balkongen blomstret hun sendte bilde på SMS. «Se, våren er her, og du bor ennå i Oslo og tør nesten ikke gå ut.» Og en antydning til smil snek seg ut hos Ragnhild. En vanlig samtale. Og det hjalp.

Mamma presset aldri. Aldri «få deg kjæreste», aldri «når får jeg barnebarn?» Tredve år på bibliotek læres slikt: stillhet gjør ofte mer enn ord. Hun var der, to hundre kilometer og en telefonsamtale unna.

Ragnhild la på. Ryddet av bordet. Så igjen bort på brevet, som lå ytterst med oransje konvolutt og bildet.

«Du er sterkere. Se på meg og du ser hvor du startet.»

Hun tok opp fotoet. Holdt det foran seg. Kvinnen på bildet så rett inn i kamera blikket var sånn, som ba om hjelp, men visste ikke hvor.

Klokken ni ringte Ragnhild.

Det var Sigrid bestevenn fra ungdomstiden, 22 år med felles minner, stemmen lav og mørk, alltid med latteren på lur, selv når hun ikke lo.

Ragnhild. Fortell.

Det er ikke så mye å fortelle.

Jo. Jeg veit det er kaos hos dere. Marit på jobben din skrev på Messenger at det er krise.

Ragnhild sukket.

Ja. En til fikk sparken i dag. Engen sier det kommer flere i april.

Og deg?

Ikke enda. Se, det er foreløpig.

Hør. Husker du, for ett år siden, ringte du meg? Midt på natta. Sa at du ikke skulle klare mer. Husker du?

Ragnhild husket fjernt, som under vann. Hun hadde ringt Sigrid klokka tre. Sigrid svarte på andre ring.

Husker.

Og hva skjedde? Du klarte det. Du er her. Jobber. Har fått opprykk. Spiser byggryn og tar telefonen min. Ikke «sluttpunkt». Dette er livet.

Ragnhild tidde.

Ragnhild, hører du?

Hører.

Så slutt å straffe deg selv.

Sigrid snakket mer om jobben (selger kjøkken, hater kunder som plutselig skal bytte farge), om katten Pusur, som risper sofaen, om at de burde sees lørdag og drikke rødvin.

Ragnhild lyttet. Og tenkte Sigrid sa akkurat det som sto i brevet. Så godt som ordrett. Som om alle kilder gammel-Ragnhild, mamma, venninne hadde samkjørt sendeskjema for å si én ting: du er her, du klarte det, slutt å piske deg selv.

Hun la på. Klokka ti på kvelden.

Leiligheten var stille. Ikke trykkende, bare vanlig. Kjøleskap surret. En buss for forbi. En unge lo etasjen under, latteren nesten som fløytespill.

Ragnhild gikk til badet. Tente lyset. Så seg i speilet.

Ansiktet. Hennes ansikt. 38 år, halvlangt brunt hår, litt fall pga fukten. Ikke grå hud. Helt grei. Litt rød i kinnene etter kveldsteen. Under øynene lette ringer, men ikke i to fingerbredder. Vanlige, typisk «sto opp klokka seks».

Hun hentet bilde. Tok det inn foran speilet. Satt det ved siden av.

To ansikter.

Ett i speilet. Levende, varmt, litt slitent.

Det andre på bilde. Grått, tørre lepper, et blikk som ber stille om hjelp.

Ett år mellom.

Og stemmen inni den vante og fornuftige åpnet munnen: «Det betyr jo ikke så mye. Bilder lyver alltid. Lyset var dårlig. Du bare»

Men Ragnhild avbrøt, høyt, for første gang på lenge.

Nei.

Hun sa det til speilet. Og kvinnen i speilet så på henne, med et uttrykk rolig, fokusert, nesten overrasket.

Nei, gjentok Ragnhild. Jeg er ikke henne. Jeg er forandret. Se, hun holdt bildet opp mot ansiktet. Slik var jeg. Men slik er jeg nå.

Stemmen tidde.

Hun sto der, barbeint, i pysjen og t-skjorte, med bildet i hånd og for første gang på et år så hun på seg selv uten dom.

Ikke «bra nok». Ikke «fikser du alt?». Ikke «hva om alt raser?».

Bare så så virkelig.

Og hun så. Ikke ei superkvinne, ikke noen heltinne, ikke «sterk og selvstendig» som det står i magasiner. Helt vanlig. Levende. Med slitne øyne og en hårlokk som hadde glidd ut bak øret. Hender som det siste året hadde signert 320 mottakskontroller uten å nøle. Skuldre som hadde vært hevet men blitt stående. Ikke knekt. Ikke falt.

***

Om natta sov hun ikke før to. Men ikke av uro. Av tanker.

Hun lå i mørket, strøk gjennom det siste året. Ikke hendelser følelser. Som første gang på lenge lagde frokost igjen og spiste opp. Gikk til parken, satt på en benk i sola, lot ansiktet varmes i 20 minutter, bare sittet stille. Lo for første gang hos psykologen over sin egen vane med å be om unnskyldning for å ta plass.

Små ting, bit for bit de ble et år.

Og stemmen sa: «Det teller ikke. Alle har det sånn. Ikke noen seier.»

