På andreplass

På andreplass

Ingrid sto i gangen, og hjertet hennes snørte seg sammen da hun så at ektemannen hennes igjen gjorde seg klar til å gå. Han hadde allerede tatt på seg jakken, nøklene klirret i hånda alt ved ham var på vei ut døra. Den grønne døra mot yttergangen føltes plutselig som et tåkeslør, grenseløs og uvirkelig. Fingrene hennes grep automatisk fast i skaphåndtaket, som om hun gjennom det kunne holde fast i noe solid, forankret midt i denne drømmetåken.

Erik, skal du gå igjen? stemmen hennes var svakere enn hun hadde tenkt, med en sår klang hun ikke fikk skjult.

Ja, svarte han kort, uten å se på henne. Marianne må på legevakten. Gutten hennes har feber igjen, og hun holder så vidt på bena selv.

Ingrid følte seg som en liten stein som falt ned i en brønn, langt ned, og hun prøvde svelge følelsen. Hun gikk et skritt nærmere, la all kraft hun hadde i å ikke la stemmen sprekke, men den slo likevel litt:

Og våre barn da? I går lo du og sa at du skulle gå med Nils på skøyter, og lese eventyr for Maja før senga. De satt hele dagen og ventet. Hvordan kan du være så likegyldig mot dine egne barn?

Mannen hennes bøyde hodet, strøk hånda gjennom håret som om han prøvde å samle tankene. Skam var det ikke. Han likte bare ikke å forklare seg han følte han gjorde det gode.

Ingrid, du forstår vel et tungt sukk, blikket bort igjen. Hun har ingen andre. Det haster, og Maja og Nils Vi må bare ta det en annen dag. Eller så kan du lese boka. Det er jo ikke krise. De er jo friske og raske.

Ordene hans hang som såpebobler i lufta, men så begynte de å sprekkes av en stille bølge av harme som bygde seg opp i brystet hennes. Hun kom nærmere, knyttet hender.

De kommer snart til å glemme hvordan du ser ut! brast det bittert ut av henne, smerten kunne ikke skjules. Når var sist du faktisk var sammen med dine egne barn?

Erik var taus. Han så ut av vinduet, ut i et drømmende skoddelandskap. Kanskje lette han etter et svar som ikke levde i denne verden. Til slutt hvisket han, nesten uhørlig:

Jeg kan ikke forlate henne. Hun har det verre enn deg og barna.

Ingrid lo, men latteren hennes var hul og skjærende som glasskår. Hun ristet på hodet, mens tårer truet, tross alt hun prøvde.

Selvsagt, sa hun med så mye sorg at hun selv rygget et skritt inn i seg selv. Så vi kan bare vente. Igjen.

Han ville si noe hun så det på måten skuldrene hans spente, hvordan munnen dirret. Men ordene svant til intet, og han vinket bare avvergende, som om også tankene hennes kunne feies vekk. Han forsvant, døra gled lydløst igjen med et klikk, og igjen var det bare duften av hans parfyme igjen i luften.

Sakte satte Ingrid seg på krakken i gangen, beina var som klumper av myk leire, all kraft forsvant. Hun klemte armene rundt seg selv, både for å holde varmen og holde smerten fast nær hjertet. Han hadde gått. Noen andres barn var viktigere enn hennes familie

Dagene gled inn i hverandre, tid ble til en sirkel av gjentakelser: barnehage om morgenen, skole, middag, tøyvask, vaske gulv, rydde, lage middag, legge barn… Kveldene ble en strøm av ensomhet, der Eriks fravær ble mer virkelig. Noen netter, rett før hun sovnet, hørte hun nøkkelen i døra. Hun stirret ut i mørket. Men om morgenen var bare den tomme puten tilbake, og lukten av nylaget kaffe han hadde rukket å brygge før han dro igjen.

Ukene samlet seg som tunge steiner i magen. Ingrid prøvde overbevise seg selv at alt var som det skulle, at det var midlertidig, at også andre hadde det slik. Men hver kveld, i sengen, kom hun på seg selv med å undres: Hva om det alltid bare er slik? Hva om vi alltid skal vente?

