I dag vil jeg skrive ned noe som skjedde på familiemiddagen vår, som ble en kveld jeg aldri kommer til å glemme. Vi hadde samlet oss på søndag, som vi ofte gjør. Datteren min, svigersønnen min, mine to barnebarn og jeg satt rundt bordet og spiste.
Det var en vanlig middag, ingen storslåtte anledninger, bare oss sammen. Vi pratet som vi pleier om skole og jobb, og om hva vi tenker å gjøre til sommeren. Midt i samtalen sa datteren min noe som fikk meg til å føle meg litt utenfor. Hun sa at hun hadde tenkt på at vi kanskje skulle sees litt mindre fremover.
Det kom ikke ut på en uvennlig måte, men det var tydelig nok. Hun forklarte at barna begynner å vokse til, og at de må lære seg å bli mer selvstendige. Hun sa at når jeg er der ofte, blir det lett for alle å lene seg på meg for alt mulig.
Jeg satt bare og lyttet, argumenterte ikke, nikket bare. Da skjedde det noe uventet. Min yngste barnebarn, Ingrid, åtte år, løftet blikket fra tallerkenen og kom med et spørsmål som fikk hele bordet til å stoppe opp.
Hun spurte hvorfor mamma ikke vil at bestemor skal komme. Det ble helt stille rundt bordet. Datteren min prøvde å smile og sa at det ikke er helt sånn, men Ingrid ga seg ikke. Hun sa at når jeg er der, er alle mer rolige. At mamma ikke er så streng, pappa ler mer, og huset blir liksom finere.
Ingen sa noe. Datteren min stirret ned på bordet. Det var da jeg virkelig kjente at barn ser sannheten mye mer tydelig enn oss voksne, selv om vi prøver å forklare alt med tusen ord og årsaker.
Etter middagen kom datteren min bort. Hun sa at hun kanskje hadde vært litt hard, og at det er lett å glemme hvor mye det betyr å ha noen nær. Jeg ble ikke sint, bare svarte noe jeg har lært gjennom årene: Kjærlighet er aldri til hinder for et hjem. Det er det som gjør huset til et hjem.
Men selv nå tenker jeg på det. Hva ville du gjort hvis du var meg?



