Hvor bor lykken
Liv sitter alene på kjøkkenet, hendene foldet rundt en rykende kopp kaffe. Drikken er så varm at hun må nippe forsiktig, forsikre seg om at hun ikke brenner seg. Hver gang hun løfter koppen til leppene, pakker dampen inn ansiktet hennes men det gir ingen ordentlig varme. Innsiden er fremdeles kald, tom.
Telefonen på bordet ringer ustanselig. Den ene samtalen etter den andre det føles som om alle hun kjenner har forsøkt å få tak i henne det siste timen. Venner, fjerne slektninger, kollegaer, naboer som om hele verden plutselig har bestemt seg for at de MÅ vite hvordan hun har det, hva som skjer med henne.
Grunnen til oppmerksomheten er enkel: skilsmissen hennes. Det er ikke lenge siden hun og mannen feiret krystallbryllup. Bordet var vakkert dekket, latter og gratulasjoner fylte rommet, ektemannens øyne glitret da han hevet glasset for femten år sammen. Det føltes uendelig da. At framtiden ville bringe flere jubileer, turer, lune kvelder foran vedovnen Nå bor de på hver sin adresse, prater om hverandre med et kjølig, fremmed tonefall, som om de er bekjente og ikke ektefeller. Hvordan kunne alt rakne så fort?
Til å begynne med svarte Liv tålmodig på alle samtalene. Hun prøvde å holde stemmen rolig, veie ordene forsiktig for å skåne både seg selv og den som ringte.
Det var en felles avgjørelse, forklarer hun nøkternt. Vi fant ut at dette er best for oss begge. Det fungerer ikke lenger å leve sammen.
Men ingen lytter egentlig. Gang på gang får hun de samme spørsmålene, enten det er bekymret, bebreidende eller påtatt omsorgsfullt:
Hva med Ingrid? Har dere tenkt på barnet? Hun trenger jo en far!
Liv lukker øynene og presser tårene tilbake. Hun vet at dette ikke er ondskap, folk forstår bare ikke hvordan man kan bryte opp når det er barn i bildet. Men hun vet like godt at det aldri kan forklares i noen få setninger. Det går ikke an å oppsummere måneder med tause sår, oppsamlet utmattelse, den snikende følelsen av å være ensom selv om man sitter i samme rom som et annet menneske.
Telefonen vibrerer igjen. Liv ser på skjermen enda en slektning. Hun trekker pusten tungt, tar en forsiktig slurk kaffe og strekker hånden sakte etter telefonen.
Hun kunne fortalt at alle tanker nettopp spinner rundt Ingrid, hennes elskede datter. Hun kunne beskrevet de søvnløse nettene, alle mulige scenarioer som har gått gjennom hodet, hvordan hun har veid hvert eneste tenkelige utfall. Hun kunne forsikret at hun aldri har sluttet å tenke på hva som er best for Ingrid. I stedet forholder hun seg taus. Noen mennesker lar seg ikke overbevise. Særlig ikke når de allerede tror de kjenner sannheten.
I tankene hennes ruller stadig minnene fra de siste månedene sammen. Mannen som stadig kom hjem sent og luktet av en annen kvinnes parfyme. De korte, snerrende svarene når hun forsøkte å snakke. Middagsbordet de deler i taushet, isfronten som ligger mellom dem. Og så Ingrid, den lille alt blir lagt merke til. Smilene som er for stramme rundt munnen, tyngden i rommet en kulde som henger i luften lik tåke.
Kvelden alt ble klart, vil Liv aldri glemme. Hun og ektemannen kranglet først lavt, så stadig høyere. Ingrid, opptatt med lekser på rommet, sto plutselig i døråpningen. Hvit i ansiktet, øynene blanke av tårer.
Mamma, pappa, vær så snill ikke krangle mer
Alt strammer seg i Liv med ett. Hun ser på datteren, på mannen, som ikke en gang merker at jenten har kommet inn og da vet hun: dette kan ikke fortsette. Barnet skal ikke bo midt i krangler, sitte fast i kaos og føle skyld fordi foreldrene ikke klarer å snakke sammen.
Ville det vært bedre for Ingrid å vokse opp i et hjem der det bare finnes kulde og konflikt? Der faren forelsker seg i en annen uten å skjule det? Der hver dag starter med anstrengte fraser og halvferdige setninger? Slikt skal ikke være normalen for et barn.
Nei, Liv kan ikke la det skje. Hun har tenkt gjennom alt, veid for og i mot, forestilt seg utallige scenarioer Til slutt har hun valgt: de må skille lag. Rolig, uten bråk, med respekt for hverandre først og fremst for Ingrids skyld.
