Frigjøring
Ingrid våknet brått av den pågående og inntrengende lyden fra mobiltelefonen. Ringetonen slet henne ut av søvnen, satte kroppen i alarm og tvang øynene opp tunge som bly. Rommet var dunkelt de tykke gardinene slapp ikke inn noe av det tidlige morgenlyset, og det eneste som lyste opp var mobilskjermen. Klokka: kvart på seks. Søvnig gned hun seg i ansiktet, famlet etter telefonen og løftet den mot øret uten egentlig å fatte situasjonen.
Hei, mamma? Hva er det nå? spurte hun sløvt.
Fra den andre siden kom morens hakkende og redde stemme, så kald at Ingrid frøs til:
Ingrid, pappa er kjørt til sykehuset! Hjerteinfarkt!
Ingrid satte seg rett opp i sengen. Hun holdt telefonen så hardt at knokene nesten ble hvite. Søvnen var som blåst vekk i hodet slo en bryter, og hun var hundre prosent våken. Tankene fløy i kaos, i brystet brettet en frossen tomhet seg ut.
Ok, svarte hun kort, prøvde å holde stemmen rolig selv om alt i henne var i opprør.
Kommer du? morens stemme var lav, skjør, nesten desperat. Han ligger på intensiven, det er alvorlig… Jeg er så redd…
Jeg vet ikke, mamma. Ærlig talt er jeg usikker på om jeg vil, svarte hun etter en liten pause, overrasket over hvor nøytral og kald stemmen var. Den lød som om den tilhørte noen andre. Du vet hvordan det er mellom oss.
Det ble stille lenge. Alt hun hørte var morens gråtende pust et pressende stillhet som var verre enn ord. Endelig hørtes morens stemme, nesten utydelig:
Han er jo faren din, Ingrid…
Hva så? svarte Ingrid, overrasket over sin egen ro. Det hindret ham i alle fall ikke fra å gjøre barndommen min til et helvete. Så hvorfor skulle jeg ha medfølelse nå? Unnskyld, men om det verste skulle skje med ham, kommer jeg ikke til å gråte.
Hun trykket av, la telefonen mot puten og stirret i taket. “Pappa”… For et stort ord. Men gjennom hele barndommen hadde han aldri vist henne noe godt. Problemer ble det bare mer av etter hvert som hun vokste opp.
Hun hadde aldri glemt den dagen da hun for alvor begynte å hate faren. Den satte et arr i henne.
Hun var ti år. Kom hjem fra skolen med et fargerikt tegning der hun hadde tegnet familien alle smilte, huset var malt i sterke farger. Hun ville vise den til pappa, håpe på ros. Han var allerede hjemme allerede full, som så ofte for tiden. Da hun kom inn sparket lukten av gammel alkohol henne i nesen.
Han satt i lenestolen, rød og bustete, med en flaske i hånden. Da Ingrid forsiktig viste ham tegningen, kastet han et kjapt blikk, fnyste og skjøv arket vekk.
Er du helt dum? Har jeg slitt hele dagen, og så kommer du med sånt tull?
Hun prøvde å forklare at hun hadde gjort sitt beste, for ham. Men rakk ikke. Han spratt opp, grep henne hardt i skulderen og dyttet henne mot døren.
Ikke sett foten din her før du lærer respekt for faren din! ropte han så det dundret i veggene.
Ingrid sto igjen i trappeoppgangen i tynn skoleuniform ute var det snø og bitende kulde. Det gjorde ikke engang vondt hun banket bare på, gråt og ropte på pappa. Fra innsiden svarte han:
Kom deg vekk! Du er ikke min datter!
Hun ble stående ute i over en time før naboen kom og slapp henne inn, ristet og oppsvulmet av gråt. Senere måtte hun tilbringe flere uker på sykehuset med alvorlig lungebetennelse. Saken ble raskt dekket over. Mamma sa til barnevernet at Ingrid selv hadde løpt ut, og at døren hadde smekket igjen.