Men Ragnhild tenkte hva om den tar feil? Ikke med vilje. Ikke for å være slem. Den bare kan ikke bedre. Som noen som vokst opp uten vindu og insisterer på at lys finnes ikke. Ikke vond, bare uvitende.

Hun sto opp. Gikk til kjøkkenet. Tente skrivebordslampa.

Oransje konvolutt lå der. Ragnhild snudde den med den blanke siden opp. Tok frem den samme blå gelpennen hun signerte jobbdokumenter med.

Hun begynte å skrive.

«Hei. Det er deg igjen. Nå fra mars 2026. Du er 38. På jobben er det usikkert. I livet uoversiktlig. Men du står støtt.

For ett år siden skrev jeg brev til deg. Jeg skrev fra et mørke der jeg ikke så veggene, rommet var evig og uten utgang.

I dag får jeg brevet. Og vet du? Jeg kjente meg ikke igjen på bildet. Ikke først. Tok tre sekunder å skjønne at denne grå kvinnen var meg.

Tre sekunder det er et helt år.

Denne gangen skriver jeg ikke fra smerte. Jeg skriver fra varme. For hvis du leser dette så har du klart ett år til. Og du sto igjennom.

Elsk deg selv. Du fortjener det.

Din Ragnhild, mars 2026.

P.S. Om skuldrene flyr opp senk dem. Nå. Slik. Bra.»

Hun brettet arket fire ganger. La det i den samme oransje konvolutten hun hentet opp av postkassa bare timer før. Skrev på adressen.

Åpnet laptopen. Logget inn på «Tidskapsel.no». Satt levering mars 2027. Lastet opp brevet. Og etter å være i tvil noe sekunder tok et nytt selfie. Akkurat her, ved kjøkkenbordet, i lampelyset.

Denne gangen var ansiktet et annet. Ikke grått. Ikke tomt. Bare vanlig. Litt slitent, skygger under øynene men levende. Munnen spent, ikke i smil, men ro.

Lastet opp bildet. Betalte. Lot pcen lukke seg.

Gikk bort til vinduet.

Natt-Oslo lyste under niende etasje. Gatelys, billys, gule firkanter av andres liv bak vinduer. Helt stille. Mars, pluss to, svak trekk.

Hun sto barbeint på kaldt gulv og kjente skuldrene de som hele dagen var helt oppe senket seg. Av seg selv. Uten at hun måtte tvinge.

Og stemmen den stille, fornuftige begynte å si noe.

Men Ragnhild lyttet ikke.

Hun så ut over byen og tenkte på hun som skulle få brevet om et år. Den kvinnen som ville være ett år eldre. Kanskje en annen jobb. Eller samme. Kanskje ikke lenger bo på Trosterud. Kanskje treffe noen, kanskje ikke. Det spilte ingen rolle.

Poenget var inne i konvolutten lå bildet. Med beskjed: «Se på meg. Her ser du hvor du begynte.»

Og om et år ville hun se. Lese.

Ragnhild smilte. Slo av lyset. La seg.

Ute marsnatt, kald og våt asfalt.

Inne stillhet.

På bordet en oransje konvolutt med nytt brev inni.

***

Neste morgen våknet hun sju. Uten vekkerklokke. Lyset kom inn fra øst blekt, sølvfarget, morgengry. Ikke kveldsoransje slik hun er vant. Nytt lys.

Ragnhild sto opp. Gikk til kjøkkenet. Satt på tekannen.

Konvolutten lå der fremdeles. Bildet ved siden av. Brevet.

Hun leste det ikke igjen. Så ikke nøye på bildet. Hun la dem pent sammen som ting du vet du skal ta vare på.

Åpnet skapet over vasken, fant en glassramme, liten, kjøpt til et ferie-minne. Den ble ikke brukt den gangen. Nå la hun fjorårets bilde i rammen. Satte det opp i bokhylla.

Grått ansikt. Skjorte med slitte albuer. Uro i blikket.

Ikke for å huske smerte. Men veien.

Tekannen klikket. Hun helte i koppen, holdt den i begge hender fingrene rundt varm keramikk. Gikk bort til vinduet.

Så seg selv i glasset på bakgrunn av morgenhimmelen. Uten sminke, i morgenkåpe, med varm te.

Ingen stemme som styrte.

Hun drakk opp, kledde seg, løftet veska og gikk ut.

På dørstokken stanset hun. Klemte skuldrene nedover.

De var lave. Vanlige, avslappet. Ikke hevet. Bare hennes skuldre.

Ragnhild låste døra og gikk til jobb.

På kjøkkenbordet lå den oransje konvolutten. Med et nytt brev. Nytt bilde. Klar for sending.

Om et år er det fremme. Hun åpner, ser på seg selv og kjenner henne kanskje ikke igjen. For på ett år endrer alt seg.

Eller nesten alt.

Håndskriften er den samme. Lang strek på t, sløyfe på r. Slik fra barndommen. Alltid.

Og inni konvolutten den eneste setningen som trengs: «Du klarte det da du klarer det nå.»

Men denne gangen skrevet fra lys.

Ikke mørke.

Rate article
Intigue Life
Et brev fra meg selv