Jeg hater deg ikke

Du, jeg må bare fortelle deg alt som har skjedd ja, dette har virkelig kvernet rundt i hodet mitt de siste dagene. Du vet, ingenting har egentlig forandret seg…

Ingrid satt der i baksetet på drosjen og fiklet med genserermet sitt, mens hun stirret ut vinduet på byen hun en gang kalte hjemme. Det var de samme gatene som hun og Eirik hadde løpt gatelangs på, hvor de pleide å le og snakke høyt om fremtida. Hele sju år hadde hun vært borte ikke et eneste besøk hjem i hele den tida.

Så plutselig avbrøt sjåføren tankene hennes: «Da er vi fremme», sa han med lun stemme. Drosjen trillet rolig inn foran den gamle blokka hun vokste opp i. Ingrid sjekket for sikkerhets skyld at mobilen var med, fant frem noen sedler med norske kroner, betalte, lukket bildøra bak seg, og ble stående et lite øyeblikk for å kjenne på følelsen. Alt luktet liksom så kjent: nyslått plen fra parken like ved, bakelukt fra bakeriet på hjørnet, og noe mer sånn bare hjemme-lukt, du vet? Det stakk litt i hjertet, på en vemodig men også god måte. Skummelt, men fint.

Hun skulle egentlig bare være noen få dager i Larvik hun kalte det å hjelpe moren med noen papirer, men innerst inne var det én grunn til hun kom: Hun ville så innmari gjerne se Eirik igjen. Hadde ikke turt å innrømme det for noen, ikke engang seg selv, men håpet var der. Hva om livet hennes kunne ta en annen vei?

Hun visste han fremdeles bodde i området. Hun hadde aldri spurt direkte, ikke sendt én melding engang. Venner hadde nevnt ham i forbifarten, i samtaler på Facebook eller når de tilfeldigvis møttes. Da fikk hun høre litt her og der at han hadde fått seg en bra jobb, kjøpt seg leilighet, fått moren på besøk. Hver gang navnet hans dukket opp, kjente hun at det satte seg i magen, men hun tvang seg til å skyve tankene vekk, redd for å gi dem næring.

**********************

Neste morgen bestemte Ingrid seg for å rusle gjennom sentrum. Det var rart hun hadde ikke noen plan, ville bare tappe inn bylufta, se om alt så ut som hun husket. Hun gikk sakte, stakk innom et par butikker, smilte litt for seg selv da hun kjente igjen gamle steder: Narvesen-kiosken hvor hun kjøpte Donald-blader, en benk de alltid satt på etter skolen sammen, og et bittelite kaffebar der hun for første gang sølte cappuccino rett på den nye blusen.

Og så, plutselig, så hun ham.

Eirik gikk på andre siden av gata, så tankefull ut, ansiktet vendt mot bakken. Hun ble stående bom stille det var som om alt inni henne slo salto; hun glemte nesten å puste. Han så lik ut som alltid: høy, trygg, samme rolige gange. Hun kjente hvert lille trekk selv frisyren var nesten lik.

Hun klarte ikke holde seg. Burst gjennom gata, rødlys og tuting var helt fjernt for henne idet hun løp over gata. Hjertet banket så hardt at hun var sikker på at alle rundt måtte høre det.

«Eirik!» ropte hun andpusten ved inngangsdøra på et senter.

Stemmen sviktet litt, hun var overrasket over hvor nervøs hun faktisk var. Han snudde seg og så… ingenting. Ikke glede, ikke sinne. Bare vennlig utstudert ro.

«Ingrid?» sa han, nesten nøytralt.

Den tonen traff hardere enn hun ville innrømme og alt hun hadde holdt på i sju år bare eksploderte. Øynene fyltes med tårer, ordene spratt ut uten filter.

«Eirik, jeg… jeg er så lei meg!» hikstet hun. «Jeg hadde ikke rett til å snakke til deg engang, men jeg… jeg elsker deg. Jeg elsker deg fremdeles. Jeg er så utrolig lei meg for alt!»

