Tilfeldig varsling

Et tilfeldig varsel

Mobilen lå med skjermen ned på nattbordet, akkurat som alltid. Anne hadde ingen planer om å ta i den. Hun skulle bare strekke seg etter vannglasset, men hånden strøk borti den glatte kanten av mobilen, og skjermen lyste plutselig opp, slik ting noen ganger skinner til tross for at de helst burde forbli i mørket.

Hun så én linje. Bare én, i et varsel fra meldingsappen.

«Jeg savner deg også. I dag var det så fint. Din Liv.»

Anne skjønte ikke med én gang. Hun leste ordene et sekund, to, tre, som om de sto på et fremmed språk og trengte tid på å forstå. Så kikket hun bort på mannen sin. Jonas lå på siden, vendt mot veggen, skulderen litt trukket opp, pustet jevnt og dypt, som et menneske med ren samvittighet.

«Din Liv.»

Liv. Liv Dahl. Barndomsvenninnen. Hun som for tre måneder siden hjalp dem med å velge tapet til barnerommet. Hun som hadde drukket te i stua deres sikkert hundre ganger. Den samme Liv som forrige uke ringte Anne og klaget over at hun aldri fant en ordentlig mann, at alle var like, og at hun var så lei av å være alene.

Anne løftet vannglasset forsiktig. Drakk. Satte det varsomt tilbake. Hun reiste seg fra sengen lydløst, golvet ga ikke fra seg én lyd. Hun snek seg ut av soverommet, lukket døra varsomt bak seg, gikk ut på kjøkkenet og slo på lyset over komfyren, ikke taklyset, bare det lille. Ikke for at det skulle være koselig hun tålte bare ikke sterkt lys akkurat nå, selv om det kanskje egentlig ikke handlet om lyset.

Hun satte seg ved bordet og stirret ned i tom benkeplate.

Utenfor var det natt, en vanlig norsk høstnatt med utslitte gatelys som glinset mørkt over blokken på den andre siden av gårdsplassen. Vannkokeren sto på komfyren med gårsdagens restvann. Hun skrudde den ikke på. Satt bare.

«I dag var det så fint.»

Når var det? På onsdag kom Jonas hjem halv åtte, sa han hadde blitt forsinket med kunder, at de hadde spist ute på restaurant, at han var sliten og ville bare legge seg. Hun varmet opp middagen for ham, han spiste nesten ingenting. Etterpå så de litt på TV, og han sovnet på sofaen, og det var kun hun som la teppet over ham. Med sine egne hender.

Hun knyttet henda rundt bordkanten.

Sønnen Magnus sov på rommet sitt. Åtte år gammel, sover tungt, noen ganger mumler han i søvne, om biler eller skolen. I morgen måtte hun levere ham på håndballtrening klokka ni. Kjøpe brød. Ringe mamma, som hun ikke hadde snakket med på fire dager, og som sannsynligvis var fornærmet igjen.

Den vanlige, enkle hverdagen var akkurat her, i alt hun måtte huske. Men under den hadde det hele tiden ligget et annet liv? Et parallelt ett, med andre meldinger, andre middager, en annen kvinne som signerte med «din»?

Anne reiste seg, gikk bort til vinduet. På vinduskarmen sto en blomstrende potteplante hun aldri hadde likt, men hun har likevel vannet og stelt den, fordi den var en gave fra naboen. Den var levende, litt støvete, men hardfør.

Av en eller annen grunn tenkte hun lenge på denne planten. Så satte hun seg tilbake.

Hun burde bestemme seg for noe. Eller kanskje ikke. Hun visste ikke hva som var riktig. Inne i henne var det fullstendig stille. Ikke som før et skrik, men som stillheten før noe stort, noe som kan sprenge alt.