En morgen ved kjøkkenvasken, så hun såpeskum forsvinne i sluket mens tiden sto stille plutselig visste hun at hun ikke orket mer. Hun fisket frem mobilen, trykket et nummer hun aldri hadde slått før, snakket til noen hun ikke engang visste hva hun skulle si til.

Hei, stemmen skjelte, men hun la all styrke hun hadde i hvert ord. Det er Ingrid. Eriks kone.

På den andre enden ble det stille. Tid ble et værhull, altfor langt, før Mariannes stemme svarte, fast og nærmest utålmodig:

Ja, hva gjelder det? Kan jeg hjelpe deg?

Ingrid lukket øynene, tok sats. Ordene falt ut, kvassere enn hun hadde trodd:

Kan du slutte å utnytte snillheten hans? hun snakket høyere nå, uten å legge merke til det selv. Han har en familie. Barn. Han trengs hjemme!

Noen sekunders stillhet i røret. Ingrid så for seg Marianne, kanskje sittende ved vinduet, eller sorterende klær, fullstendig uvitende om stormen hun satte i sving inne i henne.

Jeg forstår at du er opprørt, svarte Marianne lavt, men med fasthet. Men Erik tilbyr hjelpen selv. Ærlig talt jeg trenger det. Barnet mitt er sykt, det er tungt å være alene.

Ingrid strammet grepet om mobilen. Det føltes som om hun kunne miste den, eller hele samtalen kunne drukne i hennes indre uro.

Det er bare praktisk for deg, hvisket hun, med en klump i halsen hun nektet å slippe ut. Du bruker bare at han er godhjertet.

Jeg trenger virkelig støtte, sa Marianne like rolig. Og Erik han er et bra menneske. Akkurat som en mann skal være, vel?

Ingrid pustet tungt. Bitterhet og sorg sved i brystet. Noen kan forsyne seg slik av ens mann han som skulle vært der for dem.

Forstår du ikke at du river fra hverandre familien min? stemmen hennes vibrerte, men hun tvang ut ordene.

Lenger pause nå. Da Marianne svarte, hadde stemmen blitt kjøligere:

Jeg ødelegger ingen familie, sa hun tydelig. Jeg tar imot hjelp. Resten er Eriks valg. Slik han prioriterer, slik betyr dere for ham. Og vennligst, ikke ring igjen.

Så la hun på. Ingrid ble sittende med mobilen i hånden, lyden av tutetoner i øret, så la hun den fra seg.

Hun gikk til vinduet og lente pannen mot det kjølige glasset. Der ute glidde livet forbi folk gikk i regnet, barn lo på lekeplassen, biler passerte. Alt som alltid. Bare at hennes verden hadde falt ned et farefullt hull.

Nok. Hun skulle ikke vente lenger.

Neste morgen begynte hun å pakke. Ikke i hast, ikke som flukt, men med rolig, stille system som om hun forberedte en lang reise, ikke et drama. Hun la sammen klær, samlet leker, pakket Majas yndlingsting, bøker, de små skattene barna likte best.

Ingrid gråt ikke. Tårene hennes var brukt opp. Nå var det bare styrken som var igjen, til henne selv og barna.

Da taxien kom, sto Maja og fulgte pakkinga med store øyne, til hun endelig sprakk:

Mamma, skal vi reise? stemmen var svak og forsiktig.

Ingrid satte seg på huk, tok de små hendene hennes i sine:

Ja, vennen min. Til mormor. Det blir hyggelig, du liker jo bestemor?

Maja nikket, men det var noe spørrende i blikket hennes, ord hun ikke torde si høyt.

Så kom Nils, som skjønte mer enn mammaen hadde ønsket. Han sa alvorlig, nesten voksent:

Skal pappa ikke være med oss? spurte han og så henne rett i øynene.

Ingrid kjente det stikke. Hun dro hånden over hans hår, dyttet en bustete lugg til side.

Jeg vet ikke, Nils, svarte hun ærlig. Men vi trenger å være alene. Litt tid bare.

Nils nikket, som om han godtok svaret. Han klemte bilen sin, den han alltid tok med uten at noen måtte minne ham på det.

Ingrid lot blikket gli over leiligheten én siste gang. Her hadde de vært glade, drømt, ledd men det var ikke hjemme lenger.

