Jeg dukket opp hos mannen min uten forvarsel, og skjønte med én gang hvorfor han alltid blir igjen sent på jobben

Kom til mannen min uten forvarsel, og skjønte med en gang hvorfor han alltid var så sen på jobb

I tjue tre år har jeg, Signe Haugland, kokt fårikål, strøket skjorter, tålt svigermor og hennes faste frase om at «Å, Eirik likte så godt risengrynsgrøt da han var liten». I alle disse årene trodde jeg på at han faktisk hadde mye å gjøre på jobben. Sånn er det jo. Kvartalsrapporter. Møter som aldri tar slutt. Uforutsette hendelser. Alt var logisk. Alt kunne forklares.

Men så, noe endret seg i meg. Ikke med det samme, selvsagt. Først la jeg bare merke til at han ikke tok telefonen. Vel, folk er opptatte. Så stod middagen klar og kald for tredje gang på én kveld. Plutselig hadde han en ny cologne, blomstrete og lett, og jeg kunne sverge på at jeg aldri hadde gitt ham den.

Det var ikke slik at jeg lagde en scene. Jeg har aldri vært én som skriker for små bagateller. Jeg er mer typen som ligger våken og stirrer i taket klokka to om natten i ukevis, før jeg til slutt reiser meg, tar på kåpa, og drar.

Så jeg dro.

Jeg ringte venninnen min, Liv, på veien. Hun sa det jeg forventet:

Signe, hvorfor drar du? Hva får du egentlig ut av det? Du bare gjør det verre for deg selv.

Jeg vet ikke om det kan bli verre enn nå, svarte jeg, og la på.

Eirik sitt kontor lå i tredje etasje i et litt prangende bygg midt i Oslo sentrum med navnet «Valhall». Jeg hadde vært der et par ganger én gang på julebord for noen år siden, og én gang da han hadde glemt adgangskortet sitt. Vekteren i resepsjonen hadde da sett på meg med sånn respekt: sjefens kone.

Klokka var sju om kvelden. Parkeringsplassen var nesten tom. De fleste vinduer mørke.

Bortsett fra ett.

Jeg ble stående ute ved bilen og så opp. Tredje etasje, helt til høyre akkurat der Eirik hadde kontoret sitt. Lyset var på. Og det var definitivt folk der inne, jeg så to skygger i vinduet.

Jeg stod stille. Betraktet bare.

Så tok jeg frem mobilen og ringte ham.

Bare summetone. En. To. Tre ganger.

Den ene av skyggene, den som var minst, lente seg mot den andre.

Fire signaler. Fem.

Abonnenten kan ikke nås for øyeblikket…

Jeg la bort mobilen i lomma. Gikk inn mot inngangen.

Vekteren så opp fra skjermen sin, som om jeg akkurat viste ham en ransordre.

Hvem skal du til?

Til Haugland. Eirik Haugland. Tredje etasje, svarte jeg.

Er du registrert?

Jeg så på ham. Rolig og bestemt. Som om jeg så på en murvegg jeg uansett måtte gjennom.

Jeg er kona hans.

Vekteren Truls, så lappen tenkte seg om. Trykket på noe ved pulten sin. Ventet.

Han svarer ikke.

Det vet jeg, sa jeg. Men han er der oppe.

Ny pause. Jeg så nærmest hvordan han vurderte risikoen: bryte reglementet, eller slippe meg forbi en kone kan man ikke diskutere med i lengden. Til slutt bare løftet han sperren.

Tredje etasje. Lang gang med grått teppe og like dører på rekke og rad. Jeg ruslet bortover og tenkte: jeg skulle kanskje ringt Liv igjen. Kanskje latt være å dra. Eller i hvert fall tatt en kaffe først, pustet ut. Sett noenlunde presentabel ut.

Men hva så. Ingen blir vel noen gang helt klar.

Kontordøra hans hang litt på gløtt. Lyslinjen under døra. Stemmer.

To skritt unna stoppet jeg.

Kvinner ler. Sånn lett, nesten som om hun nettopp har hørt noe fantastisk morsomt.

Så Eirik sin stemme. Jeg lyttet i et halvt minutt, kanskje mer. Hendene mine var iskalde, kinnene kokte. Underlig, egentlig.

Så dyttet jeg opp døren.

Eirik satt på kanten av skrivebordet, gestikulerte, forklarte noe til en yngre kvinne som sto med papirene i hendene. Hun så ut til å være midt i trettiåra, sjarmerende nok, håret satt opp.

Begge snudde seg mot døra.

Pausen som fulgte var så lang at ordene ble overflødige.