Hun satt våken på kjøkkenet til klokka var fire uten å gjøre noen ting, så mørket sluke nabolaget én blokk om gangen. Til sist satte hun på vannkokeren likevel, lagde seg te hun ikke drakk opp, vasket koppen, gikk tilbake til soverommet og la seg ved siden av Jonas uten å berøre ham, blikket mot taket.

Jonas sov.

Hun lyttet til pusten hans og tenkte på at denne pusten i natt var annerledes enn før. Pleide bare å være en del av natta, som kjøleskapsbrumming eller lyden av biler gjennom soveromsvinduet. Nå kjente hun hvert åndedrag, som om hun virkelig hørte ham for første gang, og det var ikke til å holde ut.

Neste morgen stod hun før han våknet. Vekte Magnus, lagde havregrøt, som han spiste motvillig. Han hadde jo egentlig lyst på brødskive med leverpostei. Hun smurte en brødskive, knyttet skolissene hans fordi hun visste at han ikke fikk det til fort nok selv, og hun hadde det travelt. Tok ham i hånden og gikk ut.

Det var kjølig ute, luktet våt asfalt og høstløv. Magnus pratet uavbrutt om mattelæreren sin, som hadde vært urettferdig og sa han tok feil på oppgaven selv om han visste han hadde rett. Anne svarte, nikket, sa de riktige tingene. Hun kunne det der, på autopilot. Det hadde hun gjort i mange år.

De rakk treninga. Hun leverte Magnus til treneren, ble stående i døra og så ham løpe bort til de andre guttene, helt vanlig, lo og dyttet på kameratene. Så gikk hun ut.

Utenfor, på benken, tok hun opp mobilen. Fant «Liv D.» i kontaktlista. Stirret på navnet. La telefonen tilbake i lomma.

Ikke nå.

Ikke ennå.

I dagene som fulgte, tenkte hun mye på når det hadde startet. Hun lette gjennom minner som man blar i gamle bilder og speider etter tegn man ikke tidligere hadde sett. Bildet av de tre på Livs bursdag i mai, Jonas lo av en av vitsene hennes, Anne hadde vært glad for at mannen kom så godt overens med bestevenninnen heldig som har det, tenkte hun. Eller den kvelden Liv var innom og hjalp til med å velge stoff til gardinene, mens Jonas og Liv diskuterte på kjøkkenet, og Anne la Magnus. Hun spurte etterpå: hva snakket dere om? Jonas svarte: jobb, hun er jo interiørdesigner. Jeg trengte noen tips til kontoret.

Selvsagt.

Hun gråt ikke. Det overrasket henne. Hadde forventet tårer, men de kom ikke. Bare den tørre klumpen i halsen, og en vekt bak ribbeina, hard og kald som stein. Hun spiste, sov, støvsugde, snakket i telefon. Jonas merket ingenting. Han var like oppmerksom som alltid, ikke mer, ikke mindre. Spurte hvordan dagen hadde vært. Kysset henne av og til på kinnet før han gikk til jobb. Hun snudde alltid kinnet til.

Den fjerde dagen ringte Liv.

Telefonen dirret i lomma. Anne så navnet og fikk plutselig ikke puste. Hun pustet ut, tok telefonen.

Hei Liv.

Hei Anne! Hvor har du blitt av? Jeg sendte deg melding på mandag, du har ikke svart.

Stemmen var varm og vennlig. Akkurat passe unnskyldende, den type stemme man har når man tror man kanskje har såret noen. Det var nettopp den varmen som gjorde så vondt.

Unnskyld, det har bare vært så mye. Magnus ble litt forkjølet, løy Anne uanstrengt, og hun ble overrasket selv over hvor lett det var.

Åh, er han syk? Feber?

Nei da, bare litt tett i nesa. Han har det mye bedre nå.

Bra, du skremte meg nesten. Men du, lørdag, har dere tid? Jeg tenkte vi kunne finne på noe sammen, det er så lenge siden sist.