Hun var fjorten første gang hun vant en mattepris. Gikk hjem, stolt med diplomet presset mot seg, forestilte seg at mamma skulle gi henne en klem og si “Så flink du er”. I gangen tok hun av seg sekken, rettet på håret og gikk inn i stua, der faren lå doven på sofaen med ølen.
Hvorfor er du så blid? spurte han med hånlig smil. Mamma var ikke hjemme.
Jeg vant matteolympiaden, svarte Ingrid lavt og prøvde å trekke seg unna.
Er det nå noe å glede seg over? Gode jenter tenker på giftemål og familie, ikke regnestykker. Hvem vil vel gifte seg med deg…? Og hvem har du fått det stygge utseendet fra?
Ingrid knyttet diplomet sammen og gikk på rommet sitt. Alene, med diplomet på fanget, satt hun lenge og så på det som nå virket meningsløst. Hvorfor fikk hun så vonde ord? Hvorfor kjeftet han hver dag? Og hvorfor så mamma vekk, hver gang?
Da hun ble seksten, våget hun for første gang å beskytte moren. Det begynte som vanlig: faren kom hjem irritert, og da potetene var litt brente, skrek han til moren, slang beltet på bordet. Ingrid reiste seg:
Du må ikke gjøre sånn! Hun prøver bare…
Hun rakk ikke fullføre før beltet traff ryggen hennes. Han lente seg over, freste:
Blander du deg, blir det verre for deg.
Hun hadde mange slike minner. I praksis sluttet hun å komme hjem. Hun sov hos venninner, slektninger, eller læreren som syntes synd på henne. Men uansett hvor mange ganger de varslet barnevernet ingen hjelp.
Etter en times nøling kledde hun seg og dro til sykehuset. Mamma trengte støtte hun var jo familie, og hadde det tungt nå.
Ingrid gikk den hvite sykehuskorridoren på Ullevål sykehus, kikket på navneskiltene og fant moren på en hard plaststol, trykket sammen av gråt og med et gjennomvått lommetørkle i hendene. Da Ingrid kom, spratt hun opp og kastet armene rundt datteren.
Jenta mi… jeg er så glad du kom!
Ingrid klemte forsiktig tilbake, men kjente at irritasjonen steg i henne. Ikke mot moren, men mot hele dette opptrinnet bygd på følelser hun ikke hadde. Mot å måtte spille rollen som kjærlig datter, der kjærligheten for lengst var borte.
Hvordan går det med ham? spurte hun, så på morens rødsprengte øyne.
Legene sier det er kritisk. Hjertet er slitt… Men han var ikke alltid slik. Du husker vel det?
Ingrid trakk munnviken bittert, men holdt tilbake den sarkastiske latteren. Selvfølgelig husket hun noen få, fargeløse glimt fra tidlig barndom: faren som lekte med henne, løftet henne til taket, trillet henne på sykkel og lo. Men minnene var tynne og utvasket, druknet i år av vold og fyll det var som et krittbilde som regnet har ødelagt. Noen andre sitt liv, noen andre sin lykke.
La oss ikke snakke om det nå, mamma, sa hun lavt. Hva sier legene?
Moren sukket.
De sier vi må vente. Og be.
De satte seg side ved side i korridoren. Tiden gikk seigt som seig honning. Ingrid la merke til hvordan moren stadig fór sammen når legen passerte, grep hånden hennes, satt spent håpet lyste i øynene hennes, men døren forble stengt.
En ung lege med mørke ringer under øynene kom ut etter et par timer.
Pårørende til…?
Moren reiste seg raskt.
Ja, det er oss! Hvordan går det?
Han svarte lavt:
Tilstanden er stabil, men alvorlig. Det blir langvarig behandling og rehabilitering.
Kan vi se ham? spurte mor, et stikk av håp igjen i stemmen.
Bare litt. Én og én.
Faren lå blek, med drypp i armen, slanger over brystet. Han virket liten og hjelpeløs, ikke skremmende eller truende. Ingrid stod ved sengen, visste ikke hva hun skulle gjøre ingen ord eller hender som kunne trøste. Hun bare sto og stirret; hun følte ingenting ikke sinne, ikke sorg, bare tomhet.
