Familieprøven

Familieprøvelsen

Inger hadde ikke følt seg så lykkelig på årevis! Årene med ensomhet, hvor dagene sneglet seg forbi i en evig runddans av morgenkaffe og stillhet, var endelig historie. I livet hennes hadde Morten dukket opp en mann som snudde den gamle, trygge verdenen hennes på hodet. Han var noe for seg selv, hun hadde aldri møtt en sånn type før: forståelsesfull, raus, mild

Alt ved ham var bare pluss i margen, skulle du hørt på Inger. Han kunne støtte opp når stormene raste, snakke om alt mellom himmel og jord fra verdens undergang til hvorvidt brunost egentlig er godt. Morten hadde aldri hevet stemmen, aldri laget et nummer, aldri presset sine egne meninger ned over hodet på henne. Hun følte endelig at hun hadde funnet han hun så lenge hadde lett etter.

Men det var én detalj som folk rundt dem ikke klarte å la være å pirke i: Morten var åtte år yngre enn Inger. Men for henne spilte det ingen rolle. Alder er vel bare et tall, tenkte hun, og ekte nærhet er noe man bygger på respekt, varme og en skvett raushet begge veier.

Nabodamene, gjerne de med permanent og lilla hår, satte nesten melkekartongen i halsen hver gang de gikk forbi Inger og Morten i oppgangen på Torshov. Ingen gikk forbi uten å hviske bak ryggen hennes eller himle med øynene enkelte lirte til og med ut hva de hadde på hjertet.

Du får passe deg, fnyste en av dem, ugleblikk og hendene i siden. Snart er din Maren femten, vet du, flott jente er du sikker på at gubben din ikke har fått øye på henne, hæ?

Inger bare sukket stille og prøvde å holde pulsen nede. Disse historiene var for Inger ikke annet enn godt plantet dagdrømmeri, et slags fritidsprosjekt for dem som ikke hadde Netflix.

Ikke snakk tull, svarte hun tørt, med stemmen så stødig at det nesten klirret i glasset. Morten er da voksen nok. Han kommer aldri til å nedverdige seg til noe slikt. Og han elsker MEG.

Hun sa det så overbevisende at det nesten overbeviste henne selv også. Hun stolte på Morten. Det var det viktigste. Ikke hva Sofie i 3A mente når hun henta posten.

Morten, som alltid gjorde sitt beste for å fremstå uanfektet offentlig, fikk likevel med seg det meste av naboenes sus og dus. Han løftet bare brynene som om han var med i en dårlig såpeserie fra TV2, og tuslet videre uten å la seg knekke. Men så fort døra lukket seg bak dem og det bare var han og Inger igjen, forvandlet han seg til et nervevrak på speed:

Altså, hør nå her! Hva er det folk tror, egentlig? Tipper de tror de lever i Mot i brøstet, alle sammen. Burde det vært lov å legge seg så mye opp i andres privatliv, eller?

Inger la hånden på armen hans, og stemmen hennes var myk, men med et snev av snusfornuft:

Slapp helt av. De har bare sett for mye på TV2 og Dagsrevyen. De kjenner deg ikke, det er det som er. En dag kommer de til å krype til korset, bare vent og se.

Men selv om Inger og Morten greide å vifte bort mye av sladderen, ble situasjonen tyngre for datteren Maren. Hun var nemlig vant til å være mamma sin største og viktigste person. Nå hadde han der Morten plutselig tatt over koseplassene, og forverret det hele var det at han heller ikke var redd for å si sin mening om hvordan Maren burde oppføre seg.

En mørk mandagskveld, da Morten for femte gang minnet henne på at hun kanskje ikke burde henge ute så sent, fikk hun nok. Maren suste inn i stua hvor Inger satt begravd i strikketøyet, fektet med armene og freste:

Mamma! Hva skal vi med HAN her? Vi hadde det jo fint! Bare oss to og ingen som klaget. Nå har han kommet og stjeler både sofaen og reglene!

Inger la fra seg genseren hun hadde strikket på i to måneder, lente seg rolig tilbake og unnlot å buste seg opp:

Morten har et poeng, vennen. Vi bor i Oslo, ikke Kardemomme by. Man skal ikke svirre rundt på Grønland klokka elleve om kvelden i den alderen. Se på Dagsrevyen hvis du ikke tror meg.

Jeg går jo ikke alene! Jeg er med venninnene mine! røsket Maren ut, og tråkket i gulvet så plantene nesten ristet.

Så mye hjelp får du nok ikke fra dem hvis brått noe skjer, svarte Inger tålmodig.

Maren så ut som hun skulle hoppe i lufta, knyttet nevene og knurret:

Greit, da! Jeg gidder ikke diskutere, jeg går på rommet mitt. Ingen vits å late som dere bryr dere!