Anne stirret på veggen foran seg. Et bilde hang der, av henne og Jonas på stranda for seks år siden, før Magnus ble født. De smilte begge, vinden blåste i håret, det var et godt bilde.

Lørdag passer nok ikke, sa hun. Men jeg ringer deg mot slutten av uka, ok?

Klart det. Går det bra med deg? Du høres så sliten ut.

Bare litt trøtt. Ellers er alt fint.

Du ringer om det er noe, vet du.

Så klart, Liv. Takk. Vi snakkes.

Hun la på. Gikk bort til bildet på veggen, tok det forsiktig ned, la det i kommoden og lukket skuffen.

Samme kveld gråt hun. Ikke stille, ikke pent, men stygt, lenge, helt til øynene og halsen sved. Hun gråt ikke over mannen, eller at han ikke var den hun trodde hun gråt over noe annet: årene de hadde hatt, tilliten, og sin egen naivitet. Over det at Magnus kom til å vokse opp i en familie hvor faren hans hadde løyet og ville kanskje aldri vite det, eller få vite det for sent.

Hun vasket ansiktet i iskaldt vann. Så seg selv i speilet. Trettiåtte år, verken ung eller gammel. Helt alminnelig, med hovne øyne. Og tanken slo henne: i morgen må du være opplagt på jobb.

Og én ting visste hun: dette går ikke bare over. Det er ikke noe man lar dem slippe unna med. Ikke fortsette som før, late som denne hemmelige delen ikke finnes. De kan ikke fortsette å bruke hennes liv, Magnus sitt liv, som bakgrunnsteppe for sitt.

Anne gikk tilbake på rommet. Jonas sov. Hun la seg ved siden av ham.

Hun måtte tenke.

De neste to ukene levde hun som på to lag. Utad var alt som før. Hun lagde mat, jobbet, fulgte Magnus på trening, snakket med Jonas og lo av vitsene hans, for de var morsomme. Hun merket at hun noen ganger glemte seg og bare levde og det var verst, for da skjønte hun hvor mye hun ennå kunne å leve med ham som om alt var ok.

Men inni henne jobbet noe stille og metodisk. Hun hyret ingen privatdetektiv. Hun bare la merke til ting: hvordan Jonas tok med seg mobilen inn på badet, hvordan han noen ganger smilte for seg selv, og så plutselig ble alvorlig da han så hun fulgte med. Onsdager alltid sen hjemkomst, alltid middag ute, alltid lite mat hjemme etterpå.

En dag, mens han dusjet, tok hun mobilen hans. Hun kunne koden tallene var Magnus sitt fødselsår. Hun åpnet meldingsappen. Fant samtalen med Liv.

Leste fort, ikke alt, bare nok til å forstå omfanget. Det hadde begynt i juli. Tre måneder. Mens de malte barnerommet, mens Magnus startet i andre klasse, mens hun besøkte moren alene på bursdagen hennes fordi Jonas «hadde mye på jobben».

Hun la mobilen på plass. Gikk ut på kjøkkenet. Skrellet løk og begynte på en suppe. Skar løken opp i små, like biter. Rolig, metodisk.

Jonas kom ut av dusjen, med håndkle rundt livet.

Åh, suppe? Jeg er sulten.

Det er klart om en halvtime, svarte hun.

Stemmen var rolig. Løken ble skåret jevnt. Alt var jevnt.

Den kvelden bestemte hun seg for å invitere dem begge til middag.

Ikke med én gang. Ikke dagen etter. Hun trengte litt tid ikke for å legge en plan for hevn, men fordi hun ville se dem sammen, i sitt eget hjem, ved sitt eget bord, og si nøyaktig det hun selv vil si. Rolig. Uten skriking. Hun visste at skriking bare gjorde det verre, og hun skulle ikke gi dem den fordelen at de kunne gå og trøste hverandre med at «hun mistet kontrollen».

Fredag kveld ringte hun Liv.

Liv, jeg ringer angående lørdag. Du spurte jo om vi kunne treffes?

