Eventyrlig, men sant
Denne morgenen våknet jeg med en merkelig følelse av at noe viktig skulle skje. Solen skinte uvanlig sterkt gjennom vinduet, fuglene kvitret, og min mann, på vei ut døren til jobb, kysset meg på kinnet og sa: «Du er den aller beste, Ingrid.» Alt var som vanlig. Perfekt.
Perfekt det ordet har jeg alltid brukt for å måle livet mitt. Perfekt ektemann, akkurat så driftig og omsorgsfull som jeg hadde sett for meg. Perfekte barn sønnen på universitetet, datteren straks ferdig på videregående; begge flinke, aldri trøbbel. Perfekt leilighet midt i Oslo, perfekt hytte på Hvaler, perfekt bil. Perfekte meg: velstelt, slank, 45 år men ser ut som 35.
Venninnene mine pleide å si: «Ingrid, du lever et eventyr!» Jeg smilte beskjedent og tenkte: ja, jeg har vel vært heldig. Men sannheten er at flaks har lite med det å gjøre. Jeg har bare alltid visst hvordan man skal gjøre ting riktig hvordan man ser ut, hvordan man prater, hvordan man driver et hjem, hvordan man støtter mannen og oppdrar barna. All min energi har jeg lagt i denne perfeksjonen. Av hele meg.
Mannen min, Eirik, har vært sentrum i universet mitt. Vi møttes fjerde året på universitetet kjekk, smart, fra en god familie. Alle jentene ville ha ham, men han valgte meg. Ingrid. Jeg trodde knapt det var sant.
Vi giftet oss året etter. Først hans firma, så etterhvert min jobb jeg ble økonomisjef i et stort firma. Så kom barna. Alt gikk på skinner.
Noen ganger la jeg merke til noen småting; Eirik kunne bli stille, stirret tomt ut gjennom vinduet og hørte ikke etter når jeg snakket. Han dro på jobbreiser og ringte sjeldnere enn før. Og noen ganger så han på meg med en rar tristhet, som om han så noe, eller noen andre.
Du, er det noe? spurte jeg.
Nei, bare sliten, svarte han. Jobb, vet du.
Jeg brydde meg ikke så mye. Han var sliten. Hvem blir ikke det? Firma, økonomi, alt ansvar.
***
Den tirsdagen stakk jeg innom kontoret hans for å skrive under noen papirer. Han hadde bedt meg gjøre det via fullmakt. Den nye sekretæren hans virket litt forlegen, stotret: «Eirik er opptatt, vil du vente litt?» Men jeg lo «Slapp av, jeg er bare kona!».
Jeg gikk inn uten å banke.
Eirik satt foran skjermen. På skjermen var det et bilde av en kvinne. Ung, vakker, langt lyst hår, triste øyne. Jeg ble overrasket satt han og så på andres bilder, rett foran sekretæren?
Jeg er her for papirene, sa jeg.
Han skvatt, lukket bildet i en for rask bevegelse, men jeg rakk å se. Noe stakk til inni meg.
Eh, ja, så klart, sa han brydd, lette opp papirene. Skriv under her, legg igjen, så tar jeg resten.
Hvem var det på skjermen? spurte jeg, stille og kontrollert slik man bare klarer når man merker uroen i magen.
Hva? Han lagde et forbauset ansikt, men blikket hans avslørte ham. Bare en kollega. Noe jobbsak.
Viser dere bilder av kolleger i fullskjerm på kontoret?
Ingrid, ikke begynn nå, sukket han. Det var ingenting.
Jeg nikket, tok papirene og gikk. Men tvilen var plantet.
***
Så var det gjort. Jeg, overhode motvillig, begynte å lete. Fingrene mine jobbet på autopilot. Jeg listet meg inn på mobilen hans mens han dusjet. Fant chatten. En skjult samtale, låst med kode. Jeg kjente koden fødselsdagen til datteren. Han var forutsigbar sånn.
«Savner deg,» skrev hun.
«Jeg også. Snart sees vi,» svarte han.
«Merker ikke kona noe?»
«Nei. Alt er bra.»
