Min mann kom for sent til min fars begravelse. Samme dag fikk jeg se hvor han egentlig hadde vært.
Han ringte et kvarter før seremonien og sa han satt fast i køen, at det var en «trist dag», at «jeg er på vei».
Jeg stod utenfor kirken, iført svart kåpe, med iskalde hender som klamret seg til vesken min. Jeg nikket, selv om han ikke kunne se meg.
Folk gikk sakte inn. Noen gav meg et lommetørkle. En annen la hånden på skulderen min. Alle var der. Bare han manglet.
Kisten sto allerede foran alteret. Jeg så på den, forsøkte å ikke tenke på at pappa alltid spurte om min mann kom tidsnok, om «noe skulle dukke opp igjen». Jeg lovet ham at denne gangen kom han. At det var greit å være sen til jobb, til middag, til bursdager, men ikke til noe slikt.
Messen begynte uten ham. Telefonen vibrerte i lommen. En gang. Så en gang til. Jeg svarte ikke.
Etter seremonien tok noen et bilde. Helt vanlig en gruppe mennesker, blomster, grått himmel. Om kvelden så jeg det på nettet. Og ved ren tilfeldighet dukket et annet bilde opp. Tatt samme dag. Samme time. Fra et sted som ikke hadde noe med kirkegården å gjøre.
Jeg stod og stirret på telefonen, før jeg skjønte hva jeg egentlig så. Bildet var lyst, fullt av latter, fargerike ballonger og et bord dekket med mat. Noen tagget stedet, skrev klokkeslett, la til noen hjerter i beskrivelsen. Alt var lett, gledelig, helt malplassert til dagen jeg hadde opplevd.
I bakgrunnen, litt til siden, fikk jeg øye på ansiktet hans. Smilende. Avslappet. Slik jeg ikke hadde sett på lenge. Ved siden av ham sto en kvinne. En kvinne jeg ikke visste fantes, men som følelsen straks visste alt om. Hun hadde hånden på skulderen hans, for avslappet til å bare være «en kollega» eller «venn av en venn».
Klokkeslettet på bildet var nøyaktig det samme som jeg stod foran kirken og hørte han forklarte på telefonen at «jeg snart er hos deg». At «jeg svinger nå». At «det bare er minutter».
Jeg husker ikke veien hjem. Bare stillheten i leiligheten, bildet av pappa på kommoden, og det ene spørsmålet som gikk i ring inni hodet: hvordan kan man regne så feil når tiden gjelder alt?
Da Henrik omsider kom hjem, var alt over. Begravelsen, gravøl, det første sjokket. Han kom inn lydløst, som om han håpet jeg ikke skulle merke det. Han hadde på seg en skjorte jeg aldri hadde sett før. Han luktet fremmede parfymer og alkohol.
Unnskyld, sa han fra døren. Jeg mente ikke…
Jeg lot ham ikke fullføre. La telefonen på bordet og skjøv den mot ham. Han så. Først uforstående, så mer og mer oppmerksom. Smilet forsvant.
Det er ikke som du tror, sa han fort. Det var bare en venns bursdag. Jeg stoppet der en liten stund, ville rekke…
Du rakk det ikke, avbrøt jeg. Du kom ikke til min fars begravelse.
Han satte seg tungt på stolen. Dro hånden gjennom håret, som han alltid gjorde når han var stresset. Han begynte å snakke. Om dårlig planlegging, om at han ikke tenkte på trafikken, at han trodde han hadde bedre tid. Om at han ikke ville såre meg. Verken i dag, eller noen gang.
Jeg hørte på ham, men hvert ord ble fremmed. Som om han fortalte noen andres historie. I hodet så jeg bare pappa, som retter på slipset før han går, som sier jeg ikke skal bekymre meg, for «alt kan ordne seg». Men denne dagen alt kunne ikke alltid ordnes.
Gå, sa jeg til slutt.
Hva mener du? Han så på meg, vantro. Vi kan jo snakke.
Vi har snakket, svarte jeg rolig. Nå må du gå.
Han pakket i all hast. Noen ting i vesken, lader, skjorte. Han ble stående i døren, som om han ventet på at jeg skulle stoppe ham. Jeg gjorde ikke det. De neste dagene ringte han. Skrev meldinger. Ba om unnskyldning, forklarte, lovet. Svor at det var en feil, at han aldri ville svikte meg igjen. At han forsto.
Vi møttes én gang til. Han satt overfor meg, sliten, som om han hadde blitt eldre på noen dager. Sa han ville hjem igjen. At han ville gjøre alt godt. At han elsket meg. Jeg så på ham, og kjente én ting: utmattelse. Ikke sinne. Ikke hat. Bare dyp tretthet av noen som valgte en annens bursdag fremfor min sorg.



