– Mamma skal bo sammen med oss, ferdig snakka, – erklærte mannen. Men allerede samme kveld pakket han sakene sine

Mamma skal bo hos oss, ferdig snakka, erklærte mannen min. Men allerede samme kveld pakket han kofferten sin.

Det finnes en viss type menn de tar beslutninger som når de slår inn en spiker. Fort, brått og gjerne uten å treffe helt der de sikta.

Bjørnar var akkurat sånn.

Ikke en kjip fyr, altså. Nei da. Arbeidsom, til å stole på, glad i mora si det skal jeg ikke prøve å ta fra ham. Han har bare blitt vant til at hvis han bestemmer noe, så blir det sånn. Kona murres litt, men ender jo opp med å bli med på det til slutt. Alltid blitt sånn før.

Og Liv hun tok det jo som regel med det tålmodige smilet som bare kvinner får, når de egentlig for lengst har gjennomskuet hele opplegget.

Helt til en kveld Bjørnar kom hjem, satte på kaffetrakteren og slapp en bombe midt i matlaginga:

Mamma flytter inn hos oss. Punktum.

Han sa det så hverdagslig, som om han snakka om været. Ikke noe familieråd, ingen unnskyldning.

Liv stod med stekespaden og så på ham.

Vent litt, prøvde hun. Men vi har jo ikke…

Liv. Bjørnar brukte stemmen sin på den måten som sier at nå er det slutt på diskusjonen. Hun er alene nå. Hun er over seksti. Jeg har et ansvar.

“Ansvar.” Akkurat det ordet.

Ikke “hva synes du om det”, men ansvar, som om ansvaret bare angår ham, mens Liv bare står der og holder grytene varme.

Bjørn, begynte hun forsiktig, kan vi snakke litt sammen? Mamman din er ok, det mener jeg. Men dette er fortsatt leiligheten vår. To rom, bare du og jeg.

To sofaer, avbrøt han. Hva er problemet?

Liv slo av plata, tørket hendene, snudde seg og så ham rett i øynene. Hun hadde det blikket du får når du lurer på om folk faktisk hører etter, eller om det de har, er en slags selektiv døvhet for alt som ikke peker samme vei som dem selv.

Så du har bestemt deg? spurte hun.

Ja.

Uten meg.

Det er mamma, dette.

Så enkelt var det.

Liv nikket langsomt, grublende.

Ok, sa hun bare.

Hun gikk inn på soverommet.

Bjørnar ruslet litt fram og tilbake mellom kjøkken og stue, satte seg, reiste seg, rusa rundt som noen som har bestemt seg, men ikke riktig vet hva de skal gjøre med at ingen andre er begeistret.

Liv satt på sengekanten og kikket ut vinduet.

“Han bestemte over begge uten å spørre”, tenkte hun for seg selv.

Ikke noe særlig prat verken den kvelden eller neste morgen.

Dagen etter prøvde Liv en gang til.

Bjørnar satt og scrollet på mobilen, sånn som han alltid gjorde, da Liv satte seg ved siden av ham, foldet hendene i fanget.

Bjørn, kan vi snakke ordentlig?

Han la fra seg mobilen det var nytt, han pleier aldri legge den bort.

Joda, sa han.

Jeg skjønner du bekymrer deg for mamma. Virkelig. Hun er alene, det er tøft. Men vi bor i to rom. Vi to og det kjennes av og til trangt nok. Tre stykker og…

Og hva da? avbrøt han.

Og så blir det ugreit. Det blir vanskelig for meg.

Du liker henne ikke?

Liv lukket øynene et kort øyeblikk.

Akkurat det spørsmålet. Så fort en dame sier “det blir litt vanskelig for meg”, så kommer: “så du liker henne ikke”? Som om det ikke går an å like noen OG samtidig ikke ville bo sammen på 50 kvadratmeter!

Jeg har ikke noe i mot mora di, sa Liv tålmodig. Vi går greit sammen. Men det er en ting å ha henne på besøk, og noe helt annet at hun flytter inn for godt. Det er forskjellig, Bjørn.

Hun er familie.

Jeg vet det.

Hun liker ikke å være alene.

Har forståelse for det.

Så hvor er problemet, da?!