Da Liv fortalte sin avgjørelse til ektemannen, hang stillheten tungt i rommet. Han sa til slutt stille:
Jeg tenker det samme.
Ingen bitterhet i stemmen, bare oppgitthet og et ørlite snev av lettelse. De diskuterte praktisk, planla hvordan alt skulle fungere Ingrid var hovedprioriteten.
Så pustet de begge ut, som om en sekk sand har blitt løftet av skuldrene. Nå må de begge bygge livet sitt på nytt hver for seg, men med klar forståelse: dette gjør de ikke for å ødelegge, men for å skape. For en fremtid der datteren deres kan vokse opp i ro, slippe å frykte foreldrekonflikter og føle seg dratt mellom fronter.
Liv vet det blir tungt. Alt må etableres på nytt, Ingrid må forklares, rutiner må bygges. Men for første gang på lenge, føler Liv at de er på rett vei.
I dag tar jeg et lite skritt mot lykken, hvisker Liv nærmest lydløst, blikket på kjøkkenvinduet. Ute på gesimsen går en bydue frem og tilbake, kikker opp, flakser lett med vingene. Hun dras mot dens enkle væremåte det gir henne uventet ro.
I det samme slås døra opp så kraftig at duen letter skremt. På terskelen står Ingrid, rød i kinnene, bustete, øynene lyser. Det knitrer energi av hele henne: hun svinger seg rundt, klarer ikke stå stille et sekund.
Mamma, jeg har pakket alt! Når kommer taxien?
Liv titter på mobilskjermen, skjuler et lite smil. Datteren virker som et opptrukket leketøysdyr straks spretter hun opp til taket.
Om en halvtime, svarer hun nøkternt. Er du virkelig forberedt på å flytte til en ny by?
Ingrid stanser, trekker pusten og nikker:
Hva skulle jeg tape? Venner på skolen ja, det blir kjipt, men jeg kan alltid sende meldinger! Hun åpner kjøleskapet, drar ut en yoghurt, tømmer glasset. Bestemor brydde seg aldri om meg uansett, og vi sås bare til jul. Det endrer ingenting.
Liv klemmer hardt om bordkanten. Hun er fortsatt usikker handler hun rett ved å rive datteren bort fra alt kjent?
Og pappa? spør hun varsomt.
Ingrid setter fra seg glasset, blir alvorlig.
Pappa Et kort smil. Han har jo ny familie nå. Jeg tror ikke den nye kona hans blir kjempeglad for å ha meg hengende der. Jeg får komme på besøk i ferien.
Stillheten legger seg tykt i kjøkkenet. Liv ser på datteren overraskes over hvor voksen hun har blitt på kort tid. Ikke vrede, ikke sorg, bare ro og forbausende innsikt.
Du er klok, sier Liv lavt og reiser seg. Hun klemmer Ingrid hardt, kjenner duften av håret hennes. Du skjønner alt
Ingrid trekker henne nær seg, stryker over ryggen, som om hun er den voksne.
Dere begge fortjener å være lykkelige, sier datteren. Pappa har funnet sin lykke. Nå er det din tur!
Liv holder rundt Ingrid, fylt av varme. Da vet hun: uansett frykt, de velger riktig. Fremtiden er ukjent men sammen skal de klare det…
********************
Ny by, ny jobb, nye ansikter alt er nytt, men denne travle hverdagen beskytter Liv mot å synke ned i triste tanker. Det er alltid noe å gjøre, aldri tid til å sitte stille og gruble over det som har vært.
Leiligheten i tiende etasje har store vinduer med sollys som flommer inn. Til å begynne med virker alt fremmed den rare planløsningen, den uvante stillheten gjennom veggen, ukjente naboer. Men Liv henger opp bilder hun er glad i, ordner bøker i hylla, setter en liten potteplante på vinduskarmen. Hjemmefølelsen sniker seg sakte på.
En kveld, knapt kommet inn døra, utbryter Ingrid:
Mamma, jeg vil begynne på dansestudio!
Øynene hennes gløder, hun har knallrøde kinn det er tydelig at hun har gledet seg lenge til å si akkurat dette.
Studioet ligger rett rundt hjørnet, og det koster nesten ingenting!
Liv smiler. Hun setter pris på datterens entusiasme, men må spørre:
Er du sikker? Du har jo skole og leksehjelp. Orker du?
Ingrid drar straks frem en notatbok, åpner med høytidelig mine og viser frem et sirlig rutemønster.
Det går! Se, sånn har jeg tenkt: Mandag og torsdag er det leksehjelp, onsdag er det sene timer på skolen. Da har jeg tirsdag og fredag igjen og det er akkurat da det er trening i studio. Jeg rekker alt, jeg lover at det ikke går ut over karakterene!
