Min datter sa til meg at det nok var best om jeg ikke kom på besøk så ofte lenger, fordi min tilstedeværelse stresset familien hennes. Hun sa det rolig, nesten som om hun skulle foreslå å skifte vaskemiddel. Jeg stod der på kjøkkenet hennes, holdt en boks med hjemmebakt lefse jeg hadde laget tidlig om morgenen. Jeg har alltid tatt med noe ikke fordi noen forventer det, men fordi det er sånn jeg har vokst opp.
Hun satt rett overfor meg, og hele holdningen hennes var bestemt. Hun sa at hun følte, de siste gangene jeg kom, at alt endret seg. Ungene begynte å klynge seg rundt meg, mannen hennes ble plutselig høfligere enn vanlig, og hun selv følte seg som en gjest i sitt eget hjem.
Jeg stod der og lurte på om hun faktisk mente alvor. Om det virkelig var så ille.
Jeg spurte forsiktig om jeg hadde sagt noe sårende eller om jeg hadde gjort noe galt.
Hun ristet på hodet nei, det var ikke sånn. Hun ville bare ha litt mer ro hjemme, sa hun. Og at mødre noen ganger må lære seg å trekke seg litt tilbake.
De ordene hang igjen, langt inn i hodet mitt, lenge etter at jeg gikk hjemover. Hele veien tenkte jeg på dette: Hvordan havnet jeg her, hvor mitt eget barn føler at jeg er i veien?
Jeg ble ikke sint; jeg lagde ikke drama. Jeg sa bare at jeg forsto. Så sluttet jeg å dra på besøk. Ikke fordi noen kastet meg ut, men fordi jeg innså at av og til er verdigheten viktigere enn gamle vaner.
Det gikk nesten tre uker. Søndagene var uvant stille i mitt kjøkken. Akkurat disse dagene pleide jeg å bake noe til dem så stakk jeg innom litt senere, bare for å se hvordan de hadde det. Nå satt jeg i stedet og stirret ut vinduet, med halve blikket på en halvtom kaffekopp.
Så, en kveld, ringte telefonen. Det var datteren min, Ingrid. Stemmen hennes var sliten, nærmest motvillig. Hun spurte hvorfor jeg ikke hadde vært innom på lenge. Jeg svarte at jeg bare forsøkte å gi henne den roen hun ønsket seg.
Det ble stille.
Så sa hun noe jeg ikke ventet at siden jeg hadde sluttet å komme, hadde barna hennes stadig spurt hvor jeg var blitt av. Hun hadde sagt at jeg var opptatt, men de trodde ikke helt på det. Den yngste, lille Eirik, hadde spurt om bestemor var sint.
Da hun fortalte det, dirret stemmen hennes bare litt. Hun sa at hun hadde begynt å lure på om hun hadde tatt feil valg at huset var mer bråkete med meg der, men også mye varmere. Nå så hun, at ro og tomhet kan virke mistenkelig like.
Jeg visste ikke helt hva jeg skulle si, så jeg bare lyttet.
Til slutt spurte Ingrid om jeg kunne komme til dem på søndag barna savnet meg.
Jeg har ikke bestemt meg ennå.
Ikke fordi jeg er fornærmet. Men fordi, når man først har hørt at ens tilstedeværelse stresser andre, begynner man å se på det samme stedet med et helt annet blikk.
Så nå lurer jeg, slik jeg stirrer ut over nabolaget: Gjorde jeg egentlig riktig i å trekke meg tilbake eller burde en mor bare svelge sånne ord og fortsette å være der for barnet sitt?



