— Du er uansvarlig, mamma. Finn deg et annet sted å få barn.

Du er uansvarlig, mamma. Du får heller formere deg et annet sted.

Dagboknotat, Oslo, oktober

Jeg var bare sytten da jeg giftet meg med Bjørn. Rett fra skolebenken, og allerede en måned etter gikk jeg med ring på fingeren og en mage som vokste så fort at nabokjerringene hvisket seg imellom: Hun har blitt gravid, det kan du banne på.

Vår datter fikk navnet Ingrid, og jeg flyttet inn i svigermors leilighet. Hun, Anne-Lise, bodde egentlig bare to trikkeholdeplasser unna, men hun var der nesten hver dag hun følte det var sitt ansvar å overvåke alt vi gjorde. Leiligheten var stor og gammel, med tre rom, høyt under taket og slitt 70-tallsmøblement hun hadde kjøpt for tiår tilbake. Jeg følte meg alltid litt på besøk, som om jeg snart skulle reise videre, men på en eller annen måte ble jeg værende i årevis.

Å være med Ingrid, vår datter, ga meg bare glede. Bleier, sparkebukser, søvnløse netter, den første tanden, de første forsiktige skrittene, og det første mamma hun sa da rev kjærligheten nesten hjertet mitt i biter. Men Ingrid vokste ikke bare sammen med meg, men også bestemor Anne-Lise, som nesten bodde der, og tante Ragnhild, Bjørns storesøster som okkuperte det lille rommet ved kjøkkenet. Ragnhild var fem år eldre enn Bjørn en stram og korrekt kvinne, alltid med håret stramt i en knute og et blikk som om hun luktet på noe udelikat. Både Anne-Lise og Ragnhild var slike damer som alltid visste hvordan man skulle leve, hvordan man oppdrar barn, koker lapskaus, vasker klær og oppfører seg overfor ektemenn.

Sigrid, lar du virkelig Bjørn gå på puben med kameratene etter jobb? spurte Anne-Lise misbilligende. Min mann, fred være med ham, kom alltid rett hjem etter jobb. Jeg ga ham én klar regel familien først.

Jeg diskuterte aldri med svigermor. Én streng blikk fra henne, og du sa ikke mer. Ragnhild fulgte alltid opp:
Det aller viktigste du gjør, Sigrid, er å følge opp Ingrid og sørge for at hun utvikler seg riktig. Jeg har tatt med noen passende bøker til henne.

Så jeg fulgte opp, og Ingrid leste bøkene fra tante, dro på museum med bestemor, og hadde engelskundervisning med privatlærer som Anne-Lise hadde funnet. Hun ble en skikkelig og alvorlig jente, akkurat som bestemor hadde vært som ung sa naboene.

Bjørn, mannen min, var en stille og forsiktig type. Han jobbet som ingeniør på et verksted, elsket å ta en øl med gutta og se på fotball på TV. Jeg elsket ham med den slags vante kjærlighet som kommer etter ti år sammen, når alle konflikter er utdebattert og man slipper å late som. Bjørn brydde seg om meg, men viste det forsiktig hentet te i sengen om morgenen eller stekte egg mens jeg sov.

Anne-Lise så på sønnen med kjølig omtanke og snakket ham stadig ned foran meg:
Bjørn, kan du ikke vise mer selvsikkerhet? Kona di vet vel ikke om du er mann eller gutt.

Bjørn svarte aldri, bare ble enda mer lut. Og om natten, lå jeg ved siden av ham og strøk han over håret og hvisket: Ikke bry deg om dem. Du er god nok, du er best. Han bare sukket og sovnet. Og jeg lå søvnløs, så i taket og tenkte på hvordan det var mulig å elske noen så mye, men ikke klare å beskytte ham mot sin egen mor, for leiligheten var ikke min jeg var alltid bare en gjest.

Da Ingrid var tretten, ble Anne-Lise alvorlig syk. Bukspyttkjertelkreft. Da hun fikk diagnosen, gråt hun ikke. Hun strammet bare munnen enda mer og dro til advokat for å skrive testament. Hun fordelte tingene sine rettferdig etter eget syn: Leiligheten hun bodde i, en toroms midt på Majorstuen, skulle arves av Ragnhild. Vår treroms, der vi bodde, skulle arves av Bjørn. Rettferdig alle har tak over hodet, ingen sure miner.

