Et foreldrehjerte. En fortelling
Tusen takk for støtten, for likerklikkene, engasjementet, kommentarene på fortellingene og abonnementet og en stor takk fra meg og mine fem pusekatter for alle bidrag. Del gjerne fortellinger du liker i sosiale medier det varmer hjertet til forfatteren!
Hvorfor er du så mutt i dag, Solveig? Du smiler jo ikke engang. Kom, la oss spise frokost.
Mannen hennes kom inn på kjøkkenet og strakte seg lat. Endelig hadde helga kommet.
Egg og bacon freste i panna, og kona helte opp te. Hun la mer enn halve porsjonen over på tallerkenen til ham, sammen med brød: Spis, bruk gaffelen, du!
Har jeg gjort noe galt, Solveig? spurte Harald forsiktig.
Det har vi vel begge Vi klarte kanskje ikke helt å oppdra barna slik vi burde svarte Solveig, satte seg ved siden av og spiste uten mye appetitt.
Både datteren og sønnen vår har blitt voksne. Vi forsaket mye for at de skulle ha det bra, det var jo andre tider. Vi har alltid støttet dem, men hvem støtter oss nå? Ikke engang med noen gode ord. De har alltid noe å klage over, enten er livet kjedelig, eller så har de ikke nok penger. Både Liv og Pål er som ekko av hverandre.
Hvor får du det fra? spurte Harald, mens han koste seg med nystekt brød med smør og syltetøy.
Du skjønner det ikke, for det er jo meg de skriver til, mora si. I går ville Pål ta med familien i bowlinghallen, ville låne penger til lønningsdagen, men jeg ble sur og sa nei. Da ble han fornærmet. Og før det ringte Liv hun sliter i jobben som sanger, og er i dårlig humør. Jeg syns jo å synge er flott, men man må jo jobbe fast! Men hun vil leve av å synge, og det får hun ikke til. Det er jo ikke alle forunt, bedre å innse det og ta seg en ordentlig jobb! Og forresten de var så nære, hun og Pål, da de var små. Nå virker det som de nesten ikke har kontakt i det hele tatt!
Solveig skjøv den kalde eggerøra fra seg og tok en slurk te.
Ikke ta det så tungt, kjære. Alt blir nok bedre etterhvert. Vi var jo unge vi også, husker du ikke? prøvde Harald å trøste henne, men det gjorde henne bare mer opprørt.
Åh, Harald, det er du som glemmer. Vi levde slik vi hadde råd til, og satte pris på det vi fikk! Da Pål ble født, var vi glade. Barnevogna fikk vi fra en venninne, babyklær og utstyr kom fra søstra mi. Alt var brukt, men nesten som nytt ungene vokser jo så fort. Og vi var lykkelige. Og da vi til slutt fikk kjøpt vår første Volvo, følte vi oss rike! Vi stelte godt med den; det var virkelig stas. Men barna våre har de ikke vært utenlands, så mener de livet ikke er vellykket. Har vi virkelig lært dem det?
Det er tøffere tider, Solveig, det er så mye å bli fristet av, og de er unge, men vent og se de vil forstå etter hvert.
Jeg håper bare det ikke er for sent. Det hjelper ikke å jage etter gull og grønne skoger, livet flyr, Harald. Når jeg ser meg i speilet tenker jeg er det virkelig meg, allerede bestemor. Og du, allerede bestefar
De ble avbrutt av telefonen. Det var Pål.
Hva er det nå? sa Solveig, tok telefonen, og øynene ble store under samtalen før hun reiste seg brått.
Harald, ta på deg jakka med en gang, Pål er havnet på sykehuset! Det var naboen på rommet hans som ringte.
Hva har hendt? spurte Harald, mens han spratt opp og begynte å kle på seg.
Jeg forsto ikke alt, men han skar seg med vinkelsliperen. Skiva knakk og skar over hånda hans. De prøver å redde hånda nå. Åh Gud, la det gå bra, tenk om hånda hans ikke lar seg redde! Kom, vi må dra straks!
