Kjærlighetens grenser
Ingrid suste inn i stua så det suste i sokkene og slengte mobilen i sofaen med en energi som nok kunne ha fått et boomerang til å be om pause. Hun fikset irritert på en hårlokk som hadde sluppet fri fra den ellers imponerende hestehalen og trakk pusten som om hun vurderte å rope til hele blokka.
Hun ringte igjen, utbrøt Ingrid til mannen sin. Tre ganger før klokka ti!
Espen satt henslengt i godstolen, dypt inne i VG-appen og sin andre kopp kaffe. Han så over på kona, fortsatt uforstyrret, som om han hadde trent seg opp på å takle jumbojet-angrep med indre ro.
Det er bare mamma, sa Espen forsiktig. Hun er bare litt bekymret for Sigrid, du vet. Første gang som bestemor. Alt er nytt for henne.
Ingrid snudde seg på hælen så raskt at håret fikk egen villfarelse.
Bekymret? fnyste hun. Det er ikke bekymring, det er overvåkning! Husker du gårsdagen? Hun bare veltet inn her uten å ringe. Dumpet veska, åpnet kjøleskapet som om hun bodde her, og så den sedvanlige tiraden: “Er dette mat til en baby? Hva med alle de glassene med ferdiggrøt? Det må jo være hjemmelaget, Ingrid!”
Ingrid rynket pannen, hermet etter svigermors tone, og slo ut med armene som om hun skulle riste av seg hele minnet.
Espen satte kaffekoppen rolig fra seg, ivaretok sitt ytre Zen. Han så at konas temperament kokte, og visste at han ikke trengte mer tennvæske.
Skal vi ikke ta det rolig? mumlet han lavt. Kanskje hun føler seg ensom? Broren min drar aldri innom, og vi
Og vi, avbrøt Ingrid med bred pensel, lever vårt eget liv. Og vi klarer oss! Helt fint, faktisk! Men disse daglige besøkene, kommentarene, “rådene” Hver dag det samme! Jeg holder det ikke ut lenger!
Stemmen skalv litt. Espen kjente medlidenheten, men visste at dette handlet om mer enn bare småtteri. Dette var utmattelse, følelsen av kontinuerlig å bli stilt spørsmål ved som mor.
Fra barnerommet hørtes smågråting. Sigrid var våken. Ingrid gikk rett mot døra med blikket fortsatt fyr og flamme mot Espen. Uten ord forlot hun kjøkkenet, og Espen ble sittende igjen lyttende til en rolig barnesang fra barnerommet, sunget av en mor på grensen til sammenbrudd.
Ting ble ikke lettere. Nå kom svigermor Gunn Torgersen på døra med bugnende bæreposer, fulle av “ordentlig mat”: rømme på Norgesglass, gårdsost og store buketter urter som angivelig kurerte alt fra forkjølelse til manflu.
En dag da Ingrid tok ut et glass med industrilaget mos for å mate Sigrid, kom Gunn inn på kjøkkenet og rynket på nesa.
Dette er jo ren kjemi! utbrøt hun, pekte lite pent på glasset. Hun trenger ekte mat! Jeg har ost fra Odalen og melk rett fra kua.
Ingrid pustet rolig og satte glasset stille på bordet.
Ekte er sikkert bra, men Sigrid er seks måneder. Hun tåler ikke gubbeost, og legen sier hun må ha tilpasset mat. Det er både trygt og testet.
Legene? fnyset Gunn. De skal jo bare prakke på oss legemidler! Jeg vokste opp med melk rett fra mugga, og se hvor sunn sønnen din er blitt!
Hun kastet seg mot kjøleskapet og fant frem ost, og var i ferd med å pagge seg mot barnerommet med skjeen hevet som en tryllestav. Ingrid grep inn.
Nok nå! sa hun bestemt. Du gir ikke Sigrid mat uten at vi har sagt ja. Jeg setter pris på at du bryr deg, men mat og oppdragelse tar vi, foreldrene, ansvar for. Vil du hjelpe, så spør oss først.
Gunn stanset, rød i toppen, satte fra seg glasset og marsjerte ut denne gangen med en dørlukking så døra vibrerte. Ingrid sto igjen og forsøkte å stoppe hendene fra å riste. Sigrid pep litt fra rommet, og Ingrid styrtet til så raskt at det nesten luktet svidd sokk.
**************************
Stillheten etter bråket varte selvsagt ikke lenge. Allerede neste dag stod Gunn i døra med en gammel bok og en mine som om hun bar landets moralske ryggrad under armen.
Se her, slapp hun boken hardt i kjøkkenbordet, det står svart på hvitt: “Barn skal holdes varmt. Kulde er barnets verste fiende.” Og så sender du henne ut med bare tynn dress?! Er du gal?
