Svigermor krevde at jeg skulle jobbe mens jeg var syk, men for første gang sa jeg tydelig nei og satte klare grenser

Gunnhild, jeg klarer virkelig ikke nå, jeg er skikkelig dårlig, Astrid hvisker svakt, mens hun lukker øynene for det skarpe lyset som strømmer inn sammen med svigermoren.

Du klarer ikke? stemmen til Gunnhild er hard som et spent fiolinstrenge. Og hvem klarer da? Jeg sto på fabrikken i din alder, med førti i feber, ingen tok hensyn til meg. Og se, jeg lever fortsatt.

Astrid forsøker å reise seg litt på puten, men svimmelheten skyller over henne. Hun legger seg tilbake og kjenner kaldsvetten piple i panna. Termometeret viste 38,7 i morges. Hele kroppen verker, halsen brenner så hun gruer seg til å svelge selv vann.

Jeg har ringt legen, sier hun lavt. Jeg må bare få ligge i dag.

Lege, ja! Gunnhild slår ut med armene og marsjerer til vinduet, som hun åpner på vidt gap. Nå har ungdom blitt bortskjemte. Se på deg selv ung og frisk og så ligger du her og syns synd på deg selv. Jeg hadde to barn på din alder, skulle holde leiligheten i orden og jobbet, men sånn er det vel ikke hos deg.

Astrid sier ingenting. Hun orker ikke å ta diskusjonen, det har aldri lønt seg. Tre år har hun bodd her og prøvd å forklare, be om forståelse. Gunnhild føler seg som sjef ikke bare i leiligheten, men i livet til både henne og Espen.

Skitne kopper står i oppvasken, jeg så det, Gunnhild spionerer på kjøkkenet. Gulvet ser ut som det ikke er vasket på en uke. Hva sier Espen når han kommer hjem og ser sånn rot?

Jeg skal vaske i morgen, sier Astrid og lager et grimas mot smerten i halsen. Lover.

I morgen! Alt du skal, det er alltid «i morgen». Skulle bare ønske jeg fikk ligge selv! Jeg har jobbet tredelt og holdt huset tipp-topp, laget middag til mannen min. Men dere unge bare tenker på dere selv. Syk, så er det synd på deg?

Astrid lukker øynene, prøver å trekke seg bort fra stemmen, selv om den skjærer gjennom feberdøsigheten. Hun tenker på hvordan hun kvelden før så vidt kom seg i senga etter jobb. Holdt ut på ren vilje fordi rapporten skulle leveres. Kom hjem, orket ikke varme opp suppa engang. Blandet seg sammen med feberen i urolig søvn.

Hvor er Espen? Gunnhild kommer inn igjen.

På jobb. Kommer senere.

Ja, selvsagt. Min sønn jobber og tjener penger mens du ligger her. Det er lettvint, skal jeg si deg.

Jeg jobber også, protesterer Astrid lavt. Vi deler på utgiftene.

Utgiftene, ja. Gunnhild humrer hånlig. Men for leiligheten min betaler dere ikke noe. Dere bor gratis. Så ikke kom her og fortell om «sammen». Det er min leilighet, og hvis ikke det hadde vært for meg, hadde dere fortsatt bodd i en liten hybel.

Astrid sier ingenting. Det er det evige triumfkortet til Gunnhild, alltid dratt frem. Leiligheten tilhører svigermor. Etter bryllupet foreslo Espen at de bodde her «til de hadde fått ordnet seg». Astrid hadde ikke skjønt at «til» ville vare i årevis. Hver dag en påminnelse om at de bare er gjester her.

Jeg går og handler siden du ikke kan, Gunnhild trasker ut, men vær klar over at det skal være ryddig her til kvelden. Og luft godt ut, det er altfor tett her.

Døra smeller igjen. Astrid lar tårene slippe fri. Stille, fortvilet, med ansiktet presset ned i puta. Ikke fordi hun har vondt i halsen eller feber, men fordi hun føler hun ikke har rett til å være syk. Ikke nå heller. Kroppen sier stopp, men hun må forsvare seg, høre på beskyldninger, kjenne på skyldfølelse.

