Oksana kom til jobbintervjuet og ble stiv av overraskelse da hun så hvem som satt på direktørens kontor

15. oktober

Jeg, Sebastian, satt ved kjøkkenbordet og så på klokken. Om noen timer skulle jeg på jobbintervju, det første på nesten tjue år. Fremtiden lå der som et islagt vann blank og uforutsigbar. For to tiår hadde jeg organisert papirer, svart på telefoner, smilt til besøkende som knapt fortjente det, og kokt kaffe til sjefer med sånn presisjon at jeg nesten ble tilbudt stillingen som kantineleder på huset. Likevel mistet jeg jobben. Livet kan jammen være nådeløst.

Nå sto jeg her, speilet min egen kropp i entreen, før jeg måtte ut. Dressen satt bra. Håret fortsatt greit, selv om det nærmet seg grått, og ansiktet mitt vel, femti er femti, men her har jeg meg selv. Viktigst: ikke miste roen. Det er bare en jobb, et nytt kontor, ny telefon og nye rutiner.

Lina, min gamle venninne, klemte meg før jeg gikk ut døren. Hun hadde insistert på å være med helt ned til døren og trykket meg mot seg i heisen:
Dette går bra, Sebastian. Du har tyve års erfaring ingen spøk.
Tyve år og likevel måtte jeg gå.
Ja, men for en erfaring du har med deg.
Takk, Lina. Du burde vel komme deg på jobb, du også.
Hun fulgte meg et stykke bortover gata før hun vinket og snudde.

Intervjuet fant sted i et stille smug i sentrum. Bygget ruvet med sine fire etasjer, hvite søyler og blanke glassdører. Selv vakten i resepsjonen hadde slips. Jeg trakk pusten dypt, løftet skuldrene og gikk inn.
Resepsjonisten pekte opp:
Tredje etasje. Direktørens kontor, rom tre hundre og to.

Tredje etasje. En anonym gang. En enkel dør, men bak den et navn jeg ikke hadde ventet på ti år.

Jeg banket. Gikk inn. Og stoppet opp.

Bak skrivebordet satt Ingrid. Min Ingrid. Hun som jeg en gang trøstet gjennom eksamener, som jeg lagde vafler til, som jeg festet plaster på etter et fall på fjelltur. Hun som jeg en gang tilga det som aldri burde tilgis. Hun som satte arr på hjertet mitt så jeg lå søvnløs i tre år.

Hun møtte blikket mitt med det samme, rolige uttrykket hun alltid hadde fått meg til å føle meg sett med. Pausen mellom oss var av det slaget hvor ingenting lenger er som før. Enten går man, eller så blir man.

«Skjebnen har humor», tenkte jeg og fikk nesten lyst til å le høyt midt i alt sammen.

Ingrid så ut som en som har klart seg kanskje litt eldre i trekningene, tidens tegn i grå stiper i håret, men fortsatt med det samme sikre blikket. Jeg hadde sett for meg at hun skulle være mager, kanskje trøtt og uflidd, slik man håper ens gamle flamme skulle se ut. Men nei hun strålte med den rolige verdigheten hun alltid hadde hatt.

Sebastian, sa hun. Ikke «hr. Nilsen», ikke «god dag», bare Sebastian, som om alt var som før.
Hei, Ingrid, svarte jeg.

Hun pekte på stolen foran seg. Jeg satte meg, klamret meg til veska, trengte å holde på noe, hva som helst.

Jeg har sett på CV-en din, sa hun og nikket til bunken med papirer.
Okei.
Tyve år i administrasjonen. Imponerende.
Takk.

Alt gikk saklig for seg. Hun så ikke helt på meg, men litt forbi, slik folk gjør når de ikke egentlig vil vise hvor mye de merker tilstedeværelsen til noen som betyr noe.

«Aha, vi leker proffe,» tenkte jeg. «Greit. Dette klarer jeg.»

Fortell om siste arbeidsplassen din, sa Ingrid.
Og så var vi i gang.

Jeg forklarte, tørt og enkelt: ansvarsområder, systemer, rapportering, antall ansatte under meg. Samtidig raste en helt annen samtale gjennom hodet mitt: Dette er mennesket som forlot meg og gikk til Marianne fra regnskap. Dette er personen som fikk meg til å slutte å spise normalt i flere måneder.

Hvilke systemer har du brukt?
Jeg ramset opp. Tankene mine var fremdeles i fortiden.

Var du ansvarlig for møter med samarbeidspartnere?
Ja, jeg koordinerte alle møter for ledelsen.
Dette mennesket. Nå, her. Bak direktørens pult.

Ingrid nikket, gjorde noen notater, eller lot i hvert fall som. Jeg så blyanten danse over papiret og tenkte med galgenhumor hvor spiss livet kan være. Og så dagene på hybelen, nettene jeg ringte Lina og ikke klarte å si et ord. Og nå satt hun der, med en liten stakkars sukkulent på bordet.

Hvorfor sluttet du hos forrige arbeidsgiver?
Nedbemanning. Hele avdelingen ble fjernet.
Jeg skjønner. Pause. Har du erfaring med ledelsen på toppnivå?
Ja. Jeg arbeidet tett med daglig leder og styret.
Klarer du å holde på konfidensiell informasjon?
Ja.