Ja! Så det blir noe?

Kom til oss, da. Jeg lager noe godt. Det er altfor lenge siden vi hadde en ordentlig kveld sammen. Jonas er der, vi kan slappe av.

Et lite avbrekk, et millisekund av stillhet.

Så koselig. Når?

Klokka sju. Kommer du?

Selvsagt. Skal jeg ta med noe?

Nei, ingenting.

Hun la på. Gikk inn til Jonas, som satt foran TV-en.

Jeg inviterte Liv til middag på lørdag. Skikkelig middag, vi har ikke gjort det på lenge.

Jonas snudde seg. Et blaff, noe utydelig, forsvant fort fra ansiktet.

Ja, det er hyggelig.

Synes også det.

Hun visste godt at de kom til å sende hverandre meldinger med én gang, bli enige om hvordan de skulle oppføre seg. Late som om alt var normalt. Hun brydde seg ikke. Det skulle ikke bli et offentlig oppgjør. Magnus skulle til bestemor den dagen, det var avtalt på forhånd. Middagen ble stille.

En hel uke planla hun menyen. Ikke for å imponere, men for å ha hendene opptatt. Hun bestemte seg for ovnsbakt kylling med rosmarin og poteter, salat med ruccola og pære (Livs favoritt), og eplekake, den hun alltid fikk til aller best. Alt skulle være perfekt. Bordet pent dekket.

På lørdag leverte hun Magnus til moren. Moren prøvde som vanlig å spørre hva som var galt, hvorfor hun så så sliten ut. Hun svarte bare at hun hadde sovet dårlig. Kyssa Magnus, som allerede hadde forsvunnet inn og glemt henne, og dro hjem.

Hjemme var det stille. Jonas hadde vært ute, kom hjem med handleposer og en dyr rødvin.

Til middagen, sa han. Det går vel fint?

Det er bare hyggelig.

Han var anspent hun merket det. Bevegelsene var mer rastløse, han så på mobilen mens han sto ved kjøleskapet. Men så satte han seg, bladde i avisen.

Hun laget mat. Vasket kyllingen, hakket poteter, blandet dressingen til salaten. Lukten av rosmarin og hvitløk spredte seg i leiligheten. Hun åpnet vinduet den kalde lufta strømmet inn, huset luktet høst.

Klokken seks dekket hun bordet. Tre tallerkener, tre glass. Ingen stearinlys, det hadde blitt for mye. Bare et pent dekket bord, ren duk, blomster i vasen hun hadde kjøpt dagen før.

Presis sju ringte det på.

Liv kom i en ny, mørkeblå kåpe, håret var satt opp, parfymen kjente Anne altfor godt. Hun hadde med seg konfekt, selv om Anne hadde sagt hun ikke skulle.

Anne, det er alltid så koselig her, så fint du har det! Og det lukter helt fantastisk!

Kom inn, velkommen. Jeg er glad for at du kom. Og det var sant, hun var glad, på en vridd måte, hun ville at Liv skulle komme.

Jonas kom ut. Hilste, kysset Liv på kinnet. Alt lød helt normalt.

De satte seg til bords.

De første tretti minuttene pratet de om ingenting. Liv fortalte om et nytt interiøroppdrag, kunder med rare ønsker. Jonas lo, kommenterte noe om egne kunder. Anne serverte vin, smilte, lo innimellom, bare småting. Ute hadde det blitt bekmørkt. Hun skrudde på lyset over bordet. Det ble varmt og koselig på en sårbar måte.

Hun ventet til glass nummer to var drukket, Liv rakte inn mot salaten. Da sa Anne, helt rolig, uten omveier:

Jeg har noe å si. Jeg vil at dere begge to hører på.

De så overrasket opp. Liv med gaffelen i hånden, Jonas med vinglasset, han rakk ikke å løfte det til munnen.

