Familien vil gjerne besøke oss fordi vi bor rett ved sjøen

Du, jeg må fortelle deg noe morsomt som skjedde med vennene mine, Sindre og Ingrid. De bor jo nede ved kysten, ikke langt fra Kristiansand faktisk. I fjor sommer skulle de i dåp du vet, Sindre hadde blitt spurt om å være fadder til ungen til et vennepar. Etter kirkeseremonien, som alltid her, ble det jo en skikkelig fest hos familien.

Der møtte de besteforeldrene til barnet altså besteforeldrene til han de skulle være fadder for. Hele kvelden klarte ikke de gamle å skjule hvor stolt de var over at barnebarnet hadde fått en så flott fadder som Sindre. Du vet hvordan det er, de snakket masse om hvor heldige de var.

Men det de likte aller best, var at Ingrid og Sindre bodde rett ved sjøen. Bestemor var helt i ekstase. For en fantastisk fadder og så bor han til og med ved sjøen! Så fint, nå har vi noen å besøke når vi vil til kysten. Da slipper vi jo å leie hytte! Familien er jo så koselig. Sindre, så heldig vi er som har deg i slekta!

Men altså, hvem skulle trodd at disse besteforeldrene tok løftet sitt så bokstavelig? Kanskje to uker senere sto de på døra! Egentlig hadde faren til barnet, Lars, ringt Sindre og spurt om foreldrene hans kunne komme og bo hos dem tre-fire dager. Etter litt frem og tilbake fant Sindre og Ingrid ut at joda, de kunne jo ta imot dem. Det er vanskelig å si nei, ikke sant? Men det var midt på sommeren, tjukkeste ferietid, og både Sindre og Ingrid jobbet hver dag, så det passet egentlig ikke så bra. Ingrid måtte faktisk ta fri fra jobben for at det skulle funke.

De kom, hang rundt en stund, slappet av på stranden og var strålende fornøyd. Etter noen dager pakket de sammen og dro hjem, takknemlige for oppholdet.

Men vet du, siden de bare har en liten toroms leilighet, bestemte Ingrid seg for at neste gang noen finner ut at de vil gjøre de glade med et besøk da sier hun rett og slett nei. Med venner og fadderbarn på besøk er det hyggelig, men foreldre til vennene? Det blir bare for mye. Spesielt når det er høyeste sesong på Sørlandet, og man egentlig bør spare pengene for vinteren.

Da jeg fikk høre dette, måtte jeg bare le litt. Altså, foreldrene er jo godt voksne over sekstifem, begge to har oppdratt både voksne barn og barnebarn. Så hva var greia? Benyttet de bare familiebåndene til å få gratis overnatting ved sjøen?

Jeg tror faktisk det, og de sa til og med at de gjerne kommer tilbake…

Rate article
Intigue Life
Familien vil gjerne besøke oss fordi vi bor rett ved sjøen