Signe? sa Eirik. Det var overraskelse, litt frykt og mest av alt, et snev av irritasjon. Som om jeg avbrøt noe viktig.

God kveld, sa jeg.

Kvinnen tok automatisk to steg bort, så på vinduet med stor interesse.

Du kom uten å si fra? Eirik hoppet ned fra bordet, prøvde se normal ut. Lyktes sånn halvveis.

Jeg ringte deg. Du svarte ikke.

Jeg var opptatt, ser du vel.

Ser det, svarte jeg.

Å ja, jeg gjorde det. Jeg så den åpne skjortekragen hans, to glass te på bordet det ene med leppestift på. Så også hvordan hun snudde papirene i den ene hånden, så i den andre, uten å vite hvor hun skulle gjøre av dem.

Dette er Ingrid, min nye prosjektleder, sa Eirik. Tonen hans var kontrollert nøytral, slik man gjerne lyder når man har noe å skjule, selv om man later som ingenting.

Hyggelig, sa jeg.

Ingrid la endelig fra seg papirene, nikket og smilte. Smilet var egentlig nokså greit. Jeg kunne ikke helt skylde på henne. Hun har jo aldri lovet meg noe.

Jeg tror jeg bør gå, sa Ingrid lavt.

Ja, det gjør du nok lurt i, svarte jeg.

Hun gikk ut med rak rygg.

Eirik og jeg ble stående igjen. Utenfor skimret de gule lyktene mot de andres biler.

Hvorfor kom du egentlig hit? Eirik spurte ikke, han klaget.

Jeg så bort på glasset med leppestift. Så på ham.

Ville bare vite hvorfor du ikke tok telefonen, svarte jeg rolig.

Jeg var opptatt, har jo sagt det!

Har sagt det, gjentok jeg.

Pause.

Signe, ikke gjør dette til en tragedie. Vi jobbet. Dette var en jobbgreie.

Klokken sju om kvelden?

Ja, sju om kvelden! Noen ganger er det sånn! Dette prosjektet haster du skjønner vel det?!

Han snakket høyere enn vanlig, som om det kunne overdøve argumentene som manglet. Jeg visste, for etter 23 år hadde jeg lært å overse støyen.

Jeg sa ingenting. Stirret bare på ham.

Det skjedde noe rart i Eirik sitt ansikt der. For før ville jeg grått. Eller unnskyldt meg. Eller gått. Nå stod jeg bare urørlig.

La oss dra hjem, sa han lavt. Vi kan snakke der.

Vi drar, samtykket jeg.

Jeg gikk først ut av kontoret. Nedover gangen med det grå teppet og i hodet var det forbausende tomt.

Bare klarhet. Så kald som is.

Jeg har sett alt jeg trenger. Nå må jeg bare finne ut hva jeg gjør med det.

Turen hjem foregikk i stillhet.

Eirik fulgte veien, jeg stirret ut av vinduet på regnvåte Oslo, blikkene inn mot alle de andres opplyste vinduer. Bak hvert av dem foregår noens liv med sin kjøkkenbenk, sin ektemann, og kanskje også en Ingrid. Eller ikke enda. Eller allerede ferdig med det.

Eirik trykket femte etasje i heisen. Jeg lurte på om han kom til å begynne å forklare, detaljere, peke på arbeidsmengde, si at alt var min innbilning. Han har evnen til å forklare alt.

Første vi gjorde var å gå inn. Han hang fra seg frakken omhyggelig, slik han alltid hadde gjort. Irriterende ryddig, syntes jeg og nå irriterte det ekstra.

Signe, kan vi snakke?

Jeg hører.

Jeg gikk inn på kjøkkenet. Eirik fulgte etter, stilte seg opp ved veggen med hendene i lomma.

Det var ingenting mellom meg og henne.

Helt greit.

Vi jobbet faktisk.

Helt greit, Eirik.

Du tror meg ikke.

Nei.

Han hadde ventet seg tårer. Eller et skrik. Kanskje begge deler, skrik og knuste glass (men jeg har aldri knust noe, det visste han). Men denne roen overrasket ham.

Hvorfor? spurte han.

Fordi jeg så blikket ditt da jeg kom inn, svarte jeg. Du så på meg som et hinder.

Det er ikke sant.

Eirik. Jeg har kjent deg i tjue tre år. Jeg har sett blikket ditt når du virkelig er glad for å se meg. Og i kveld så jeg det ikke.

Han tidde lenge.

Du innbiller deg ting, Signe.

Kanskje det. Jeg trakk på skuldrene. Og den colognen du har brukt siste tre måneder hvem sin fant du den hos?

