Ektemannen lot en slektning flytte inn. Kona holdt ut i en måned – helt til hun fant ut hva slektningen skjulte

Mannen min tok med seg en slektning for å bo hos oss. Jeg holdt ut i en måned helt til jeg fant ut hva hun hadde holdt skjult.

Det var på den tiden da Erik kom hjem allerede halv syv. Det pleide å varsle noe godt, for vanligvis så jeg ham ikke før åtte. Jeg sto og skylte opp de siste middagstallerkenene og hørte at han tok uvanlig lang tid ute i gangen.

Liv, ropte han inn. Stemmen hans var så forsiktig, som om han bar på noe skjørt og ikke visste hvor det skulle settes fra seg.

Jeg tørket hendene og gikk ut.

To personer sto i gangen. Erik, med det trege uttrykket til noen som akkurat har utført en stor gjerning og ikke har bestemt seg for om det var riktig eller ikke. Og ved siden av ham, en kvinne rundt femti år, med en slitt skulderveske og en koffert ved bena.

Dette er Sigrid, sa han. Kusina mi, du husker jeg nevnte henne?

Jeg husket det knapt. Svakt. En gang for lenge siden. Sigrid fra Skien eller kanskje Hamar, det spilte jo ingen rolle.

Hun skal bo her hos oss i et par uker, la Erik til. Hun er i en kinkig situasjon.

«Et par uker», gjentok jeg inni meg.

Hei, Liv, sa Sigrid. Lavt, unnskyldende, nesten som om hun hvisket. Beklager at jeg kommer sånn. Jeg skjønner det passer dårlig. Men jeg skal ikke være til bry. Lager mat, rydder, skal ikke forstyrre.

Jeg så på henne. Så på Erik. Så tilbake på henne.

Ikke stå der ute, sa jeg til slutt. Kom inn.

Hva skulle jeg ellers si? En kvinne står i gangen med kofferten sin. Det var ikke aktuelt å sende henne ut igjen.

Erik pustet ut med en befrielse som fikk noe inni meg til å snøre seg sammen. Sånn var det. Alt var allerede avgjort. Ingen hadde engang spurt meg.

Sigrid gikk pent inn i stua, så seg rolig omkring, satte kofferten i hjørnet.

Dere har det pent her, sa hun stille. Det lå ingen smiger i det, bare en enkelt konstatering.

Jeg så på kofferten. Tenkte på hva «kinkig situasjon» egentlig kunne bety.

For «kinkig situasjon» det er et vidt begrep, skal jeg si.

Sigrid var virkelig ikke til bry. Hun sto opp før meg, helt stille, som en katt. Satte seg på kjøkkenet og drakk te mens jeg enda sov, og hadde alltid vasket koppen før jeg kom opp. Hun etterlot aldri smuler. Tok aldri badet for lenge. Hun lagde mat innimellom spurte ikke om lov, forlangte ingenting: bare satte en gryte suppe klar på ovnen og forsvant. Suppen hennes var til og med bedre enn min.

Det irriterte meg litt.

Ærlig talt. Når folk oppfører seg dårlig, er det i det minste klart. Da har man noe å gripe fatt i. Men når alt er rent, stille og høflig og det likevel er noe som skurrer, da er det mye verre. Som en flis som ikke synes, men som stikker. Det gjør så vidt vondt, bare nok til at du alltid kjenner det.

Uker gikk. En måned.

Erik var blitt avslappet. Var fornøyd, lo og sa: «Du ser, det går jo greit.» Jeg nikket. Ja, det gikk greit. For det meste.

Men Sigrid gikk stadig og snakket i telefonen med dempet stemme.

Det la jeg merke til helt tilfeldig. Gikk forbi stuedøra, som var lukket, hørte stemmen hennes rask, lavmælt, nesten utydelig. Ikke ordene, bare tonen: urolig, hastig, den typen man ikke bruker når man diskuterer vær eller oppskrifter.

Jeg ble stående i tre sekunder. Gikk så videre.

Men uroa hang igjen. Som en svak eim av gass, du tror den har luftet ut, men kjenner den fortsatt.