Ordene kom så fort, hakkete og rådløse, som om de hadde vært stengt inne for lenge. Hun kastet seg rundt ham i et klønete forsøk på å klamre seg til det lille de engang hadde. Alt forsvant hun kjente bare varmen fra kroppen hans. Kanskje, kanskje det gikk an å snu noe?

Han dro seg ikke unna med en gang, og akkurat der og da skjøt det gjennom henne et bittelite håp hun kunne nesten føle at skuldrene hans slappet av, at hendene hans nølte litt, som om han gjerne skulle svart med et omfavn. Men så, nesten brutalt, satte han henne rolig fra seg, tok tak i skuldrene hennes og skjøv henne forsiktig bort. Blikket hans var fast, kjølig, og ingen smil i munnviken. Det var ikke gutten hun hadde ledd sammen med og tegnet drømmer med det var en voksen mann, med mur rundt hjertet.

«Bare gå…» hvisket han i øret hennes. Lavt, uten varme, som om hun ikke betydde noe lenger.

«Jeg hater deg,» la han til etter et øyeblikk, og for første gang lyste det avdempet forakt i blikket hans.

Så snudde han og gikk uten å se seg tilbake. Ingrid ble stående midt på fortauet og bare stirre etter ham, som om alt rundt henne ble borte. Folk gikk forbi, noen sendte henne undrende blikk, men hun så dem ikke.

Det eneste hun hørte, var de raske skrittene hans som til slutt forsvant i lyden av biler og barnelatter langt borte. Det var som om hele livet hennes stoppet akkurat der, det fantes ikke fremtid.

Hun subbet hjemover, beina føltes som bly, og hun så rett frem uten å legge merke til noe. Hodet var blankt, hun var bare… tom.

Da Ingrid kom inn til mamma, var hun helt ordløs. Hun satte seg på stolen på kjøkkenet, stirret ut vinduet. Mamma tok det hele så rolig hun kom bare inn og la på tevannet, kikket på henne med et langt blikk. Ikke ett spørsmål ble stilt; bare et støttende klapp på skulderen, akkurat sånn som da hun var lita og kom hjem med skrubbsår.

«Han tilga meg ikke,» hvisket Ingrid, knugende koppen med te. Den varme dampen kilte kinnet, men hun la ikke merke til det engang.

Mamma satte seg ved siden av, strøk henne over ryggen sånn som bare mammaer kan, og Ingrid kjente seg plutselig bitte liten igjen. Alle de voksne valgene hun hadde tatt, betydde så lite akkurat der.

«Du visste jo hvordan det kunne gå,» sa mamma mykt.

«Ja,» svarte Ingrid, og hun hørtes utmattet ut. «Men jeg håpet. Dumt, ikke sant?»

«Ikke dumt,» svarte mamma. «Men du har valgt din vei, jenta mi. Du gjorde Eirik veldig vondt, enda han var så snill med deg. Husker du eventyret om den iskalde snøprinsen? Det var litt sånn med ham etterpå. Ingen fikk tint hjertet hans.»

Ingrid lukket øynene, lente seg bakover. Hun tenkte tilbake til den tiden hun og Eirik var unge og ingenting var et problem alt var enkelt, hun hadde drømt om trygge rammer, ikke rikdom, men å vite at hun slapp å vente på at livet skulle begynne.

Men Eirik studerte og jobbet på byggeplass hadde store ambisjoner, men alt tok tid. Ingrid orket ikke å vente. Da onkelen i Oslo tilbød henne jobb, takket hun ja på flekken.

