Dette er en fortelling om en eldre veterinær som skulle avlive en aggressiv gatekatt, men livet hadde andre planer for ham og beviste at ekte bånd kan overleve år med savn, tap av de nærmeste og et tøft liv på gata.
En regntung kveld, mens Oslo igjen drukner under et blygrått skydekke, holder veterinæren katten tett inntil seg og i det øyeblikket skjer noe ingen er forberedt på.
Odd Arnesen har viet førti år til veterinæryrket. Gjennom hans hender har alt mulig passert: valper som har svelget ringer, marsvin som på mirakuløst vis er blitt varme igjen etter en vinter i hyttefryseren. Men med årene har jobben sluttet å trøste, og etterlater ham oftere med en tung og tom følelse.
I en alder av sekstiåtte er Odd utslitt. For tre år siden døde kona hans, Ingrid, og siden har klinikken vært eneste sted hvor han kan gjemme seg fra tomheten. Rent, stille, og uendelig ensomt.
En regnfull tirsdag, like før stengetid, kommer en ung ansatt fra dyrebeskyttelsen inn en gutt som heter Mats. Han bærer en liten plastbur med noe inni som freser som en gammel motor.
Beklager, Odd, sier Mats forsiktig idet han setter buret på bordet. Rød kode. Vi fant ham bak fisketorget, i bakgatene. Han gikk til angrep på tre av oss. Vill, mager, lar seg ikke løfte. Det er ikke plass på mottaket. Han er satt opp til avliving.
Odd sukker tungt og tar av seg brillene for å pusse dem.
Han hater slike saker. Hater å ta livet av friske dyr bare fordi gata har gjort dem sinte og livredde.
Greit, sier han dempet. Men jeg må alltid se dem i øynene først, før jeg tar et slikt valg.
Mats trekker et skritt tilbake.
Vær forsiktig, Odd. Han er ikke til å spøke med.
Odd nærmer seg buret og kikker inn. To store øyne møter ham, oppspilt av frykt. Katten er hvit, tilgriset av sot og med sammenklistrede ører mot hodet. Han knurrer lavt, så stålet vibrerer.
Hei der, hvisker Odd med den myke stemmen han pleide å bruke til å roe engstelige hester. Du har fått kjørt deg, sant?
Han lar beroligende midlene ligge. I stedet tar han på seg en kraftig lærhanske og åpner buret forsiktig.
Katten rykker ikke. Han står stiv som en spent streng.
Vi skal gjøre deg litt fin først, så tar vi det derfra, sier Odd lavt.
Med overraskende smidighet griper han katten i nakkeskinnet og løfter ham ut. Katten kjemper villt et par sekunder, klorer i metallet, men Odd presser ham mykt inn mot brystkassen sin.
Og først nå ser han katten ordentlig.
Under all skitten skjuler det seg en nydelig, korthåret hvit katt med rosa nese og enorme pupiller. Han skjelver ukontrollert, tennene slår i hverandre.
Han er ikke et monster, Mats, sier Odd lavt. Han er bare livredd.
Odd begynner å stryke katten forsiktig over hodet sakte, ikke rutinemessig, men kjærlig og varm som med et lite barn. Hånden glir bak øret, ned langs ryggen.
Da skjer det utrolige.
Katten slutter å knurre. Kroppen hans blir slapp. Han løfter hodet, blunker sakte, reiser seg på bakbeina og legger forpotene rundt Ods skuldre. Så presser han hodet mot Ods nakke og lukker øynene.
Det er en omfavnelse. Nesten menneskelig.
Odd stivner.
Hunder har ofte søkt trøst hos ham. Men katter har alltid holdt avstand.
Nå klamrer denne seg til ham som om han er det eneste ankeret i et iskaldt hav.
Veterinæren i hvit frakk og en hvit katt i armene selve definisjonen av sårbarhet.
Mats måper.
Jeg har aldri opplevd noe lignende. For en time siden prøvde han jo å rive meg opp.
Odd lukker øynene, svarer kattens klem forsiktig.
Og i samme øyeblikk slår en uforklarlig gjenkjennelse mot ham. Lukten, et svakt trekk under all smussen. Måten katten dytter haken mot kragebeinet hans.
