En uke før kvinnedagen, klarte jeg akkurat å komme meg ut av rettssalen. Tårene sløret synet mitt. Kun én setning dundret gjennom hodet mitt: «Dere er ikke lenger gift». Hvorfor gjorde han dette mot meg? Hvilken synd hadde jeg begått, som fortjente en så hard straff?
Jeg giftet meg da jeg bare var 18 år gammel. Alt var som en virvelvind, en altoppslukende kjærlighet, våkenetter, og følelsen av å sveve over bakken som om jeg var løsrevet fra min egen kropp. Fem år gikk, fylt med store følelser. Jeg gjorde alt for ham serverte frokost på sengen, kokte kun hans favorittretter, og holdt hjemmet vårt ryddig som en fjellhytte i Sogn.
Men hans foreldre tok meg aldri til seg. De mente jeg ikke var bra nok for sønnen deres, at de skulle finne ham en bedre kone. Etter hvert merket jeg hvordan dette plantet seg i tankene hans, og han ble mer kritisk, fjern, og kjølig mot meg.
Vår sønn var fem år. Til å begynne med elsket han ham og ville alltid gi ham det beste, men gradvis ble han kald mot barnet vårt. Jeg tror det var svigerforeldrene som begynte å så tvil i ham de nevnte at gutten ikke kunne være hans, selv om han var som et speilbilde av faren. Min mann begynte å besøke dem mer og mer. Ofte virket det som om han bodde hos dem, og når han først kom hjem, var han rastløs og ropte til meg. Jeg forsøkte alltid å ta vare på ham, meg selv og huset vårt, som om det ville knytte ham til oss igjen.
En dag ble han rasende og slo meg. Det føltes uvirkelig, som på film, men jeg håpet fremdeles på en slags forsoning. Snart sa han at han var lei av meg og ville flytte ut. Han forlot meg og gutten vår i Bergen. Jeg ba ham trygle om å tenke seg om, ikke rive familien vår i stykker, men han ville ikke høre.
Jeg elsket ham fortsatt og klarte ikke å forestille meg livet uten ham, selv etter skilsmissen. Han la igjen en liten bidrag bare noen kroner i barnebidrag og krever kvittering for absolutt alt jeg bruker pengene på, om det så bare er et rundstykke fra butikken. Jeg må tigge for hver krone, selv om det er til hans eget barn.
Min tidligere mann besøker sjelden sønnen vår, og de gangene han tar ham med ut, blir sønnen vår betenkt og vil helst slippe. Jeg kan se at han føler fars fravær og negative energi. Min eksmann beskylder meg for å vende gutten mot ham, men jeg makter ikke å håndtere dette i tillegg til sorgen. Jeg gråter hver dag, kroppen blir svak og tristheten ligger som tåke over tankene. Jeg roper til sønnen min, selv om jeg vet at jeg ikke burde.
Hvordan skal jeg klare å leve når hjertet mitt er knust som et sprukket isflak på fjorden om våren? Hver dag besøker jeg min tidligere manns Facebook-side og følger med på livet hans der, som en spøkelsesfugl i vintermørket. Slik oppdaget jeg at han skal gifte seg med en annen, og alt blir bare tyngre. Nå skjønner jeg hvorfor han ikke kommer hit lenger, og hvorfor sønnen vår ikke savner ham. Hjernen min vet at det er helt over, men hjertet mitt henger fast i et vinterstorm, hjelpeløst. Hvordan skal jeg finne ut av dette?