Døra smalt som om noen i etasjen over holdt på med oppussing, og leiligheten la seg i en stille, trykkende stillhet. Inger satte seg tungt på sofaen og kjente det stakk i hjertet. Hva var det hun gjorde galt, egentlig? Hun hadde jo bare tillatt seg selv å være menneske igjen, og våget å bli glad i noen, etter alle de årene med kneipp og stillhet. Burde ikke Maren unne henne litt, hun også?

Hun prøvde å se alt gjennom datterens øyne. Femten år. Halvvoksen, litt barn, masse følelser og en trygghet som plutselig hadde fått en inntrenger. Før var mamma alt. Nå skulle alt deles med en smellvakker hoftefyr og han innførte regler i tillegg. Ikke rart hun protesterte.

«Skjønner du virkelig ikke, Maren, at mamma også trenger kjærlighet…?» tenkte Inger, mens hun så ut vinduet der sola snek seg ned bak bygården på Bislett. Hun savnet de rolige kveldene da de to satt på kjøkkenet, skravla om alt mulig, helte opp ny te, og lo av naboen som røykla oppgangen. Nå satt Maren stort sett på rommet, svarte i enstavelsesord, og rømte unna alt som lignet på åpne samtaler.

Skulle hun rekke ut en hånd, måtte det bli nå. Ikke for å be om unnskyldning for egna valg, men for å sørge for at Maren ikke følte seg glemt. Hvordan bryte isen? Måtte hun finne ut av.

Neste morgen blinket Oslo i klassisk grålysning. Inger åpnet øynene og visste knapt om det var mandag eller fredag. Inn for sengestolpen kom Maren i bare pysjen, håret tufs og ansiktet knallrødt.

Han nekter å la meg dra til hytta med Frida! ropte hun, ordentlig indignert. Hørte du det? Han har INGENTING han skulle ha sagt!

Morten sto i døråpningen og prøvde å se ut som han ikke hørte noe. Han visste bedre nå dette slaget måtte Inger ta.

Inger gned søvnen ut av øynene.

Det var riktig gjort, sier jeg bare. Jeg hadde sagt nei jeg også. Frida er kjent for å finne på alt mulig. Tror du jeg slipper deg løs på hytta med henne? Nei, du får vente.

Jeg er femten, ikke fem! Jeg vet da vel hvordan jeg skal oppføre meg, ropte Maren.

Inger reiste seg, dro på seg morgenkåpa og plantet seg foran henne:

Når du har fullført videregående og fått deg en jobb, kan du lage dine egne regler. Inntil da du følger mine.

Maren trodde ikke sine egne ører.

DINE regler? Du er bare slem, ass! Du tenker bare på deg selv og ham der!

Bak henne øynet Morten en fluktmulighet, men Inger ga ham blikket. Ikke gjør det verre!

Maren, vennen, jeg er bare redd for deg, ikke sint. Fordi jeg er glad i deg.

Du bryr deg bare om ham, ikke om meg!

Hun ristet på hodet, trampet ut og ropte: Jeg drar uansett! Uten deres tillatelse!

Inger sank sammen ved kjøkkenbordet. Morten la forsiktig hånden på skulderen hennes.

Skal jeg gå etter henne? spurte han lavt.

Inger ristet på hodet. Hun må få roe seg. Vi tar praten senere. Uten drama.

Utenfor Oslo skinte sola gjennom skyene, og et gryende håp spiret hos Inger: kanskje, bare kanskje, ville dagen bringe litt fred.

Maren slamret døra bak seg, raste inn på rommet, slengte seg på senga og gråt sine modige tenåringstårer. Fortvilelsen vokste seg større det var jo ingen som skjønte noe! Hvorfor kunne de ikke bare la henne bestemme selv?

Timene sneik seg avgårde. Ute begynte det å mørkne. Maren vred seg i senga, plukket opp mobilen, slapp den igjen, vred seg under dyna, over dyna alt var bare dumt. Ingen forsto.

Utpå kvelden slapp stormen litt taket. Maren snek seg ut på kjøkkenet for å finne seg en brødskive og oppdaget at magen hadde fått viljen sin sulten vant. Hun nynnet mens hun smurte, litt overrasket over hvor ok det føltes.

Akkurat da kom Inger inn. Hun så på datteren et sekund litt undrende, men trakk på smilebåndet.

Humøret tilbake? Har du tenkt å si unnskyld for oppførselen din?

Maren løftet brynene og sendte moren et blikk som sa drøm videre:

Nei. Jeg har ikke gjort noe galt.

Inger presset leppene sammen, men sa ikke mer.

Greit du får bli hjemme, mens jeg og Morten drar til Sigrid på Lillehammer. Du får kose deg her alene.

Gjør det! Lev livet, dere, mumlet Maren og smurte rolig videre på brødskiva.

Inger stoppet i døråpningen.

Sa du noe?

Nei, du hører syner, svarte Maren og sendte med et smil hun garantert hadde arvet fra sin mor.