Jeg leste, om og om igjen. Fem år. Han hadde elsket en annen i fem år. Levde to liv. Mens jeg laget middag, tok vare på barn, inviterte venner, gikk på fester var han med henne.
Jeg bladde bakover i samtalen. Bilder, kjærlige ord, møter. Så en setning som frøs meg:
«Du vet jo, du er min eneste. Helt siden universitetet. Hadde det ikke vært for omstendighetene, ville vi aldri vært fra hverandre. Ingrid er snill, men… livet ville det annerledes.»
Jeg leste tre ganger.
Min eneste. Helt siden universitetet. Omstendigheter.
Så jeg var aldri elsket. Bare enkel å velge, da han ikke fikk sin store kjærlighet.
Kvelden etter ventet jeg ham på kjøkkenet. Det luktet kaffe og nystekte rundstykker, men inni meg var det bare tomhet. Hva ville jeg si til barna? Hva skulle jeg gjøre med alle disse årene som plutselig føltes avisgrå og hullete?
Eirik kom inn. Så meg, og skjønte det med en gang.
Du vet alt. Det hørtes nesten lettet ut.
Ja, svarte jeg. Hvem er hun?
Han satt seg tungt ved bordet. La hendene over ansiktet.
Ingrid, tilgi meg. Jeg ville aldri at du skulle finne ut av det slik.
Hvordan ville du at jeg skulle finne det ut? Sa jeg rolig, men stemmen skalv. Skulle du bare late som, resten av livet?
Jeg tenker ikke på henne hele tiden, forsøkte han.
Ikke lyv, avbrøt jeg. Jeg har lest alt. «Min eneste». «Siden universitetet». Fortell. Jeg vil høre sannheten.
Han fortalte.
Hun het Ragnhild. De møttes første året på universitetet, kjærlighet ved første blikk. De ble kjærester, ville gifte seg. Men Ragnhilds foreldre ville ikke ha en «vanlig fyr» fra Moss som svigersønn. De dro henne med til Bergen, fant «en passende mann» til henne, stengte av alt. Ragnhild gråt og skrev brev, men hun klarte ikke stå imot.
Eirik ventet i to år. Så møtte han meg pen, flink pike, god familie. Tenkte: hvorfor ikke? Livet må gå videre.
Vi giftet oss, fikk barn, og han startet bedrift nærmest for å vise Ragnhilds foreldre at de tok feil. Bevise noe, både for dem og seg selv. Men Ragnhild levde alltid i bakhodet hans.
Vi traff hverandre tilfeldig for fem år siden, sa han lavt. Hun hadde skilt seg, bodde alene, ingen barn. Kjærligheten blusset opp igjen. Jeg klarte ikke stoppe det.
Men meg, da? Sa du aldri stopp til oss? Tjue år?
Jeg respekterer deg, prøvde han. Du har vært en fantastisk kone, mor, vertinne. Jeg skylder deg alt.
Alt utenom kjærligheten, svarte jeg. Den tok du aldri fra meg. Du lot meg bare være bekvem. Og kjærligheten den lot du bli igjen på universitetet.
Han sa ingenting mer. For det var sant.
***
Alt gikk fort etterpå. Jeg har alltid vært en som heller går enn å leve med skammen. Ingen skandaler, ingen tårer, ikke noe «vi kan prøve igjen». Jeg har for stor selvrespekt til å være mellomspill i noen andres romanse.
Jeg sa det rett ut til barna. Sønnen min ville ta en alvorsprat med pappa, men jeg stoppet ham: «ikke bland dere dette gjelder oss». Datteren min gråt og lurte på hvordan jeg skulle klare meg alene.
Jeg har meg selv, svarte jeg. Og det er mer enn nok.
Jeg leide leilighet på Majorstua.
De første månedene var et mareritt. Jeg lå våken om nettene, stirret på taket, og lot tankene løpe løpsk. På jobb smilte jeg og virket som alt var greit, men hjemme var det stille og rart. Jeg tenkte på alle årene, på «jeg elsker deg», på julefeiringer og hytteturer. Alt føltes plutselig falskt pent, varmt, men falskt.
Det verste var ikke sviket, men det at jeg, så smart og sterk, ikke hadde sett det før. Eller kanskje ikke ville se det. Det var så mye enklere å leve i et pent bilde.