Ingrid stod ved komfyren, slapp suppeøsa nesten i gryta.
Jeg kler henne etter været, svarte hun mellom sammenbitte tenner. Det er varmt i dag, og overoppheting er også skadelig. Doktoren sier så.
Legene! mumlet Gunn og slo hånden i boka. Vi pakket barna inn i fire lag i min tid og alle overlevde! Nå skal alt være så moderne.
Ingrid måtte ta seg sammen for å ikke begynne å rope. Hun trakk pusten, så svigermor rett i øynene:
Jeg setter pris på erfaringen din, men nå er det jeg som er mor. Jeg lytter til lege, jeg leser, jeg følger med på Sigrid og jeg tar avgjørelsene sammen med Espen. Vær så snill, ikke bland deg inn i det vi sier.
Noe gnistret i øynene til Gunn. Hun smalt igjen boka og forlot rommet med så mye kraft at bøkene nesten hoppet ut av hylla.
Resten av kvelden var Ingrid et sammensurium av skuffelse, sinne og tretthet. Espen fant henne senere sammenkrøllet i tussmørket med hodet mellom hendene. Han satte seg ved siden av, hånd på skulderen:
Går det bra?
Ingrid så opp med røde øyne:
Nei, sukket hun. Hver gang hun kommer, føles det som å få et basketak i magen. Hun forstår jo ikke at vi gjør vårt beste, elsker Sigrid og følger rådene vi får. Hun bare kritiserer!
Espen la armene rundt henne.
Jeg tar praten med henne, sa han vi kan ikke ha det sånn. Nå må det være en slutt nå.
Ikke lag noen scene, ba Ingrid stille. Bare vær på mitt lag. Så lenge du tror på meg, klarer jeg det.
Han nikket og kysset henne i hodet.
Alltid. Du er en fantastisk mor.
Neste formiddag ringte det igjen. Ingrid tok Sigrid på armen og gikk mot døren med gråten i halsen. Joda, der sto Gunn med nyslynget te og poser med tørket bjørkeblad.
Dette styrker immunforsvaret! erklærte hun, gikk rett inn uten å ta av skoene. Sigrid trenger dette daglig.
Ingrid sa tvert:
Nei. Sigrid skal ikke ha te eller urter, hun er frisk og doktoren har kontroll.
Du nekter å høre på meg! ropte Gunn og stemmen knaket av fornærmethet. Tror du du vet best?
Jeg sier ikke det. Men dette er mitt barn, mitt ansvar.
Du er så egoistisk, utbrøt Gunn med tårer i øynene. Jeg har gledet meg slik til å få barnebarn, jeg vil jo bare være der for dere!
Ingrid så plutselig ikke en pågående svigermor, men en ensom bestemor som bare ville være viktig for sitt barnebarn.
Beklager at vi ikke kan oppfylle alle dine drømmer, sa Ingrid lavt. Men Sigrid er vår datter, og vi bestemmer.
Gunn ble blek, snudde på hælen uten en eneste kommentar og gikk ut så stille at det knapt hørtes.
De neste dagene var Ingrid konstant på vakt hver gang det ringte på døra eller tikket inn en melding. En kveld viste Espen frem en sms: Jeg ville bare hjelpe. Hvorfor gir dere meg ikke en sjanse?
Ingrid leste flere ganger og sukket:
Jeg skjønner henne, men vårt hjem og våre regler må vi beskytte. Vi må stå sammen.
Espen nikket og tok hånden hennes.
**********************
Et par måneder senere fryktet Ingrid det verste. Hun kom hjem med REMA-nettene fulle av fiskepudding og pærer, og møtte Gunn i oppgangen med trillekoffert og et blikk som kunne smelte permafrost.
Jeg flytter inn, sa Gunn. For å hjelpe dere. Det er best for alle.
Ingrid fikk så hakeslepp at hun nesten slapp posene. Hvordan forklare noen som bare vil hjelpe, at hjelp føles som tvangsslaveri?
Da kom Espen inn med frakken slengende og tok affære:
Mamma, du skal ikke bo her. Vi klarer oss. Og om vi trenger barnevakt, kommer Ingrids mamma gjerne. Hun er her nå.
Gunn snublet i setningen, så plutselig usikker ut, men fant raskt sin stramme holdning igjen.
Da fratar dere meg mitt siste håp om å være viktig!
Du får komme, men på våre premisser, svarte Espen, mild men resolutt.
Gunn forsvant til heisen, skoene klikkende. Jeg gir meg ikke, ropte hun over skulderen.
Døra lukket seg, og det ble uventet stille. Ingrid lente seg mot Espen.
Hva gjør vi nå?