Den er min egen.

Du har aldri brukt den før. Jeg har alltid kjøpt for deg, husker du? Denne lukten er ny.

Eirik åpnet munnen, men stoppet.

Der og da så jeg at han virkelig hadde det ubehagelig.

Signe, jeg lover deg, det er ikke noe alvorlig.

Ingenting alvorlig, nei, sa jeg langsomt. Men noe var det.

Jeg har ikke sagt det!

Akkurat det har du nå.

Eirik gned seg i ansiktet, slik jeg vet han alltid gjør når han er klein eller skammer seg.

Signe, sa han stille jeg vet ikke hvordan jeg skal forklare det. Det er bare så lett å snakke med henne. Hun er yngre, hun ser på meg med annerledes øyne. Jeg skjønner det høres idiotisk ut.

Det høres ærlig ut, svarte jeg.

Jeg har ikke gjort noe alvorlig. Jeg lover.

Men du kunne.

Han svarte ikke. Og stillheten hans sa mer enn noe snakk.

Jeg nikket. Som om jeg avkrysset en mental liste.

Skjønner, sa jeg.

Ikke trekk for raske konklusjoner, Signe.

Jeg trekker ikke konklusjoner på sparket, svarte jeg med rolig stemme. Jeg har brukt tre måneder på denne. Mens du gikk rundt med en annen cologne og ikke tok telefonen, og så på meg som jeg var inventar.

Han sa ingenting. Så ned i bordet.

Jeg vil bare si én ting til deg, fortsatte jeg, og jeg ber deg høre meg ut. Uten forklaringer, uten diskusjoner. Etterpå kan du si hva du vil. Er det greit?

Eirik nikket.

Jeg kommer ikke til å lage scene. Ikke rope, gråte eller slå i bordet. Jeg tok en pause. Men du skal vite at jeg ikke lenger kommer til å late som alt er i orden, når det ikke er det. I 23 år har jeg tiet ikke spurt hvor du har vært, for ikke å forstyrre. Det er slutt på det.

Eirik så opp på meg.

Dette er ikke en trussel. Det er bare sånn det er. Du må selv bestemme hva du vil gjøre med oss. Nå.

Han var stille lenge. Så sa han lavt:

Signe. Jeg har virkelig dummet meg ut.

Ja, det har du, svarte jeg. Men det gir ikke svar på spørsmålet.

Samme natt pakket jeg veska og reiste til Liv.

Det gikk kjapt. Ingen store ord i døra. Eirik stod lent inntil karmen og så på mens jeg dyttet klær i bagen.

Hvor lenge blir du borte? spurte han stille.

Aner ikke.

Signe!

Eirik. Jeg dro igjen glidelåsen. Vi trenger å tenke. Hver for oss.

Han protesterte ikke. Det sa egentlig alt.

Liv åpnet med én gang. Så på meg, på sekken min, på ansiktet mitt og lot være å spørre. Bare satte på tevannet. Derfor har jeg vært venn med henne i tjue år.

Vi satt på kjøkkenet til langt på natt. Liv lyttet. Kom med et par små kommentarer underveis, ingen råd, bare ord som skjøv vekk den verste stillheten.

Eirik ringte etter tre dager. Ikke med forklaringer eller unnskyldninger. Bare kort:

Signe, jeg vil at du skal komme hjem. Jeg har skjønt noe.

Hva da?

At jeg er et skikkelig naut. Selv om jeg har sagt det før, så er ordene mindre verdt nå. Jeg vil vise det.

Jeg nølte.

Greit, sa jeg til slutt.

Jeg kom hjem fredag kveld. På kjøkkenet stod en gryte med fårikål der kålen var kokt altfor lenge. Eirik hadde alltid overkokt grønnsakene, livredd for at de skulle være rå. Ved siden av sto en bukett blomster, litt skjev, sikkert kjøpt i farta.

Jeg satte fra meg bagen. Så på fårikålen. Så på buketten.

Jeg har kokt kålen altfor mye, sa Eirik bak ryggen min.

Ja, jeg ser.

Men ellers er det vel bra nok?

Vi får se, svarte jeg.

Og gikk for å vaske hendene. Sånn er livet. Noen ganger er kålen overkokt, andre ganger ikke. Hovedsaken er å skjønne forskjellen og ikke være stille om det i tjue tre år.

Jeg har lært én ting: Det er bedre å si fra når noe føles feil, enn å tie i årevis. Det er først da det kan bli gjort noe med.

Rate article
Intigue Life
Jeg dukket opp hos mannen min uten forvarsel, og skjønte med én gang hvorfor han alltid blir igjen sent på jobben