Du er jo pensjonist nå. Du kan passe barnebarna, sa datteren min. Svaret mitt overrasket henne
Kari Olsdatter Larsen gikk av med pensjon på fredag. Allerede mandag skjønte hun at det var en felle.
Fredag var høytidelig kollegaene hadde med seg bløtkake pyntet med marsipanroser, regnskapet overrakte henne en bukett nelliker og et kort signert av alle, til og med vaktmesteren Per, som på femten år aldri hadde husket navnet hennes. Kari smilte og spiste kake. Alt gikk etter planen.
Søndag kveld ringte datteren, Ingrid.
Mamma, vi har snakket sammen, jeg og Anders. Nå som du har blitt pensjonist, har du masse tid, ikke sant?
Jo, egentlig, svarte Kari forsiktig, og hun kjente et lite klikk inni seg.
Kjempefint! Da kan du hente ungene tidlig i barnehagen og være med dem til vi kommer hjem.
Hver dag? spurte Kari.
Ja, hvorfor ikke? Du er jo bare hjemme uansett.
«Bare hjemme». Sagt med den tonen som om hun sa «du gjør jo ingenting». Kari svarte:
Greit, Ingrid.
Akkurat i det øyeblikket startet noe å koke inne i henne. Akkurat der hvor magen møter brystet.
For det var nettopp på mandagen, presis klokken ti, hun egentlig skulle delta på første time med seniordans. “Dans for voksne” på Kultursenteret i Tønsberg, kurset var allerede betalt på forskudd. Kari hadde bestemt seg to år tidligere etter at hun hadde sett en ukjent dame på rundt sekstifem med rank rygg og et lett steg på fortauet. Det var noe med dama som fascinerte henne. «Sånn vil jeg bli, slik vil jeg gå», tenkte Kari.
Men på mandagen gikk hun til barnehagen og hentet barnebarna.
Solveig krevde å få flette «som Elsa». Kristian sølte saft på det hvite teppet. På kvelden følte Kari seg som en gammel mattelærebok etter høstferien. Slitt og med eselører.
Ingrid hentet barna halv åtte, ga moren et kyss på kinnet:
Takk, mamma! Du er gull verdt!
«Selvsagt, gull verdt», tenkte Kari mens døren lukket seg.
Slik fortsatte det i tre uker. Tre uker er ikke mye men det kommer an på hva det gjelder.
Ikke mye for et oppussingsprosjekt. Ikke mye for en diett. Men nok for å innse at du egentlig bare blir brukt, selv om ingen mener noe vondt.
Rutinen satt snart. Ingrid ringte om morgenen, lystig som bare den som har kontroll:
Mamma, du henter i dag?
Ikke som et spørsmål. Mer som en SMS fra banken: «Beløp trukket fra konto».
Kari svarte «ja» av gammel vane, slik hun hadde i sekstitre år. Vane med å ikke lage problemer. En praktisk vane. For alle andre enn Kari selv.
Dansen avbestilte hun. Ringte studioet, sa kanskje hun fikk komme senere. Administrasjonen svarte: «Selvfølgelig, vi holder igjen innbetalingen ut måneden.» Så kom slutten av måneden. Det ble aldri noe mer time.
Etterpå avlyste hun kinoturen med venninnen Marit, tidligere kollega, som nå gikk tur med gåstaver og lagde rabarbrasyltetøy. De hadde gledet seg til fransk komedie på kino. Det ble ikke noe av.
Ingen fare, sa Marit, vi tar det en annen gang.
«En annen gang». En trøstefrase. Egentlig betyr det «ingen vet når, trolig aldri».
Dagene gikk likt. Etter lunsj til barnehagen. Solveig krevde konstant oppmerksomhet. Kristian var mer selvstendig, men også litt farlig han sølte og veltet, alltid med et overrasket uttrykk i ansiktet, som om grunnloven plutselig hadde slått inn!