Et par timer senere kommer legen en eldre distriktslege, vennlig, rolig undersøker henne, skriver ut sykemelding for en uke.

Du har influensa, Astrid. Skikkelig virus, høy feber, betent hals. Nå skal du ligge i ro, drikke mye, hvile og la kroppen få den roen den trenger. Ingen husarbeid, ikke en gang lette oppgaver. Skjønner?

Ja, takk, hvisker Astrid.

Bor du alene?

Nei, sammen med mannen min. Og svigermor kommer innom.

Ikke skam deg for å be om hjelp. At folk blir syke, er helt vanlig ikke no galt i det. Hvile er viktig nå, ellers kan det komme komplikasjoner.

Når legen har gått, prøver Astrid å sove igjen, men tankene kverner. Hvordan si det til Espen, at hun har fått sykemelding? Han kommer nok til å bli oppgitt ikke over henne, men fordi han vet moren blir sur. Han forsøker alltid å unngå å gjøre henne misfornøyd. Til og med om det innebærer å ikke støtte Astrid.

Espen kommer hjem utpå kvelden, sliten, men i godt humør. Han gir Astrid et kyss i panna kjenner straks den høye temperaturen.

Du er jo glovarm. Hvor høy feber har du?

Snart trettini. Legen var innom, ga meg sykemelding.

Hvor lenge?

En uke.

Han setter seg på sengekanten og stirrer ned i gulvet.

Var mamma innom?

Ja, Astrid snur seg mot veggen.

Og hva sa hun?

Det vanlige. At jeg later som, at jeg er for pysete og burde holde huset i orden.

Espen sukker tungt.

Du vet hvordan hun er. De ble lært opp til at ting skal ordnes, koste hva det koste vil.

Espen, jeg er virkelig syk, sier Astrid, og han ser de røde øynene hennes. Jeg klarer ikke hele tiden høre at jeg er svak og lat.

Jeg forstår, han tar hånden hennes. Prøv å ikke bry deg, vær så snill. Hun drar straks hjem, så blir det rolig.

Han går for å varme suppe, og Astrid sitter igjen, alene. Hun vet han er glad i henne, men det er liten trøst. Hver gang det står mellom henne og moren, velger han stillhet. Ber henne bare holde ut, ikke gjøre noe ut av det. At hun er lei, såret og utslitt, virker ikke å ha noen betydning.

De neste par dagene surrer hun i feber. Hun klarer ikke stå opp, kroppen er blytung. Espen drar tidlig om morgenen, kommer sent, setter igjen vann, te i termos, medisiner. Men hun er for det meste alene.

På dag tre, mens Astrid slumrer, ringer det på døra. Hun skjønner først ikke om det er drøm eller virkelighet. Ringingen tar ikke slutt.

Hun stabler seg ut og åpner. Der står fru Moland fra femte rund, eldre, hyggelig med hjemmestrikket sjal om skuldrene.

Oi, jenta mi, hun ser straks hvordan det står til. Du er ordentlig dårlig, ser jeg. Jeg skulle bare låne noen fyrstikker, men du bør ikke stå og springe.

Jeg har fyrstikkene, Astrid lener seg til dørkarmen. Et øyeblikk.

La det ligge, fru Moland tar henne rolig under armen. Kom, jeg følger deg til sengen, ser ikke ut som du står støtt.

Hun får lagt Astrid tilbake, ordner putene, forsvinner ut på kjøkkenet og kommer inn med en kopp varm te.

Her, drikk. Jeg fant bringebærsyltetøy i skapet ditt, det er gull når en er syk.

Takk, sier Astrid forsiktig og varmer hendene på koppen.

Fru Moland setter seg ned og ser vennlig på henne.

Har du vært dårlig lenge?

Tredje dag.

