Den gangen, for mange år siden, åpnet jeg garderobeskapet på hotellrommet vårt og fant en kjole i ektemannen min sitt koffert, en kjole jeg aldri hadde sett før. Den var av silke, mørkeblå, pent brettet mellom skjortene hans. Ved siden av lå et lite kort fra en fin butikk. Jeg har aldri vært særlig nysgjerrig av natur, men denne kjolen var åpenbart ikke min.
Hotellet var luksuriøst, et av de beste i Oslo. Vi hadde kommet til hovedstaden for en firmabegivenhet, årlig gallamiddag med kollegene hans. Speilgangene skinte, teppene var tykke og myke under føttene, og fra restauranten i første etasje kjente jeg lukten av dyr mat og sprudlende champagne.
Jeg så på kjolen igjen. Størrelsen var mindre enn min. I det øyeblikket kom Eirik inn på rommet.
Er du ikke klar enda? spurte han idet han løste opp slipset sitt.
Jeg sto med kjolen i hånden. Han stivnet til. Bare et øyeblikk, men lenge nok til at jeg skjønte alt.
Hvem sin kjole er dette? spurte jeg rolig.
Han kom sakte nærmere.
Det… er ikke som du tror.
Den setningen betyr alltid akkurat det man frykter.
Du har kjøpt en kjole til noen. Men ikke til meg.
Eirik sukket.
Ingrid, lag nå ingen scene akkurat nå. Vi skal snart komme oss ned.
Jasså? Hvis jeg forstår deg rett, er det scenen som er problemet, ikke kjolen?
Han kastet et blikk mot døren, som om hotellkorridoren kunne gi ham en utvei.
Det er en gave.
Til hvem?
Han svarte ikke med det samme. Det var svar nok.
Det ble stille på rommet, kun lyden fra vifteanlegget summet.
Hvor lenge har dette pågått? spurte jeg.
Ingrid…
Hvor lenge har det vart?
Det spiller ingen rolle.
Jeg så ned på kjolen igjen. Stoffet var kaldt og glatt mot håndflaten.
Så skal hun ha den på i kveld?
Han svarte ikke.
På samme festen hvor jeg sitter ved siden av deg?
Eirik presset leppene sammen.
Det skulle ikke være slik.
Men slik har det blitt.
Jeg la kjolen tilbake i kofferten, og lukket glidelåsen varsomt.
Hvem er hun?
En kollega.
Naturligvis.
Jeg tok vesken fra sengen og begynte å ta på skoene mine.
Hvor skal du? spurte han.
Til festen.
Han så forvirret ut.
Du mener det?
Selvfølgelig.
Jeg åpnet døren.
Jeg er spent på hvem som har på seg denne kjolen i kveld.
Ti minutter senere gikk vi inn i den store ballsalen på hotellet. Krystallkronene glitret, musikken spilte, folk i flotte kjoler og dresser. Ved et av bordene satt en ung kvinne med langt lyst hår. Hun hadde på seg den mørkeblå kjolen. Den samme.
Hun så oss, og smilte forsiktig til Eirik. Da skjønte jeg alt. Det var ingen hemmelighet gjemt i skyggene. Alle rundt oss visste antakelig allerede.
Jeg nærmet meg bordet hennes. Kvinnen møtte blikket mitt, rakrygget.
Hei, sa hun.
Jeg så på kjolen hennes.
Den kler deg.
Hun smilte enda bredere.
Takk.
Eirik sto ved siden av meg, som en mann som ventet på storm.
Jeg tok av meg gifteringen og la den forsiktig på bordet ved siden av glasset hans.
Gaver taler alltid sant, sa jeg lavt. De bare havner noen ganger hos feil person.
Så snudde jeg meg og gikk mot utgangen av salen.
Bak meg hørte jeg folk hviske, stoler som ble skjøvet til sides. Men det merkelige var at for første gang på lenge følte jeg meg ikke ydmyket.
Bare fri.
Si meg ærliger det mer smertefullt å oppdage utroskap i hemmelighet, eller foran alle?