Hun så meg i øynene lenge. Jeg så tilbake, verken vennlig eller fiendtlig, bare ærlig.

Fint, sa Ingrid. Hun la ned blyanten. Kunne du tenke deg å fortsette samtalen over en kaffe?

Nå kjente jeg på nervene dette var ikke frykt, men et snev av forventning. Noe skulle skje, en ny samtale, en annen balanse.

Ja, gjerne, svarte jeg kontrollert.

Hun lagde kaffe til oss og satte seg ned. Trygt tilbakelent. Jeg stirret på den mørke væsken.
Du ser veldig bra ut, sa hun plutselig, overgikk formell tone og snakket til meg som før.
Jeg takket kort. Hun la aldri skjul på følelsene sine, det likte jeg.

Hun nølte litt før hun sa:
Sebastian, jeg vil gjerne si noe. Ikke som din mulige sjef, men som en som kjenner deg.

Et lite øyeblikk tenkte jeg på hvordan en pilot kommer ut av cockpiten, ansiktet alvorlig, og sier noe viktig til passasjerene.

Jeg er glad for at du kom hit i dag.
Det var tilfeldig, svarte jeg.
Kanskje det, men jeg er glad for det. Du er veldig dyktig, og jeg har virkelig bruk for dine egenskaper.
Takk.
Men jeg ønsker, hun snakket sakte, på leting etter riktige ord at vi kan ha en forståelse. Fra start av. Ingen gamle historier, bare et blankt ark.

Der var det.

Jeg satte kaffekoppen ned. «Blankt ark». Åtte år, skilsmisse, boligtvist, våkenetter og så var det altså et blankt ark.

Jeg så på henne.
Ingrid, forstår jeg det riktig at jeg får jobb hvis jeg glemmer alt det som har vært?

Hun hevet øyenbrynet litt.
Jeg tilbyr deg å begynne på nytt. Det er ikke helt det samme.
Jo, svarte jeg.

Stille. Sukkulenten sto der urørlig.

Jeg kommer ikke til å dra opp gamle saker, fortsatte jeg. Men jeg later heller ikke som om de aldri har skjedd. Det er tross alt min historie. Ikke en side jeg kan viske ut.

Vi holdt blikket. Hun nikket.
Jeg ønsker rett og slett ikke å late som, Ingrid. Hvis du vil ha en erfaren administrasjonssjef, vil jeg gjerne vurdere det. Men om du forventer at jeg fortrenger fortiden, får du finne en annen.

Jeg nippet til kaffen. Den var god, bemerket jeg for meg selv.

Ingrid så på meg lenge og annerledes enn før. Var det respekt?
Du har forandret deg, Sebastian, sa hun etter en stund.
Ja. Åtte år gjør noe med folk.

Hun reiste seg, gikk til vinduet, så ut over det rolige smuget.
Sebastian, sa hun stille, jeg vet at jeg tok feil den gangen. Det er ikke et blankt ark. Du har rett. Det skjedde, og jeg gjorde urett mot deg.

Det hadde jeg ikke ventet. Jeg hadde drømt om hevn, om å få henne til å føle skam, men at hun bare skulle si det rett ut det overrasket meg.

Det er faktisk godt å høre, svarte jeg, selv om det er sent.
Ja, det er sent.

Så ble det stille. Ikke anspent, bare… stille.

Når det gjelder stillingen, Ingrid fortsatt vil jeg tilby deg rollen som leder for administrasjonsavdelingen. Det er overordnet sekretariatet. Lønn: kr 710 000 i året. Tenkt på det.

Jeg nikket, reiste meg. Tok veska mi, og hun gjorde det samme.

Sebastian, sa hun idet jeg åpnet døren.
Jeg snudde meg.
Takk for at du ikke bare gikk da du så meg.
Jeg smilte skjevt.
Jeg trodde egentlig jeg kom til å gjøre det.

Utenfor sto Lina med en kopp kaffe kjøpt på Narvesen. Hun så på ansiktet mitt og skjønte alt på et blikk.
Vel?
Fikk tilbud om stilling.
God en?
Ja. Leder for administrasjonen, faktisk.
Oi. Hun var rørt. Og hvem er sjefen?
Ingrid.
Linas øyne ble store.
Ingrid? DIN Ingrid?
Eks-Ingrid, presiserte jeg.
Og du?
Jeg sa jeg skulle tenke på det.

Vi gikk rolig gjennom smuget tilbake. Løvet raslet under skoene, oktober-luften var frisk og klar. Sola skinte nok til å gjøre livet litt lettere, uten egentlig å varme.

Men det er mitt valg nå. Ikke hennes, sa jeg og smilte. Ikke hennes. Endelig.

I dag lærte jeg at fortiden ikke kan viskes ut, men heller ikke må få styre veien fremover. Det er ingen skam i å møte sine demoner og velge selv hvilken dør man går ut av.

Rate article
Intigue Life
Oksana kom til jobbintervjuet og ble stiv av overraskelse da hun så hvem som satt på direktørens kontor