Men så hendte det ingen kunne forutse. Tre uker etter testamentet gikk Bjørn ut porten fra verkstedet, som alltid, mot trikken. I gangfeltet ble han kjørt ned av en bil. En ung dame bak rattet hun hadde vært ukonsentrert, stod det i protokollen.

Jeg fikk vite det av Ragnhild. Hun ringte gråtkvalt:
Sigrid, Bjørn er død. Bilulykke De rakk ikke redde ham. Du må til rettsmedisineren, identifisere ham.

Jeg husker ikke veien dit, eller ansiktet hans på båren, ikke papirene jeg skrev under på, ikke turen hjemover. Ingrid var hos bestemor den dagen. Jeg kom hjem til en tom leilighet, satte meg på sofaen og ble sittende til det lysnet.

Anne-Lise levde to måneder lenger enn sønnen. Legene sa sykdommen utviklet seg fort, kroppen var utmattet. Jeg tror bare hun ikke maktet å leve uten sønnen. Han var hennes gutt, og med ham borte var det som om den sterke viljen hennes bare smuldret bort. Hun visnet på noen uker, og fra å være en myndig, rakrygget dame ble hun til en liten rynkete skygge på sykehuset. Rett før hun døde, fikk hun advokaten til å endre testamentet. Treroms-leiligheten, som skulle gå til Bjørn, gikk nå til Ingrid.

Ingrid skal ha leiligheten, sa hun til Ragnhild ved sengen. Og du, Ragnhild, beholder din. Pass på Ingrid så hun ikke ender som moren. Sigrid er godhjertet, men svak. Ingrid trenger en fast hånd.

Ragnhild nikket uten følelse hun var sin mors datter til fingerspissene.

Der satt jeg, alene med datteren min i en leilighet som på papiret tilhørte Ingrid. Hun var fjorten, så jeg var verge, men i realiteten var hjemmet vårt enda et midlertidig sted. Årene gikk i arbeid og ansvar jeg måtte sørge for alt, alene. Og jeg klaget aldri, det hadde jeg aldri gjort heller, men jeg så hvor alt strevet førte: Ingrid kom inn på Universitetet i Oslo, på topp, med stipend og gode karakterer. Jeg følte en enorm stolthet da det brevet kom all kampen hadde vært verdt det, og Ingrid var blitt selvgående, klok, med fremtid foran seg. Hun jobbet til og med ved siden av, oversatte tekster, hadde fantastisk engelsk takk til bestemor og tante som presset på med privatlærer allerede i barneskolen.

Da livet endelig stabiliserte seg, og jeg begynte å puste ut og kanskje tenke litt på mine egne behov, traff jeg Sverre. Det var tilfeldig han hjalp meg med handleposene på bussen, og vi kom i prat. Han var tretten år eldre, med to voksne barn, og kona hans hadde vært lam etter hjerneslag i fem år. Han tok seg av henne hjemme.

Jeg er ingen helt, sa han en kveld vi satt i parken. Jeg klarer bare ikke å forlate henne etter så mange år sammen. Men med deg har jeg husket hvordan det er å glede seg igjen.

Jeg forsto. Trettiåtte år og ikke lenger noen prinsessedrømmer. Jeg tok det livet tilbød.

Jeg fortalte ikke Ingrid om Sverre til å begynne med, fant på unnskyldninger, sa jeg satt overtid på jobb eller besøkte en venninne. Men hun merket det at jeg smilte oftere, så mildere ut, kjøpte plutselig nye klær. En kveld hun kom hjem og så den blå kjolen jeg hadde kjøpt til stevnemøte med Sverre, spurte hun rett ut:

Mamma, har du fått deg kjæreste? Du har brukt penger på deg selv, på parfyme og kjole.

Jeg ble flau som en tenåring og fortalte alt om Sverre, den syke kona, hvor viktig følelsene mine var.

Jeg kunne se hvordan ansiktet hennes stivnet. Da jeg var ferdig, svarte hun med en voksen strenghet jeg bare hadde hørt fra Anne-Lise før:

Du skjønner vel hvor galt dette er, mamma? Han er gift. Du har lært meg forskjellen på rett og galt, og nå kommer du med eventyr om kjærlighet. Skjerp deg!

Ingrid, du forstår ikke… prøvde jeg, men hun avbrøt:

JEG forstår alt. Du er ensom, ja, men det finnes grenser. En gift mann er en stengt dør. Du er ikke atten lengre.