Jeg vet om dere. Siden juli. Jeg har lest meldinger, Jonas. Jeg vet nok.

Stille. Så stille at Anne hørte klokken på kjøkkenet.

Jonas var den første til å bryte stillheten. Stemmen hans var annerledes, presset sammen fra innsiden.

Anne

Vent, sa hun. Jeg har ikke invitert til bråk. Jeg vil bare si det mens vi er samlet. Jeg vet. Det er forskjellen.

Hun så på Liv. Liv stirret ned i duken, kinnene var røde, fingrene rundt gaffelen var hvite.

Liv du har vært i hjemmet mitt sikkert to hundre ganger. Du visste alt om oss. Når jeg hadde det vanskelig, var du der. Du satt på sykehuset da jeg fødte Magnus. Dette sier jeg ikke for å gi deg dårlig samvittighet, men fordi jeg husker. Jeg har ikke glemt.

Endelig løftet Liv blikket. Øynene var blanke, hjelpeløse.

Anne, jeg

Ikke nå, sa Anne lavt. Ikke nå.

Så snudde hun seg til Jonas.

Vi har vært gift i tolv år. Jeg kommer ikke til å analysere hva som gikk galt, eller når du bestemte deg for at dette var greit. Det er en lang samtale, men ikke nå i kveld. I kveld ville jeg bare sitte ved bordet med dere og si dette høyt. For det er forskjellen dere trodde jeg ikke visste. Men jeg vet.

Jonas satte vinglasset varsomt ned.

Anne, det er mer komplisert enn du tror. Vi må snakke, bare oss to

Det vet jeg. Vi skal snakke. Men ikke nå.

Hun reiste seg. Tok vinglasset, drakk tomt, satte det ned.

Nå vil jeg at dere spiser opp gryteretten. Den er god, jeg har brukt lang tid på den. Så skal dere gå. Begge. Magnus er hos mamma, han kan sove der. Jeg har ting å gjøre.

Ingen sa noe mer.

Jonas så på henne med et blikk hun ikke straks gjenkjente ikke skyld, men fortapthet, som om dette var det siste han ventet seg ikke brott, men stillhet.

Liv forsøkte plutselig å si noe, stemmen knakk:

Anne, vær så snill, tilgi meg.

Hun så lenge på Liv, kjente hver detalj ved ansiktet det hadde hun kjent i femten år. Mascaraen hadde rent litt. Parfymen var hennes egen anbefaling til Liv en gang.

Jeg vet ikke, Liv, sa hun til slutt. Kanskje en gang. Men ikke nå.

Hun gikk ut på soverommet. Lukket døren. Satt på sengekanten. Hørte at det ble hvisket på kjøkkenet, stoler ble skjøvet inn. Én dør smalt. Så én til.

Hun satt igjen med stillheten. Hele leiligheten luktet av kylling med rosmarin og litt av Livs parfyme, men den luktet mindre etterhvert. Tre tallerkener stod igjen, nesten urørt.

Hun visste ikke hvor lenge hun satt der. Reiste seg, ryddet av bordet, pakket inn restene i kjøleskapet, vasket opp, tørket bort smulene.

Så satte hun seg midt på det rene kjøkkenet.

Det føltes så lite for noe så stort. Tolv år, bestevenninne, alt som var mellom dem igjen lå det et rent bord og duften av såpe.

Hun ringte moren.

Mamma, kan Magnus være hos deg til søndag?

Ja, han sover allerede. Har det skjedd noe, Anne?

Ja. Jeg forteller deg etter hvert. Ikke nå.

Kom hit, jeg er våken.

Nei, mamma. Jeg trenger å være hjemme. Jeg må bare være.

Moren maste ikke. Hun omgikk alltid å mase når det virkelig betydde noe.

Får du spist da?

Ja. Jeg lagde en god middag. Kyllingen ble bra.

Bra, svarte moren, og den «bra»en var det vondeste med hele dagen.