Klokka seks verket Karis rygg og hodet. Halv åtte verket alt.
Takk, mamma! Du er gull verdt! sa Ingrid, før hun dro. Kari satte seg i sofaen og tenkte: noe er galt her.
Men hun så ikke hva.
Så var det TV-en som ga henne et spark. I et talkshow satt en eldre kvinne og sa rett inn i kamera: «Hele livet har jeg levd for andre. Først som sekstiåring skjønte jeg at jeg har rett til mitt eget liv.»
Kari så på skjermen.
Interessant, sa hun høyt.
Akkurat da gikk hun i en skuff og fant fram utskriften med timene for seniordansen. Vårkurset sluttet i slutten av april. Hun hadde halvannen måned igjen. Hun kunne rekke det. Om hun virkelig ville.
Kari ville.
Neste dag ringte hun studioet og meldte seg på. Hun la timeplanen tydelig fram under magneten av en Viking-logo på kjøleskapet. Hun ringte Marit: på lørdag, kino. Endelig!
Marit ble overrasket, men glad. «Avtale», sa hun.
Det var det. To telefoner og Kari hadde noe eget igjen.
Søndag gikk hun en tur alene. Uten barnebarn. Uten bæreposer. Hun gikk langs brygga, drakk kaffe i en kafé med utsikt til elva. På nabobordet satt et par på hennes egen alder, de lo dempet sammen. Kari så på dem og tenkte: pensjonistlivet er ikke slutten. Det er en ny begynnelse. Du har levert din livsrapport nå er det bare å leve.
Mandag hentet hun barnebarna igjen.
Ingrid så på henne, mer oppmerksomt enn vanlig:
Mamma, hvorfor er du så glad?
Bare i godt humør, svarte Kari.
Åja, sa Ingrid og brydde seg ikke mer med det.
Feilberegning.
For fredag ringte Ingrid igjen med den avslappede stemmen til noen som aldri bekymrer seg:
Mamma, vi drar bort et par dager neste uke. Kan du ha barna tre dager? Vi er utslitte.
Akkurat de tre dagene hadde Kari allerede betalt og printet ut billettene til en tur til Bergen sammen med Marit og to venninner. Hotellfrokost, guide, Akvariet og bybane. Alt inkludert.
Kari så på mobilen.
Så på timeplanen under Viking-magneten.
Så på billetten. De lå der sammen som en liten hemmelig pakt. Et stille, ennå ikke uttalt opprør.
Det som hadde begynt å koke i Kari for tre uker siden, nå nådde kokepunktet.
Kari svarte ikke med én gang.
Hun pleide å si «ja». Eller «selvsagt». Eller «hva ellers?» Men nå tok hun en pause. Tre sekunder stillhet på telefonen det føles som en evighet.
Ingrid, sa hun. Jeg kan ikke.
Pause på den andre siden.
Hva? spurte Ingrid, forbløffet.
Jeg har bestilt tur. Til Bergen. Sammen med Marit.
Stillhet.
Du tuller?
Nei, jeg mener det.
Mamma, du er jo pensjonist. Jobben din nå er jo å være med barnebarna, sa Ingrid, som om det er allment kjent sannhet. Pensjonist = barnevakt, på en måte. Udiskutabelt.
Kari nølte ikke lenge.
Ingrid, jeg er bestemor. Ikke en gratis barnevakt.
Hva sa du nå? spurte Ingrid. Stemmen hennes ble skarpere og lavere på en gang.
Akkurat det jeg sa.
Mamma, forstår du ikke at vi jobber? At vi regner med deg?
Det skjønner jeg, svarte Kari rolig. Jeg har hjulpet dere tre uker på rad hver dag. Er ikke det hjelp?
Du er uansett bare hjemme!
Der var det igjen.
«Bare hjemme».