Jeg ble sint, gråt til og med litt, men la det på kontoen for ungdommelig svart-hvitt-syn. Ingrid så bare rett og galt, ingenting mellom.

Sverre og jeg møttes i skjul hjemme hos hans kamerat på Hønefoss, eller i en byleilighet han lånte via en kompis med nøkler. Jeg visste dette ikke var noen feberhet ungdomsromanse, men jeg var ikke tyve lenger, og verdsatte hvert sekund med ham.

Noen ganger tenker jeg, sa Sverre stille i mørket, at jeg ikke har rett til dette. Der jeg sitter ved senga hennes, tenker at hun aldri kan bli glad mer, og jeg er her med deg Er ikke det feigt?

Jo, sa jeg ærlig, for jeg kunne ikke lyve. Men jeg venter på deg uansett, og fordømmer deg ikke. Hvem er jeg til det?

Du er god, svarte han og kysset meg på skulderen. Den beste jeg har kjent. Jeg slipper deg aldri.

Jeg trodde ham, for jeg måtte tro. Etter fem år alene og slit, trengte jeg desperat noe håp.

Da jeg oppdaget at jeg var gravid, forsvant bakken under meg. Jeg trodde ikke på det, tok tre tester, dro til helsestasjonen. Legen sa nøkternt: Tidlig i svangerskapet, seks uker. Alt er normalt. Jeg gikk ned den tunge trappa, satte meg på benken og gråt av et kaos av følelser redsel, glede, fortvilelse, håp.

Jeg visste ikke hvordan jeg skulle fortelle Sverre. I flere dager tenkte jeg på det, forestilte meg at han ville bli glad, eller kanskje livredd at han ville si at han ikke kunne, sykdommen, økonomien Jeg visste han var ansvarlig, men ikke klar for dette.

Men det verste var tanken på å si det til Ingrid. Jeg utsatte det dag etter dag. Til slutt, en kveld, satte jeg meg foran henne ved kjøkkenbordet:

Ingrid, jeg må si deg noe. Jeg er gravid.

Hun frøs med kaffekoppen i hånda.

Av en gift mann? spurte hun med lav stemme.

Ja, Sverre er faren.

Jeg visste det, fnøs hun. Er du klar over hva du driver med? Du er trettiåtte, sliter med to jobber, jeg har endelig fått stipend, du vil begynne igjen med et barn fra en mann som ikke engang kan tilby deg noe liv?

Ingrid, ikke vær så hard, stemningen min skalv. Dette er mitt valg, mitt barn. Jeg ber ikke om din tillatelse.

Ikke prøv deg, svarte hun kontant, satte koppen hardt ned. Men jeg sier deg én ting, mamma. I denne leiligheten, min leilighet, får du ikke drive og formere deg noe mer. Dette er mitt hjem, mormor ga det til meg, ikke til deg.

Alt blodet forsvant fra ansiktet mitt. Jeg så på henne jenta jeg hadde født som tenåring, sparket i barnehagen, på skolen, tatt henne med hit og dit, jobbet dag og natt for. Hun var blitt helt fremmed. Hun hadde fått Anne-Lises ansikt, Lenas stemme alltid korrekt, alltid vurderende, jeg var fremdeles gjesten i deres korrekte familie.

Er det det du mener? sa jeg, reiste meg med skjelvende hender, støtte meg mot bordet for ikke å falle. Dette er jo vårt hjem, jeg har oppdratt deg her…

Du bodde jo her takket være pappa, sa Ingrid. Da han gikk bort, kunne bestemor kastet deg ut, men hun syntes synd på meg. Leiligheten har alltid vært min, forstå det. Du kan få bo her, jeg kaster deg ikke ut men skal du få barn, får du finne deg et eget sted. Jeg vil ikke at mine planer blir ødelagt. Jeg skal ikke oppdra ditt barn!

Det er din lillebror eller søster… hvisket jeg.

Nei, svarte hun og tårene rant for første gang. Dette er ditt valg, ikke mitt. Jeg vil ikke være barnevakt jeg vil leve livet mitt. Jeg har nettopp begynt å studere, jeg har mine planer.

Jeg sank sammen på en stol. Ser på henne bak sløret av tårer, ser hvordan hun har blitt presis som Anne-Lise og Ragnhild full av prinsipper, rett på sak, setter meg alltid på plass, gjør meg liten og fremmed.