Liv bare så på ham lenge. Så spurte hun lavt:

Hører du meg egentlig?

Null svar. Bjørnar plukket opp mobilen igjen.

Samtalen døde hen.

Neste dag ringte Ragnhild, svigermor.

Hei Liv, det er Ragnhild. Hun lød så forsiktig i stemmen at Liv fikk vondt. Unnskyld at jeg ringer, men Bjørnar sa… jeg skjønner det er litt kleint, dette.

Alt i orden, Ragnhild, svarte Liv automatisk.

Nei, det er ikke det, sa svigermor, empatisk. Hører det på stemmen din.

Stillhet.

Jeg bare… jeg skjønner rett og slett ikke hvordan dette skal gå, innrømte Liv.

Det skjønner jeg veldig godt, svarte Ragnhild. Jeg hadde også en svigermor en gang, for førti år sida. Fikk beskjed om at “nå flytter mor inn, ferdig snakka”. Hun lo dempet. Vi holdt ut i tre måneder før vi flykta hvert til vårt. Halvdøde begge.

Liv gliste ufrivillig.

Men Bjørnar insisterer virkelig, Ragnhild.

Ja, det er typisk ham, avbrøt svigermor vennlig. Snill gutt, men iblant for snill. Får han bare en idè om noe “riktig”, så er det bare å gi opp. Var sånn som liten også. Stiv i panna. Gikk ikke å rikke.

Liv lot være å kommentere det.

Du må prøve å snakke med ham en gang til, foreslo Ragnhild. Ikke om hvor mange kvadrat vi har, men si rett ut: “Bjørn, jeg trenger at du snakker MED meg, ikke bare TIL meg.” Bare si det rett ut.

Men hvis han ikke vil høre likevel?

Pause.

Da er det kanskje en annen samtale, sa svigermor lavt. Men jeg tror han vil. Han trenger bare litt tid, menn snur sakte. Litt som Hurtigruta i motvind.

Liv lo, uten å mene det.

Takk, sa hun.

Bare hyggelig. Og husk: jeg vil ikke være grunnen til at det blir krangel mellom dere. Uansett hva Bjørnar sier, dette vil jeg ikke. Husk det.

Samme kveld kom Bjørnar hjem og skjønte med én gang at lufta var annerledes.

Hva er det? spurte han.

Ingenting.

De spiste. Så sa Liv:

Bjørn, kan jeg si deg en ting? Bare én, og du må høre ferdig.

Han nikket.

Det spiller ingen rolle om det er din mor eller min, to rom eller ti. Poenget er at du tok en avgjørelse om oss begge uten å spørre meg et eneste ord. Som om jeg bare bor her sånn tilfeldig.

Bjørnar åpnet munnen.

Ikke avbryt, advarte hun.

Han lukket den.

Det var alt.

Liv begynte å ta ut av oppvaskmaskinen.

Bjørnar satt og stirret på duken. Lenge. Så reiste han seg, gikk ut på balkongen, stod der litt, kom inn igjen og stilte seg ved siden av henne så litt usikker ut, men ga henne et lite klem.

Ok, sa hun. Kom, la oss ta oss en kopp kaffe.

Bjørnar holdt koppen med begge hender og sa lite.

Har du ringt mamma i dag? spurte Liv.

Ikke ennå.

Hun ringte meg.

Bjørnar så opp.

Hva sa hun?

Mye lurt, svarte Liv. Du har en klok mor.

Bjørnar nikket fort og litt flau, som når man får ros for noe man liker, men ikke helt vet hva man skal gjøre med det.

Ja, hun er det, innrømte han.

Utenfor gikk duskregnet over til vanlig regn, de satt der og det føltes som om noe tungt hadde begynt å lette sakte, sakte.

Tredje dag ringte Bjørnar mamma. Mens Liv stående i døråpningen.

Mamma, du kan bare begynne å pakke småting, jeg kommer i helga og hjelper deg.

Liv hørte hvert ord. Bjørnar la på, snudde seg og så ansiktet hennes.

Nei, sa Liv.

Bjørnar rynket pannen.

Liv, jeg kan ikke bare la henne sitte alene hjemme, skjønner du?

Jeg ber deg ikke la henne være alene, avbrøt Liv. Jeg ber deg om å spørre meg også. Bare spørre.