De løftet sakene ut, satte seg i bilen. Da taxien trillet avgårde, snudde Ingrid seg ikke. Hun så bare fremover på veien, inn i det ukjente, i det hun drømte om måtte være fremtiden.

***********************

Bestemor sto på trappa og ventet. Hun spurte ikke, bare brettet armene rundt Maja og Nils, og til slutt Ingrid også. I det klemmet lå alt: taus støtte, et løfte om trygghet.

Ingrid kjente hvordan spenningene løsnet, hun gikk inn i huset, lukket døra og plutselig sprakk en demning. Tårene trillet lydløst, hun falt ned på en kjøkkenstol, og la hodet mot morens skulder gråt slik hun ikke hadde gjort siden hun var barn.

Mor strøk henne over ryggen, lenge. Da Ingrid var tom for tårer, gikk mor bort og satte på tevann. Det lille, gjenkjennelige suset og duften av te la henne sakte tilbake til virkeligheten.

Fem dager gikk. Erik ringte ikke én eneste gang. Ikke ett spørsmål om barna, ingen interesse. Som om ingenting var skjedd.

På sjette dag ringte telefonen. Ingrid stivnet, så ektemannens navn på skjermen. Hun nølte, men svarte:

Hvor er dere? Erik hørtes forvirret ut.

Hos mamma. Vi dro, svarte hun rolig, mens noe strammet seg i brystet.

Hvorfor? overraskelse, nesten som om han ikke forsto hvorfor de måtte dra.

Ingrid pustet dypt. Alt hun ville si kom i en eneste strøm:

Fordi du ikke har vært med oss. På lenge.

Lang pause. Hun hørte pustingen hans.

Jeg kommer. Han mumlet det.

Ikke gjør det, svarte hun, og alt hun følte lå mellom ordene: slitenhet, skuffelse, den siste lille håpstråden. Jeg tror ikke vi vil se deg.

Hun la på.

Mor satt tvers over bordet, observerte henne gjennom dagen. Hun brøt stillheten:

Han skjønner det nok. Men kan han endre noe?

Neste morgen satt Ingrid på kjøkkenet, daggryet bød på et blekt lys bak gardinene. En kopp altfor kald Earl Grey sto foran henne, og hun rørte den uten å drikke. Plutselig, dørklokken. Hun gikk til døra, kikket ut Erik.

Han var mager, huden grå, øynene fattige på søvn.

Jeg stemmen brakk. Jeg forstod ikke at dere hadde dratt.

Ingrid nikket, et hårdt smil.

En uke har gått, sa hun lavt. Har du ikke tenkt på oss på all den tiden?

Han klødde seg i hodet, som om han lettet etter en anstendig forklaring.

Jeg trodde du var hos en venn. Eller jeg vet ikke. Pausen varte. Marianne sa at du ringte henne.

Ingrid foldet armene.

Hva sa hun da? Hun festet blikket.

At du er sjalu, sa han endelig. Det var forvirring i øynene. Og at hun er lei for at det ble slik.

Hun lo, tørt, nesten uten stemme.

Lei seg? Hun holder deg fanget, og du lar henne.

Akkurat da kom lyden av små føtter i gangen. Nils og Maja hadde vært ute. De så pappa stå der og stanset. Maja, alltid åpen og følsom, var først til å snakke, med en blyg stemme:

Skal du gå igjen?

Nils strammet kjeven, blikket hans alvorsfullt:

Du sier du skal være med oss Men du drar alltid.

Erik så lenge på barna. Munnen hans åpnet seg, så lukket han den igjen. Han skulle ønske han kunne forklare men kunne ikke. Han skulle snart tilbake til Marianne. Hun trengte ham!

Ingrid sto i døråpningen og så på. Hun så hvordan Maja knuget seg inntil veggen, og tårer rant stille nedover kinnet. Nils så hardt ut vinduet, kjeven spent.

Jeg jeg skal gjøre det godt igjen, mumlet Erik, desperat. Hun trenger hjelp, jeg er den eneste som kan gi den. Dette varer ikke evig. Et par måneder, eller maks et halvt år

Ingrid ristet bare sakte på hodet. Alt hun følte, samlet i ett trett nikk.