Anne la på og gråt. Denne gangen uten bad og uten kran som overdøvet lydene. Bare hun og tårene, hulket til hun til sist sluttet. Snytte seg, vasket ansiktet.

Utenfor sov byen. Det var november, en helt vanlig lørdag. Jonas og Liv var sikkert et sted i byen nå, kanskje i bilen, kanskje sto de og snakket sammen. Hva de sa til hverandre, ante hun ikke, og merkelig nok hun brydde seg ikke så mye lenger.

Hva som kom nå, visste hun ikke. Hun hadde sagt det hun måtte si. Ikke brutt sammen, ikke skreket. Bare akkurat det hun selv trengte å si.

Jonas kom hjem ved ettiden om natta.

Hun lå våken og hørte ham låse opp, ta av skoene, liste seg inn på kjøkkenet, hente seg et glass vann. Så ble det stille utenfor soveromsdøra. En stille pause.

Så åpnet han døra forsiktig.

Du er våken, sa han, ikke spørrende, men konstaterende.

Ja.

Han satt seg på kanten av sengen på sin side. Ble stille en lang stund.

Anne, jeg vet ikke hvor jeg skal begynne.

La være å begynne i natt, svarte hun. Bare legg deg. Vi snakker i morgen.

Du vil ikke

Jonas. Det er natt. Jeg er sliten. Vi tar det i morgen.

Han la seg. Hun lå med lukkede øyne. Han rørte ikke ved henne. Hun rørte ikke ved ham. De lå der to fremmede i én seng, ført sammen av vane eller tilfeldighet.

Neste morgen var hun tidlig oppe. Mens Jonas sov, pakket hun en liten bag. Ikke for å flytte helt ennå, men med det nødvendigste. Pass, kort, litt klær. Et bilde av Magnus fra nattbordet.

Baggen satte hun i gangen.

Så kokte hun kaffe. Ventet til Jonas kom ut.

Han så baggen. Stanset.

Går du?

Til mamma. Med Magnus. Vi må snakke, men først må jeg få litt tid for meg selv.

Han så lenge på baggen, så på henne.

Anne, jeg vil forklare.

Jeg lytter.

Han var stille. Hun tok en slurk kaffe.

Jeg vet ikke hvordan det skjedde. Jeg planla ikke

Ingen planlegger sånt, Jonas. Det er ikke sånn det fungerer.

Vil du skilles?

Ordet lå mellom dem. Hun så rett på ham.

Jeg vet ikke ennå. Jeg trenger tid på å finne ut hva jeg vil. Men å bli her, og late som alt er som før det klarer jeg ikke. Forstår du?

Han nikket, tungt, som om alt plutselig var synlig.

Magnus

Han har det fint. Dette er vår sak, ikke hans. Jeg passer på.

Hun satte koppen fra seg, tok baggen.

Jeg ringer deg.

Og gikk.

I oppgangen var det kjølig. Hun kjente lukten av gammelt tre og noen andres frokost. Hun tok trappetrinnene ned, telte hvert trinn selv om hun visste det var tolv etasjer hun bodde i sjette, men måtte telle likevel, som om det var første gang.

Ute på gata luktet det vått løv og den første snøen i lufta. Vaktmesteren, som alltid hadde på seg oransje vest, samlet løv langs veien. Himmelen var grå, ekte novembergrå. Men Anne sto på trappa foran blokka, pustet inn og lettet bare litt, men nok til å kjenne det. Hun sto fritt, ingen ting hun måtte skjule.

Hun tenkte på Magnus, som snart kom til å våkne hos sin bestemor, kreve pannekaker, få dem, være fornøyd. Han visste ingenting, og det var kanskje greit. Han var åtte år gammel. Han skulle ha pannekaker, trening og en lærerinne som var urettferdig. Resten fikk hun finne ut av.