Har lege vært her?

Ja, ba meg ligge i ro en uke.

Det er bra. Kroppen leges når en tar det helt med ro. Men du ligger her alene, ingen til å hente vann en gang.

Espen ordner til meg før han drar, svarer Astrid, tar en varsom slurk.

Han gjør så godt han kan, fru Moland nikker. Men menn er som menn er. De gjør sitt på sin måte, men det er ikke alltid det en egentlig trenger.

Astrid har det fint, bare av at noen sitter der uten å bebreide eller mase. Bare er til stede.

Har Gunnhild vært her? spør fru Moland plutselig.

Astrid skvetter.

Ja.

Støttet hun deg? Hjalp hun til?

Hun mener jeg bare later som.

Fru Moland sukker dypt.

Jeg har kjent Gunnhild i alle år. Sterk dame, men hard. Hun har lært å klare seg selv gjennom alt og tror alle andre må gjøre det samme. Men det er feil, Astrid. Alle har rett til å være sårbare innimellom. Rett til å være syk, rett til å be om hjelp.

Hun sier det aldri var rom for sånt før. At de bare måtte bite tennene sammen.

Og det er sikkert sant. Men er det noe å være stolt av? Må alle ha det like tungt bare fordi vi hadde det? Jeg har jobbet hele livet, tre barn alene. Likevel har jeg alltid ønsket at barna og barnebarna skulle ha det lettere.

Tårene presser seg frem igjen. Bare fordi noen sier som det er: Du er ikke skyldig.

Jeg føler alt er galt, hvisker Astrid. Jeg forsøker jo. Jobber, tjener penger, gjør så godt jeg kan hjemme. Uansett er det aldri nok.

Du skal høre på meg: Du skylder ingen noe. Ikke Gunnhild, ikke noen andre. Livet ditt og helsa di er ditt ingen har rett til å bestemme hvordan du skal ha det.

Men vi bor i hennes leilighet…

Ja vel. Gir ikke henne rett til å gjøre deg liten og mindreverdig. Leilighet er bare vegger relasjoner i familien er noe annet. Konflikt mellom svigerdatter og svigermor har alltid eksistert, men det betyr ikke at du bare må finne deg i alt.

Men hvis jeg protesterer, blir alt verre. Espen vil at jeg skal la være å lage bråk. Hun kan jo bli så fornærmet at vi ikke er velkomne mer.

Du må ikke krangle. Fru Moland rister på hodet. Bare bygg en indre mur. Alt hun slenger ut, la det stoppe opp der. Lytt, nikk om du må, men innerst inne dette gjelder ikke deg. Det er hennes smerte, hennes sinne, som hun vil plassere på deg. Du behøver ikke bære det.

Astrid tenker lenge, tar inn ordene. Det er både enkelt og vanskelig. Ikke diskutere. Bare ikke ta det til seg.

Og Espen da? Han vil alltid at jeg skal holde ut, ikke gjøre ting verre. Han er mellom barken og veden, det vet jeg. Men jeg savner at han står opp for meg.

Menn, spesielt mammagutter, velger minste motstands vei. Men blir du sterk, lærer å forsvare deg selv, så vil han se deg med nye øyne. Da kan han kanskje bli modigere selv.

Tror du det?

Jeg vet. Å finne ut av forhold til svigermor tar tid. Lær deg først å sette grenser for deg selv. Krev respekt, ikke fordi du gjør eller er noe men fordi du er den du er.

Fru Moland reiser seg igjen og legger dyna over Astrid.

Hvil deg nå. Husk: Muren. Den er din, bare du bestemmer om noen får rive den.

Når hun er alene, grubler Astrid lenge. Mur mot psykisk press hvorfor hadde hun ikke tenkt sånn før?

Senere på kvelden, tilbake fra jobb, ser Espen på henne.

Kan jeg sette meg? sier hun rolig.

Er det noe? han blir straks bekymret.