Liv studerer timeplanen. Alt står nøye oppsatt, til og med med små tegninger. Hun blir imponert over hvor gjennomtenkt alt er.
Da går vi og ser i morgen. Hvis alt føles riktig, melder vi deg inn, avgjør hun ettertenksomt.
Hurra! roper Ingrid og slenger armene rundt halsen hennes. Du er verdens beste!
Liv ler og holder rundt henne en varm, mild glede fyller henne. Kanskje det virkelig er dette det betyr å få det bedre nå.
Dansestudioet lever opp til forventningene. Da de for første gang kommer inn, blir de møtt av et lyst, romslig lokale med speil langs veggen, blankt tregulv, duft av nylakkert tre og hardt arbeid. Benker langs veggene for pauser, og veggpryd med bilder fra oppvisninger, diplomer for konkurranser.
Instruktøren, en rolig og bestemt mann midt i livet Iver gjør umiddelbart inntrykk. Han er rank, kortklipt, i svarte treningsbukser og hvit skjorte. Stemmen er rolig, men fast ingen vits å protestere, for han står på sitt.
På første trening følger Iver Ingrid nøye, gir nøkterne, konstruktive tilbakemeldinger, ingen ekstra ros, ingen unødvendig kritikk bare grundige forklaringer, tålmodig tilpasning til hun får det til. Hennes iver og innsats blir anerkjent akkurat der det skal.
Han er helt super! forteller Ingrid entusiastisk etterpå. Han hjelper oss alle, enten vi er nybegynnere eller har gått lenge. Om man prøver, hjelper han deg alltid en ekstra gang, forklarer, viser, holder i hånden hvis det trengs for å lære riktig teknikk.
Hun puster ut, så legger hun til på sitt ivrigste vis:
Og han har en sønn som heter Magnus! Vi danser sammen. Han er kjempeflink og vi har allerede lært nesten alt. Magnus sier at faren hans er verdens beste pappa. Han støtter alltid, men lar oss aldri sluntre unna.
Liv lytter, smiler for seg selv. Her aner hun straks noe mer Ingrid og Magnus utveksler blikk på trening, prater lavt i pausene, følger hverandre hjem. Ofte nevner Ingrid hvor snill Magnus’ far Iver er hvordan han bryr seg, finner tonen med barna.
De har pønsket ut en plan, tenker Liv. Iver virker pålitelig, varm, morsom men Liv har ingen hast. Hun gløder bare av tilfredshet over at Ingrid har et miljø, nye venner, gløden i øynene hun savnet så lenge, er tilbake.
En dag, etter trening, hiver Ingrid ut:
Mamma, kan vi ikke invitere Magnus og faren hans på kvelds en dag? Jeg vil vise leiligheten, og Magnus elsker sjokoladekaker
Liv klapper datteren mildt på håret:
Vi får se, vennen. Alt til sin tid…
*****************
Liv har aldri vært typen som sniker i datterens telefon. Hun mener respekt gir mer tillit, og har aldri sjekket meldinger eller tjuvlyttet. Denne kvelden blir hun stående ved kjøkkenbordet da Ingrid legger igjen smarttelefonen, skjermen lyser opp. Ett enkelt varsel fanger blikket hennes.
Hun stivner, uro brer seg i brystet. Er datteren virkelig så glad og ivrig, eller skjuler hun egentlig savn, ensomhet, hjemlengsel bak entusiasmen?
Hun nøler lenge, men til slutt åpner hun meldingen. Hun scroller gjennom samtalen mellom Ingrid og en venninne. Spenningen slipper. Ingrid skriver levende om nye dansetrinn, hvordan Iver roser henne, hvor morsomt de har det. Alt oser ekte glede og engasjement.
«Hun mener det virkelig», tenker Liv lettet.
Så blar hun over til en melding fra Magnus:
«Pappa sier at mammaen din er veldig pen. Og smart. Han sier sånt sjelden.»
Liv blir varm og skynder seg å legge fra seg telefonen, usikker på om hun burde smile eller fortsette som vanlig. Hun innrømmer for seg selv at Iver har sett på henne litt lenger enn nødvendig, alltid vennlig, alltid hjelpsom. Hun liker ham også roen, styrken, de varme øynene. Det er så enkelt å prate, til og med å tie sammen føles fint.
Men tanken på et nytt forhold skremmer henne. Etter bruddet har hun brukt lang tid på å finne seg selv igjen, å bygge opp tryggheten, rutinen. Nå når hun endelig kjenner ny balanse, virker det vågalt å slippe noen tett innpå igjen.
Hva om hun tar feil? Hva om hun ødelegger for både seg selv og Ingrid? Er hun egentlig klar for å stole på noen?