Hva som kom nå, ante hun ikke. Om det ble skilsmisse, hva som ville skje, om hun noen gang kunne tilgi Liv. Det siste var vanskeligst. Med Jonas kunne hun forstå det i teorien sånt skjer, folk blir skuffet, går fra hverandre. Det var vondt, men til å begripe. Med en venninne man har delt alt med, var det annerledes. Det tok tid.

Men akkurat nå sto hun ute med en bag i hånden, og det var grytidlig, og i en blokk to kvartaler borte lå sønnen hennes og ventet på pannekaker. Hun tok et steg. Så ett til. Gikk.

Moren åpnet døra uten å spørre. Kikket på baggen og ansiktet hennes og forsto alt, bare sa:

Gå og vask ansiktet, så setter jeg på te.

Magnus kom sjanglende ut i ulltøy og bustete hår.

Mamma! Hvorfor kommer du nå? Du sa jo du ikke skulle komme!

Jeg savnet deg, sa hun, og klemte ham alt hun kunne, snuste inn lukten av shampoo og sovevarme.

Kiler! hveste han og smatt unna, tilbake til TV-en og tegnefilmene.

Hun så etter ham.

Så gikk hun ut på kjøkkenet der moren allerede klirret med koppene. Lite, trangt rom, gamle gardiner, kjøleskapet dekket med små magneter, en skjev som Magnus selv hadde laget i barnehagen. Alt så kjent at tårene nesten kom igjen, men hun holdt seg.

Moren satte en kopp foran henne, satte seg.

Forteller du?

Ja. Bare ikke nå. Må bare venne meg.

Er det Jonas?

Ja.

Moren nikket. Svarte ikke. Tok bare en slurk te. TV-en skrålte fra soverommet, og Magnus lo.

Kan jeg bo her en stund?

Så lenge du trenger. Rommet ditt er her.

Det var alt hun trengte å høre.

Så begynte det, det livet hun ikke visste hvordan hun skulle kalle. Ikke midlertidig, selv om det føltes sånn. Ikke nytt, selv om det gradvis ble det. Bare liv, dag for dag.

Anne og Jonas snakket sammen flere ganger. Det var tunge samtaler, uten kjefting, hun holdt fast på beslutningen om ikke å skrike, og klarte det selv om hun noen ganger måtte binde hendene hardt sammen under bordet. Han sa mange ting. At han ikke forsto seg selv, at han ble fanget, at han tenkte på Magnus, at han ikke skjønte hva som var riktig.

Hun lyttet. Svarte. Hverken tilga eller fordømte.

Spørsmålet om skilsmisse gikk sakte, så ofte det gjør det. Papirer, advokat, samtaler om leilighet og hvor Magnus skulle bo. Det var utmattende, stygt, men hun orket det.

Liv ringte ikke på flere uker. Så kom det en kort melding: «Jeg er her hvis du vil.» Anne leste den, men svarte ikke. Ikke for å straffe. Hun visste bare ikke hva hun skulle si. Det trengtes mer tid enn hun hadde nå.

En dag i slutten av november, på vei for å hente Magnus etter trening, snødde det for første gang. Små, våte flak, som smeltet på asfalten. Magnus løp ut, snudde ansiktet opp og fanget en snøfnugg med tunga.

Snø! Se, mamma!

Hun så opp. Snøen dalte fra et mørkegrått himmel, ned i hodebunnen, forsvant. Én snøfnugg landet på kinnet hennes og forsvant med det samme.

Jeg ser, svarte hun.

Skal vi lage snømann?

Når det har kommet nok snø. Dette er for lite.

Åh, mamma da.

Kom, nå blir du kald.

Han tok hånden hennes vottene hans hadde bilde av en traktor, de var varme. De gikk gjennom gatene. Snøen fortsatte, lyset fra gatelyktene gjorde alt oransje, og Magnus fortsatte å prate, hun husket ikke hva, kanskje om en gutt i klassen med snømann større enn seg selv.