Nå lever vi. Vår familie, våre regler. Alt ordner seg, svarte han og smilte.
Da de kom inn, danset Sigrid i sprinkelsenga og ropte nyordet sitt:
Mamma! Mamma!
Ingrid smilte, tørket en tåre, og sa lavt:
Jeg må til henne. Kan du ringe moren din? Forklar rolig, uten drama. Kanskje hun forstår.
Espen nikket. Nå var det deres lille familie som skulle beskyttes, koste hva det koste ville.
Dager kom og gikk. Gunn kom ikke lenger plutselig på døra, og spiskammerset slapp å ta i mot bjørkeblader. Ingrid levde stadig med et snev av beredskap et ukjent nummer fikk skuldrene til å nærme seg øreflippen men det roet seg.
En morgen fant hun plutselig en boks med rykende, ferske peoner på matta utenfor pent bundet sammen, med en liten lapp brettet på midten:
Unnskyld. Jeg er glad i dere. Mamma.
Ingrid stod lenge der, luktet på blomstene. Under all staheten, så hun, lå kjærlighet som bestemor, som mor.
Hun satte blomstene i en vase på kjøkkenet og bestemte seg for å rekke ut hånden.
Da Espen kom hjem, ved døra:
Kanskje vi skal invitere moren din på middag. På våre vilkår. Hun må skjønne at vi setter pris på kjærligheten hennes, selv om vi holder på reglene våre.
Espen nikket, glad.
De ringte Gunn. Hun svarte som om hun hadde sittet med telefonen på fanget siden fredag.
Hei?
Vi vil gjerne be deg til middag, sa Espen. Vil du komme på søndag?
Ja selvfølgelig. Når?
Klokka fire. Og… uten poser og alt mulig. Bare deg.
Ja, det er greit, svarte Gunn kjapt, og la på før hun rakk å ombestemme seg.
Søndag klokka fire ringte det presist på døra. Gunn kom, litt beskjedent, bare med en marsipankake og et nervøst smil.
Kom inn, sa Ingrid. Det er hyggelig at du vil komme.
Gunn så seg rundt, blikket ble bløtt da hun så Sigrid titte frem bak mamma.
Jeg så meg selv i speilet, mumlet Gunn. Jeg vil ikke være den svigermora som ingen orker. Beklager. Jeg er bare redd for å stå utenfor.
Ingrid var fortsatt litt usikker. Men hun så på svigermor, så det ærlige i blikket, lukket avstandene og ga henne en forsiktig klem.
Vi vil gjerne ha deg her, men med regler. Kom når vi inviterer, og la oss bestemme hjemme hos oss. Da blir vi lykkelige alle sammen.
Gunn nikket, tørket et øyekast og satte seg ved bordet. Resten av kvelden gikk til latter, kaffedrikking og Sigrids geniale forsøk på å danse som barne-TV-heltene. For første gang på lenge følte Ingrid at stemningen var akkurat passe: varm og med ekte glede.
Før Gunn gikk, stoppet hun i døra:
Takk for at jeg fikk en sjanse til. Jeg skal gjøre mitt beste.
Vi også, smilte Ingrid.
Hun lukket døra bak svigermor og pustet ut. Espen omfavnet henne og hvisket:
Nå blir det bra. Endelig.
Hun smilte og lente seg mot ham.
Ja. Nå kan det bare gå oppover.
Da hun så Gunn gå til heisen og vente på dørenes buldrende lukking, kjente hun at roen sakte kom tilbake. Sigrid sov etter en lang dag, og stua var plutselig nesten for still nesten så hjemmet også måtte venne seg til stillheten.
Vel, sa Espen bak henne, plasserte en arm lett rundt skuldrene. Vi har tatt første steg.
Første, gjentok Ingrid, og tittet ut på den norske kveldshimmelen. Men sikkert ikke det siste. Vi har mange runder foran oss.
Espen snudde henne. Vi fikser dette. Sammen.
Hun lente seg til ham. For første gang på lenge føltes alt mulig igjen så lenge de var to.
*************************
Noen måneder senere tok Ingrid beslutningen hun hadde gruet for: Sigrid skulle begynne i barnehage. Det toppet timeplanen for mor, men gav også Sigrid det hun virket mest interessert i andre barn, sandkasseprat og en og annen tur på rumpebrett.
Første dag fulgte Ingrid henne inn, kledde av, vinket veldig mange ganger, og kjørte så smånerverøst til jobb. Hele dagen flakket hun mellom epost og mobilen, sjekket for oppdatering fra barnehagen og kikket på bilder av Sigrid med smil så bredt at det nesten sprakk skjermen. Dette klarer vi begge to, mumlet hun for seg selv.
Espen hentet Sigrid og rapporterte at hun helst ikke ville hjem.