Jeg vil bare du skal vite at jeg ikke lenger aksepterer at moren din taler nedlatende til meg. Jeg vil ikke lage bråk, men vil heller ikke lenger høre på bebreidelser. Hvis det skjer, går jeg min vei eller ber henne gå. Jeg har ikke mer å forklare.

Espen reagerer overrasket.

Men det er jo mamma…

Jeg ber deg ikke om å velge. Men min helse og ro er like viktig som din mors følelser. Og jeg har rett til å forsvare begge.

Espen gnir seg i ansiktet og sukker.

Og hvis hun vil vi skal ut av leiligheten?

Da gjør vi det, Astrid overraskes over egen ro. Vi vil klare oss. Det blir vanskelig, men bedre enn å leve sånn.

Han sier ikke mer, men Astrid vet han sliter. Redsel for å såre moren, miste tryggheten, ta ansvar. Hun vet han helst skulle la ting skure.

De neste dagene får Astrid det bedre, men hun er fortsatt svak. Hun bestemmer seg for å gå en liten tur i frisk luft når formen tillater det.

Så, lørdag formiddag, ringer det på. Espen er ute, og det er Gunnhild.

Er du frisk nå? Gunnhild braser inn. Nå bør du bidra litt. Jeg skal til hytta og ordne med potetene du blir med og hjelper. Espen lovte, men har aldri tid!

I dag? spør Astrid forvirret.

Ja. Godt vær, bare pakke og dra.

Jeg har ikke fått lov til anstrengelser av legen enda.

Der har du det igjen «unngå anstrengelser». Du slapper deg bort. Nå får det være nok!

Astrid husker fru Molands ord. Mur. Pust dypt. Jeg blir ikke med, Gunnhild, sier hun stille, men bestemt.

Svigermor fryser. Blikker henne.

Hva sa du?

Jeg blir ikke med. Jeg er ikke frisk ennå.

Nekter du meg? stemmen skjærer.

Jeg er takknemlig for alt også at vi får bo her, sier Astrid rolig. Men helsen min ofrer jeg ikke, uansett hvor takknemlig jeg er.

Gunnhild begynner å peke og skjelle, men Astrid kjenner seg plutselig sterk på innsiden.

Du eier leiligheten, og det respekterer jeg, sier hun. Men helsen og livet mitt tilhører meg. Den bestemmer ingen over.

Så så, Gunnhild kaster et siste sint blikk før hun smeller døra.

Astrid synker ned på stolen, beina skjelver. Men hun sa nei. Etter tre år. Og ingenting gikk i stykker. Svigermor gikk bare sin vei.

Da Espen kommer hjem, ser hun straks at han har fått høre fra moren.

Hva har skjedd? Mamma sa du var frekk.

Jeg sa bare nei til å bli med på hytta for å jobbe legen har bedt meg ta det rolig.

Det er da ikke så tungt å hente inn poteter.

Hadde hun spurt ordentlig, kanskje jeg kunne vurdert det. Men hun ga beskjed, og da jeg sa nei, begynte hun å skjelle ut.

Hun var bare lei seg.

Espen, Astrid kjenner muren reise seg. Fra nå av vil jeg ikke lenger unnskylde meg for å være syk eller ofre meg for å blidgjøre moren din.

Men hun er jo mamma…

Ja, og jeg er din kone. Skal du alltid bare be meg holde ut? Heller la deg overkjøre enn å be henne dempe seg? Er det verdt å leve slik bare for gratis bolig?

Espen blir sint, men svarer ikke. Til slutt sier han: Jeg må tenke. Og går.

Dagen etter bestemmer hun seg for en liten luftetur. På trappen møter hun fru Moland med poser fra butikken, og de følger hverandre inn. Oppe i femte hjelper Astrid med posene.

Går det litt bedre?

Ja, takk. Jeg satte ned foten for Gunnhild. Det ble bråk.

Godt gjort! sier fru Moland. Stå på ditt.

Nå er Espen sint for at jeg «utfordret situasjonen».