Og der, i Oslo, dukket Stein opp. Han var eldre, vellykket, ga henne blomster «til den vakreste på kontoret», tok henne med på teater og restauranter. Alt hun ikke engang hadde våget å drømme om. Det var et helt nytt liv, så lett å bli dratt inn i. Ikke for kjærligheten sin del, men fordi alt var trygt, glamorøst og klart bygget opp for henne. Stein forsynte henne med alt hun trengte, og hun nøt det. Hun tenkte nesten ikke på Eirik og da hun gjorde det, var det bare for å tråkke på ham. Hun sa ting til venner som «han kommer aldri til å få til noe».

En gang hun var hjemme på besøk, var det ikke for å si unnskyld til Eirik. Det var for å vise hvor langt hun hadde kommet. Hun ville han skulle se at hun hadde valgt rett, slippe unna alt det uvisse, endelig være en del av det gode selskap. Hun kledde seg fint, dro til favorittkafeen hans og der satt hun, lo høyt med Stein, blikket festet rett i Eiriks, da han kom inn. Han så på henne med en såret usikkerhet, men hun så bare tilbake, fast bestemt. Og da han gikk, satt hun igjen. Plutselig føltes alt tomt og rart.

**********************

Følelsen av seier forsvant, sakte og umerkelig. Stein ble ikke værende den hun trodde. Det startet med småting. Til slutt var det ikke flere blomster, bare korte beskjeder av typen «velg deg noe selv i butikken». Hans penger og hennes utseende var alt forholdet vårt hadde og da det nye forsvant, ble jeg bare én av mange.

Hun ble sittende alene på kveldene, i en stor, fancy leilighet. Når hun prøvde å si hva hun følte, bare avfeide han det: «Du fikk jo det du ville ha.» Ingrid prøvde å overbevise seg selv om at det var midlertidig, men hun visste jo innerst inne at hun bare var enda et leketøy. Tankene om Eirik tvang seg stadig på igjen.

Etter hvert gled alt det fine hun hadde fått, sammen til noe meningsløst. Designerskoene, gullringen, den fine kåpen alt lå bare og støvet ned. Hun satt ofte i vinduskarmen og tenkte: Hva om hun bare hadde blitt hjemme?

De ensomme kveldene var verst. Enda så trygg hun skulle være, satt hun likevel helt uten noe å dele tryggheten med. Og da innså hun akkurat det livet hun hadde drømt om, betydde ikke en dritt uten Eirik.

**********************

På dag tre bestemte hun seg for å gå gjennom den gamle parken hvor hun og Eirik pleide å slenge på benkene. Alt luktet høst, hun gikk og prøvde å ikke tenke *for* mye, men så hørte hun en kjent stemme bak seg.

«Ingrid?»

Det var Per, felles kompis med Eirik. Han smilte overrasket og nikket da hun svarte. «Så rart å se deg her! Hvordan går det?»

Ingrid forsøkte å virke avbalansert, men stemmen skalv likevel. «Det går greit, jeg er bare hjemme hos mamma.»

Per foreslo de skulle sette seg på en benk, og de pratet litt om alt mulig han om hvordan byen hadde forandret seg, om gamle kjente. Ingrid satt stille, lyttet mest. Hun merket at det å være tilbake føltes både trygt og vondt.

Så, litt etter så han på henne: «Du… har du truffet Eirik?»

Hun nikket, klarte så vidt å løfte blikket. «Ja. I går.»

«Hvordan gikk det?» spurte Per rolig.

«Han… Han vil ikke vite av meg. Hater meg,» svarte Ingrid, og stemmen brast nesten.

Per sukket stille. «Du forsvant helt, Ingrid. Ikke en melding, ikke et brev. For ham var det som å få en kniv i ryggen.»

Hun sa ikke noe først, men det traff for hun visste jo det. Hun visste at hun hadde ødelagt noe han aldri fikk reparert.

«Han klarte aldri å glemme deg,» fortsatte Per. «Han prøvde, men det gikk ikke. Han sa til meg en gang at det aldri ble det samme. Og etter at du kom tilbake i fjor, ble alt verre.»