Det var noe med ringeklokka også. Hver gang det ringte på om det var postbud eller naboen stivnet Sigrid et lite øyeblikk. Så på døra som om hun ventet, men ikke visste om det var på noe godt eller vondt.

Jeg lot som ingenting.

En dag prøvde jeg forsiktig å spørre:

Sigrid, har det løst seg for deg?

Ja, det går litt etter litt, svarte hun med et jevnt og rolig smil. Ikke vær urolig, Liv, jeg skal reise snart.

«Snart», det kan bety så mangt.

Jeg så etter henne og tenkte: Nei, noe stemmer ikke. Det er en historie her, noe vi ikke får høre. Hva da?

Jeg fant det ikke ut. Ikke før natta. Jeg sto opp for å hente vann, kjøkkenet var like ved stua, døra sto på gløtt. Jeg hørte Sigrids stemme fra det dunkle rommet. Lavt, men i nattestillheten var det klart nok:

Jeg blir her enn så lenge. De vet ingenting.

Jeg frøs fast foran kjøleskapet med flasken i hånda.

«De vet ingenting.»

Jeg sto der en halv minutt. Listet meg tilbake til soverommet, la meg i mørket, stirret i taket. Erik sov tungt ved siden av meg rett, rolig, som en mann uten uro og med god suppe på menyen.

Jeg vekket ham ikke. Visste ennå ikke hva jeg skulle si. Hva var det vi «ikke visste»? Først måtte jeg finne ut av det selv.

Det slo meg på lørdagen, rundt lunsj.

Ringeklokka lød. Helt vanlig. Jeg åpnet.

På trappa sto en fremmed kvinne i førtiårene i pen kåpe med en mappe under armen. Bak henne en yngre mann, taus.

God dag. Vi leter etter Sigrid Helene Johannessen. Vi har fått oppgitt at hun bor på denne adressen.

Nakkeskinnet mitt krøp sammen av kulde.

Hva gjelder det? spurte jeg.

Inkassobyrå, svarte hun. Tørt og vant.

Jeg så på mappen. På mannen bak henne. Ordet «inkasso» fylte gangen, det hang i luften som en uvillig gjest.

Vent litt, sa jeg. Lukket døren bak meg.

Sigrid sto allerede på vei ut av stua, med mobilen i hånda og med et uttrykk som fortalte meg at hun hadde ventet på dette. At det var dette det dårlige hun hadde fryktet.

Er det til meg? spurte hun stille.

Jeg svarte ikke. Jeg bare så på henne.

Liv, jeg kan forklare.

Snakk med dem først, sa jeg bare, og trakk meg unna.

Erik var på hytta. Jeg ringte ham.

Erik, kan du komme hjem i dag? Vi må snakke.

Har det skjedd noe? stemmen ble straks annerledes.

Ikke noe farlig. Bare kom.

Ute i gangen ble det stille. Fremmede stemmer var forduftet. Sigrid viste seg ikke.

Jeg satt ved kjøkkenbordet og tenkte: «Kinkig situasjon» er ikke bare vidt det er også noe fremmed. Og nå hadde det bodd i huset mitt i over en uke.

Og jeg? Jeg hadde nikket, holdt ut, sagt: Det går bra.

Det gjorde det ikke.

Erik kom hjem etter noen timer. Bare et blikk på meg, så skjønte han at dette var alvor.

Hva har skjedd? spurte han.

Kom inn. Sigrid også.

Sigrid satt i stua, rett i ryggen, hendene foldet i fanget, klar for en samtale hun lenge hadde fryktet.

Erik satte seg.

Kan noen forklare meg hva dette er?

Sigrid, sa jeg rolig, kan du fortelle Erik hvem som kom i dag?

Sigrid så ned på bordet. Så opp.

Det var inkassobyrået, sa hun lavt.

Erik forsto ikke med en gang. Tre sekunder, så gikk det opp for ham.

Inkasso? Hvorfor?

Jeg har stor gjeld, sa Sigrid. Jeg tok opp et lån for to år siden, håpet på å lykkes med et foretak. Det gjorde jeg ikke. Prøvde å få nye lån, fikk ikke det til. Etter hvert mistet jeg leiligheten og ble sittende igjen med gjelden.

Hun ble stille.

Derfor har jeg skjult meg for dem, sa hun, nesten uhørlig.