Ingrid, sa hun, jeg har brukt trettifem år på deg. Alene, uten hjelp, uten normale ferier. Jeg klager ikke, valget var mitt. Men nå vil jeg også leve litt for meg selv.
Ingrid ble stille. Tydelig overrasket.
Mamma, dette er egoisme!
Kall det hva du vil, svarte Kari.
Og la på.
Hun kunne ikke tro det selv. At hun virkelig gjorde det.
Kari la telefonen på bordet. Helte seg te. Satt ved vinduet.
Tyve minutter senere ringte Ingrid igjen.
Mamma, forstår du at vi nå ikke vet hva vi skal gjøre?
Jeg skjønner. Jeg visste det heller ikke da jeg var på din alder. Men jeg klarte meg.
Det er annerledes!
Hvordan annerledes?
Ingrid svarte ikke. Kanskje hun ikke hadde noe svar. Eller så visste hun svaret, men orket ikke si det.
Du er jo pensjonist, sa hun lavt nå. Uten den selvsikre tonen. Hva skulle du ellers finne på?
Akkurat det jeg har lyst til, svarte Kari. Danse. Reise. Drikke kaffe med utsikt mot vannet. Fransk film. Eller bare sitte i vinduet og se på folk det er min rett. Du sier jo ikke hva du gjør i helgene.
Jeg jobber!
Jeg har jobbet i tretti år.
Lang pause.
Mamma, sa Ingrid, du har forandret deg.
Ja, sa Kari. Sent, men godt.
Jeg skjønner deg ikke.
Det vet jeg. Men du gjør det nok en dag.
De sa farvel kort. Uten «ha det, mamma» og «klem». Bare «ha det» som fremmede i heisen.
Kari la ned telefonen og satt lenge ved vinduet.
Hun så ut. Tenkte ikke på noen ting:
Ikke på barnebarna. Ikke på Ingrid. Ikke om hun hadde gjort riktig.
Så tok hun opp telefonen og sendte melding til Marit: «Vi drar. Bestill.»
Marit svarte fort. Kort, med tre utropstegn.
«Jippi!!!»
Kari smilte. April viste sine første små grønne blader utenfor ivrige, glade, uten å se seg tilbake.
Akkurat som om naturen sa: nå holder det, nå er det på tide.
Ingrid ringte ikke på fire dager.
Kari var i Bergen da, nippet til bjørnebærlikør, tok bilder av Bryggen og lo med Marit av småting. Det er bare sånne ting det går an å le av når man endelig har tid og puster ut.
Hun kom hjem søndag kveld.
Ingrid ringte neste dag. Hun snakket saktere, stoppet opp, som om samtalen var øvd inn, men hun snublet litt likevel.
Mamma, jeg har nok tatt feil. Du har selvsagt rett til ditt eget liv.
Det gjør godt å høre.
Vi har bare vært vant til at du alltid…
Jeg vet. Det er min skyld også.
De var stille litt.
Mamma, kan du hjelpe oss innimellom? Ikke hver dag. Bare når du har tid.
Når jeg kan, hjelper jeg gjerne, svarte Kari. Barnebarna er kjempekjære for meg. Bare «av og til» er noe helt annet enn «hver dag, fordi du likevel bare er hjemme».
Ja, svarte Ingrid lavt. Det er noe annet.
Nå henter Kari barna på fredager. Fordi hun vil. Med glede. De lager hjemmelaget pizza, ser på tegnefilmer, og noen ganger forteller hun fra Bergen om Akvariet, om gamle kirketårn, og om at bjørnebærlikør er søtest om man velger den riktige.
Og på tirsdager danser hun.
Solveig og Kristian begynner allerede å si i barnehagen at bestemoren deres danser. Med stolthet det merker man.
En bestemor som danser det er faktisk mye finere enn en som bare er hjemme og ikke gjør noe som helst.
Jeg lærte at det aldri er for sent å begynne for seg selv. Endelig lever jeg litt på mine egne premisser.