Det er ikke flere sjanser nå, sa hun stille, bestemt. Jeg kan ikke leve med en som alltid velger andre foran oss. Jeg orker ikke forklare barna hvorfor du aldri kommer hjem.

Men jeg elsker dere! Han strakte ut hånden.

Hvorfor er du da alltid et annet sted? Ingrid så på ham, rolig, blikket tyst.

Han fant ingen svar.

Gå nå, hvisket hun. Og ikke kom tilbake.

Han så på barna, på kona, på familien han hadde mistet uten å skjønne når det skjedde. Til slutt snudde han seg, grep håndtaket, åpnet døra og forsvant. Døra lukket seg rolig, som et lite punktum.

Maja slapp gråten løs. Ingrid bøyde seg ned, klemte henne inntil seg, strøk håret hennes.

Det blir bra, lille venn, mumlet hun, selv om stemmen nesten brast.

Nils trakk henne i hånden. Han sa ingenting, men klemte den hardt. Nok et løfte, lydløst denne gangen:

Vi klarer oss, visket Ingrid, mens hun så ut i duskregnet. Derute forsvant silhuetten av han hun engang hadde elsket, inn bak grå gatelys.

********************

Dagene gikk i slow motion, som om drømmen ikke ville slippe. Ingenting ble lettere, selv om hun håpet det. Likevel tvang hun seg selv til å stå opp, lage mat, vaske, leke med barna. Hver ledig stund truet tankene med å ta henne igjen.

Hun fylte dagene med arbeid, vasket, strøk, bakte alt bare for ikke å måtte tenke. Etter hvert tok hun oversettelser hjemmefra om kvelden jobbet mens ungene laget lyd i gangen, og tastene klapret som regndråper på taket. Alt ble gjort mekanisk, men en tomhet satt igjen.

Mor hjalp der det trengtes. Ingen formaninger, bare nærvær. Middager, eventyrlesing, trøst. Av og til bare sittende sammen ved kjøkkenbordet, stille.

To uker senere, da Ingrid så vidt hadde vennet seg til nye rutiner, ringte mobilen. Marianne. Et øyeblikks vantro, men så svarte Ingrid:

Ingrid, jeg vet du ikke vil snakke med meg, men Marianne tvilte, stemmen uvant forsiktig. Erik hjelper meg ikke lenger.

Ingrid stivnet, men bevarte roen.

Ja vel?

Han bodde hos meg. Hjalp med sønnen, men i går pakket han. Sa han ikke kunne mer.

Ingrid smilte kort. Ingen sinne, bare utmattelse.

Ringer du for å få sympati?

Nei. Marianne pustet dypt. Jeg ville bare si jeg tok ham fordi jeg trengte det. Var redd for å være alene. Men man ødelegger ikke andres liv for det.

Takk for at du sier det, svarte Ingrid. Men det betyr ingenting nå.

Jo, sa Marianne stille. For han elsker deg og barna, fortsatt.

Ingrid lukket øynene, men slapp ikke følelsene frem. Hun visste: nå var det slutt ikke bare på forholdet, men på all uklarhet. En underlig lettelse la seg over henne.

For nå visste hun at fremtiden, hvor usikker den var, tilhørte henne og barna alene.

En måned senere. Høstregnet trommet på ruta. Ingrid hadde laget middag, barna og moren spiste, utålmodig med dagens småhistorier. Så ringte dørklokka. Hun så gjennom kikkehullet, og alt vred seg i magen.

Erik sto der. Bleik, mørke ringer under øynene, jakke våt av regnet.

Kan jeg komme inn? sa han knapt hørbart.

Hvorfor? spurte Ingrid rolig.

Han trakk pusten, så ned på skoene.

Jeg skjønte først nå at jeg har mistet det viktigste. Sa til Marianne hun ikke kunne regne med meg lengre. Jeg jeg vil hjem. Om dere vil.

Bak henne tittet Maja engstelig ut, så forsvant hun og løp inn. Nils, ved matbordet, så ikke opp.