De ble bare sittende. Vinden rusket i bladene, litt barnelatter langt borte.

«Jeg trodde jeg tok rett valg,» sa Ingrid med små stemme. «Jeg ville ha noe fast.»

Per nikket, men han sa ikke mer. Det trengtes ikke.

Tårene presset seg frem; hun tørket dem ikke. Alt hun ville, var å si unnskyld ikke engang for å bli tilgitt, men bare for at han skulle vite at hun angret.

«Det er kanskje ikke det han trenger å høre,» sa Per varsomt. «Du burde bare la ham være nå. Han brukte lang tid på å stable seg på beina igjen etter deg. Da du brått dukket opp, rev du bare opp gamle sår. I går ringte han forresten, han hadde drukket seg sanseløs. Du har gjort nok skade, Ingrid.»

Hun visste han hadde rett det hun gjorde nå var for sent, for lite. Hun hadde ikke gjort annet enn å åpne gamle arr og latt ham blø på nytt.

*************************

Senere den kvelden satt hun i vinduskarmen i morens leilighet og så utover byens lys. Hun tenkte på hva de kunne ha hatt sammen: kanskje en leilighet sammen, kanskje Eirik hadde fått til det han drømte om, kanskje de hadde ledd bort regnværsdagene og delt små seire. Men livet gikk videre og alt hun kunne gjøre, var å akseptere det.

Neste dag pakket hun sakene stille, mamma sa knapt et ord hun bare ga henne en god klem i døråpningen og et «Passe på deg selv, vennen min.» Ingrid nikket bare, dro inn lukta av barndomshjemmet en siste gang, og gikk.

På jernbanestasjonen kjøpte hun billett til Oslo, bare for å ha et sted å rømme til kanskje hun klarte å finne ut hva hun egentlig ville med det lille livet sitt.

Toget gled ut fra Larvik, hun så ut vinduet på alle de stedene som betydde så mye en gang: blokkene, den gamle lekeplassen, bakeriet. Litt folk som hadde sitt, alt var så kjent og alt føltes uendelig fjernt.

Der ute fantes Eirik han som hun aldri forklarte hvorfor hun dro fra, aldri ga en sjanse til å si farvel. Nå var det for sent, hun visste det innerst inne. Det går ikke å angre seg tilbake til det man har ødelagt.

*************************

Seks måneder gikk. Ingrid levde livet videre i Oslo jobb, hverdagsrutiner, kaffe med venninner. Alt så likt ut fra utsiden, men inni var alt annerledes. Hun sluttet å late som om alt var fint. Hun hadde gjort en feil, såringen hun påførte kunne ikke rettes opp og det måtte hun bare forsone seg med.

Så, en kveld, hun sto over grytene, plinget mobilen. Ukjent nummer. Bare én enkel setning lyste mot henne: «Jeg hater deg ikke. Men jeg klarer ikke tilgi.»

Hun ble stående med mobilen i hånda, hjertet stanset et sekund da hun skjønte det var fra Eirik. Hun satte seg ned på gulvet, trakk telefonen mot brystet, og kjente plutselig at en liten streng fortsatt var der mellom dem, selv om den var tynn som silke. Han hadde fortsatt tenkt på henne i hvert fall nok til å ta kontakt.

Hun visste ikke hva det betydde, om det var et lite håp eller det endelige punktum. Men for første gang på lenge kjente hun at gamle minner ikke bare var en feil de var en del av både henne og ham.

Hun tørket tårene, og smilte svakt. Kanskje var det ikke helt over. Kanskje kunne de en dag snakke sammen, uten anklager eller forklaring. Kanskje kunne de en dag tilgi både seg selv og hverandre, enten sammen eller hver for seg.

Og i mellomtiden så var det i hvert fall nok å vite at han husket henne, selv om det var vondt. Noen ganger er det det eneste som trengs for å klare å puste videre.

Rate article
Intigue Life
Jeg hater deg ikke