Her er vi da, hvisket hun. Ærlig talt vet jeg ikke om jeg ville hit.
Han reagerte ikke. Ingrid satte seg i stolen ved fotenden, stirret på ham.
I mange år prøvde jeg å forstå hvorfor du gjorde slik mot oss, prøvde å finne deg en unnskyldning. Kanskje du var ødelagt selv, kanskje du aldri klarte å være noe annet enn slem. Kanskje du før var glad og snill. Men for meg vil du alltid være den som lærte meg å hate.
Hun ristet av seg svakheten.
Jeg har vokst opp nå, pappa. Og vet du hva som er verst? Du klarte å ødelegge min tro på forhold, på kjærlighet, på barn. Alt jeg har fra deg er smerte. Takk for det.
Hun så lenge på det utvaskede ansiktet. Et øyeblikk kom et snev av medlidenhet men det forsvant fort.
Om du overlever eller ikke betyr faktisk ikke så mye for meg. Jeg kom bare for mammas skyld. Fordi hun fremdeles håper du kan bli bedre. Jeg vil bare at hun skal få det bra selv om det betyr at jeg må late som alt er greit.
Ingrid reiste seg, tok et siste blikk og sa:
Farvel, pappa. Eller… ja, jeg vet ikke.
Henne mor stod utenfor, nervøst putlet på en skjorte og så på døren. Hun lyste opp da Ingrid kom ut.
Hvordan er det med ham? spurte hun straks.
Det er som du selv så. Han er rolig og sånn liker jeg ham best, faktisk.
Mor hikstet til, tørket tårer og prøvde å smile svakt.
Ikke si slikt! Han ville deg vel, prøvde bare å oppdra deg til et bedre liv!
Ingrid bare nikket, orket ikke krangle. Hun kjente morens håpefulle og pågående blikk; moren ville leve i håpet, gi ham en sjanse til. Ingrid gadd ikke rive ned det hun ønsket bare at dagen skulle ta slutt.
Ute i dagslyset ved Rikshospitalet ble det blendende sterkt. Hun stanset ved kaffeautomaten, dyttet inn bankkortet. Mens maskinen brummet, fant hun frem mobilen. Fingrene skalv, ikke av kulde, men av alt det inni henne. Hun fant nummeret til kollegaen Eirik.
Eirik jobbet med henne, men den siste tiden hadde det vokst frem et uventet vennskap. Ikke noe romantisk bare varme samtaler ved kaffemaskinen, vitser på chat, og et par caféturer. Ingrid følte hun kunne være seg selv rundt ham.
Telefonen ringte to ganger før Eirik svarte:
Ja?
Eirik… kan jeg komme forbi hos deg? Bare… sitte sammen litt. Prate, eller være stille jeg vil bare ikke være alene.
Det ble stille, men han svarte raskt:
Selvfølgelig. Døra er ulåst, bare kom inn.
Hun pakket sammen kaffekoppen lunken, men trøsterik. Et svakt varmeglimt trengte inn under panseret hun hadde bygget opp i årevis: Kanskje alt ikke var tapt. Kanskje det enda fantes håp om noe trygt, noe godt, noe som ikke gjorde vondt.
På vei til Eirik svingte hun innom et gammelt bakeri han likte. Inne luktet det nybakst og vanilje. Hun tok noen mandelcroissanter og sjokolademuffins bare for å gjøre litt ekstra ut av det. Da hun fanget sitt eget speilbilde bak disken, virket ansiktet slitent, men blikket var varmere nå enn i morges.
Hun hadde ikke tenkt å utlevere familien for Eirik, ikke ønsket sympati eller løsninger. Det var bare å være sammen med noen som ikke skadet henne, ikke kastet vondt tilbake.
Døren hjemme hos Eirik sto på gløtt akkurat som han sa. Hun banket svakt. Han dukket opp i døråpningen, avslappet i joggebukse og stor T-skjorte, håret på tvers og et trøtt smil.