Hun gikk og holdt ham i hånden.

Det gjorde vondt. Det hadde ikke gått over. Tolv år forsvinner ikke på én november. Men samtidig, under alt det vonde, kjente hun noe annet, uten navn. Frihet, kanskje. Luften. Det at hun selv gikk, holdt ham, valgte retningen.

Hun visste ikke om hun hadde valgt rett eller om det ble lettere. Det er ikke det samme rett og lett, det lærte hun nå, da hun var trettiåtte, under den første snøen.

Uka etter fant hun en annonse leilighet til leie i nabolaget. To rom, fjerde etasje, vindu mot bakgården. Huseierne var gamle, hyggelige, stilte ingen spørsmål. Anne så på rommene, sto litt i stillheten. Kjøkkenet var lite, men med godt lys. Barnerommets vindu pekte ut i trærne.

Tar du den? spurte huseieren.

Ja, svarte hun.

Flyttingen tok bare én dag. Mamma spurte naboene om hjelp med møbler, og de var der. Jonas leverte Magnus ting selv, stilte kassene på gangen.

Fin leilighet, sa han.

Ja, svarte Anne.

Han snudde seg idet han skulle ut.

Anne. Jeg er oppriktig lei meg.

Hun så på ham denne slitne mannen hun hadde kjent i så mange år. Han så litt eldre ut. Helt ordinær.

Jeg vet det, svarte hun. Nå må du gå, Jonas.

Han gikk.

Hun låste døren. Lenet seg mot den noen øyeblikk.

Så gikk hun for å pakke ut.

Magnus kom på ettermiddagen, løp rett inn på rommet sitt, stirret ut vinduet, erklærte at han ville ligge på magen i vinduskarmen og kikke ned på bakgårdskatten. Anne sa vinduskarmen var smal. Han påsto at han passet. Hun lo.

Det kom overraskende, latteren, som en plutselig lettelse inni henne. Magnus så undrende på henne.

Hva ler du av?

Ingenting. Skal vi lage middag? Jeg har handlet inn fiskeboller.

Fiskeboller! løp allerede ut på kjøkkenet.

Hun skrudde på lyset over komfyren, satte på vann. Salt fant hun i handlenettet. Den lille kjøkkenet luktet fremmed, men det ville forsvinne med tiden.

Vannet kokte. Hun helte i fiskebollene og rørte.

Magnus satt ved bordet og tegnet, for de hadde fått lekse i kunst og håndverk. Han husket det i siste liten.

Mamma, lager vi snømann uansett eller?

Når snøen blir ordentlig dyp, så skal vi ut og lage den.

Lover du?

Lover.

Han nikket, tok det til etterretning, tegnet ferdig.

Ute lavet snøen ned, for alvor nå, ikke som de første forsiktige flakene, men store, ekte. Den la seg over trærne, på vinduskarmen, på taket over blokka vis-à-vis. Under snøen opplevdes byen roligere, hvitere, litt snillere.

Anne sto ved komfyren og rørte i kasserollen. Tenkte ikke på noe konkret. Bare sto og rørte, lyttet til at Magnus prata og kikka ut på snøen.

Hva som kom til å skje, visste hun ikke.

Men hun visste at hun ville stå opp tidlig i morgen, gjøre Magnus klar til skolen, handle brød, ringe mamma for det hadde hun ikke gjort på tre dager. Kanskje rydde i esker i gangen, eller kanskje ikke. Det hastet ikke.

Hun visste det kom til å gjøre vondt. Det kom om nettene, eller midt på dagen, brått. En parfyme, en stemme, et godt minne, som ikke kan slettes det var én gang ekte. Slik er det, det tar tid. Hun forventet ikke at alt skulle gå over.

Fiskebollene var ferdige. Magnus la bort tegningen og så ivrig på henne.

Kommer straks, sa hun.

Rate article
Intigue Life
Tilfeldig varsling