«Her er det ikke plass til dere», sa svigermor da jeg kom hjem til mitt eget hus med barna for å feire nyttår
Solveig sto på dørterskelen til sitt eget hjem, med to bager i hånden. Døren ble åpnet av Ragnhild, svigermor, iført en rosa frottékåpe den samme Solveig hadde kjøpt til seg selv i vår. Svigermor så på henne som om hun var noen som kom for å tigge.
Unnskyld, hva sa du? Solveig forsto ikke med en gang.
Jeg sa at her er det ikke plass til dere, gjentok Ragnhild. Vi har allerede ordnet alt, invitert gjester. Erling har godkjent det. Dere får reise til din mor.
Bak svigermor hørtes latter og klirrende glass. Fra stuen tittet Lene, Erlings søster, frem med et glass cava i hånden. Hun hadde på seg Solveigs beige kjole.
Å, Ragnhild, hvorfor snakker du med henne? sa Lene nonchalant. La henne dra. Vi er her med vårt eget selskap.
Emma, åtte år gammel, dro i mors genser:
Mamma, hvorfor slipper ikke bestemor oss inn?
Mattias, fem år gammel, sa ingenting, men holdt seg tett inntil Solveigs ben.
Solveig satte bagen ned. Hun kjente hvordan en varm bølge bredte seg inni henne. Hun kunne ha skreket nå. Men hun så på barna og tok et dypt pust.
Vent i bilen, sa hun stille. Jeg kommer snart.
Ragnhild ropte etter henne:
Det er bra! Kom dere vekk!
Solveig satte barna i baksetet, skrudde på en animasjonsfilm og låste dørene. Emma så ut gjennom vinduet, forvirret, men Solveig ga et tegn om at alt var i orden.
Så tok hun opp mobilen og ringte Torstein, sjefen for vaktholdet i boligfeltet.
Hei, Torstein. Det er fremmede i huset mitt. De har brutt opp låsen og gått inn ulovlig. Oppfører seg truende, lar meg ikke komme inn. Barna er redde. Jeg trenger hjelp.
Solveig Evensen, er du hundre prosent sikker på at dette er ulovlig?
Jeg eier huset. Ingen har rett til å gå inn uten min tillatelse. Vennligst noter bruddet.
Forstår, vi kommer straks.
Hun la på og så på huset to etasjer, store vinduer. Hun hadde valgt fliser, tapet, lamper selv. Erling brydde seg aldri: gjør som du vil, jeg har ikke tid. Han bodde knapt her, dro ofte til Oslo.
Solveig tilbrakte hver helg med å gjøre hjemmet koselig. Det var hennes sted. Det eneste stedet hun kunne være seg selv.
Tre måneder tidligere hadde hun ved en tilfeldighet sett en dialog mellom Erling og hans mor: «Mamma, hun har det med grensesetting. Er lei av klagingen hennes. Bra huset er i hennes navn, jeg skulle flyttet ut for lenge siden.»
Da skjønte hun. Det handlet ikke om en skandale. Bare om å gå videre på en riktig måte.
Vaktbilen trillet inn uten sirener. Solveig gikk mot huset. Bak henne fulgte Torstein og en annen vakt.
Ragnhild satt ved stuebordet sammen med Lene og tre gjester med glass i hånden. På bordet var det and, salater og snitter. Svigermor stivnet da hun så vaktene.
Hva skjer nå? Med vakthold? sa Ragnhild hissig.
Erling ga oss lov! Han ga koden til døren! Ragnhild hoppet opp, stolen skrapte i gulvet.
Solveig gikk rolig frem, snakket tydelig:
Erling eier ikke huset. Han er ikke registrert her. Han har ingen rett til å disponere andres eiendom. Huset er mitt, kjøpt for mine penger, registrert på meg. Kåpen du har på, er min. Kjolen Lene har, er min. Dere tok uten å spørre. Dere har fem minutter på å forlate, ellers anmelder jeg ulovlig inntrenging.
Lene ropte:
Hvem tror du egentlig du er?
Hun kastet seg frem mot Solveig, men vakten grep henne i håndleddet.
Slipp!
Angrep på en eier er straffbart, sa Torstein rolig. Ro dere ned.
Gjester begynte å ta på seg jakker. Ingen ville ha problemer med vaktene. Ragnhild begynte å gråte høyt:
Slange! Jeg så deg som datter! Nå kaster du oss ut midt på nyttårsaften! Hjerteløs!
Skålen med salat er deres, anden også. Ta med. Ikke rør annet.
For en skam! Lene tok av kjolen, kastet den på gulvet, dro på seg en genser. Ragnhild kastet kåpen til Solveigs føtter.
De gikk ut uten ord. Lene slepte skålen, Ragnhild bar anden. Gjester forsvant raskt.
Solveig fulgte dem til porten og så dem stappe tingene inn i en gammel Volvo. Lene ropte, men hun hørte ikke ordene. Ragnhild skjulte ansiktet.
Hun lukket porten. Torstein hostet.
Ring oss om du trenger mer hjelp. Disse slipper ikke inn igjen.
Takk.
Vakten dro. Solveig ble stående. Inni henne var alt i opprør, men det var også en lettelse. Som å slippe noe tungt hun hadde båret lenge.
Barna ventet i bilen. Emma så på henne:
Kan vi gå inn nå?
Ja.
Mattias løp mot huset. Emma tok Solveig i hånden:
Kommer bestemor igjen?
Nei.
Emma nikket. Hun var klok, hun visste mer enn hun sa.