I lunsjen ringte selvfølgelig svigermor. Ingrid nølte, men svarte.
Ingrid? Kanskje vi kunne tatt med Sigrid i Dyreparken til helga? Jeg kjøper billetter. Bare hvis du har lyst, altså.
Det var nytt ingen beskjeder, bare spørsmål.
Det kan vi, svarte Ingrid, litt avventende. Men jeg skal også være med. Jeg vil være der.
Klart, svarte Gunn, nesten lettet.
Da Espen hørte dette senere, gliste han:
Fremgang! sakte, men sikkert.
Lørdag tok de turen til dyrehagen. Sigrid hylte av begeistring over giraffene, ropte til papegøyene og søkte ly bak mamma da en bjørn kom for nær. Gunn sto litt tilbaketrukket, men spurte alltid: Kan Sigrid gi dem gulrot?, Kan jeg følge henne? Aldri noe overtramp.
Etterpå tok de en kaffe på kaféen. Sigrid var trøtt, men lykkelig. Gunn så på henne med et blikk som kun bestemorblikk kan ha: mildt, stolt, uten skjulte agendaer.
Jeg var så redd dere ville støte meg helt ut, hvisket hun. Men jeg trenger bare å få være der, sånn på deres premisser.
Du er viktig for oss, svarte Ingrid rolig. Bare på litt andre måter. Vi trenger ikke bestemmelser vi trenger besteforeldre som heier.
Gunn tørket en tåre. Jeg prøver virkelig.
Hjemme sa Espen stille til Ingrid:
Ser du? Det endrer seg. Litt etter litt.
Det blir aldri perfekt, smilte Ingrid. Men nå snakker vi, ikke bare krangler.
En tid senere kom Gunn med et nytt forslag på telefonen:
Jeg har funnet et lite musikkurs for barn musikk og bevegelse. Vil du at Sigrid skal prøve? Helt greit hvis ikke, jeg bare hun elsker jo å danse.
Ingrid tenkte seg om og sa:
Vi kan prøve jeg spør legen først og gir beskjed.
Takk! svarte Gunn, og Ingrid hørte ekte glede for første gang.
Hun satte seg ved kjøkkenvinduet, så regnet sildre ned ruten og smakte på tanken: endelig balanse. Ikke perfekt, men bedre.
Espen la armen rundt henne, satte frem en kopp te.
Er du fornøyd?
Ja. Vi har funnet en slags balanse. Ikke ideell, men levelig.
Og hvis hun dytter grensene igjen
Da setter vi dem tilbake, smilte Ingrid selvsikkert.
Espen så på henne med beundring.
Du er sterk, sa han.
Hun lente hodet til skulderen hans.
Jeg vil bare at Sigrid vokser opp i kjærlighet men også frihet til å være seg selv.
Det skal hun få, svarte han, og trakk henne nærmere.
Om kvelden, mens Ingrid la Sigrid, hvisket hun stille:
Min lille prinsesse. Vi skal gjøre alt for at du er lykkelig og vet at vi lytter til deg, alltid.
Sigrid smilte i halvsøvne, klemte kaninen hun hadde fått av bestemor, og Ingrid slukket nattlyset.
****************************
Et halvt år senere var forholdet til Gunn mye roligere. Ikke lenger overraskelsesbesøk, aldri mer “Du må høre på meg”, men heller: “Vil du ha hjelp? Si ifra hvis du trenger det.” En sommerdag gikk hele gjengen Ingrid, Espen, Sigrid og Gunn tur i Frognerparken. Sigrid løp som om hun var på vei til SKAM-innspilling, og Gunn knipset bilder med iver. Hun viste Ingrid en snutt:
Se så glad hun er! En ekte liten propell.
Ingrid måtte le av videoen. Akkurat som jeg var, sa hun med nostalgi.
De ruslet videre, bærende på alt fra termos til skalket brød, i hjertelig stillhet. Gunn kom av og til med gamle råd, og Ingrid ble noen ganger irritert. Men nå snakket de ut, uten drama.
Senere på kvelden, da Sigrid sov søtt, satt Ingrid og Espen over en kopp te.
Husker du da alt kranglet og ramlet? spurte hun.
Ja, og du sa: Vårt hjem våre regler.
Og du: Det står vi sammen om!
Han tok hånden hennes.
Og det har vi. Det ble kanskje ikke sprekkeferdig perfekt, men det holder hele stormen.
Vårt trygge sted. Vårt.
Ute lyste kveldslampene, byen levde sitt vanlige liv. Men inne i den lune leiligheten fantes det de hadde kjempet seg til: et lite familieliv hvor alle fikk ha en stemme, og hvor kjærligheten selv i sine mest klønete former fikk lov å vokse videre.