Et gammelt minne stiger frem.
Odd blir stående stille lenge, bare holder dyret tett. Kattens hjerte roer seg sakte, faller til ro i takt med hans eget.
Jeg klarer ikke dette, Mats, hvisker han. Jeg kan ikke ta livet av ham. Han blir med meg hjem.
Er du sikker? spør Mats forsiktig. Hva hvis han klikker igjen?
Helt sikker.
Odd forsøker å sette katten ned på bordet for å undersøke ham. Da skjer noe annet.
Katten nekter å slippe.
Og så gjør han noe veldig spesielt.
Han strekker ut venstre frempote og dytter mykt tre ganger borti Ods nese.
Dunk. Dunk. Dunk.
Odd gisper.
Alt blir uklart foran øynene hans.
For det var bare én katt som gjorde akkurat dette.
Fem år tidligere, mens Ingrid fortsatt levde, hadde de en hvit katt som het Sindre. En forvillet kattunge som knyttet et sterkt bånd til Odd. Favorittleken hans var å sitte på skulderen hans og dytte labben mot nesen for å tigge godbiter.
Sindre forsvant for fire år siden. Under oppussing glemte noen arbeidere å lukke bakdøren, og katten forsvant ut.
Odd og Ingrid lette i månedsvis: de hengte opp lapper, besøkte dyremottak, gikk gatelangs med lommelykter om kveldene.
Uten resultat.
Et år senere døde Ingrid. Med et hjerte knust av tapet etter sin lille engel.
Odd var sikker på at Sindre for lengst var borte.
Hendene hans skjelver. Han bøyer forsiktig hodet til katten og ser inn i venstre øre. Under alt støvet skimter han et tynt arr, halvmåneformet akkurat som Sindre fikk av en rosebusk som kattunge.
Sindre hvisker Odd.
Katten svarer med et rustent “mjau”, med sin karakteristiske knekk.
Akkurat slik Sindre alltid lød.
Odd synker ned på knærne med katten trykket mot brystet, tårene triller.
Herregud det er deg. Det er ham, Mats. Min gutt.
Mats rister på hodet i villrede.
Men vi scannet etter chip, det var ingen.
Odd tørker øynene.
Han har chip. Mellom skulderbladene.
Han tar skanneren og fører den over kattens rygg.
Stillhet.
De kan forflytte seg, hvisker han. Gli ut i labben.
Sakte drar han skanneren langs høyre forbein.
Et pip lyder.
Skjermen viser et nummer.
Odd trenger ikke sjekke mer.
De siste fire sifrene kjenner han nesten bedre enn sine egne.
Ingrids fødselsdag.
Sindre har overlevd fire vintre på gata. Undveket biler, kjempet mot hunder, sultet og blitt vill for å overleve.
Han har gått løs på folk fordi ingen var kjent.
Men i øyeblikket han kjente lukten og armene, skjønte han at kampen var over.
Han hadde kommet hjem.
Samme kveld tar Odd med seg Sindre hjem. Vasker ham i varm dusj, skyller av år med byliv til pelsen igjen er kritthvit. Gir ham laks på boks samme merke som alltid har stått i skapet, av gammel vane.
Om natten sitter Odd i lenestolen samme stol som han og Ingrid pleide å sitte i sammen.
Huset har vært øredøvende tomt, som en eneste stor påminnelse om alt han har mistet.
Men denne natten ligger en varm, levende ball på brystet hans.
Sindre sover sammenkrøllet, spinner dovent som en gammel motor.
Odd ser på den tomme plassen der Ingrid en gang satt, og for første gang på tre år føler han seg ikke fullstendig alene. Det er som om hun har sendt ham et tegn.
Hun kunne ikke komme tilbake selv, men sendte det ene vesenet som fortsatt kan lege hjertet hans.
Veterinæren som reddet katten ble til slutt reddet av ham.
Og «demonen» i buret? Bare en forvillet engel, som tålmodig har ventet på sine hender.
Tror du dyr glemmer menneskene sine, selv etter mange års adskillelse? Del gjerne dine egne historier og tanker i kommentarfeltet.



