Jeg gikk ikke fra mannen min fordi han var utro.
Jeg dro fordi han en søndagskveld satt og hørte på intervjuer etter kampen, mens hunden vår fikk et epilepsianfall på stuegulvet.
Og fordi han, da alt var over, sa til meg: «du burde minnet meg bedre på det».
Jeg skiller meg ikke fra en voldelig mann.
Jeg går fra en «ordentlig fyr». En sånn alle sier er: en god mann.
Jeg slipper taket i en voksen mann som gjennom tjue år har unngått ekte ansvar.
Jeg heter Ingvild, er 52 år gammel.
Utenfra sett er mannen min et prakteksemplar: hilser på naboene i oppgangen, hjelper til hvis noen får motorstopp, griller om sommeren, tar med vin til middager. Går på jobb, drikker ikke for mye, lager ikke bråk.
«Han slår deg jo ikke.» pleide moren min å si.
«Han er en fin mann. Han elsker tross alt den hunden.»
Men en natt, sittende på et hardt plaststol i venterommet på en døgnåpen veterinærklinikk, forsto jeg noe viktig:
Kjærlighet handler ikke om å si «jeg skal ordne det».
Kjærlighet handler om å huske på det som holder dem du elsker i live.
Hunden heter Roki.
Roki er ingen rasehund. Han er en gammel blandingshund med vonde hofter, et stort hjerte og alvorlig epilepsi. For å leve et noenlunde normalt liv trenger han én tablett hver dag klokken 19:00.
Ikke halv åtte.
Ikke «når jeg er ferdig».
Klokken sju.
I årevis har jeg vært driften i dette huset.
Jeg vet når regningene skal betales.
Jeg vet hvilken lege vi skal til.
Jeg vet hvor dokumentene er.
Jeg vet hvilken medisin Roki får, og når.
Mannen min «hjelper til».
Hvis jeg sier han skal ta ut søpla gjør han det.
Gir jeg en handleliste handler han inn.
Men det er jeg som tenker, planlegger og husker.
Det er jeg som bærer alt det mentale ansvaret.
Forrige søndag hadde jeg vakt på sykehuset. Avdelingen var full, jeg kunne ikke dra hjem. Klokken 17:30 ringte jeg ham.
Jeg rekker ikke middagen. Det er noe i kjøleskapet. Men hør nøye: Klokken 19:00 gir du Roki tabletten. Den ligger i den blå boksen på bordet. Sett på alarm.
Jada, slapp av, svarte han. Jeg kunne høre en sportssending i bakgrunnen.
Klokken 18:45 sendte jeg en SMS:
Roki tablett om 15 min.
Han svarte: «ok».
Jeg kom hjem 21:30.
Det var stille. Roki ventet ikke ved døra.
Mannen min satt i godstolen, radioen sto på, på bordet lå en pizzaboks.
Hvor er Roki?
Eh Han oppførte seg rart.
Jeg kjente hjertet falle ned i magen.
Jeg fant ham klemt mellom en stol og veggen. Stiv, med skum rundt munnen, labbene ristet ukontrollert. Anfallet varte ennå. Hvor lenge aner jeg ikke. Kanskje en time. Kanskje lenger.
Jeg skrek ikke. Jeg gjorde som alltid: løste problemet.
Jeg pakket ham inn i bilen, kjørte til nattåpen veterinær med panisk frykt for at det skulle være for sent. Timer med venting. Frykt. En dyr regning. Roki overlevde på beroligende medisiner.
Da jeg kom hjem klokken tre om natten stod mannen min i døra.
Og? Gikk det bra?
Og så kom setningen som avsluttet ekteskapet vårt:
Jeg hørte på intervjuer etter kampen og ble distrahert. Du burde ringt akkurat klokka sju.
Da forsto jeg alt.
Det handlet ikke om tabletten.
Det handlet om at ansvaret aldri var hans.
Hvis noe gikk galt, var det fordi jeg «ikke hadde passet på».
Jeg så på ham og snakket rolig, nesten som om stemmen tilhørte noen andre:
Jeg er ikke moren din. Jeg er ikke sekretæren din. Jeg ringte. Jeg skrev. Den eneste måten å være sikker på, er å selv komme hjem fra sykehuset og putte tabletten i munnen hans. Og hvis det er sånn, kan du si meg hva du egentlig gjør her?
Han prøvde å forsvare seg.
Men jeg gjør masse. Jeg klipte til og med plenen i dag.
Nei, svarte jeg.
Du gjør det du får beskjed om. Jeg bærer ansvaret. Og i dag holdt din «distraksjon» på å ta livet av noen jeg er glad i.
I dag pakker jeg flytteesker.
Roki ligger ved døra. Han er fortsatt sliten, men vet at vi skal dra. Han trenger ingen forklaring.
Jeg drar ikke fordi jeg har sluttet å elske mannen min.
Jeg drar fordi jeg ikke lenger vil være den eneste voksne i rommet.
For en partner er ikke bare den som «hjelper til når du ber ham».
En partner ser.
Han husker.
Han bryr seg.
Jeg åpnet bildøra.
Kom, Roki.
Han kom rolig inn. Uten påminnelse.
Og jeg? Jeg har endelig sluttet å kjøre hele livet, mens noen andre sover i baksetet.
Vi må ikke glemme at ekte kjærlighet handler om å ta ansvar ikke bare for seg selv, men for dem vi elsker.