Maren hadde for lengst bestemt seg: Morten må ut snart. Bare vent

**********

Inger satt i et hav av papirer på kontoret da telefonen plutselig begynte å vibrere i lomma. Hun reagerte før hun rakk å tenke Morten ringte nesten aldri på dagtid.

Men i røret var det en formell damestemme:

Du snakker med sykepleieren på Ullevål sykehus. Kan du komme? Mannen som eier denne telefonen har blitt lagt inn.

Inger frøs på stedet. Rart hvordan en stemme kan gjøre at hjertet dropper et slag.

Jeg kommer jeg kommer nå, svarte hun nesten på automatikk.

Hun pustet ikke før hun sto på Ullevål og ble loset inn på rommet. Der lå Morten forslått, blodig og hele fjeset en fargeprøve på blånyanser, men våken og smilte tappert.

Morten! Hva har skjedd?

Han sukket.

Aner ikke. En fyr skrek noe om Maren og slang med leppa. Plutselig smalt det.

Inger skjønte med én gang. Det kunne bare være Pål, hennes eksmann og Marens av-og-på-pappa. Hun kjente igjen det tullete temperamentet på mils avstand.

Slapp av, jeg finner ut av det. Nå.

Ikke dra alene, lover du? Ring broren din, vær så snill!

Morten så på henne med et blikk som sa alt. Tross smertene tenkte han mest på henne. Det stakk i hjertet hennes.

Jeg lover. Nå ringer jeg.

Hun ringte Lars, broren. Mens hun ventet, strøk hun Mortens hånd og kjente en ny ro: De skulle klare seg.

**********

Inger trampet inn i leiligheten til Pål på Bjølsen. Han prøvde å stirre henne i senk, men hun ga seg ikke.

Har du fått hjernerystelse, eller? Tror du dette blir noe bedre av at du går løs på kjæresten min?

Pål ble rød som en skogsbrann:

Hva tenkte du på da du dro han fyren inn i huset vårt? Har du glemt Maren?

Inger gadd ikke engang heve stemmen:

Jeg tenkte på Maren i femten år, i motsetning til deg! Du dro jo til Stockholm den gangen hun var baby. Nå skal du plutselig bry deg?

Han slo i veggen så bildehylla dirret:

Han har garantert blikket på dattera vår! Jeg kverker ham!

Inger himlet med øynene:

De har aldri vært alene sammen engang. Morten er jo aldri hjemme før meg. Dette er bare Maren som ikke liker forandringer, og nå har du gått fem på.

Maren lyver ikke! Jeg tar henne til meg. Hun får bo her!

Inger flirte, en latter uten varme:

Og du har råd til det? Hun varer en uke hos deg, hvis hun i det hele tatt gidder å prate med deg.

Pål myste.

Hun ba selv om å bo her, faktisk. Vil ikke bo med deg når han der bor der.

Inger så ut av vinduet, kjente en klump i magen, men sa til slutt rolig:

Fint. Vi får se hvor lenge det varer. Du får bevise at du faktisk har lyst til å være pappa nå, ikke bare bruke henne mot meg.

Han hadde egentlig ikke noe å svare.

**********

Morten kom ut fra Ullevål en uke senere. Det var typisk Oslovær: regn, sludd og kald trekk. Men han pustet inn og kjente at livet rett og slett var deilig han var i live, og det fikk holde.

Inger ventet på ham utenfor, med kåpen godt trukket rundt seg. Hun løp ham nesten i møte, men holdt igjen av frykt for å klemme på feil sted.

Nå drar vi hjem. Orker ikke mer klinikk, sa han og så på henne med skrått smil.

Han ville ikke snakke om Pål, ville ikke plage henne. Han tok det utrolig nok som et tegn på at folk i alle fall BESKYTTER barna sine, og var ikke sint på eksen en gang.

Et par dager etterpå kom Maren stille inn i leiligheten på Torshov, med en pose appelsiner som forsoning.

Jeg ville bare prate, sa hun og så ned i gulvet.

Morten slapp alt han hadde i hendene. Inger åpnet armene.

Alt var min skyld, sa Maren plutselig. Jeg fant på hele greia. Jeg ville bare ha deg for meg selv, mamma. Jeg ante ikke det kom til å bli så alvorlig.

Hun begynte å gråte, og Inger la armene rundt henne.

Det viktigste er at du sier det nå, hvisket hun.

Maren trakk pusten:

Kanskje jeg skal bo litt hos pappa, så du og Morten kan få være sammen. Gi meg selv en sjanse til å kjenne på hvordan det egentlig er å savne deg litt.

Inger ble blank i øynene:

Jeg er så stolt av deg.

Maren smilte. Hvis du er glad, mamma, blir jeg glad også. Det har jeg endelig skjønt.

Den kvelden la en ny ro seg over leiligheten på Torshov. Ingen dører som smalt, ingen beske kommentarer bare stillhet og et håp om nye, lysere dager. For nå visste de alle at livet kunne være godt. Til og med i en helt vanlig bygård midt i Oslo.

Rate article
Intigue Life
Familieprøven