Menn misliker uro. Men du må stå i det. Om han aldri skjønner, må du spørre deg selv hvor lenge du skal bære dette alene.

På kvelden er Espen mer ettertenksom.

Mamma ringte igjen sa du må «settes på plass».

Og hva mener du?

For første gang innså jeg at hun tar feil. Og jeg har lenge latt henne kjøre over deg, bare fordi konfliktene var ubehagelige. Jeg er lei for at jeg aldri har forsvart deg.

Astrid kjenner tårer presse på. Han har aldri sagt dette før.

Takk, hun stryker ham over armen.

Jeg skal snakke med henne. Du skal respekteres i hjemmet ditt. Vil hun ikke, så finner vi noe annet.

Hun blir vel sint.

Det er hennes valg. Hvis vi flytter, så gjør vi det. Sammen.

Neste dag ringer Gunnhild på igjen. Hun vil inn, men Espen griper inn.

Mamma, vi må snakke sammen, sier han alvorlig. Astrid skal ikke lenger tåle å bli snakket sånn til. Enten behandler du henne med respekt, eller du kommer ikke.

Det ender med at Gunnhild forlater leiligheten, og Espen kommer tilbake til Astrid, lettet om enn nervøs.

Vi må nok finne et sted å bo snart, sier han.

Ja, men det går bra. Jeg er ikke lenger redd for hva framtiden bringer så lenge vi står sammen.

Den kommende uken leter de etter billig leiebolig på Finn.no. Astrid kjenner seg sterkere for hver dag. Gunnhild holder seg unna, men en lørdag ringer hun på denne gangen sårbar og stille.

Kan jeg komme inn?

På kjøkkenet ser hun lenge ut av vinduet før hun sier, Jeg har nok ikke vært rettferdig mot deg. Beklager. Jeg mente aldri å gjøre deg vondt. Jeg har aldri lært det motsatte.

Jeg tilgir deg, svarer Astrid forsiktig.

Skal dere flytte? Jeg vil helst ikke det. Kanskje kan vi finne ut av det, sammen, med litt mer respekt for grenser?

Astrid nikker. Men vi setter grenser. Hvis det noen gang blir som før, så drar vi uten diskusjon.

Det er rettferdig.

De lager klare regler. Ingen ubedte besøk, ingen bebreidelser, ikke noe kontroll. Gunnhild prøver, hikster tilbake gamle vaner, men Astrid tør å stoppe henne. Espen griper også inn, sakte men sikkert.

Fru Moland treffer Astrid i gangen noen uker senere.

Du ser lettere ut. Alt bedre?

Det går bedre. Takk for rådene dine. De var gull.

Muren funker?

Ja. Ikke bare det. Espen også. Han står mer opp for meg nå.

Så bra, min venn. Menn trenger tid. Men har de først forstått… da er det vanskelig å gå tilbake.

Astrid kjenner seg faktisk friere nå. Hun klarer å si nei uten skyldfølelse. Livet er fortsatt kaotisk men hun er tryggere i seg selv. Respekten blir bygget stein for stein på nytt.

En kveld sier Espen:

Mamma ringte. Hun spurte hvordan det går med deg. Sa at hun kan hjelpe hvis du spør.

Astrid trekker på smilebåndet.

Det er fremgang.

Ja. Små steg, men det går riktig vei.

De rydder sammen etter middag, deler på hverdagslige ting. Ikke lenger som plikter eller offer men som et felles prosjekt.

Senere, i senga, sier hun lavt:

Takk for at du valgte meg.

Nei, han trekker henne nær. Takk for at du ga meg mulighet til å forstå, og til å prøve på nytt.

Nå begynner vi på nytt. Denne gangen på våre premisser.

Ja, sier han og kysser henne i pannen. Nå gjør vi det riktig.

Rate article
Intigue Life
Svigermor krevde at jeg skulle jobbe mens jeg var syk, men for første gang sa jeg tydelig nei og satte klare grenser