Hei, sa han og ga henne et langt, rolig klem. Hva har skjedd?
For første gang på lenge var det enkelt å lene seg inn i et omfavnende menneske. Hun trakk inn hans duft mellom kaffe og tøymykningsmiddel, og det kjentes så riktig: Ingen dom, ingen trussel.
Faren min er på sykehus. Hjerteinfarkt.
Oi… Hvordan går det med deg?
Vet ikke. Jeg føler ingenting. Og det skremmer meg mest.
Kom, vi setter oss på kjøkkenet. Jeg kan lage skikkelig kaffe, ikke den billige fra automaten.
De satte seg ved kjøkkenbordet med vinduet ut mot bakgården. Han satte frem kaffe, ordnet croissanter og ventet, uten å mase. Stilheten var vennlig, myk; kaffen luktet beroligende, croissantene stod mellom dem. Ingrid kjente et lite, trygt bål tenne seg inni brystet.
Jeg har vært redd for å bli som ham, sa hun til slutt.
Eirik fylte koppen hennes på nytt. Han presset ikke, han ventet bare var der.
Jeg frykter at jeg bærer på det samme mørke. At jeg blir sint, avviser folk, skyver dem unna… Men samtidig er det som om jeg heller har lært å frykte alt: Nærhet, tillit jeg stoler ikke på noen.
Stemmen var jevn, men hun var merkbart utslitt, nesten tom.
Eirik la hånden forsiktig på hennes.
Du er ikke ham. Du er deg, sa han fast.
Hvordan kan du vite det? sa hun, tårer i øynene ikke fortvilte, mest forundrede. Du vet ikke hvordan jeg er hvis jeg mister kontrollen. Noen ganger vil jeg bare kjefte på folk uten grunn…
Jeg ser deg hver dag, Ingrid. Ser hvordan du alltid hjelper de nye på jobben, forklarer selv når du har sagt det tusen ganger. Ser hvordan du engasjerer deg, bryr deg. Slikt gjør ikke folk som ønsker å skade andre.
Hun smilte svakt, mer oppriktig enn tidligere.
Katten min er den eneste som elsker meg uansett, prøvde hun å fleipe.
Ikke bare den! Du har mange som setter pris på deg, både kollegaer og naboer.
Og igjen ble det stille, trygg og ekte. Ingrid satte pris på det at det fantes et sted der hun slapp å spille teater med følelsene.
Det underligste er… jeg føler ikke skyld for at jeg ikke bryr meg om faren min. Jeg håper faktisk at han ikke kommer hjem igjen.
Helt normalt, svarte Eirik. Du har lov til følelsene dine. Ingen kan bestemme hva du skal føle.
Mamma forventer at jeg skal være til stede, hjelpe til. Jeg klarer ikke late som mer jeg vil ikke.
Og det er like greit. Det er din rett å velge. Du må ikke tilgi ham, du må ikke være den perfekte datteren.
Hun trakk pusten og kjente hvordan skuldrene sank litt.
Da jeg var liten, drømte jeg at han skulle forstå, be om unnskyldning innse hvor vondt alt gjorde. Nå vet jeg: Det skjer aldri. Selv om han overlever, vil han være akkurat den samme.
Men du er ikke lenger den lille jenta han pleide å såre, sa Eirik. Du er voksen og mye sterkere enn du selv tror.
Mamma håper fortsatt. Hun tror alt kan endre seg.
Kanskje hun må tro det, for å holde ut. Vi har alle våre måter å overleve på. Din mor har valgt håpet. Du har valgt å se sannheten i øynene. Ingen av dere er feil, dere bare takler det forskjellig.
Blikket hennes var nytt, takknemlig.
Vet du alltid hva du skal si?
Nei. Men jeg prøver å lytte, å ikke dømme. Noen ganger er det alt et menneske trenger.
De spiste ferdig, drakk kaffe, og en tung slitenhet tok henne. Hun gjespet.
Kan jeg sove over her? Vil ikke hjem. Orker ikke være alene nå.
Selvfølgelig. Ta senga mi. Jeg klarer meg på sofaen.
