Sønnen min låste døren da jeg kom for å besøke ham… og latet som om han ikke var hjemme.

Sønnen min låste døren da jeg kom for å besøke ham og lot som om han ikke var hjemme.
Jeg vet at han var der inne.
Jeg så lyset.
Jeg hørte også TV-en.
Men da jeg ringte på, ble det helt stille den slags stillhet som bare oppstår når noen ikke vil åpne.
Jeg sto foran døren og ventet.
Ringte på en gang til.
Og så enda en gang.
Til slutt lente jeg meg mot veggen i oppgangen og hvisket:
Morten jeg vet at du er der inne.
Ingenting.
Bare TV-en fortsatte å snakke.
Akkurat da innså jeg at man faktisk kan føle seg mer ensom foran en lukket dør enn når man er helt alene.
Jeg er moren hans.
Oppdro ham alene.
Faren hans dro da Morten var seks år.
Jeg husker hvordan jeg fulgte ham til skolen hver morgen. Satt oppe om natten når han hadde feber.
Jeg husker hvordan han var redd for mørket, og kom til sengen min.
Mamma, ikke la meg være alene.
Og nå sto jeg alene foran hans dør.
Etter noen minutter åpnet heisen seg.
Naboen fra tredje etasje kom ut.
Hun så på meg.
Venter du på noen?
Jeg smilte litt nølende.
Sønnen min.
Hun så bort på døren.
Men han kom jo nettopp hjem.
Hjertet mitt sank.
Jeg vet.
Jeg gikk ned trappene, for jeg ville ikke vente på heisen og ende opp med å gråte foran folk.
Da jeg kom ut på gaten, vibrerte mobilen.
En melding.
Fra Morten.
«Mamma, unnskyld. Det var bare ikke riktig tidspunkt.»
Riktig tidspunkt.
De ordene føltes så fremmede.
Jeg sov ikke hele natten.
Neste dag bestemte jeg meg for at jeg ikke skulle sende ham noen melding.
Hvis noen ikke vil åpne døren for deg, kan du ikke tvinge dem.
Det gikk tre dager.
Så ringte telefonen min.
Det var Morten.
Stemmen hans var annerledes.
Mamma kan vi treffes?
Hvorfor?
Han var stille et øyeblikk.
Fordi det skjedde noe i går.
Hva da?
Nabosønnen spurte meg om noe.
Han sukket.
Han spurte hvorfor bestemoren hans alltid kommer på besøk, men min mamma aldri besøker meg.
Hjertet mitt sank på nytt.
Hva svarte du?
Ingenting jeg visste ikke hva jeg skulle si.
Så hvisket han:
Jeg skjønte at hvis jeg fortsetter sånn, så vil kanskje min egen sønn tro at det er normalt å stenge døra for sin mor.
Det ble stille.
Mamma kommer du igjen?
Jeg så lenge på telefonen.
Så sa jeg rolig:
Vil du åpne døra denne gangen?
Fra den andre enden kom det bare ett enkelt svar.
Ja.
Og noen ganger er nettopp det det vanskeligste man kan gjøre.
Å åpne døra.
For i Norge har vi et ordtak: Åpne døra for noen kan være det første steget mot å åpne hjertet sitt.
Hva ville du gjort i mitt sted?

Rate article
Intigue Life
Sønnen min låste døren da jeg kom for å besøke ham… og latet som om han ikke var hjemme.