De begynte å rydde fra bordet. Emma hjalp til, Mattias bar servise til kjøkkenet.
Da alt var ryddet, ringte Solveig Erling. Han svarte ikke med én gang, musikk og stemmer i bakgrunnen.
Hei, hvorfor ringer du? Jeg er på firmafest.
Din mor og søster sitter nå ved innkjørselen til boligfeltet. Hent dem. Nøklene til Oslo-leiligheten legger du på nattbordet. Niende januar søker jeg om skilsmisse.
Stille. Musikk forsvant, han hadde gått ut.
Hva? Skilsmisse?
Ja. Huset mitt, bilen min. Ingenting å dele.
Solveig, har du mistet vettet? Mamma skulle feire hos deg, nå sender du henne ut i kulden?!
Din mor sa til meg: «Her er det ikke plass til deg». Foran barna. På dørterskelen til mitt hjem, kjøpt for mine penger. Hun brukte min kåpe, Lene min kjole. Inviterte gjester, dekket bord, og bestemte at jeg ikke hadde adgang.
Mamma tenkte seg ikke om! Alt kunne vært forklart, ikke drama med vakthold!
Jeg har forklart meg i ti år, Erling. Forklart at det er ubehagelig når hun lærer meg å leve og sier til barna jeg er en dårlig mor. Du har alltid sagt: tåle.
Men det er jo mammaen min! Hun er gammel!
Hun er femtiåtte. Kan leie en leilighet og bo separat. Som jeg gjør. Solveig nølte litt. Du skrev til henne for tre måneder siden at jeg var slitsom, og det var bra huset var i mitt navn, så du slapp å bo her.
Langt stille.
Jeg skrev det i affekt
Spiller ingen rolle. Jeg er lei av å bevise at jeg har rett til å leve som jeg vil. Hent moren din og dra hvor dere vil. Jeg skal ikke delta mer.
Solveig, du kan ikke bare
Jeg kan. Farvel.
Hun trykket av. Hendene var rolige. Ikke tomhet etter tap, men fordi hun endelig slapp det som ikke lenger var hennes.
Emma satt på sofaen og så på henne. Mattias lekte med modellbiler.
Kommer pappa ikke til å bo her lenger?
Solveig satte seg ved siden av:
Antakelig ikke.
Skal han besøke oss?
Selvfølgelig. Han er faren deres.
Emma ventet litt. Sa forsiktig:
Jeg liker ikke når bestemor er her. Hun sier jeg gjør leksene feil. Og at jeg er for tykk.
Solveig knyttet hendene. Hun hadde ikke visst.
Hvorfor sa du ikke noe?
Du var allerede lei deg. Ville ikke gjøre det verre.
Solveig trakk Emma tett inn til seg.
Beklager at jeg ikke beskyttet deg før.
Du beskyttet oss i dag, Emma la hodet på mors skulder. Jeg så det.
Mattias kom krabbende, klatret opp på fanget:
Mamma, kan vi tenne lysene på juletreet?
Solveig smilte:
Så klart.
Hun skrudde på julelysene. Tok frem pinnekjøtt, satte gryta på ovnen. Emma skar opp agurk, Mattias la tallerkener med tung konsentrasjon.
Ved midnatt gikk de ut på terrassen. Himmelen var mørk, stjernene sterke. Noen fyrverkeri i det fjerne. Ellers stille, bare de tre.
Godt nyttår, mamma, sa Emma.
Godt nyttår, barna mine.
Mattias gjespet:
Kan jeg sove på sofaen?
Det kan du.
De gikk inn. Mattias la seg, Solveig brettet teppe over ham. Emma satte seg med en bok, leste ikke.
Kommer alt til å bli bra nå, mamma?
Solveig satte seg på kanten:
Jeg vet ikke hvordan det blir. Men ingen kan fortelle oss at vi er til overs. At vi skal dra. Dette er vårt hjem. Det er vi som bestemmer her.
Emma smilte:
Da blir det bra.
Solveig strøk henne over håret. Mattias sov allerede, Emma lukket øynene.
Mobilen vibrerte. En melding fra Erling: «Mamma gråter. Sier hun har fått vondt i hjertet. Skjønner du hva du har gjort? Lene sier du ydmyket dem. Foran andre. Hvordan kunne du?»
Solveig så på skjermen. Tidligere ville hun blitt redd, begynt å forklare seg, bedt om unnskyldning og ikke fått sove hele natten.
Nå blokkerte hun nummeret. Ingen flere meldinger. Ingen skyldfølelse for å ha stått opp for seg selv.
Hun skrev til advokaten: «Marianne, godt nyttår. Vi møtes den niende. Begynn med skilsmissepapirene.»
Svar: «Solveig, dette vil gå bra. Nyt fridagen.»
Solveig sto ved vinduet. Snøen falt, hvit og jevn. Dagen etter skulle hun ringe jobben, møte advokaten, starte et liv der hun aldri trengte å forklare hvorfor hun fikk være til.
Hun visste ikke hva fremtiden ville bringe. Om det ble vanskelig. Men én ting visste hun: Ingen skal få fortelle at det ikke er plass til henne.
For det fantes plass. Hennes eget. Tatt tilbake med styrke.
Og det kommer hun aldri til å gi fra seg.
Livet lærer oss at vårt hjem, vår plass, må vi selv beskytte. For ingen andre har rett til å ta det fra oss, og når vi står opp for oss selv, gir vi barna våre mot til å gjøre det samme.



