Barna kom på besøk og kalte meg en dårlig husmor Dagen før bursdagen min begynte jeg å forberede retter til selskapet. Jeg ba mannen min om å skrelle grønnsakene og kutte salatene, mens jeg stekte kjøttet og lagde resten av maten selv. Jeg syntes jeg hadde laget en fantastisk, smakfull festrett som hele storfamilien kunne kose seg med. På selve bursdagen dro mannen min og jeg tidlig til bakeriet for å kjøpe en stor, fersk kake som jeg visste barnebarna kom til å like. De første gjestene som kom, var sønnen min med svigerdatteren og barnebarnet, deretter kom eldste datteren min med sine to barn, og til slutt min mellomste datter med mannen og barna. Alle satt samlet rundt bordet, klirret med skjeer og gafler, og alle så ut til å kose seg. Det var mer enn nok mat til alle. Barnebarna ble så mette at de skitnet til tapeten med små, klissete hender, og de voksne fikk selvfølgelig flekker på duken. Da vi satt med teen, sa eldste datteren min til meg: – Du hadde jammen lite mat på bordet… Vi spiste, men hva skjer etterpå? Ordene hennes gjorde inntrykk på meg. Selv om det var ment litt som en spøk og de andre lo, ble jeg litt såret. Det er sant at jeg alltid prøver å sende noe med barna hjem, men det er ikke enkelt å lage matlager nok til en så stor familie. Jeg har bare små kjeler og en liten ovn, og ikke kan jeg bruke hele pensjonen min på ett eneste selskap. – Ikke bry deg, kjære, sa mannen min rolig til meg på kjøkkenet da vi hentet kaken, – alt var godt, det er derfor de ikke fikk nok. Del gjerne oppskriftene dine med dem, så kan de lage maten selv neste gang. Og dessuten, kanskje burde de ta med litt hver når de kommer. De er mange, og vi er bare to.

Barna kom på besøk og sa at jeg var en dårlig husfar.

Dagen før bursdagen min begynte jeg med forberedelsene til selskapet. Jeg ba kona mi om å skrelle grønnsakene og kutte salaten i små biter, mens jeg selv stekte kjøttet og lagde de andre rettene. Jeg syntes jeg hadde stelt i stand et ordentlig herremåltid, noe som skulle mette hele storfamilien min. På selve bursdagen dro vi sammen til det lokale bakeriet om morgenen og kjøpte en stor bløtkake fersk og fin, akkurat sånn barnebarna liker den.

De første som kom på besøk var sønnen min med svigerdattera og barnebarnet, etterfulgt av eldste dattera mi med sine to barn, og til slutt mellomste dattera med mannen sin og deres barn. Vi samlet oss rundt langbordet, og det klirret lystig i skjeer og gafler. Alle så fornøyde ut, og det var mat nok til alle. Barnebarna ble så mette at de fikk saus og smuler på både vegger og møbler, og de voksne klarte å grise til duken godt og grundig. Da vi hadde slått oss ned med kaffe og kake, sa eldste dattera lett:

Du hadde jammen lite mat på bordet Vi spiste jo, men hva nå?

Den kommentaren satt i nevra. Selv om det var ment som tull, og de andre humret, ble jeg litt fornærmet. Jeg gjør alltid mitt beste for å sende med barna noe ekstra, men det er krevende å lage mat til en slik storflokk. Jeg har bare små kjeler og en gammel ovn her hjemme, og det er ikke sånn at jeg kan bruke hele pensjonen min på ett festmåltid.

Ikke bry deg, kjære deg, hvisket kona til meg ute på kjøkkenet mens vi hentet kake. Alt var kjempegodt, derfor ble de ikke mette. Du kan heller gi dem oppskriftene neste gang, la dem prøve selv når det passer. Og forresten burde de begynne å ta med litt selv også. De er jo så mange, og vi er bare to.

Denne dagen lærte meg noe viktig: Kjærlighet og omtanke teller mer enn antall retter på bordet. Neste gang skal jeg heller være stolt av det jeg har klart, og huske at det beste man kan gi, er tid og samvær.

Rate article
Intigue Life
Barna kom på besøk og kalte meg en dårlig husmor Dagen før bursdagen min begynte jeg å forberede retter til selskapet. Jeg ba mannen min om å skrelle grønnsakene og kutte salatene, mens jeg stekte kjøttet og lagde resten av maten selv. Jeg syntes jeg hadde laget en fantastisk, smakfull festrett som hele storfamilien kunne kose seg med. På selve bursdagen dro mannen min og jeg tidlig til bakeriet for å kjøpe en stor, fersk kake som jeg visste barnebarna kom til å like. De første gjestene som kom, var sønnen min med svigerdatteren og barnebarnet, deretter kom eldste datteren min med sine to barn, og til slutt min mellomste datter med mannen og barna. Alle satt samlet rundt bordet, klirret med skjeer og gafler, og alle så ut til å kose seg. Det var mer enn nok mat til alle. Barnebarna ble så mette at de skitnet til tapeten med små, klissete hender, og de voksne fikk selvfølgelig flekker på duken. Da vi satt med teen, sa eldste datteren min til meg: – Du hadde jammen lite mat på bordet… Vi spiste, men hva skjer etterpå? Ordene hennes gjorde inntrykk på meg. Selv om det var ment litt som en spøk og de andre lo, ble jeg litt såret. Det er sant at jeg alltid prøver å sende noe med barna hjem, men det er ikke enkelt å lage matlager nok til en så stor familie. Jeg har bare små kjeler og en liten ovn, og ikke kan jeg bruke hele pensjonen min på ett eneste selskap. – Ikke bry deg, kjære, sa mannen min rolig til meg på kjøkkenet da vi hentet kaken, – alt var godt, det er derfor de ikke fikk nok. Del gjerne oppskriftene dine med dem, så kan de lage maten selv neste gang. Og dessuten, kanskje burde de ta med litt hver når de kommer. De er mange, og vi er bare to.