Erik ble taus. Det var som om bakken ikke var der lenger, der han trodde.

Sigrid, skjønner du hva du har gjort?

Ja.

Du brukte adressen vår uten å spørre.

Jeg forstår det, svarte hun stille.

Liv, jeg visste virkelig ingenting, sa Erik.

Det vet jeg, svarte jeg.

Sigrid satt tyst og så på vannglasset foran seg.

Sigrid, sa jeg. En ting skal du forstå. Å hjelpe er én ting. Det ville vi nok gjort hadde vi fått vite. Men å leve på løgn i eget hus, det gjør jeg aldri.

Sigrid løftet blikket.

Du har rett. Jeg vet det. Jeg var bare redd, hadde ingen steder å gå. Datteren og familien hennes bor i en liten blokkleilighet. Veninna mi pusser opp. Og Erik sa alltid jeg kunne komme om det knep. Så jeg…

Kom, fullførte jeg. Med koffert. Og med gjeld.

Erik så i gulvet.

Sigrid, hvor mye skylder du?

Mye, hvisket hun. 800.000 kroner. Med renter enda mer.

Erik pustet tungt ut.

Vi kan ikke gi deg slike penger, sa han. Vi har dem ikke.

Jeg ber ikke om det, svarte Sigrid raskt. Jeg kom bare for å få være i fred en stund. Inntil de fant meg, eller…

Sigrid, avbrøt jeg forsiktig. De har funnet deg. De sto utenfor døra vår i dag.

Stillhet.

Sigrid lukket øynene.

Ja, sa hun. Jeg forstår.

Dette handler ikke om å vente ut, sa jeg. Det må løses.

Jeg vet ikke hvordan.

Men det vet jeg, svarte jeg.

Erik så overrasket på meg.

Jeg er ingen jurist, men naboen min kom seg ut av det samme for tre år siden. Hun fikk omstrukturert hele gjelden. Det tok tid, det var tøft, men hun klarte det. Jeg kan gi deg nummeret hennes. Og dessuten er du arbeidsledig nå?

Ja.

Jeg kjenner en som eier en liten butikk, han trenger folk på deltid. Det er ikke mye, men litt penger og dokumentert inntekt hjelper i retten om det går så langt. Og så jeg så at det leies ut rom i nabolaget. Billig. Så annonsen nettopp.

Sigrid så lenge på meg. Ansiktet løsnet sakte opp som når natten glir over mot dag. Ikke helt lyst enda, men ikke lenger helt mørkt.

Hvorfor hjelper du meg, etter alt dette?

Fordi du trenger det, svarte jeg enkelt. Og fordi du er Eriks familie.

Erik så på meg. Lenge. Takk, Liv, sa han bare lavt.

Jeg sa ingenting. Gikk ut på kjøkkenet og satte over te.

For etter slike samtaler trenger man alltid en kopp te. Det visste jeg med sikkerhet.

Fire dager senere flyttet Sigrid ut.

Ikke straks først ringte vi naboen, så møttes de for en prat om løsningene. Jeg ringte bekjente, og hun fikk prøvejobbe i butikken. Vi fant et rom til leie, fem holdeplasser unna, rimelig, med en eldre og rolig huseier som lovte å ikke blande seg.

Alt tok tre dager. Sigrid pakket kofferten sin på den fjerde.

Hun ble stående lenge i gangen, lenger enn man egentlig trenger for å ta på sko. Hun så på meg, usikker, som om ordene ikke ville komme.

Liv, sa hun stille. Jeg vet ikke hvordan jeg skal …

Det behøver du ikke, avbrøt jeg.

Sigrid tok kofferten. Erik fulgte henne ut til drosjen. Jeg ble stående igjen i gangen.

En måned senere ringte Sigrid. Sa bare rolig: hun jobbet, hadde innbetalt første avdrag på avtalen, rommet var greit, huseieren lagde eplekake hver søndag.

Jeg smilte litt for meg selv.

Men det var en god samtale. Kort, uten unødvendigheter.

Rate article
Intigue Life
Ektemannen lot en slektning flytte inn. Kona holdt ut i en måned – helt til hun fant ut hva slektningen skjulte