Bjørnar stilte seg midt i stua, gikk frem og tilbake.

Du vet hva? begynte han, hvis det er viktigere for deg å ha det komfortabelt enn at mamma har det bra…

Bjørnar, sa Liv stille. Ikke gå dit.

Nei, nå må jeg bare si det! Nå hevet han stemmen for første gang på flere dager. Jeg kan ikke velge mellom kona mi og mora mi! Det er jo helt koko å tvinge meg til det!

Ingen tvinger deg. Liv så rolig på ham. Det er du som har satt deg sjæl i den situasjonen, ved å forvente at jeg bare sier “javel”.

Så du sier nei?

Ja.

Han så lenge på henne, med noe nytt i blikket forvirring, såret stolthet, sinne og noe mer, som ikke er så lett å sette ord på.

Greit, sa han.

Så gikk han til soverommet.

Liv hørte at han åpnet klesskapet.

Han kom ut med baggen, tok på seg ytterjakka.

Jeg sover hos Petter i natt, sa han.

Ok, svarte Liv.

Han plukket opp nøklene, stod litt i døråpningen.

Dette her… det er jo ikke normalt?

Kanskje ikke, svarte Liv. Men hvorfor er det normalt at du bestemmer over meg uten å spørre?

Bjørnar åpnet munnen, men manglet svar. Gikk ut og lukket døra bak seg.

Liv gikk tilbake til kjøkkenet.

Mens kaffetrakteren surklet, ringte Ragnhild igjen.

Liv, unnskyld. Bjørnar skrev at han la seg hos en kompis. Er dette på grunn av meg?

Ragnhild…

Ikke si mer, avbrøt svigermor, lavt. Jeg skjønner. Det er min skyld.

Det er ham, rettet Liv. Han bestemte alt, uten å spørre.

Pause.

Du gjorde rett, sa Ragnhild.

Unnskyld?

Du gjorde helt riktig. Nå var stemmen fast. Liv, jeg flytter ikke inn. Aldri. Det har jeg bestemt helt selv, uten Bjørnar. Jeg er snart sytti, har klart meg selv så langt. Sønnen min er en god gutt, men noen må sette foten ned av og til, og det gjorde du. Han hører ikke hva jeg sier uansett.

Neste morgen våknet Liv klokka halv åtte, ingen meldinger.

Livet gikk sin gang.

Bjørnar dukket opp neste dag, litt før ti, ringte på selv om han hadde nøkkel ganske avslørende det, egentlig.

Liv åpnet. Han sto der litt skrukkete etter en natt på sofa hos kompisen, med baggen under armen.

Kan jeg komme inn?

Kom inn, sa Liv.

De gikk på kjøkkenet, han satte seg, hendene hvilte tomt på bordet.

Prata med mamma, sa han.

Jeg vet.

Hun sier hun ikke vil flytte inn. Det er hennes beslutning. Jeg skal ikke mase. Han sukket. Hun mente jeg oppførte meg som en kronidiot. På den måten hun sier sånt på.

Ragnhild er ei klok dame.

Ja, svarte han uten spor av ironi. Liv, jeg er skikkelig dårlig på dette følelser, snakke om ting. Du vet jo det.

Ja, sa hun.

Men jeg har forstått. Jeg hadde feil. Jeg bestemte og regnet med at du bare ville følge etter. Det er ikke rett.

Liv så på ham.

Ikke rett, nei.

Jeg skal ikke gjøre det igjen, sa han, enkelt.

Liv helte kaffe i koppen hans.

Når det gjelder mora di, sa hun. Jeg har ingenting i mot at hun kommer hit. I helgene, på besøk, hjelpe hverandre litt det er bare hyggelig.

Jeg skjønner, sa han.

Han så på henne, og blikket hans hadde det samme nye uttrykket fra dagen før.

Du er tøff, sa han stille.

Jeg vet, svarte Liv.

Så smilte hun, for første gang på tre dager.

Ute skinte et helt vanlig norsk høstsol ikke for sterk, ikke for svak bare sånn myk, trygg og akkurat der alt føltes litt mer på plass.

Rate article
Intigue Life
– Mamma skal bo sammen med oss, ferdig snakka, – erklærte mannen. Men allerede samme kveld pakket han sakene sine