Barna vil ikke se deg, sa Ingrid stille. Og jeg jeg vil ikke frykte at du går igjen. Hver dag sitte og vente

Jeg skal ikke gå! Han tok et skritt inn, men hun stoppet ham med hånden.

Du gikk for lenge siden. Du merket det bare ikke.

Erik knyttet nevene, slapp de igjen.

Jeg skal gjøre alt for å ordne opp. Jobbe. Være hjemme mer. Kan vi ikke prøve igjen? Vær så snill.

Men i Ingrids øyne fantes det bare ro.

Tror du barna glemmer? Nils spiller ikke fotball som før han savnet deg på tre kamper. Maja tegner bare meg og mormor. Ikke deg. Du har visket deg selv ut av vårt liv.

Han ville si noe, men fra kjøkkenet ropte moren:

Ingrid, hjelp meg med oppvasken!

Ingrid visste dette var morens måte å si: Du er ikke alene.

Så Ingrid så på Erik én siste gang.

Gå, Erik. Vi er ikke din familie mer.

Han sto noen sekunder, men hun sa ingenting. Så gikk han, døra lukket seg sakte.

Ingrid vendte seg bort. Maja kom og klynget seg til henne. Nils reiste seg, tok rundt henne. Moren kom og la en hånd på skulderen hennes.

Bare regnet trommet på vinduet. En ny rytme, for et nytt liv som vokste frem i drømmedisen.

***********************

Et halvt år senere fikk livet et nytt tempo. Ingrid hadde leid en liten blokkleilighet, ikke stor, men koselig og nærmere jobben. Tiden hun sparte, brukte hun til barna: leste eventyr, hjalp med lekser, bare var til.

Moren hadde dratt til en annen by for å hjelpe søsteren, men ringte hver kveld klokken syv. Disse samtalene var blitt Ingrids anker, en påminnelse om at hun fortsatt hadde noen i ryggen.

Maja, som alltid hadde drømt om å stå på scenen, begynte i teatergruppe. Hjemmet ble fylt med replikker, forestillinger, små sketsjer til kveldsmat. Det glitret endelig i øynene hennes igjen.

Nils interesserte seg for sjakk, spilte på nett, leste om mestere og diskuterte trekk. Av og til ba han moren være med, selv om hun tapte, men det var ikke det viktigste ritualet, fellesskapet, det var det som telte.

Hverdagen var på ingen måte idyllisk fryseren røk en dag, Maja ble syk til juleavslutningen, Nils fikk nedsatt karakter i engelsk. Men hun og barna taklet det sammen. Det var hovedsaken.

En kveld kom Ingrid hjem, sliten etter styr i Oslo sentrum, med klirrende poser i hånden. Ved blokkas inngang satt Erik på en benk, holdt en pose med epler i fanget. Han reiste seg opp.

Jeg ville bare vite hvordan dere har det, sa han stille.

Ingrid stanset noen skritt unna. Hun følte bare en rolig avstand.

Vi har det fint, svarte hun.

Jeg er glad for det, sa han, i stemmen hørtes gammel sorg.

Ikke kom igjen, sa hun.

Han var stille lenge. Så spurte han, så lavt at stemmen nesten ikke bar:

Tror du du kan tilgi meg en dag?

Hun tenkte, lot minner rulle forbi: netter med tårer, stillheten, de små korte lykkestrekene. Hun møtte blikket hans og sa:

Jeg har tilgitt. Men jeg vil ikke tilbake.

Han nikket. Ingen flere ord.

Han gikk bort i kveldsmørket, en drømmefigur som løste seg opp i den oransje gløden fra gatelyktene. Barnelatter lød fra lekeplassen, et vindkast bar stemmen med seg opp til henne.

Hun vendte seg og gikk inn. Trappa luktet nystekt brød naboen bak første dør bakte alltid. Oppe hørtes Majas eventyrfortelling, Nils’ lavmælte sjakksnakk med datamaskinen.

Ingrid låste døra bak seg. Tok av skoene. Og i leiligheten var det stillhet mild, trygg, full av liv. Ikke den tause, smertefulle ventingen fra fortiden, men den som forteller deg at dette er ditt eget sted. For deg, Maja og Nils.

For deres nye liv.

Rate article
Intigue Life
På andreplass