***
Et år senere møtte jeg en gammel bekjent på butikken.
Du har vel hørt det, sa hun. Eirik har giftet seg med Ragnhild. Tenk at de alltid har elsket hverandre foreldrene ødela alt. Nesten som på film!
Jeg smilte høflig. Den masken perfekte hustruer lærer seg.
Ja, skjønner, sa jeg. Veldig romantisk.
Hjemme krøllet jeg meg sammen på kjøkkenet og gråt. For første gang på lenge.
Ikke av sorg, det var borte. Men av bitterhet. Over at jeg hadde vært kulisse, støttehjul, aldri hovedrollen. Praktisk, kjærlig men egentlig bare en løsning for en mann som elsket en annen.
Jeg bar frem barna hans. Skapte et hjem. Tok vare på hans foreldre. Møtte vennene hans. Bygget opp hans business. Hele tiden bar han på en annen kjærlighet, og jeg kunne aldri konkurrere. For man kan ikke tvinges frem til den rollen.
***
To år senere.
Jeg har lært å leve alene og overraskende nok liker jeg det. Ingen som forventer middag klokka syv. Ingen sure miner hvis jeg jobber sent. Ingen fjern tristhet i en annens blikk. Barna har flyttet ut, sønnen har giftet seg, datteren startet på master. Vi sees mye, og nå er jeg mer venn enn bare mor.
Av og til spør venninnene: «Ingrid, du er jo fortsatt ung og pen hvorfor er du alene?» Jeg trekker på skuldrene: «Jeg har ikke blitt ferdig med friheten!»
Men sannheten er noe helt annet. Jeg orker ikke å bli den praktiske løsningen igjen. Jeg er redd for at fine ord bare skjuler likegyldighet. Ene og alene fordi jeg vet hvordan det føles å bli benyttet, mens andre bare venter på sin egentlige kjærlighet.
Bedre alene enn sammen med feil, sier jeg alltid. Jeg er viktigst i mitt liv.
En kveld, mens jeg ryddet i gamle ting, fant jeg bryllupsalbumet. Bladde lenge. Så på mitt unge blikk, hans smil. Jeg trodde virkelig på evig lykke da.
Nå?
Nå la jeg albumet nederst i en skuff. Ikke kastet det minner er minner men det fikk ikke lenger stå fremme.
Solen skinte inn. Noen spilte høy musikk i naboleiligheten noen pusser opp. Livet fortsetter.
Jeg gikk bort til speilet. Så på meg selv sterk, velstelt, klare øyne, fredelig smil.
Du klarte det, sa jeg. Du ble stående.
Og det stemte. Jeg klarte det. Ikke fordi jeg fant en ny mann, men fordi jeg fant tilbake til meg selv.
Hun jeg holdt på å miste i jakten på det perfekte bildet. Hun som kan være alene, men aldri ensom. Hun som kjenner verdien sin.
Det er verdifullt.
Eirik ringer av og til. Spør hvordan det går. Gratulerer med dagen. Jeg svarer saklig og hyggelig og legger alltid på først.
Ingen sinne igjen. Sårheten er for lengst borte. Bare et stille visshet om at jeg var en god kone. Men han var ikke min mann. Vi innså det for sent.
Ragnhild… ja, hun bor nå i mitt gamle hus. Med min gamle mann. Jeg har hørt at de har det bra. Jeg unner dem faktisk det. Noen historier fortjener tross alt en lykkelig slutt selv om det ikke ble min.
I dag skal jeg på yoga. Etterpå en kaffe med en venninne. I kveld middag med sønnen og svigerdatteren på en ny restaurant.
Livet er fullt. Jeg har fylt det selv.
Noen ganger, før jeg sovner, tenker jeg: Hva om ting hadde vært annerledes? Om han hadde elsket meg virkelig? Om vi hadde blitt gamle sammen, hentet barnebarn på hytta…
Men så snur jeg meg og sovner. For det er ikke noe poeng å drømme seg bort til det som aldri var. Det var som det var. Og jeg sto igjen som vinneren.
Ikke fordi jeg vant over noen andre, men fordi jeg ikke tapte meg selv.




