Jeg har penger på sparekontoen og et hus fylt med barn. Men likevel innså jeg forrige søndag at jeg er den fattigste i mitt eget hjem.
I spisestua hørte jeg bare én ting: fingrene som trykket på mobilskjermer og korte summinger av vibrasjonene mot bordplaten.
Der satt jeg. Midt imot meg den tomme stolen til kona mi. Mellom oss satt våre tre voksne barn: fysisk til stede, men tankene langt borte.
Jeg kremtet. Høyt.
Ingenting skjedde.
Pål, 42 år, hadde ørepropp og snakket lavmælt om jobben, alt mens hånden famlet etter maten jeg hadde laget tidlig på morgenen.
Kari, 38, skrev nervøst meldinger, som om hun kranglet med noen som ikke engang var til stedet ved bordet.
Og Ingrid, 25, scrollet bare. Video etter video. Andres liv på 15 sekunder, mens hennes eget vårt var rett foran henne.
Jeg heter Eirik. 68 år gammel. Førti år med tungt kroppsarbeid bak meg. Sto opp før sola, frøs på vinteren, støv, knevondt, og en rygg som alltid knaker når jeg reiser meg.
Jeg sparte. Betalte ned huset. Sørget for trygghet.
Gjorde alt en far skal gjøre.
Så… jeg vant vel, gjorde jeg ikke?
Jeg kikket på bordet. Det fine serviset som Astrid alltid tok frem om søndagene, fordi hun pleide å si:
«På søndager skal familien spise skikkelig.»
Den stivede duken. Glassene på rekke og rad. Hennes måte å vise kjærlighet gjennom de små tingene.
Så så jeg på hendene mine. Grove, sprukne. På venstre tommel har jeg fortsatt et brannsår. Fra en dag da jeg jobbet overtid for at barna alltid skulle ha det de trengte.
Uten å tenke slo jeg hånda hardt i bordet.
Bestikket hoppet.
Mobilene ble stille.
Tre blikk løftet seg i samme sekund.
Pappa, går det bra? spurte Pål.
Nei, svarte jeg, og stemmen skalv. Ikke av sinne. Av sorg.
Nei, jeg har det ikke bra.
Jeg pekte på tallerkenen.
Jeg gikk til slakteren. Lagde oppskriften til moren deres. Skrevet på et gammelt kort, med hennes egen håndskrift.
Blikket mitt søkte Kari.
Husker du da vi telte kronestykker?
Hun så forvirret på meg.
Det var måneder da jeg følte meg som en fiasko, sa jeg lavt. Jeg skammet meg. Kom hjem og trodde jeg ikke strakk til.
Jeg så på dem alle tre.
Men likevel lo dere. Vi spilte kort. Fortalte historier. Vi var sammen.
Jeg tok et dypt pust.
Det tok for lang tid før jeg skjønte det: Det var ikke pengene som holdt oss sammen. Det var at vi var der for hverandre.
Jeg reiste meg sakte.
Førti år jobbet jeg for at dere ikke skulle kjenne på frykten over å mangle noe. Jeg gikk glipp av skoleavslutninger. Fotballkamper. Øyeblikk. Jeg trodde det viktigste var at dere hadde en trygg framtid.
Jeg pekte på mobilene.
Jeg ga dere alt… bortsett fra det viktigste. Oppmerksomhet. Tid. Nærvær.
Pappa… hvisket Ingrid og la bort telefonen.
Moren deres har ikke sittet i denne stolen på seks år, sa jeg og kjente klumpen i halsen. Fremdeles venter jeg noen ganger på å høre henne synge på kjøkkenet.
Det ble stille. Ordentlig stille.
Ikke en stillhet av mobiler. Ekte stillhet.
Jobben din venter på deg i morgen, Pål.
Verden går ikke under, Kari.
Og de videoene er ikke livet, Ingrid.
Jeg satt meg ned.
Denne maten er virkelig. Den tomme stolen er virkelig. Og tida som går… den er virkelig den også.
Pål la fra seg øreproppen.
Kari la vekk mobilen.
Ingrid så på meg med tårer i øynene.
Kan du sende meg brødet? spurte Pål lavt.
Vi spiste.
Vi spiste virkelig.
Vi snakket. Lo. Mimret om hvordan mora deres pleide å gjemme grønnsaker i maten. Diskuterte fotball, uten å krangle.
I to timer var jeg ikke en mann med penger.
Jeg var far.
Jeg skriver dette fordi jeg vet hvordan det er. Du leser det på telefonen. Kanskje du sitter ved middagsbordet. Kanskje det sitter noen ved siden av deg som du er glad i, men du er likevel langt unna.
Stopp.
Løft blikket.
Varslene er der i morgen også. Men personen ved siden av deg… kanskje ikke.
Ikke vent til stolen står tom, før du innser verdien av et nærvær.



