Datteren min sa til meg at det kanskje var best om jeg ikke kom hjem til dem så ofte lenger, fordi mitt nærvær gjorde familien hennes urolig.
Hun sa det rolig. Ingen høy stemme, ingen krasse ord. Det var som om hun snakket om været, noe helt vanlig.
Jeg stod i hennes kjøkken, med en boks hjemmebakt lefse i hendenehadde stekt dem i dag tidlig, som jeg alltid gjorde før jeg dro til dem. Ikke fordi jeg måtte, men fordi jeg alltid har likt å gjøre det.
Hun satt på andre siden av bordet, blikket fast og bestemt.
Hun fortalte at det i det siste hadde føltes som at alt endret seg når jeg var der: barna sirklet rundt meg, mannen hennes ble annerledes, og hun følte seg som en gjest under sitt eget tak.
Jeg lyttet og prøvde å forstå om hun virkelig mente det.
Jeg spurte forsiktig om jeg hadde gjort noe som hadde såret henne.
Hun ristet på hodet. Nei, det var ikke det.
Hun ønsket seg bare mer ro hjemme, sa hun.
Hun sa at noen ganger må mødre lære seg å trekke seg litt tilbake.
Disse ordene har ringet i hodet mitt lenge etter at jeg gikk.
Hele veien hjem tenkte jeg på én ting.
Hvordan kommer man til et punkt der ens eget barn ser på en som en byrde?
Jeg ble ikke sint. Jeg laget ingen scene. Jeg sa bare at jeg forstod.
Etter den dagen sluttet jeg å dra dit.
Ikke fordi jeg ble kastet ut.
Men fordi jeg innså at verdighet noen ganger er viktigere enn vane.
Det har gått nesten tre uker.
Søndager ble stille i mitt kjøkken. Akkurat disse dagene pleide jeg å lage noe godt til dem, og besøke dem på ettermiddagen.
Nå sitter jeg bare og stirrer ut vinduet.
En kveld ringte telefonen.
Det var datteren min.
Stemmen hennes var sliten.
Hun spurte hvorfor jeg ikke hadde kommet på så lenge.
Jeg forklarte at jeg ville gi henne den roen hun hadde bedt om.
Det ble stille.
Så sa hun noe jeg ikke helt ventet.
Hun sa at siden jeg sluttet å komme, spør barna hele tiden hvor jeg er.
Hun forteller dem at jeg er opptatt.
Men de tror henne ikke.
Den yngste sønnen hennes spurte til og med om bestemor var blitt sint.
Da hun fortalte dette, skalv stemmen hennes litt.
Hun sa at hun har begynt å lure på om hun gjorde feil.
At når jeg var der, var hjemmet deres mer livlig, men også varmere.
Og nå ser hun at ro og tomhet har mye til felles.
Jeg visste ikke hva jeg skulle svare.
Jeg bare lyttet.
Til slutt spurte hun om jeg ville komme til dem på søndag.
Barna vil se meg, sa hun.
Jeg har ikke bestemt meg ennå.
Ikke fordi jeg er sint.
Men fordi, når man først har hørt at ens nærvær gjør andre urolig, begynner man å se det samme stedet på en helt annen måte.
Og nå lurer jeg:
Var det riktig av meg å trekke meg unna, eller bør en mor svelge slike ord og fortsette å være der for sitt barn?
Press «Like» and get the best posts on Facebook ↓



