De lykkelige smiler alltid

Kjære dagbok,

I dag så jeg regnet sile ned over vinduet på leiligheten vår i Oslo, en stille sommerbyge som fortsatt holdt på å skylle bort den siste solstrålen. Jeg stod og ventet på at Solveig skulle komme hjem fra jobb, mens jeg tenkte på hva jeg skulle lage til middag. I tankene vandret jeg til den tiden da vår lille jente bare var en liten baby og hvordan livet har endret seg siden da.

Jeg husker da jeg først så at Solveig hadde fått en gutt på 19 år, Einar. Han var eldre enn henne, og noe med blikket hans virket alltid som om han prøvde å skjule noe. Jeg tenkte: «Hvordan skal jeg fortelle Elin om dette? Hvis hun får vite at Solveig er forelsket for første gang, kan jeg ende opp som den mest uønskede personen i hennes liv». Jeg hadde prøvd å si fra om at Einar kanskje ikke var den rette, men hun var så opptatt av lykken sin at hun ikke hørte etter. Jeg tenker fortsatt på hva jeg kunne ha sagt annerledes.

Elin hadde oppdratt Solveig alene. Hun hadde aldri giftet seg, en sjelden vei i vår kultur. På universitetet i tredje år møtte hun Anders, en medstudent som senere ble kastet ut av studiet. Elin ble overrasket da hun oppdaget at hun var gravid med ham. Anders reagerte kaldt: «Hvordan kan jeg vite at dette er mitt barn? Jeg ønsker ikke barn», og så forsvant han fra livet hennes. Det var et øyeblikk som knuste henne; hun hadde aldri hatt noen annen. Universitetet ble plutselig et sted hvor han bare så på andre jenter, før han til slutt ble kastet ut.

En dag kom Elin gråtende til meg, og jeg spurte: «Hva har skjedd, Elin?» Hun svarte: «Anders forlot meg, og jeg er gravid». Jeg prøvde å tale med henne som en streng mor, men hun trengte bare en hånd å holde i. Jeg sa: «Du må gå på sykehuset og ta ansvar for valgene dine». Elins blikk var kaldt, men hans ord snek seg inn i hjertet mitt som en nål.

Neste morgen sto vi i køen på Oslo universitetssykehus. En ung kvinne med et fremtvunnet liv i magen og en seks år gammel jente ved siden av seg ventet på å bli undersøkt. Da døren åpnet seg, reiste moren seg og sa: «Vent her, jeg er tilbake om et øyeblikk». Jeg så på den lille jenta, Solveig, som tittet på meg med fregner på nesen og et leken blikk. Hun spurte: «Hvorfor er du så trist, tante?» Jeg klarte ikke å forklare henne, så jeg svarte kort: «Ikke så trist». Så spurte hun om jeg hadde barn, og jeg svarte nei. Hun lo: «Mamma sier at barn er lykke. Jeg er hennes lykke, selv om jeg er rampete. Når jeg er lei meg, sier mamma at jeg må smile, og så gir Mik­kel meg en godteri». Jeg smilte med en gang; barns ærlige glede kan åpne et hjerte som en dør i vinden.

Jeg tenkte: «Hva gjør jeg her? Jeg vil ikke la Anders eller andre hindringer knekke meg. Jeg vil stå ved Solveig, uansett hva». Mens jeg sto der, så jeg moren til den lille jenta ta hånden min, og vi lo sammen. Det var så varmt at jeg nesten løp fra sykehuset. På vei hjem ble jeg møtt av bestemor Guro, min svigermors mor, som hadde en stor plass i hjertet for barnebarnet vårt. Hun sa: «Kom, lille venn, jeg vil hjelpe deg, selv om mor er imot det. Du kan bo hos meg, du vil klare det». Jeg husket hennes ord som en påminnelse om at kjærlighet kan overvinne motstand.

Et øyeblikk senere hørte jeg nøkkelen i låsen, og Solveig kom inn, tårene fortsatt i øynene. Jeg spurte: «Hva skjer, kom og sitt ned». Hun svarte med et sårt «Einar?». Jeg nikket, og hun brast ut i en ny bølge av gråt. Jeg ga henne et glass vann, strøk henne over skulderen og holdt henne tett. Hun fortalte meg at Einar var gift og hadde to barn i en annen by. Hun hadde oppdaget det gjennom en uventet konfrontasjon med hans kone, som hadde lest deres meldinger. Vi lo av ironien i at denne mannen hadde vært så skjult, men også overveldet av en dyp lettelse. Jeg sa til henne: «Du er ikke ansvarlig for hans løgner, du er sterk nok til å gå videre».

Solveig fortalte at hun hadde blokkert Einar, og at hun var gravid omtrent to måneder. Jeg holdt henne og sa: «Det er ingen skam. Vi skal klare dette sammen». Vi så på den lille babyen i den lysekonvolutten med blå sløyfe, og jeg kjente en dyp ro. Rommet var fylt med ballonger og blomster som bestemor Guro hadde pyntet, og vi kunne høre latteren fra den nye lille gutten.

Jeg har lært at ekte lykke ikke kommer fra å holde fast på det som gjør vondt, men fra å støtte dem vi elsker når stormen blåser opp. Å se Solveig smile igjen, med barnet i fanget, er min påminnelse om at de som virkelig holder sammen, alltid finner grunnen til å le.

Jeg.

Rate article
Intigue Life
De lykkelige smiler alltid