Du er verdens beste venn…
Senere satte han på en lett TV-serie. De snakket ikke mye, bare nikket, lo av et par vitser, noen ganger satt helt stille side ved side og det føltes riktig.
Senere ringte hun moren.
Hvordan går det, mamma? Unnskyld at jeg dro sånn.
Det går bra, jenta mi. Jeg håper det skal gå over. Legene sier at trykket er normalt nå.
Godt å høre, svarte Ingrid, lettet. Men med det samme kom den dårlige samvittigheten hun var lettet mer over å slippe sykehusbesøket enn over fars bedring.
Kommer du i morgen? spurte moren forsiktig.
Vet ikke, mamma. Vi får se litt an.
Ta vare på deg selv, svarte mor, i mild tone.
Ingrid la på, satt stille. Eirik så henne omsorgsfullt.
Går det bra?
Ja, hun holder ut. Og jeg… jeg vet ikke hvordan man gjør det. Hele følelsesspekteret slåss i meg: sliten, sint, trist alt på én gang.
Bare pust, dag for dag, sa Eirik. Du trenger ikke ha alle svar nå. Bare kom deg gjennom dagen. I morgen er en ny dag.
Neste dag bestemte hun seg for å dra til sykehuset igjen. Sette punktum.
På rommet var det stille. Faren så bedre ut, men blikket var tomt. Ingrid stod ved foten av senga.
Hei. Dette er nok siste gangen jeg kommer. Du overlevde håper du lærer noe.
Han svarte ikke. Hun følte en slags lettelse av tausheten.
Jeg tilgir deg ikke. Men jeg vil heller ikke hate deg hele livet. Jeg skal prøve å gi slipp, for hvis ikke vil jeg aldri bli fri, aldri leve mitt eget liv.
Hun gikk, stoppet i døren, snudde seg, hvisket:
Farvel.
Ute skinte sola. Ved lekeplassen løp barna og lo, voksne travle forbi med kaffekopper og handleposer. Verden fortsatte med gleder, plikter og håp. Ingrid så plutselig at også hennes liv kunne gå videre, uten frykt, uten lasten fra fortiden.
Hun sendte melding til Eirik: “Kan jeg komme på besøk igjen? Trenger å prate.”
En time senere satt hun på kjøkkenet hans igjen. Han lagde te, satt rolig overfor henne, ventet og lyttet. Denne gangen fortalte hun alt om barndommens sår, frykten for å bli som ham, om varige arr og nummenheten i seg. Nå, uten tårer bare frihet over å si det høyt.
Jeg må begynne hos en psykolog, sa hun til slutt. Lære å leve på ordentlig. Lære å stole på meg selv og mine følelser.
God idé, svarte Eirik. Jeg vet om en dyktig en, du kan få nummeret om du vil.
Takk. Jeg har aldri hatt mot til å si alt dette før. Jeg har alltid skammet meg, trodd jeg var svak eller utakknemlig.
Det er ingenting å skamme seg over. Du har vært gjennom nok. Du har rett til å føle akkurat som du gjør.
Ingrid nikket. Innerst inne skjønte hun det, men det var første gang hun sa det høyt og trodde litt på det selv.
Hva nå da? spurte Eirik.
Vet ikke. Men jeg vet hva jeg ikke skal gjøre. Jeg skal ikke vente at han endrer seg. Skal ikke straffe meg selv for å ikke føle det alle forventer. Jeg skal ikke være redd for å ha det godt. Jeg skal slutte å gjemme meg for livet.
Høres ut som en plan, smilte han med varm støtte.
Ja, svarte hun, så ut på solen som var i ferd med å farge byens tak i gyllent. Det føles som begynnelsen. En ny start.
Og slik, med et åpent blikk mot det lyset som fantes, gikk Ingrid ut i en fremtid hvor hun lot fortiden være fortid og lærte at noen ganger er det viktigste du gjør, å gi slipp for virkelig å bli fri, gi plass til håpet og stole på at man fortjener både vennskap og glede.