Hadde pappa rukket å arve, hadde halve leiligheten vært min… mumlet jeg bittert. Jeg var hans kone, livsarving, det gikk bare ikke fordi han døde før bestemor.

Men det gjorde han ikke, skjøt Ingrid inn. Bestemor bestemte. Hun visste at du ikke kunne ta ansvar, hverken for penger eller livet. Nå vil du bare gjenta samme feil, med feil person, under feil forhold. Hvis leiligheten var din, ville du bare kastet den bort. Mormor stolte på meg. Jeg skal ikke skuffe henne.

Du har blitt akkurat som henne… hvisket jeg. Jeg er ingen der i din leilighet bare medlidenhet, et midlertidig hjem.

Ikke vær melodramatisk, mamma. Jeg elsker deg, men jeg har rett til mitt liv. Jeg kan ikke hjelpe deg med alt jeg blir ikke tante. Du får ta ansvar for dine valg, gå til Sverre og be ham hjelpe deg han er faren.

Han kan ikke, slapp det ut av meg, og jeg angret med én gang.

Ser du? sa Ingrid, og smilte det tørreste bestemor-smilet jeg vet om. Han kan ikke gi deg det du trenger. Og jeg skal ikke fikse opp for deg. Jeg gidder ikke. Du står alene.

Jeg ber deg ikke passe barn, hvisket jeg. Jeg ber bare om forståelse, litt støtte, at jeg ikke må ut i kulda med et nyfødt barn.

Du får bo her alene, svarte Ingrid. Får du baby, må du finne annet sted. Jeg gir deg tid frem til da, men barnet får ikke bo her. Jeg går ikke på kompromiss.

Jeg reiste meg med vage bein, gikk til rommet mitt, la meg i fosterstilling.

Det føltes som en navlestreng brast i hjertet den usynlige linen mellom mor og barn som aldri burde ryke. Alt rant bort ut i mørket minnene om Ingrids første steg, smil, mamma, alle barndommens kjærtegn. Jeg er ingen feil… hvisket jeg ned i puta, så lavt at jeg knapt hørte det selv. Jeg er moren din.

Men bak veggen dunket plutselig musikken fra stua Ingrid hadde skrudd på TV-en med full lyd, og jeg skjønte at samtalen var forbi, datteren min hadde sagt alt, og hun angret ikke.

Jeg lå i mørket og ringte til Sverre, ustødig, uten følelser. Han svarte på andre ring våken, sikkert der ved siden av den syke kona.

Sverre, jeg er gravid. Jeg trenger et sted å bo. Kan du ta ansvar for oss? Leilighet, penger så jeg slipper jobbe første året? Vær ærlig.

Jeg hørte pusten hans stoppe litt. Han begynte å snakke, raskt, unnskyldende:
Sigrid… du vet jo hvordan ting er. Kona mi trenger meg, pleien koster, pengene strekker ikke. Jeg kunne aldri kaste henne ut. Jeg kan hjelpe litt, men ikke mer. Jeg har ikke råd. Men jeg lar deg ikke være alene, jeg skal hjelpe, så godt jeg kan…

Så godt du kan, gjentok jeg. Jeg forstår.

Sigrid, vi kan møtes, finne ut av ting, kan vi ikke

Jeg la bare på. Lå stille til det ble lyst, hørte på kjøleskapet, på hundebjeff i det fjerne. Ved daggry sto jeg opp, tok med pass og helsepapirer og gikk stille ut av leiligheten. På helsestasjonen ventet jeg i to timer, stirret ut i lufta uten å gråte. Da legen, den samme som sist, spurte: Vil du settes opp i svangerskapskontroll?, svarte jeg:

Nei, jeg vil ta abort.

Legen sukket og noterte, men sa ikke mer. Jeg gikk ut og trakk inn den kalde, krispe lufta, merket kulda som stakk i brystet. Og der, på trappa foran helsestasjonen, gråt jeg for meg selv. Forbi meg gikk gravide, barnevogner og yrende hverdagsliv ingen la merke til meg.

Selv om livet noen ganger føles urettferdig, har jeg lært at ingen andre kan bære konsekvensene av mine valg. Og av og til er det viktigste å tilgi seg selv.

Rate article
Intigue Life
— Du er uansvarlig, mamma. Finn deg et annet sted å få barn.