Ingrid kommer inn, tørker håret etter dusjen.
Mamma, hvorfor står du der og dagdrømmer? utfordrer hun.
Liv smiler:
Jeg bare tenker. Var dagens trening fin?
Kjempefin! Vi skal prøve ny koreografi i morgen. Magnus sier vi klarer det!
Liv nikker, skjuler uroen. Det får gå i sitt tempo.
*****************
Liv sitter fordypet i papirarbeid og excel-ark, selv om arbeidsdagen egentlig er forbi. Konsentrasjonen glipper. Da kommer Ingrid inn, setter seg myndig rett overfor.
Mamma, du husker hva du har lovet meg? sier hun bestemt.
Liv ser forvirret opp.
Hva tenker du på? Jeg har lovet deg mye rart.
At du skal bli lykkelig, sier Ingrid sakte og ser henne dypt i øynene.
Liv blir taus et sekund, smiler mykt:
Men jeg ER lykkelig jeg har deg.
Det er ikke nok, sier Ingrid resolutt. Jeg snakker om lykke på ekte! Det er snart et år siden dere skilte dere; nå må du tenke på nytt ekteskap en dag. Jeg flytter ut om noen år skal du bo her alene med tretti katter?
Akkurat da løfter den hvite katten Snøball hodet, ser dårlig skjult fornærmet på Ingrid, og legger en pote på mors fang som markering på at hun ikke har planer om å dele Liv med noen.
Liv ler.
Å finne kjærligheten er ikke så enkelt. Jeg er ikke akkurat purung lenger…
Få det ut av hodet gå på date med Iver, da! sier Ingrid høylytt. Ta neste steg mot din lykke!
Men…
Ikke noe men! Jeg vet han har spurt om dere kan ta en tur sammen. Ring han NÅ!
Liv betrakter datteren, som nærmest er blitt voksen over natten, så klok og ivrig. Katten mjauer fornøyd, vil bli klappet.
Du skal ikke klage, utbryter Liv og tar telefonen. Hun kjenner nytt, spennende sug i magen og, og trykker raskt på Iver sitt nummer.
Noen minutter etter Ingrids oppmuntrende tale, har Liv allerede tastet nummeret. Hendene skjelver litt. Men stemmen er stødig da Iver svarer og hun spør:
Hei, det er Liv. Jeg lurte på… vil du kanskje gå en kveldstur i morgen?
Kort stillhet. Ingrid stirrer spent med smilet på lur.
Så kommer Ivers entusiastiske stemme:
Det vil jeg gjerne. Hvor møtes vi?
Liv smiler bredt. Ingrid lager tommel opp, danser rundt kjøkkenet i jubel.
Hva sa jeg! utbryter datteren lykkelig.
Jeg er glad jeg turte, smiler Liv og kjenner et varmt lykkerus i brystet. Vet du, jeg er faktisk veldig glad nå.
Fordi du fortjener det, erklærer Ingrid høytidelig.
Resten av dagen svever Liv gjennom huset, stadig med et smil om munnen. Hver gang tanken glir til samtalen med Iver, tennes en liten flamme inne i henne.
Om kvelden bruker hun lang tid foran garderoben. Hun lander på en dus blå kjole, myk mot huden, akkurat slik hun føler seg denne dagen trygg, lys. Ingrid følger nøye med og sier alvorlig:
Du er nydelig, mamma. Han kommer til å legge merke til det.
Liv smiler:
Det viktigste er at jeg føler meg vel.
Og det gjør du. Du smiler!
Foran huset vinker Ingrid fra vinduet. Liv stopper opp og vinker tilbake, tenker i det stille:
Kanskje er det dette som er lykke. Ikke det perfekte, men det ekte med feil, tvil og de små seirene. Med en datter som tror på meg mer enn jeg gjør selv, og en mann som ser meg på en måte jeg så å si har glemt.
Parken møter henne med lune lykter og stille løvrasling. Kvelden er mild og rolig, luften smaker av fred. Liv går sakte nedover alléen, speider.
Så får hun øye på ham. Iver står ved fontenen med en enkel bukett markblomster. Han smiler, og det gløder om hele ham.
Hei, du ser flott ut, sier han.
Liv kjenner varmen stige i kinnene, men skjuler det ikke denne gang.
Takk, og blomstene er nydelige.
Han rekker henne buketten.
Jeg håpet du liker det enkle.
Jeg elsker det, sier Liv og lukter på blomstene.
De fortsetter gjennom parken og prater uanstrengt om alt fra barn til valg i livet. Med hvert minutt kjenner Liv en overveldende ro spre seg. Hun er ikke alene.
Og det, tenker hun, er mer enn nok.