De kledde raskt på seg, disse foreldrene fortsatt ikke gamle, men heller ikke lenger unge med redde blikk.
Glemte alt annet og løp mot bussen for å komme seg til sykehuset
På veien ringte Liv. Mamma, jeg tenkte å stikke innom til lunsj, går det bra?
Kom gjerne, vennen, vi er nok hjemme igjen til da, sa Solveig, pustende i telefonen, før hun løp etter Harald til bussholdeplassen
På sykehuset fikk de vite at hånda lot seg redde, men de fikk ikke lov å gå inn til sønnen ennå.
Så lenge vi ikke får slippe inn, blir jeg her. Jeg gir meg ikke sa Solveig bestemt, og satte seg i gangen sammen med Harald.
Plutselig kom Liv stormende inn på sykehuset og løp rett bort til foreldrene.
Mamma, hvorfor ser dere så bekymret ut? Det har jo gått bra! Pål tok ekstra jobb i går, hjalp noen med bilen. Noe satt fast, så han kappet boltene, og da gikk det galt. De fikk sydd ham sammen, han har følelse i fingrene og alt mamma, slapp av!
Hvordan vet du dette? spurte Solveig forbløffet.
Jeg og Pål har kontakt hele tiden, skriver sammen med kona hans også. Vi hjelper hverandre. Hva så?
Vi trodde dere ikke hadde kontakt i det hele tatt, forklarte Harald.
Pappa, dere virker alltid så sterke og kloke og tåler alt. Derfor vil vi ikke bekymre dere unødvendig, smilte Liv. Og dessuten, dere ser faktisk unge ut! Vi prøver jo bare å la dere få litt fred så dere får leve litt for dere selv.
Jeg trodde det var det motsatte, at dere ikke brydde dere om oss, smilte Solveig også.
Åh, mamma, dere er den tøffeste generasjonen vi vet om. Vi prøver å bli som dere, men det er ikke så lett alltid, skjønner dere?
Foreldrene smilte og så ikke lenger ut som noen bekymret seg så mye.
Forresten, mamma og pappa, jeg skulle fortelle dere jeg har fått meg jobb! Og så blir jeg invitert til å synge på arrangementer. Barnehager, og i går sang jeg på eldresenteret. De klappet så utrolig mye! En av damene begynte å gråte dattera hennes er visstnok en kjent sanger, men reiser så mye at moren bare sitter der alene Ikke rart hun ble rørt.
I et øyeblikk kastet Liv seg rundt foreldrene og klemte dem. Vi er så glade i dere, Pål og jeg! Ikke tro noe annet
Like etter fikk de slippe inn til sønnen. Solveig var nær ved å bryte sammen i gråt, men Pål sa rolig:
Mamma, slapp av. Det verste er over, ikke bekymre dere. Pappa, du har da fortalt hvordan det en gang kom vepsebol inn i garasjen med bilen? Da endte du på sykehus du også, og alt gikk bra til slutt. Sånt skjer. Når jeg er hjemme igjen, må dere komme til oss og feire nyttår! Vi ser dere så sjelden, så det må vi. Og forresten, Liv har visst planer om å introdusere oss alle for kjæresten sin, hun har bare ikke fått tid til å fortelle det!
Hjemover gikk Solveig og Harald til fots, de trengte frisk luft.
Fortsatt ikke gamle, men heller ikke lenger unge foreldre.
Å, dette foreldrehjertet det skal alltid bekymre seg for barna sine. Det føles ofte som om andres barn klarer alt, og man ønsker så sterkt at ens egne skal ha det best og gjøre alt riktig og at de skal lytte til råd.
Men barna våre har sin egen vei å gå, uansett hvordan den blir. Og de er gode barn tross alt er de våre. Og kanskje er livets viktigste lærdom at kjærlighet og omsorg ikke slutter selv om barna blir voksne men vi må også lære å slippe dem fri, så de kan leve sitt eget liv.




